صنایع و معدن مازندران

» کاهش تصدی‌گری دولت در صنعت

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

توقع مجلس شورای اسلامی از رحمانی

گروه مجلس: سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر کلیایی استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت از توافق‌ها و انتظارهای نمایندگان مجلس از رضا رحمانی گفت که شنبه گذشته با رأی اعتماد نمایندگان وزیر صنعت، معدن و تجارت شد. 

آنچه در ادامه می‌خوانید پرسش و پاسخ ما با این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.

در نشستی که در کمیسیون با حضور آقای رحمانی برگزار شد، چه انتظارهایی از سوی نمایندگان مطرح و چه توافق‌هایی شد؟
موضوع‌های گوناگونی مطرح شد که یکی از آنها معدن بود زیرا این بخش از نظر کارشناسان ظرفیت بزرگی دارد که می‌تواند جای نفت را بگیرد. مورد دیگر بازار خودرو بود و از ایشان خواسته شد تصدی‌گری دولت در صنعت خودرو کاسته شده و به بخش خصوصی واگذار شود. در این صورت تنها دولت باید سیاست‌گذاری کند. نکته مهم دیگر احیا و راه‌اندازی واحدهای نیمه‌فعال صنعتی بود که امید داریم جان تازه‌ای بگیرند. مورد دیگر بحث مجوزها و صادرات بود که باید برای آن شیوه ویژه‌ای پیش‌گرفته شود تا سرمایه‌گذاران در پشت درهای بسته و بروکراسی اداری گرفتار نشوند و برنامه‌ای صادرات‌محور برای صنعت درنظر گرفته شود. توقع دیگر ما سامانه نظارت و رهگیری کالاها از زمان تولید تا مصرف بود. اگر این سامانه ایجاد شود، از احتکار و قاچاق کالاها و فرار مالیاتی جلوگیری خواهد شد.

سامانه نظارت و رهگیری کالاها نیازمند یک بروکراسی و نظام کارآمد و قوی است. آیا تصور می‌کنید که زیرساخت این سامانه وجود دارد؟
اگر اراده‌ای باشد به طورحتم موفق می‌شویم. تجربه نشان داده که هر وقت اراده کرده و قصد انجام کار جهادی و انقلابی داشته‌ایم موفق شده‌ایم. از سوی دیگر ایشان تعهد کرده که این سامانه را ایجاد کند. آقای رحمانی اگر اراده کند موفق می‌شود و این کار یک یادگار از ایشان خواهد بود برای صنعت.

فشار سنگینی بر خودروسازان برای انجام تعهدات‌شان است. آنها هم معتقدند با شرایط فعلی و نرخ ارز نمی‌توانند به تعهدات‌شان مانند سال گذشته عمل کنند. نظر شما در این‌باره چیست؟
معتقدم دولت باید ۲ سال از خودروسازان حمایت ویژه‌ای کند و واردات را به صفر برساند. از سال سوم واردات را با تعرفه صفر آزاد کند. اگر خودروسازی بعد از ۲ سال حمایت نتواند صادرات‌محور و سودده باشد همان بهتر که در آن بسته شود زیرا معلوم است اراده‌ای برای تولید و صادرات نداشته است. دولت باید از خودروسازی خارج شود و به‌طورکامل آن را به بخش خصوصی واگذار کند. درحال‌حاضر صنایع خودروسازی نیروی انسانی مازاد دارد. سایپا به‌تنهایی ۱۱ هزار نیروی انسانی مازاد دارد. وقتی به بخش خصوصی واگذار شود خودبه‌خود به دنبال تعدیل عوامل تولید می‌رود. دولت هم حمایتی کند که این جمعیت و نیروی کار اضافی را در جای دیگری با رضایتمندی مشغول به‌کار کند. از این‌رو دولت به بخش خصوصی اجازه دهد که خود تصمیم بگیرد. دولت در شرکت‌هایی که ۱۷ درصد سهم دارد ۴ نفر از ۵ نفر اعضای هیات‌مدیره را انتخاب می‌کند و این درست نیست.

