صنایع و معدن مازندران

» کسی حوصله حل ریشه‌ای مشکلات را ندارد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

در گفت‌وگو با فعالان صنعت خودرو مطرح شد:

فاطمه امیراحمدی: شاید امروز که پشت‌مان به شریکان خارجی گرم نیست و تعلیق همکاری‌ها به‌دلیل تحریم، ما را از فضای شوروشعف همکاری‌های بین‌المللی دور کرده، بتوان روشن‌تر و بی‌پرواتر از صنعت خودرو و چالش‌های آن گفت.

درحال‌حاضر این صنعت تنها می‌تواند به توانمندی خود تکیه و با مشکلات موجود محاسبه کند در برابر مشکلات چند چند است.
تمام کارشناسان این حوزه که به بررسی چالش‌ها و اما و اگرهای صنعت خودرو می‌پردازند، شامل مخالفان و موافقان، متفق‌القول، از صنعت خودرو بومی حمایت می‌کنند. این مسئله اما نباید سبب شود تا کاستی‌ها را ندید. پذیرش چالش، گام مثبتی است که می‌تواند ما را به مقصد رهنمون کند.
صنعت خودرو در سطح بین‌الملل جایگاهی دارد و هدف ارتقای این رتبه و جایگاه است.

ارتقای مدل‌های قدیمی
علی‌اکبر جوانروح یکی از فعالان حوزه قطعه کشور معتقد است به‌جای خارج کردن مدلی باید آن را بروزرسانی کرد.
او در گفت‌وگو با صمت گفت: هفته گذشته در اطراف شهر ژنو چشمم به یک پراید افتاد و شروع به گرفتن عکس از آن کردم و با خود گفتم چرا در کشورهای اروپایی می‌شود پراید سوار شد، اما در کشور خودمان همه چوب برداشته و از آن به بدی یاد می‌کنند. به نظرم آمد وقتی یک خودرو به ساخت داخل به‌نسبت قابل‌قبولی می‌رسد چرا عده‌ای سعی می‌کنند آن را از میدان به‌در کنند و بساط جدیدی را با سفره نو بگسترانند.
وی ادامه داد: نخست پیکان که هنوز هم گاهی در خیابان‌های انگلیس به نام هیلمن‌هانتر دیده می‌شود را از صفحه صنعت پاک کردند و حال نوبت پراید است و پس از آن نوبت پژو ۴۰۵ خواهد رسید. اگر ما خودروساز هستیم که می‌توانیم باشیم، چرا درصدد بهبود ساخت خودروهای بومی خود نیستیم؟ چرا آمار قطعات وارداتی در اختیار همه قرار نمی‌گیرد تا در این دوران تحریم آنها را هم داخلی‌سازی کنیم؟ آیا در صورت ساخت داخل، منافع برخی تامین نخواهد شد؟
این عضو انجمن قطعه‌سازی کشور یادآور شد: اگر همت کنیم به‌طور حتم، از عهده این کار برخواهیم آمد فقط یک «یاعلی» ملی لازم است.

