صنایع و معدن مازندران

» چند شرط برای کاهش ۴۰درصدی نرخ خودرو

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی مطرح شد

فاطمه امیر احمدی: دیروز شنبه ۶ بهمن نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی با حضور اهالی رسانه و فرهاد به‌نیا، سخنگوی این انجمن برگزار شد.

وی در این نشست به دو خبر خوب خودرویی اشاره کرد و درباره تصمیم‌های جدید در قالب بسته‌های حمایتی به صنعتگران خبر داد.

افزایش ۷۰درصدی نرخ قطعات
فرهاد به‌نیا در ابتدای نشست با بیان اینکه پیگیری‌های انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی سرانجام به نتیجه رسید، گفت: پس از ماه‌ها نشست با معاون رئیس‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت و تمام سازمان‌های مربوط، امروز مفتخر هستیم که اعلام کنیم هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با افزایش ۷۰درصدی نرخ قطعات مورد قرارداد موافقت کرد.
وی افزود: قطعه‌سازان می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات مبنی بر افزایش هزینه‌های تولید نسبت به افزایش نرخ محصولات خود مطمئن باشند. به‌نیا ادامه داد: از زبان مدیرعامل شرکت ساپکو این قول به انجمن داده شد که با ارائه مدارک ۷۰درصد نرخ قطعات اعمال خواهد شد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی با اشاره به افزایش نرخ مواد اولیه که حتی در برخی موارد تا ۳۰۰درصد بالا رفته، گفت: اگر بخواهیم به تفاوت نرخ برخی مواد پرمصرف از سال ۹۶ تا ۹۷ اشاره کنیم، نرخ آلومینیوم در سال ۹۶ به‌طور میانگین ۶۱۰۰ تومان بود که در سال ۹۷ به ۲۳هزار تومان رسید. هر ورق فولاد که در سال ۹۶ با نرخ ۱۸۰۰تومان عرضه می‌شد در سال ۹۷ به ۴۸۰۰تومان رسید. نرخ سرب که در سال ۹۶، ۷۵۰۰ تومان بود با نرخ ۲۸هزار تومان در سال ۹۷ عرضه می‌شود. همچنین نرخ ۴هزار تومانی مواد پلیمری در سال ۹۶، برای سال ۹۷ به ۱۴۲۰۰ تومان رسید. در نتیجه مواد اولیه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰درصد افزایش نرخ داشتند.
به‌نیا در این زمینه خاطرنشان کرد: بارها انجمن درخواست افزایش قیمت‌ها را پیگیری کرده، اما خودروسازان به‌دلیل مخالفت شورای رقابت با افزایش نرخ محصولات‌شان با این امر موافقت نمی‌کردند. تلاش‌ها برای حفظ منافع قطعه‌سازان پس از ماه‌ها نتیجه داد و سرانجام این امر از سوی یک خودروساز(ایران خودرو) مورد پذیرش قرار گرفت.
وی با بیان اینکه امیدواریم این قیمت‌ها هر چه زودتر اعمال شود، گفت: اگر نخست به درخواست‌ها ترتیب اثر داده می‌شد، شاهد افزایش ۷۰درصدی قیمت‌ها نبودیم، ضمن اینکه بازار امروز بیش از این کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد.

طرح کاهشی قیمت‌ها
انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی درباره قیمت‌گذاری‌ها اظهارکرد: طولانی شدن روند افزایش قیمت‌ها باعث شد، تولید و عرضه خودرو در کشور کاهش قابل‌توجهی داشته باشد.
به‌نیا در ادامه گفت: طبیعی است وقتی عرضه کم شود، بازار تقاضا روند صعودی خواهد داشت و این امر منجر به شکل‌گیری دلالی در حاشیه بازار می‌شود. پیگیری‌ها حدود ۷ ماه ادامه داشت. در همان ابتدا انجمن قطعه‌سازان هشدار داد اگر به این وضعیت رسیدگی نشود باید شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی باشیم.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: هنوز دیر نشده اگر قول‌هایی که داده شده هر چه زودتر اجرایی شود، شاهد رشد تولید در واحدهای صنعتی قطعه‌سازان خواهیم بود و طبیعی است این امر منجر به افزایش تیراژ خودرو خواهد شد. در ادامه با عرضه متناسب با بازار، تقاضا کاهش می‌یابد و بازار ساماندهی نسبی پیدا خواهد کرد. هرقدر نرخ خودرو در حاشیه بازار کاهش یابد، نرخ کارخانه نیز باید روند نزولی داشته باشد.
او درباره افزایش نرخ قطعات از سوی شرکت خودروسازی سایپا نیز گفت: به‌دلیل تحولات این خودروسازی و شرایط خاصی که دارد، هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه به نتیجه مطلوبی دست یابیم. منتظر هستیم نشست‌هایی با مدیرعامل جدید این خودروساز داشته باشیم. البته با توجه به پذیرش افزایش ۷۰درصدی نرخ قطعات از سوی ایران‌خودرو این خودروساز نیز برای تامین قطعات ناگزیر به افزیش قیمت‌ها است.

