صنایع و معدن مازندران

» چالش‌های دبیری جشنواره سی‌وهفتم

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۴۲۱

علی نعیمی: با انتخاب دوباره ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، این مدیر سینمایی برای دومین بار پیاپی این سمت را عهده‌دار شد.

به گزارش صمت، پیرو اعلام ریاست سازمان سینمایی در اردیبهشت مبنی بر تداوم حضور داروغه‌زاده در این دوره از جشنواره فیلم فجر، با رفع مشکل اداری، وی همچنان و به طور رسمی دبیر جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
محمد مهدی حیدریان، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، اواخر شهریور در گفت‌وگویی درباره انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر گفته بود: اعلام دبیر جشنواره فیلم فجر نسبت به سال گذشته دیرتر شده اما به معنای این نیست که دبیرخانه فعال نبوده است. شورای سیاست‌گذاری جشنواره، یک روز پس از برگزاری آیین پایانی سال گذشته تشکیل شد و کار خود را آغاز کرد.
در این شورا، دبیرهای دوره‌های گذشته هم حضور دارند. مسئولان اداری باید امکان استفاده از مدیر را به ما بدهند. ما نیز پس از حل مشکل اداری، نتیجه را اعلام خواهیم کرد. سال گذشته با حضور آقای داروغه‌‌زاده، تجربه خوبی داشتیم و جشنواره، حرفه‌ای‌تر از گذشته برگزار شد.
مروری بر نام‌های دبیران مختلف فیلم فجر در سال‌های متمادی نشان می‌دهد که دبیران این جشنواره در سال‌های برگزاری آن با چالش‌های متعددی روبه‌رو بودند، به نحوی که در برخی از دوره‌ها با اتفاق‌های عجیب و منحصر به فردی روبه‌رو بودیم. حالا ابراهیم داروغه‌زاده در دومین تجربه دبیری جشنواره فیلم فجر و در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به عنوان سیزدهمین دبیر این جشنواره با چالش‌هایی روبه‌رو است که به نظر می‌رسد باید از همین حالا به فکر رتق و فتق آن باشد.
پس از آنکه محمد حیدری؛ ۲ دوره متوالی دبیر جشنواره فیلم فجر شد، با آمدن محمد مهدی حیدریان به سازمان سینمایی، یکی از معاونان او برای این رویداد انتخاب شد؛ معاونی که خودش مدت چندان زیادی نبود کارش را در اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آغاز کرده بود و امسال هم برای دومین‌بار این مسئولیت (دبیری فیلم فجر) را برعهده می‌گیرد و همچنان معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است.
داروغه‌زاده در آخرین گفت‌وگویش که اوایل شهریور در حاشیه جشنواره فیلم سلامت انجام شد، گفته بود: «تمایل ندارم دبیری جشنواره را بر عهده بگیریم» و درباره دبیری دوره پیش رو جشنواره هم اعلام کرده بود: «همانطور که می‌دانیم انتخاب دبیر جشنواره بر عهده رئیس سازمان سینمایی است و ما تابع دستور و نظر ایشان هستیم اما وظیفه سنگینی است که معاونت نظارت و ارزشیابی همزمان بخواهد، دبیری جشنواره را هم داشته باشد.»
در حالی حکم دبیری فیلم فجر با کمی تاخیر نسبت به سال‌های گذشته اعلام می‌شود که تکلیف ریاست محمد مهدی حیدریان بر سازمان سینمایی با توجه به قانون بازنشستگان که به تازگی تصویب شده است، نامشخص است.
شاید چالش جدی داروغه‌زاده، تغییر مدیریت در سطح سازمان سینمایی است. اتفاقی که با رفتن حیدریان و آمدن مدیری جوان شاید بتواند تغییر زیادی در نحوه اداره جشنواره به وجود بیاورد. البته داروغه‌زاده پیش از این و در دوره گذشته در سمت دبیر جشنواره فیلم فجر ثابت کرد که علاقه زیادی به تغییرات بنیادین در اداره جشنواره دارد. یکی از این تغییرات عمده، کوچک کردن جشنواره در نحوه برگزاری و جوایز جشنواره است.
در روزهایی که نوسانات نرخ ارز و گرانی‌های بازار هر روز بیش از پیش بر نحوه دخل و خرج و اداره امور تاثیر می‌گذارد، اینکه دبیر جوان جشنواره فجر بتواند با بودجه‌ای کمتر از ۸ میلیارد تومان جشنواره را اداره کند علامت سوال بزرگی است؛ جشنواره‌ای که باید در تمام شهرهای کشور برگزار شود و به عنوان نماد جشن ملی سینمای ایران در دهه مبارک فجر، شور و شوق بیشتری را در سطح جامعه ایجاد می‌کند.
