صنایع و معدن مازندران

» گره ترخیص خودرو سرانجام باز شد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

فاطمه امیر احمدی: پس از ماه‌ها سرانجام بخشنامه اجرایی مصوبه هیات‌‌وزیران درباره تعیین‌تکلیف خودروهای وارداتی، ۹بهمن ابلاغ شد. این بخشنامه مربوط به مصوبه شماره ۱۳۷۱۶۱ مورخ ۹۷.۱۰.۱۶ هیات‌وزیران درباره تعیین‌تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص آنها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بندرها است.

موضوع تعیین‌تکلیف خودروهای وارداتی مدتی است ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود و مصوباتی از شورای‌عالی سران ۳قوه و هیات‌وزیران را دریافت کرده است. براساس این بخشنامه تمام خودروهای مشمول مصوبات یادشده، امکان ترخیص از گمرکات را خواهند داشت.
در ۲سال گذشته واردات خودرو دارای چالش‌های بسیاری بود که در چند نوبت شاهد مسدود و گشایش سامانه ثبتارش بودیم. به‌دلیل تخلف‌هایی که در برخی ثبت‌سفارش‌ها انجام شد مدتی نیز برای اصلاح و انتقال سامانه ثبتارش به سازمان توسعه‌تجارت، این سامانه مسدود شد. در واقع سازمان توسعه‌تجارت در بخشنامه‌ای با هدف ساماندهی فرآیند ثبت‌سفارش، سامانه ثبتارش که ویژه انجام عملیات ثبت‌سفارش محصولات از جمله خودرو بود را به سامانه جامع تجارت منتقل کرد، اما این تغییرات با ممنوعیت کامل واردات خودرو از ابتدای تیر امسال به پایان رسید.

گره‌های خودرویی
تحریم‌ها آغاز شد و در راستای مدیریت واردات و جلوگیری از خروج ارز، اقلام غیرضروری از جمله خودرو از سبد کالاهای وارداتی حذف شد. به‌نظر می‌رسد، این روند حتی برای سال آینده نیز ادامه داشته باشد زیرا دولت در بودجه سال ۹۸ درآمدی را از این محل برای خود محاسبه نکرده است.
به هر روی، پس از شکایت‌های بسیاری که از سوی افرادی که مبادرت به پیش‌خرید خودروهای وارداتی از طریق نمایندگی‌های رسمی برندهای خارجی فعال در کشور کرده بودند، انجام شد، هیات دولت مجوز ترخیص تمام خودروهای دپو شده در گمرکات کشور را صادر کرد. البته در ادامه این موضوع عنوان شد رسیدگی به پرونده تخلفات و ثبت‌سفارش‌های غیرقانونی همچنان سر جای خود باقی است که از سوی قوه قضاییه دنبال خواهد شد. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این‌باره اعلام کرد، مجوز ترخیص خودروهایی که در گمرک دپو شده بودند صادر شده است اما ثبت جدیدی انجام نخواهد شد. وی در ادامه تاکید کرد، پرونده واردکنندگان متخلف در قوه قضاییه باز است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد.
درباره پرونده‌ شکایت‌ها نیز مجتبی شیرقاضی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به آمار ۸هزار و ۴۰۰ پرونده اشاره و اظهارکرد: این آمار در حال رسیدگی است که البته ۲هزار و ۶۰۰ پرونده مربوط به سال گذشته است. در این‌باره شنبه ۳آذر، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد: ۱۷پرونده پیش‌فروش خودرو در دادستانی تهران باز است.
در واقع به‌دلیل سررسید تحویل خودروها، آمار شکایت‌ها روزانه افزایش یافته است. در ادامه به سراغ مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو رفت و وی درباره مجوز ترخیص خودروها گفت: افزون بر ۱۴هزار خودرو در گمرکات کشور موجود است که مربوط به سال گذشته به‌طور تقریبی از خرداد ماه تا پیش از بسته شدن سامانه ثبت‌سفارش‌ها می‌شود. بارها عنوان شد متوسط دپو خودروها در گمرک از ۸ماه تا ۲سال است.
وی درباره چرایی ترخیص نشدن خودروهای مربوط به ابتدای سال ۹۶ اظهارکرد: در زمینه واردات در فاصله کوتاه بخشنامه‌ها و مصوبات گوناگونی صادر و ابلاغ شد؛ نخست سامانه به شکل ناگهانی مسدود شد در حالی که پیش از آن ثبت‌سفارش خودروهای بالای ۴۰هزار دلار ممنوع شده بود و واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی، در ادامه الزام استانداردهای جدید به موضوع اضافه شد و موارد دیگر که بیان هر یک از آنها خارج از حوصله این گفت‌وگو است. در نتیجه واردکننده هر زمان برای ترخیص خودروهای خود اقدام می‌کرد ترکیبی از این موضوع‌ها، مانع صدور مجوز می‌شد.
وی افزود: در این شرایط گمرک نیز تغییراتی در دایره ارزش‌گذاری‌ها داشت و در مسیری حرکت کرد که موضوع ترخیص خودرو به‌نوعی قفل شد.
او در توضیح مسئله تغییرات، در دایره ارزش‌گذاری گمرک گفت: پیش‌تر واردات خودروهای بالای ۴۰هزار دلار ممنوع شده بود اما گمرک فضایی جدید ایجاد کرد و نرخ خودروهایی که به این عدد نزدیک بود را هم جزو این دسته اعلام کرد. به این شکل موضوع پیچیده و گره خورد.