۸۵ درصد تسهیلات برای پرداخت بدهی‌ها
به‌نیا با اشاره به پرداخت ۱۱هزار میلیارد تومانی تسهیلات به خودروسازان به خبر خوش دوم صنعت قطعه اشاره کرد و گفت: قرار است ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۷هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی برای واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز اختصاص داده شود.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی در این‌باره به قول‌هایی که مدیرعامل ایران‌خودرو داده، اشاره و اظهار کرد: براساس گفته‌های یکه‌زارع، قرار است ۸۵درصد از ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی که به این گروه خودروسازی تعلق می‌گیرد، برای پرداخت مطالبات معوقه قطعه‌سازان باشد. حتی عنوان شد ممکن است این عدد به ۹۰درصد هم برسد.
وی با اشاره به موانع اجرایی تصمیم‌های گرفته‌شده از سوی نهادهای مربوط، گفت: گاهی تداخل تصمیم‌گیری‌ها منجر به اجرایی نشدن آنها می‌شود. به‌عنوان نمونه، تمام نهادهای مربوط به صنعت خودرو پس از ماه‌ها نشست و مذاکره به نتیجه نهایی در امر پرداخت تسهیلات می‌رسند اما ممکن است این تصمیم مورد مخالفت بانک مرکزی قرار گیرد و اجرای آن به تعویق بیفتد. از این‌رو، وقتی مجریان امر تصمیمی می‌گیرند باید مجوز اجرایی شدن آن نیز فراهم و آسیب‌های زمانی این روند کمتر شود.

سود ۷ هزار میلیارد تومانی دلالان
به‌نیا در ادامه به چرایی افزایش نرخ خودروها در بازار از سوی خودروسازان اشاره کرد و گفت: با توجه به گرانی مواد اولیه و خودداری شورای رقابت از اعمال تغییرات در نرخ محصولات که به‌طور قطع منطقی انجام می‌شد، کار به اینجا رسید که قیمت‌ها در بازار بسیار بالا رفت و چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها با درصد بالا باقی نماند.
وی با بیان اینکه مجموعه دولتی با افزایش قیمت‌ها مخالفت کرد در حالی که خود سبب آن شده بود، افزود: تولید مواد اولیه مربوط به شرکت‌های دولتی است که قیمت‌های آنها غیرمنطقی افزایش یافت. در ادامه شورای رقابت به‌عنوان نهاد دولتی دیگر، مانع افزایش نرخ خودروها شد که نتیجه آن بازار آشفته امروز است که تحت‌تاثیر آن قطعه‌ساز ناگزیر به تعدیل نیرو و نیز به مرخصی فرستادن بخشی از آنها شد، برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه دهد. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی ادامه داد: این روند منجر به کاهش تیراژ قطعات و در نتیجه کاهش تولید خودرو شد. با کاهش عرضه نرخ محصولات در بازار به شکل غیرمنطقی افزایش یافت، در حالی که سود آن تنها برای سوداگران این بازار بود.
به‌نیا افزود: با برآوردی که شد در این ۷ ماه حدود ۷هزار میلیارد تومان سود نصیب دلالان بازار شده است. در حالی که اگر این مبلغ در بدنه صنعت قطعه تزریق شده بود، کل صنعت قطعه نوسازی می‌شد.
او با بیان اینکه در همین دوره بارها قطعه‌سازان از خودروسازان خواسته بودند تا خودروها را به جای مطالبات به آنها تحویل دهند، گفت: خودروساز مخالفت کرد زیرا عنوان می‌کرد در ادامه باید پاسخگوی سازمان بازرسی کشور باشد.
به‌نیا درباره افزایش قیمت‌ها یادآور شد: در این‌باره قطعه‌ساز و خودروساز هیچ‌کدام از موضوع رضایت ندارند، زیرا این امر منجر به کاهش تقاضا می‌شود اما ممانعت در زمان خودش، چاره‌ای دیگر باقی نگذاشت. سوء‌مدیریت نتیجه‌ای جز بحران و آشفتگی به‌دنبال ندارد.

