صنایع و معدن مازندران

» چابک‌سازی صنعت تایر بر بستر ۴ نهاده فناوری

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

در گفت‌وگوی صمت با مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع لاستیک مطرح شد

فاطمه امیر احمدی: امسال تایر مانند خودرو بازار نابسامانی داشت، به‌ویژه اینکه این آشفتگی در نیمه نخست سال(بهار) منجر به اعتراض صاحبان خودروهای سنگین و کامیونداران شد. برای ساماندهی وضعیت موجود تعرفه واردات این نوع تایرها کاهش یافت و به واردکنندگان نیز ارز دولتی پرداخت شد.

علاوه بر این‎ها، در تیراژ تولید تایرهای تجاری کشور و در زمینه تایرهای سبک نیز به لحاظ کیفیت مشکلات و خلأهایی داریم. صمت در گفت‌وگو با سعید تقوایی، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع لاستیک به واکاوی چالش‌های کیفی تایرها پرداخت. به گفته وی عنوان نشان استاندارد روی کالاها به معنای تایید کیفیت نیست، بله به این معناست که محصول تنها به لحاظ ایمنی مهر استاندارد دریافت کرده است.

چند درصد واحدهای صنعتی تایر به این سمت رفته‌اند که با استفاده از فناوری روز دنیا اقدام به تولید کنند. مصرف‌کنندگان نسبت به برخی برندهای داخلی از نظر کیفیت گلایه‌مند و ناراضی هستند و این در حالی است که همین برندها نشان استاندارد نیز دارند؟
در مقوله استاندارد باید بدانیم مهر استاندارد نشان‌دهنده الزامات یا به‌عبارتی استانداردهای ایمنی بوده و بحث کیفیت موضوعی فراتر از آرم استاندارد است. زمانی که سخن از کیفیت محصولی می‌شود افراد کالای مصرفی خود را با آنچه در جهان وجود دارد، مقایسه می‌کنند. در واقع وقتی سازمان استاندارد اعلام می‌کند کالایی نشان استاندارد دارد؛ یعنی کف شاخص‌های ایمنی را در خود رعایت کرده است. اما زمانی که سخن از کیفیت می‌شود مقولات متفاوت دیگری نیاز است. در این زمینه هر شرکتی که پیش‌روتر باشد و ارتباطات نزدیک‌تری با فناوری روزآمد داشته باشد و نیز هزینه کند طبیعی است، می‌تواند کالایی با کیفیت‌تری تولید و عرضه کند.
همه شرکت‌های داخلی، واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) دارند و تمام این شرکت‌ها امیدوار و آرزومند هستند به فناوری دنیا وصل باشند اما اینکه چقدر توانسته‌اند در این‌باره موفق شوند موضوع دیگری است. با توجه به شرایط و محدودیت‌های موجود، دسترسی به شرکت‌های بنام و پیش‌رو در فناوری صنعت تایر کمی کار را سخت کرده است.

با توجه به توضیح‌هایی که ارائه دادید مهر استاندارد نشان کیفیت محصول نیست. درست است؟
مهر استاندارد نشان‌دهنده ایمنی محصولات یا به‌عبارتی کف کیفیت محصولات است. وقتی نشان استاندارد روی تایر وجود دارد مصرف‌کننده می‌تواند با آسودگی‌خاطر بداند محصولش از شاخص‌های ایمنی برخوردار است. اما اینکه یک لاستیک میزان سایش آن نسبت به برند دیگر چقدر است به کیفیت محصولات برمی‌گردد. می‌توان با خرید تایر میشلن بیشتر هزینه کرده و به‌عنوان نمونه، ۱۲۰هزار کیلومتر طی کرد تا اینکه تایری بگیریم ۶۰ یا هزار کیلومتر عمر مصرف دارند. هر ۳تایر آرم استاندارد دارند اما طبیعی است تفاوت آنها در شاخص‌های کیفی این تایرها است. در تایر افزون بر ۲۰ویژگی وجود دارد که مربوط به شاخص‌های کیفی است. به‌عنوان نمونه، میزان مصرف سوخت خودرو، مربوط به این قطعه است یا شاخص مقاومت غلتشی که دارای گریدهای گوناگون A، B، C و D است. تمام این گریدها نشان استاندارد دارند. اما من به‌عنوان مصرف‌کننده می‌دانم که اگر بخواهم تایری بخرم که میزان مصرف سوخت پایینی داشته باشد باید تایر با گرید A خریداری کنم که هزینه بیشتری دارد.
این مسئله هنوز برای مصرف‌کنندگان جا نیفتاده است، در حالی که در لوازم‌خانگی وقتی فردی می‌خواهد به‌عنوان مثال یخچال بخرد به گرید انرژی آن نگاه می‌کند یا هنگام خرید ماشین لباسشویی به گرید مصرف آب و انرژی آن حتما توجه دارد. محصولات با گریدهای متفاوت استاندارد هستند اما محصولی که گرید مناسب‌تری در امر کیفیت دارد نرخ بیشتری خواهد داشت.