فعالان معادن از مشکلات متعددی مانند فناوری برداشت و ماشین‌آلات دست‌دوم سخن می‌گویند. در این زمینه چه صحبت‌هایی با وزیر شد؟
در معادن مشکل خام‌فروشی داریم و فرآوری کمتر انجام می‌شود. از سوی دیگر در بسیاری از مناطق معادنی هست که به‌طور اساسی از آنها بهره‌برداری نمی‌شود. دولت می‌تواند معادن را شناسایی کرده و بعد از راه‌اندازی آنها را واگذار کند یا برای مدت‌زمان محدود با شرایط خاص تولید را به بخش خصوصی واگذار کند. برای نمونه شرط کند که این معدن را برای ۳ سال واگذار می‌کنم؛ اگر در سال نخست به‌اندازه مشخصی از تولید رسیدید قرارداد تمدید می‌شود یعنی شرط واگذاری معادن را بر اساس فعالیت و تولید قرار دهد.

در بخش صنعت دولت چقدر یارانه و ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌پردازد؟
سهم صنعت از یارانه‌ها کم است. درحالی‌که در جهان برای آنکه چرخ صنعت و به‌دنبال آن سایر چرخ‌ها بچرخد، به آن یارانه می‌دهند. درحالی‌که وقتی کمبود برق پیش می‌آید نخست برق صنعتی را برای رفاه حال مصرف خانگی قطع می‌کنند درحالی‌که در سایر کشورها این‌گونه نیست. باید صنعت مقدم بر سایر بخش‌ها باشد و به فعالیت آن اهمیت داده شود.

تصور می‌کنید یارانه‌های گسترده و عامی که به حامل‌های انرژی داده می‌شود چه لطمه‌ای به صنعت وارد می‌کند؟
لطمه زیادی وارد شده است. اگر ۵۰ درصد از یارانه انرژی را به صنعت بدهیم نرخ حامل‌های انرژی واقعی‌تر می‌شود. در این حالت صنعت نیز با این یارانه فرصت پیدا می‌کند که خود را نوسازی و بازسازی کند. البته اگر این یارانه به صنعت داده شود در بلندمدت آن را مسترد می‌کند. درحال‌حاضر به‌دلیل فرسودگی برخی از بخش‌های صنعت کشور و فناوری قدیمی آن، مصرف برق و هدر رفت انرژی آن بالا است. البته یکی از مشکلات آن است که همه صنعت را باعث اشتغال می‌دانند درحالی‌که با فناوری جدید در صنعت اشتغال ایجاد نمی‌شود. وقتی نوسازی می‌شود اشتغال آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین ما باید اشتغال را به سمت بخش‌های دیگر و خدمات و گردشگری منتقل کنیم. درواقع دولت باید در چند عرصه تلاش کند.

تصور می‌کنید همت و اراده‌ای برای این کار است که یارانه حامل‌های انرژی را به سمت صنعت و تولید هدایت کنند؟
به اعتقاد من هنوز به این نقطه مشترک نرسیده‌ایم. متاسفانه در کشور ما همیشه نگاه سیاسی به نگرش تخصصی غلبه داشته است. این امور همتی می‌خواهد که یک‌بار یک تصمیم جدی گرفته شود آن‌هم بر اساس تخصص و مصلحت که نگاهی به پشت‌سر هم نداشته باشد. اگر چنین شود در بلندمدت مردم متوجه ‌می‌شوند که فرد تصمیم‌گیر چه اقدامی کرد و نام او جاودانه خواهد شد.

طرحی در این‌باره از کمیسیون صنایع به کمیسیون‌های انرژی و اقتصادی داده شده است؟
گاهی نظرهای نمایندگان مطرح ‌شده اما طرح مدون و منسجمی به‌عنوان کمیسیون ارائه نشده است. درحال‌حاضر بیشتر از نیازمان هدر رفت برق‌ داریم. اگر همین هدر رفت برق را چاره‌اندیشی کنیم سال آینده مشکل برق نخواهیم داشت.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.