قطعه‌سازان خواهان غرامت شدند
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی درباره ضمانت اجرایی پرداخت ۸۵درصد تسهیلات بابت مطالبات قطعه‌سازان گفت: در این‌باره تعهدات اخلاقی داده شده و امیدواریم این تسهیلات هرچه زودتر پرداخت و گره صنعت خودرو باز شود.
به‌نیا درباره وضعیت تامین قطعات خودروهای جدید نیز توضیح داد: با توجه به اهداف مرکز تحقیقات گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار است پژو ۳۰۱ تا ۱۰۰درصد داخلی‌سازی شود و این طرح با کمک قطعه‌سازان در حال پیگیری و انجام است. رنو و پژو قرارداد بستند اما به تعهدات خود عمل نکردند، تنها هر یک به ترتیب حدود ۱۱۵و ۴۰هزار خودرو فروختند و رفتند.
وی ادامه داد: براساس این قراردادها بسیاری از قطعه‌سازان تجهیزات لازم برای تامین قطعات جدید را خریداری و قالب‌ها را آماده کردند. رفتن آنها منجر به ضرر و زیان سنگینی به قطعه‌سازان شد. از این‌رو، انجمن به‌طور جدی پیگیر است تا غرامت این زیان به قطعه‌سازان پرداخت شود. البته بخش حقوقی ایران‌خودرو به‌دنبال احقاق حق از سوی همتایان اروپایی خود است.
این مقام صنفی تاکید کرد: چه خودروساز نسبت به وضعیت‌های پیش آمده تضمین از همتای خود گرفته باشد، چه خیر، ملزم به پرداخت خسارت و غرامت به قطعه‌سازان است. اگر مجریان طرح جوینت‌ونچر خودروسازان کشور با همتایان بین‌المللی در این‌باره تضمینی نگرفته باشند خود باید پاسخگو باشند.
به‌نیا در جمع‌بندی موضوع‌های مطرح شده در این نشست خبری گفت: مطالبات قطعه‌سازان باید در کوتاه‌ترین زمان پرداخت شود تا تیراژ تولید به روال گذشته برگردد و با افزایش تولید خودرو بازار ساماندهی شود. از سوی دیگر، زمان آن نیز باید مشخص شده و به انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی اعلام شود. وی ادامه داد: نظارت بر قیمت‌گذاری مصوب خودرو نیز موضوع مهمی است. درحال‌حاضر که افزایش محصولات اتفاق افتاده و نرخ خودرو ۵درصد زیر حاشیه بازار تصویب شد، ضروری است برای جلب اعتماد مصرف‌کننده و تحقق کاهش پلکانی قیمت‌ها نظارت‌‌ها با حساسیت بیشتر انجام شود. در واقع درخواست انجمن نظارت مستمر و جدی است زیرا ما هم معتقدیم کاهش پلکانی قیمت‌ها باید محقق شود. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی همچنین به تعهد اخلاقی قطعه‌سازان به مردم اشاره کرد و افزود: انجمن به‌عنوان نماینده قطعه‌سازان متعهد می‌شود نسبت به ارتقای کیفیت محصولات خود اهتمام ویژه‌ای داشته باشد و این نوید را به مردم می‌دهیم با حل مشکلات ریالی و نقدینگی و تاثیر آنها روی کمیت و کیفیت تلاش مضاعفی در این زمینه‌ها داشته باشیم. این مقام صنفی با بیان اینکه مسئولان مربوط باید ماهانه یا هر دو هفته یک‌بار درباره عملکرد و کارهای در حال انجام خود در موضوع صنعت خودرو گزارش دهند، گفت: با برآوردها و داده‌های به‌دست آمده از گزارش‌ها می‌توان دریافت که افزایش نرخ محصولات درست بوده یا خیر، زیرا ما به‌عنوان تولیدکننده تعهد اخلاقی نسبت به هزینه‌کرد مصرف‌کننده داریم. وی یادآور شد: از درخواست‌های جدی قطعه‌سازان، ورود مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز بدون انتقال ارز است زیرا دریافت ارز از سامانه نیما و سنا پیچیده بوده و دست تولیدکننده را تنگ کرده است. در حالی که با مدیریت درست می‌توان چون برخی دوره‌ها مبادرت به واردات کالاهای مورد نیاز بدون انتقال ارز کرد. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی همچنین در پاسخ به این پرسش صمت که برای برون‌رفت از وضعیت موجود در تامین قطعات ها‌ی‌تک وزارت دفاع اعلام آمادگی کرده است، آیا قطعه‌سازان به توافقی با این وزارتخانه رسیده‌اند؟ گفت: انجمن نشست‌هایی با وزارت دفاع داشته و قرار است در بخش‌هایی که این وزارتخانه می‌تواند به کمک صنعت خودرو و قطعه‌ بیاید اعلام شود زیرا آنها دارای تجهیزات زیادی هستند. وی افزود: برای داخلی‌سازی قطعات باید ۳ ضلع مراکز دانش‌بنیان که حتی قادر به صادرات فناوری خود هستند، نیروهای مسلح که دارای تجهیزات و امکانات مناسبی برای کمک به صنعت هستند و همچنین تجربه قطعه‌سازان و خودروسازان در کنار هم قرار گیرد تا بسیاری از قطعاتی که امروز وارد می‌شود در داخل ساخته و عرضه شوند. به‌نیا در پایان تضمین کرد: اگر تسهیلات مورد نظر پرداخت و قیمت‌های به‌روز و برای قطعه‌سازان هرچه زودتر اجرایی شود، می‌توان قول داد سال آینده نرخ خودروها تا ۴۰درصد کاهش یابد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.