آمار هیبریدی‌ها
دادفر در ادامه توضیح داد: سال گذشته روند ترخیص خودروها آغاز شد اما در اینجا نیز خودروهای غیرنمایندگی و همچنین بالای ۴۰هزار دلار اجازه ترخیص نیافتند. در برخی موارد حتی ثبت خودروها انجام اما با ممنوعیت روند ترخیص خودروهای غیرنمایندگی‌ و بالای ۴۰هزار دلار، در نهایت خودروها در گمرک دپو شدند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی خودرویی در گمرکات کشور موجود است یا خیر، گفت: آمار این نوع خودروها بسیار پایین بوده شاید حدود ۲۰۰خودرو شوند زیرا ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالا، قدیمی است. افرادی که اهل کسب‌وکار باشند چنین ریسکی نمی‌کنند که با وجود غیرقانونی بودن امری، دوباره به انجام آن مبادرت کنند.
این فعال بازار خودروهای وارداتی تاکید کرد: اگر بخشنامه‌ها و مصوبات در فاصله زمانی مناسب ابلاغ شوند، ضمانت اجرایی بیشتری از سوی افراد خواهند داشت.
وی همچنین در توضیح آمار خودروهای دپو در گمرکات افزود: حدود ۲هزار خودرو مربوط به خودروهای بالای ۴۰هزار دلار بوده و باقی هم خودروهایی است که با ممنوعیت‌های دیگر روبه‌رو شدند. به‌عنوان نمونه، ممکن است حدود یک ماه فرصت برای ترخیص خودروها صادر شده باشد اما فرد که به‌دنبال انجام کارها می‌روند با موارد جدیدی روبه‌رو می‌شود از جمله اضافه شدن مولفه‌های استانداردی از سوی سازمان ملی استاندارد. وقتی برای رفع آن اقدام می‌شود فرصت یک ماهه به پایان می‌رسد.
همچنین دادفر درباره آمار خودروهای هیبریدی گفت: بیش از ۲۵درصد خودروهای موجود در گمرک، هیبریدی‌ هستند.

فرصت‌ کوتاه برای ترخیص
دادفر درباره اجرایی شدن بخشنامه مصوبه هیات‌ دولت گفت: هنوز هیچ‌کس نتوانسته تا این لحظه (۱۴بهمن) خودرویی را ترخیص کند زیرا روند اجرا شدن این موضوع مشخص نیست. افراد زیادی با انجمن تماس گرفته‌ و عنوان کرده‌اند برای ترخیص باید از کجا شروع کنند و چون انجمن هم در جریان نیست، نتوانست کمکی به آنها کند.
وی افزود: از زمانی که مصوبه هیات‌وزیران ابلاغ شد (۱۶دی) قرار بود در مدت ۷روز بخشنامه اجرایی آن نیز ابلاغ شود در حالی که این بخشنامه ۹بهمن ابلاغ شد.
فردا سه‌شنبه ۱۶بهمن ماه‌گرد این مصوبه است در حالی که این مصوبه ۴ ماه اعتبار دارد. روند پیچیده اداری و طی کردن مراحل لازم برای ترخیص، فرصت را برای نمایندگی‌ها کوتاه می‌کند. حال باید دید در نهایت در این فرصت پرونده خودروهای دپو شده در گمرک سرانجام بسته می‌شود یا خیر؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این فرصت زمانی اظهارکرد: تعطیلات هفته آینده را پیش‌رو داریم و در عمل اداره‌ها تعطیل هستند ضمن آنکه از ۱۵اسفند نیز به‌نوعی وارد تعطیلات نوروزی شده و روند انجام امور اداری مختل می‌شود. در واقع از این زمان ۴ ماهه فقط ۲ ماه باقی می‌ماند. از این زمان نیز یک ماه صرف طی شدن روند کارهای اداری بانک مرکزی، شناسایی منشا ارز، قبض انبار و… می‌شود و تنها یک ماه می‌ماند که صاحبان خودرو می‌توانند مبادرت به خروج خودروهای خود از گمرک کنند.
وی در ادامه به نکته‌ای دیگر اشاره کرد و گفت: با توجه به سامانه ارز سنا (که نرخ این خودروها براساس ارز سنا محاسبه می‌شود) بهای این خودروها برابر نرخ بازار خواهد شد یا حتی بین ۱۰ تا ۱۵درصد بیشتر، این خود معضل دیگری است.
دادفر در پاسخ به چرایی افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی این خودروها نسبت به نرخ روز بازار توضیح داد: نرخ ارزی که خودروها با آن خریداری شدند ارز نیمایی و ۴۵۰۰تومان بود و حتی برای کسانی که بدون انتقال ارز خودروها را خریداری کردند، این رقم حدود ۴۸۰۰تومان بود. در حالی که نرخ ارز محاسباتی برابر ارزش دلاری این خودروها هم‌اکنون دو برابر شده است. بر همین اساس عوارض، تعرفه، مالیات ارزش‌افزوده نیز دو برابر شده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به نارضایتی مشتریان، گفت: این گلایه و شکایت طبیعی است زیرا اگر خودروها در زمان خودش ترخیص و تحویل خریداران می‌شد با نرخ امروز تفاوت زیادی داشت. به این ترتیب به‌زودی چالشی دیگر بین مردم و شرکت‌های نمایندگی به‌وجود می‌آید که بیشتر مربوط به مدیریت دولت است.