رویکرد نادرست در تخصیص ارز
جوانروح درباره رویکرد نادرست اختصاص ارز اظهارکرد: انجام داخلی‌سازی نه ازسوی قطعه‌سازان فعال فعلی استقبال خواهد شد و نه مشتریان آنها(خودروسازان) زیرا سیاست ارزی که دولت‌ها در پیش گرفته‌اند، تفاوت درآمد صنعتگران با نرخ رسمی پول‌های بین‌المللی در بازار و تخصیص ارز ارزان‌تر از نرخ بازار به صنعتگران درحال‌حاضر بخشی از ضرر و زیان آنها را پوشش می‌دهد. در نتیجه همه به‌دنبال گرفتن ارز ارزان‌قیمت از دولت هستند تا از تفاوت نرخ آن بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: از این موضوع که همه قطعات را نمی‌توان در داخل ساخت، از سوی برخی صنعتگران استقبال شده و واردات قطعه به‌صورت ساخته شده یا نیمه‌ساخته ادامه داشته و سال به سال توسعه می‌یابد. عضو انجمن قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال حل مسائل به ساده‌ترین شکل هستند و کسی حوصله حل ریشه‌ای مشکلات را ندارد، گفت: مدیران مربوط به‌دنبال ریشه‌یابی مشکلات نیستند. خودروسازان نیز برای پایین آوردن ارزبری خودرو و ارائه آمار رو به رشد ساخت داخل قطعات وارداتی را با قطعه‌سازان آشنا، قرارداد ریالی می‌بندند که ازسوی قطعه‌ساز وارد می‌شود. به این طریق ادعا می‌شود که فلان خودرو تا ۹۵درصد ساخت داخل شده که با مشاهده وضعیت فعلی آمار‌های غیرواقعی نمایان می‌شود.

تجربه‌ای موفق
وی با بیان این پرسش که آیا برون‌رفت از چنین وضعیتی راهکاری دارد، ادامه داد: اگر تاریخ را چند صفحه ورق بزنیم و به یاد بیاوریم زمان وزارت بهزاد نبوی به واحد‌های تولیدی ارز ارزان‌قیمت تخصیص می‌یافت در آن موقع هم همه دنبال تحصیل ارز بیشتر برای تجهیزات و ماشین‌آلات بودند. همچنین بخشی در وزارت صنایع و صنایع سنگین ضرورت امر را بررسی و مراکز تهیه و ‌توزیع قیمت‌ها را نیز کنترل می‌کرد تا شرکتی از ارز ارزان سوءاستفاده نکند.
جوانروح همچنین در توضیح بیشتر عنوان‌کرد: برای کنترل بیشتر بخش‌های دولتی که ارز ارزان‌قیمت دریافت کرده بودند، شرکتی زیر نظر وزیر صنایع با سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نو‌سازی ایران(ایدرو) تاسیس شد که تمام پروژه‌های شرکت‌های دولتی را ‌پس از بررسی فنی، اقتصادی و شناسایی منابع گوناگون، ‌بررسی اینکه با چه فناوری و با چه میزان سرمایه‌گذاری می‌توان به تولید اقتصادی دست یافت را ارزیابی می‌کرد. وی با بیان اینکه تخصیص ارز و هرگونه سرمایه‌گذاری به نتیجه این بررسی بستگی داشت، گفت: این روش ادامه نیافت و با تغییر وزیران و مدیران دولتی و همچنین فراوانی ارز، با خرید سهام این‌گونه شرکت‌ها، آن شرکت به نحوی تعطیل شدند.
این فعال قطعه با اشاره به وضعیت فعلی اظهارکرد: امروز که در تحریم به سر می‌بریم ضرورت تاسیس چنین شرکتی از سوی دولت بیشتر احساس می‌شود و با توجه آمار واردات قطعه خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک (می‌توان تک‌تک قطعات و مواد اولیه وارداتی را با توجه به قیمت‌های آنها شناسایی و مورد ارزیابی قرار داد)، نسبت به تهیه دانش فنی تولید و طراحی آنها چه از طریق خرید از صاحبان فناوری و چه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، وابستگی صنعت کشور را به خارج به حداقل رساند.
جوانروح با کاهش هزینه‌ها این امر ادامه داد: برای نمونه، مجموعه رگلاژ صندلی که تا مدت‌ها به نرخ ۴۸یورو از فرانسه وارد می‌شد و با هزینه حمل حدود ۶۴یورو به‌دست خودروساز داخلی می‌رسید، پس از خرید دانش فنی و بومی‌سازی، با کمتر از نصف این نرخ در کشور تولید شد.