داروغه‌زاده در دوران دبیری دوره گذشته با حذف فیلم‌های نخست از جشنواره فیلم فجر موجب اعتراض بسیاری از فیلمسازان جوان شد؛ بخشی که به معرفی استعدادهای تازه سینما کمک بسیاری می‌کرد و با حذف آن، رقابت در جشنواره تنها در میان نامداران شکل می‌گرفت که نتیجه آن مهجور ماندن نام جوانان مستعدی بود که چشم به جشنواره فیلم فجر دوخته بودند.
عباس نظام‌دوست، کارگردان فیلم سینمایی «گرگ بازی» که یکی از متقاضیان حضور در جشنواره فجر سال گذشته بود، در پاسخ به این پرسش که حضور نیافتن در جشنواره فجر تاثیری بر شروع کار جدید دارد یا خیر؟ گفت: به طور قطع دارد. ادامه کار من منوط به این است که فیلم اکران شود. اگر اکران موفقیت‌آمیزی داشت کار بعدی را با اعتماد به نفس بیشتری شروع خواهم کرد. اگر مراحل اکران سخت شود مانند خیلی از بچه‌های فیلمساز که فیلم اول و دوم خود را ساختند و دیده نشد و کار بعدی را سخت‌تر شروع کردند، کار من نیز سخت می‌شود. این موضوع مانند دومینو است و با هم در ارتباطند.
نظام دوست در ادامه افزود: من اعتراضی به اینکه چرا فیلمم انتخاب نشده است ندارم، چون معتقدم این موضوع به تشخیص یک هیات بوده و اگر آن هیات این فیلم را انتخاب نکرده نمی‌توان اعتراض کرد اما اینکه تعدادی فیلمساز که با هزاران امید و آرزو و با وجود خیلی از پشتوانه‌ها برای نخستین بار فیلم ساختند و حذف شدند، موضوع تلخی است که باعث می‌شود خیلی از فیلم‌اولی‌ها برای همیشه حذف شوند و نتوانند فیلم جدیدی بسازند. امیدوارم در سال‌های آینده، شاهد این گونه اتفاق‌ها نباشیم و کسانی که امسال نخستین فیلم‌شان را می‌سازند سال آینده فرصت دیده شدن را داشته باشند.
چالش بعدی داروغه‌زاده در جشنواره سی‌وهفتم، حضور فیلم‌های مستند و انیمیشن در رقابت با آثار داستانی و سینمایی است؛ اتفاقی که سال گذشته با حضور تنها یک انیمیشن و دو مستند در بخش مسابقه با بی‌مهری از نظر داوران دور ماند و اعتراض گسترده اهالی انیمیشن و مستند را در پی داشت.
در همین زمینه، هیات مدیره انجمن مستندسازان، خواستار پاسخگویی مدیران جشنواره فیلم فجر به بی‌توجهی آشکار به شأن مستندسازان کشور شد.
در بخشی از بیانیه مستندسازان آمده است: آنچه در این سال‌ها در برخی از تصمیم‌های مدیران سینمایی کشور مشاهده می‌شود، سلسله‌ای از خطاهاست که بیم آن می‌رود به عادتی ماندگار تبدیل شود.
مستندسازان این کشور که سال‌هاست مرزهای سینمای ایران را تا فرسنگ‌ها دورتر از مرزهای کشور پیش برده‌اند و مدت‌هاست به اشتیاق و انتظار فراوان تماشاچیان، داوران، مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره‌های معتبر جهانی برای نمایش و تحسین هنر سینمای مستند این سرزمین عادت کرده‌اند، حالا باید در میان انبوه تصمیم‌های آنی مدیران جشنواره‌های داخلی به دنبال جایگاه گم‌شده خویش باشند.
اعتراض مستندسازان به نحوه برخورد با آثار مستند در جشنواره، در ادامه این بیانیه اینطور بازتاب داشته است: هر چند در این سال‌ها مدیریت و تصمیم‌های سلیقه‌ای و پر اشکال در جشنواره‌های داخلی به ویژه مهم‌ترین آنها یعنی جشنواره فیلم فجر به امری پیش‌بینی‌پذیر تبدیل شده که سینمای مستند کشور هیچ‌گاه از گزند ایرادهای آن بی‌بهره نمانده، اما برخورد یک بام و دو هوا در جشنواره امسال فیلم فجر با فیلم‌های مستند، بدعتی تامل‌برانگیز در شیوه برخورد با هنرمندان مستندساز کشور بود. پس از حذف سیمرغ فیلم مستند از جشنواره و قرار گرفتن تنها ۲ فیلم مستند در کنار فیلم‌های داستانی، اینکه داوران جشنواره اعلام کنند فیلم‌های مستند حتی داوری نشده‌اند، خبر از سیاست‌گذاری بلاتکلیف و توهین‌آمیز مسئولان جشنواره در قبال فیلم‌های مستند می‌دهد. بدیهی است مدیران جشنواره باید پاسخگوی این بی‌توجهی آشکار به شأن مستندسازان کشور باشند.
به نظر می‌رسد ابراهیم داروغه‌زاده روزهای سخت و دشواری را پیش رو دارد. او باید در سی و هفتمین ایستگاه جشنواره فیلم فجر از موانع مختلفی عبور کند؛ موانع و چالش‌هایی که هر کدام می‌توانند او را با مشکل روبه‌رو کنند و سربلند بیرون آمدن از آن نشان‌دهنده اعتماد درست به مدیران جوان در عرصه مدیریت است.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.