خدمات در هاله‌ای از ابهام
دادفر درباره وضعیت خدمات پس از فروش این خودروها گفت: این امر تعهدی بر شرکت‌های واردکننده است. اما یک نکته را فراموش نکنیم اگر امروز فلان تعداد پرونده شکایت وجود دارد، این آمار در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت زیرا موضوع ارائه خدمات گارانتی و وارنتی مطرح است. در شرایط موجود نمی‌توان تامین قطعه داشت. ارز داده نمی‌شود و ثبت‌سفارشی انجام نمی‌شود. با این وضعیت چگونه شرکت‌های نمایندگی به تعهدات خود عمل کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان با بیان اینکه می‌تواند تحریم‌های خارجی را دور زد اما مسئله مهم چالش‌های داخلی است، گفت: در داخل شناسایی منشا ارز، نحوه انتقال ارز و… را برای کالاهایی در نظر گرفته‌ایم که خود جزو محصولات تحریم شده هستند. صنعت خودرو و واردات قطعات جزو اقلام تحریمی است. درحال‌حاضر حتی بارگیری قطعات فلزی از کشورها مبدا به مقصد ایران ممنوع است. در حالی که کشورهای دیگر ما را در فهرست تحریمی خود قرار داده‌اند، در داخل هم خودتحریمی‌ها فضا را تنگ کرده است.
وی افزود: امروز اگر بخواهیم قطعات را برای ارائه خدمات پس از فروش وارد کنیم، روندی پیش‌پای نمایندگی‌ها قرار می‌دهند که باید عطای آن را به لقایش ‌بخشید. همین امروز شاهد شلوغی تعمیرگاه‌های شرکت‌های نمایندگی هستیم، چون قطعه ندارند. این مسئله ارتباطی به تحریم‌های بیرونی ندارد.
او یادآور شد: امروز مقدار زیادی ارز در دست مردم است، چرا نمی‌توانیم با برنامه‌ریزی این ارز را وارد چرخه کسب‌وکار کنیم؟ حتی واردکننده می‌تواند این ارز را از مردم بخرد و آن را در راستای خدمات پس از فروش مورد استفاده قرار دهد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به مصوبه بانک مرکزی ادامه داد: منشا ارزی برخی خودروهایی که در گمرکات مانده‌اند، صرافی‌ها هستند که در سامانه نمی‌توان آنها را ثبت کرد زیرا مصوب شده خودروهای خریداری شده بدون منشا بانکی و بدون انتقال ارز حتی با داشتن قبض انبار پذیرفته نیستند. در حالی که برخی واردکنندگان با سرمایه‌ای که خارج از کشور دارند، خودروها را خریداری کرده‌اند، بعضی هم هنوز هزینه را تسویه نکرده، به‌طور اعتباری خودروها را وارد کرده‌اند.
دادفر اظهارکرد: عملیات بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی تبادلات ارزی و پولی پذیرفتنی است اما چه زمانی این عملکرد مناسب در حال انجام است؟ کار خوب در زمان خوب باید انجام شود. آیا قرار است در شرایط تحریم تمام بخش‌های شبکه بانکی خود را اصلاح کنیم؟ این امر بیش از آنکه مفید باشد چالش‌ها را دامن می‌زند.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.