صنایع و معدن مازندران

» یدالله صمدی یک حرفه‌ای تمام‌عیار بود

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۴۴۷

یدالله صمدی، یک حرفه‌ای تمام‌عیار، خوش‌قریحه، متخصص، خلاق، خوش‌مشرب و آشنا به فوت‌و‌فن کار و بازار و تولید، توزیع و نمایش، مدیر صنفی، کارگردان موفق، تهیه‌کننده حرفه‌ای و از بانیان نهضت تعاونی‌های تولید و پخش بود.

او با فیلم زیبای «اتوبوس» درخشید و به سرعت جایگاه خود را به عنوان سینماگر حرفه‌ای و فردی صاحب‌نظر در امور مدیریتی و صنفی پیدا و تثبیت کرد. او یکی از مواهبی بود که تحولات تازه‌ سینمای ایران به همراه آورده بود. به وجود آمدن بازاری امن که رقیب خارجی در آن مسلط نبود و از تولید با‌کیفیت حمایت می‌شد و خلاقیت ارزش پیدا کرده بود، سینمای ایران را در آستانه دورانی تازه قرار داد. در چنین شرایطی نسل تازه فیلم‌سازی در ایران پا به عرصه حیات گذاشت و نسل‌های خلاق پیشین نیز به تجربه‌هایی درخشان دست زدند و بهترین آثار خود را خلق کردند. صمدی در چنین عرصه‌ای امکان ظهور و بروز پیدا کرد و با موفقیت در تولید، توزیع، نمایش و مدیریت صنفی کارگردان‌ها و جامعه اصناف سینمایی پیش رفت و با وفاداری به سینمای ملی و استاندارد و تمایل به انجام امور عام‌المنفعه، محبوبیت و اعتباری بحق پیدا کرد. یدالله صمدی مثالی از شکوفایی تازه‌ای بود که در تاریخ سینمای ایران روی داد و برای نیروی انسانی مولد و خلاق، امکان کار و موفقیت فراهم کرد، همچنان که با پایان این دوران و در هم شکستن امنیت بازار و هجوم بازار سیاه، ماهواره، قاچاق، سرقت و تکثیر غیرقانونی فیلم‌ها در بازار و ویدیو خانگی و بازگشت سلطه سالن‌ها و استارها، گویی دوران دیگری از افول هم برای سینمای ایران و هم برای یدالله صمدی‌ها ورق خورد. ذوق و شوق سینمای ملی و تمایل به نوجویی و ابتکار تضعیف شد و بار دیگر تقلید و کپی‌برداری و بازتولید کلیشه‌های مستعمل تجاری و سیاسی قوت گرفت. ورق که بر‌می‌گردد همه چیز و همه‌کس پوست می‌اندازند و چهره عوض می‌کنند. او در میزانسن تازه‌ای که سیاست و سرمایه به سینما می‌داد و همه چیز جز پول و قدرت اهمیت خود را از دست می‌داد، نتوانست جایگاه دلخواه خود را پیدا کند. صمدی بازیگردان خوبی بود اما با بازیگری میانه چندانی نداشت. راستی را به راستی ارزش می‌دانست و وفاداری به منافع جمعی را قلبا می‌ستود. حقد، حسد و کینه را نمی‌پسندید. به برد‌برد می‌اندیشید و از شکست و باخت کسی شادمان نمی‌شد. او به‌تدریج منزوی شد، از عرصه فعالیت صنفی کنار رفت، نفس فیلمسازی‌اش به شماره افتاد، چراغ تشکیلات تولید و توزیعش خاموش شد و کناره گرفت و به‌تدریج منزوی اما به سرعت پیر شد. خدا می‌داند، گاهی مرگ فرشته نجات می‌شود. روح بزرگش قرین شادمانی و رحمت باد.
علیرضا داوودنژاد / کارگردان سینما


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.