صنایع و معدن مازندران

» چگونه جلوی فروش آثار کپی را بگیریم؟

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۵۱۴

کپی کردن آثار هنری در سال چندین‌بار رخ می‌دهد و گالری‌های مختلف به من رجوع می‌کنند که کار هنرمندشان کپی است و باید چه‌کار کنند؟ ما گالری‌دارها نمی‌توانیم از صبح تا شب در اینترنت باشیم و ببینیم کدام کار کپی است و کدام کار نیست؛ این امر غیرممکن است.

ما نمایشگاه‌مان را برگزار می‌کنیم، گاهی وقت‌ها کپی بودن اثر معلوم می‌شود و گاهی نمی‌شود.
سال‌ها پیش به مدیران تجسمی وقت پیشنهاد دادم دستگاهی را بخرند که تقلب در آثار هنری را مشخص می‌کند. مانند آثار سهراب سپهری و فریده لاشایی که این روزها خیلی از روی آنها تقلب می‌شود. این دستگاه تشخیص اصالت اثر می‌تواند از تقلب آثار افرادی مانند بهجت صدر، فریده لاشایی و محمد احصایی جلوگیری کند و باید خریداری شود. اما درباره آثاری که از روی اینترنت یا از روی دست نقاش‌های دیگر کپی می‌شود (و فرد کپی‌کننده آن را به نام اثر خودش جا می‌زند)، ما باید از کجا بفهمیم کپی شده است؟ این موضوع فقط به شرافت، کرامت و اخلاق خود هنرمند مربوط است که نباید این کار را انجام بدهند. مگر نمی‌خواهند نقاش باشند؟ باید خلاقیت داشته باشند.
نمی‌توان برای پیشگیری از تکرار این اتفاق‌ها کاری کرد مگر فردی را که کپی کرده موردشماتت قرار داد و مجازات کرد. اما جلوی این کار با مجازات گرفته نمی‌شود بلکه با فرهنگ‌سازی گرفته می‌شود.
می‌توان واحدی برای تشخیص اصالت اثر برای آثار پیشکسوت‌ها (و هنرمندان صاحبنام) ایجاد کرد که از روی‌شان تقلب می‌شود. اینکه من از روی اثری کپی کنم و بعد بگویم الهام گرفته‌ام، الهام گرفتن از حال و هوای اثر گرفته می‌شود نه اینکه به عینه بکشی و رنگش را عوض کنی. این دیگر الهام نیست بلکه کپی است. چه کسی می‌تواند در آن اداره متوجه شود فردی کپی کرده است؟
اینکه توقع داشته باشیم که گالری‌دار از اصالت اثر باخبر باشد گزاره نادرستی است. گالری‌دارها با مشاوره فقط می‌توانند از این جلوگیری کنند که کار مبتذل روی دیوارشان نرود؛ مشاور از کجا متوجه شود کار کپی است؟ مگر اینکه اثر موردنظر از کار هنرمند مهمی کپی شده باشد. اما اگر از اثر یک نقاش نروژی که در روستا کار می‌کند کپی شود، از کجا متوجه شویم؟ ما که او را نمی‌شناسیم. چه‌کسی کار همه نقاش‌های دنیا را دیده که بفهمد کار کپی است؟
شاید بتوان تشکیل صنف گالری‌دارها را قدم مثبتی در جهت احقاق حقوق تمامی هنرمندان دانست.این صنف به گالری‌دارهایی که گفته می‌شود دیوار خود را اجاره می‌دهند کمک می‌کند. صنف گالری‌دارها می‌تواند جلوی بسیاری از کارهای غیرقانونی را بگیرد. کارهایی مانند تقلب و برگزاری نمایشگاه‌های غیرقانونی باعث شده است وجهه گالری‌داری با لطمه زیادی روبه‌رو شود.
لیلی گلستان / مدیر گالری گلستان

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.