می‌توانستیم اما نشد
مسعود تهرانچی که یکی از پیشکسوتان صنعت خودرو در کشور است در ادامه موضوع به صمت گفت: صنعت خودرو که در کشور آغاز به‌کار کرد، نمایندگی برندهای مختلف را برعهده داشتم. نخستین واردکننده ب‌‌ام‌و در سال ۴۴ و نماینده انحصاری نیسان پاترول در سال۵۵ بودم و همچنین میتسوبیشی و ایسوز را در سال۶۱ وارد ایران کردم.
وی افزود: فعالیت صنعتی در حوزه خودرو در کشور رشد کرد و در دوره‌ای ورود خودرو چینی ممنوع شد اما متاسفانه درحال‌حاضر بخش زیادی از بازار ایران مربوط به خودروهای چینی است. عنوان می‌شد چینی‌ها افراد باهوشی نیستند اما امروز با یادگیری زبان، بازرگانان حرفه‌ای شده‌اند که سهم زیادی در بازار جهانی دارند. او اظهارکرد: برای داخلی‌سازی مدل‌ها و انواع خودروها همت لازم وجود ندارد و اگر بخش خصوصی در این راستا اقدامی انجام دهد با ایجاد موانع ادامه کار را برای این بخش دشوار می‌کنند. در حالی که می‌توانستیم در بخش‌های گوناگون صنعت خودرو شامل ساخت و تولید خودروهای سواری و سنگین، در حوزه تولید آمبولانس، اتوبوس برقی و… فعالیت داشته باشیم. قرار بود آمبولانس‌ از سوی بخش خصوصی در کارخانه‌ای در کرج ساخته شود، اما از آن حمایت نشد.
این پیشکسوت حوزه خودرو با اشاره به اینکه تمام تلاش صنعتگران واقعی در بخش خصوصی خدمت به کشور است، ادامه داد: امروز چه تعداد افرادی داریم که قرار بود واحد تولیدی فعال و بزرگی راه‌اندازی کنند اما به‌دلیل بدهی در زندان هستند. از صنعت و صنعتگر حمایت واقعی نمی‌شود. از این‌رو، نتیجه مورد انتظار به‌دست نمی‌آید.
وی با بیان اینکه کسی درددل صنعتگر را گوش نمی‌دهند، تصریح کرد: مسائل جانبی این صنعت نیز خود جای کار بسیار دارد. به‌عنوان نمونه، ایران بیمارستان تخصصی حادثه‌ دیدگان ناشی از تصادفات رانندگی ندارد و مصدومان را به بیمارستان‌های عمومی می‌برند که خطر بیمارهای عفونی وجود دارد. از این‌رو، ساخت بیمارستانی تخصصی در این حوزه ضروری است.
تهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: این بیمارستان می‌تواند با کمک خیران ساخته شود و به بهره‌برداری برسد، زیرا برخی مصدومان جاده‌ای به‌دلیل نبود آمبولانس و بالگرد دچار مصدومیت شدید یا حتی مرگ می‌شوند؛ بنابراین دولت و مدیران دولتی می‌توانند با ایجاد امنیت، از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و توسعه بخش‌های گوناگون صنعتی کمک بگیرند. علاوه بر خودکفایی در تولید خودروهای خاص مانند آمبولانس، برای مسائل جانبی آن مانند ساخت بیمارستان نیز می‌توانند مشارکت این بخش را با خود همراه کنند.

سخن پایانی
درست است هنوز خودروهای ایرانی در برخی کشورها تردد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما باید توجه داشت با ارتقای کیفی در زمینه استانداردها نمی‌توان همچنان مبادرت به مدلی کرد که نمی‌تواند استانداردهای لازم را بگذراند. البته این امر به معنای نتوانستن نیست چنانچه بنا بر این گزارش صنعتگران داخلی با کمک بخش خصوصی حتی می‌توانند خودروهای خاص در زمینه پزشکی و… بسازنند، اما اراده این امر فاصله‌ای به بلندای حرف تا عمل دارد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.