اگر بخواهیم سقف را در نظر بگیریم؛ حداقل و حداکثر کارکرد یک تایر به لحاظ کیفیت چقدر باید باشد؟
به‌طور معمول، یک تایر براساس سخنی که سازمان‌هایی مانند DOT یا شرکت‌های بیمه برای ضمانت دارند، عمر مصرف حدود ۴سال یا به‌عبارتی ۸۰هزار کیلومتر اگر سالی ۲۰ هزار کیلومتر در نظر بگیریم، دارند. این عددی است که بیشتر شرکت‌های بیمه در نظر می‌گیرند و محصول را ضمانت می‌کنند. وقتی به سامانه DOT مراجعه شود اگر از عمر تایر ۴سال گذشته باشد حتی اگر لاستیک نو هم باشد، داخل این سامانه اکسپایر (منقضی) می‌خورد. بنابراین به‌طور معمول میزان سایش تایر باید به‌گونه‌ای باشد که ۴سال یا بتوان با آن ۸۰هزار کیلومتر طی کرد.
البته تعدادی از شرکت‌های پیش‌رو در جهان هستند که هزار کیلومتر را برای ضمانت محصولات خود در نظر می‌گیرند.

از نگاه شما به‌عنوان یک کارشناس پژوهشی، چالش اصلی صنعت تایر کشور چیست؟
دستیابی به فناوری نوین جهان چالش اصلی این صنعت است. اینکه بتوانیم یک سلسله شاخص‌های کیفی را که حتی در ذهن مصرف‌کننده هم وجود ندارد در محصولات خود لحاظ کنیم. فکر می‌کنم بخشی از مردم هنوز نمی‌دانند تایر چقدر در میزان مصرف سوخت خودرو تاثیر دارد یا یک تایر چقدر صدا تولید می‌کند. این موارد جزو خواسته‌های مصرف‌کننده نیست، در حالی که باید آن قدر سطح فرهنگی مردم خود را ارتقا دهیم که این موارد دغدغه شهروندان و مصرف‌کنندگان شود. تایرسازان در حال کار و مطالعه روی این شاخص‌ها (SWR) هستند تا خود را در این مقولات روزآمد کنند. اما در تحقق این امر مشکلات و موانعی وجود دارد که مهم‌ترین آنها موضوع ارتباط با شرکت‌ها و فناوری است. ما خود خالق فناوری نیستیم و باید در ارتباط با شرکت‌های بنام جهان این فناوری‌ها را کسب کنیم. همان‌طور که برای تمام صنایع کشور چالش‌هایی در امر ارتباط‌گیری و نقل‌وانتقال پول وجود آمد به‌دلیل وضعیت تحریمی کشور این صنعت هم مستثنا نبوده است. به‌عنوان نمونه، اگر قرار باشد کارشناسی دعوت شود تا بخشی از دانش فنی مورد نیاز را به صنعتگران داخلی آموزش دهد گرفتن روادید برای این کارشناس و ترس و واهمه‌ای که نسبت به ایران برای افراد و شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند از موانع موجود است؛ در نتیجه کارها با دشواری جلو می‌رود. البته باید توجه داشته باشیم هیچ‌یک از این معضلات سبب نشده حرکت رو به تعالی صنعت تایر ایران متوقف شود و با وجود تمام مشکلات فعالیت‌هادر این صنعت همچنان ادامه دارد.

کیفیت تایر بیشتر به مواد اولیه به‌کار رفته در این محصول برمی‌گردد یا روند تولید تاثیر دارد؟
مواد اولیه مورد استفاده و روند تولید هر دو در تولید تایر تاثیر دارد. در فناوری باید ۴زیرساخت وجود داشته باشد؛ مغزافزار(نیروی انسانی)، نرم‌افزار(دانش فنی)، سخت‌افزار(ماشین‌آلات و تجهیزات) و سازمان‌افزار که بتوان تمام این موارد را با یکدیگر مرتبط و جوینت‌ونچر کرد. به هر حال مواد اولیه‌ای که صنایع پایین‌دستی برای تایرسازان تولید می‌کنند به لحاظ کیفیت جایگاه خیلی مترقی ندارند. موادی تولید نمی‌شود که صدای تایر را کاهش دهد یا مقاومت غلتشی آن را تقویت کند، زیرا کسی آنها را مجبور نکرده تا رشد کنند. در حوزه سخت‌افزار نیز مشکلاتی داریم و اگرچه در دانش فنی کارشناسان بسته‌‌هایی را آماده کرده‌اند اما با توجه به پیشینه ۵۰ساله این صنعت کافی نیست. باید ارتباطات با همتایان بین‌المللی برقرار باشد تا بتوانیم به توسعه مورد انتظار دست یابیم.

به‌عنوان یکی از فعالان عرصه تحقیق و توسعه، پیشنهاد شما به تایرسازان چیست؟
صنعتگران باید تلاش کنند این ۴ نهاده فناوری یعنی مغزافزار، نرم‌افزار، سخت‌افزار و سازمان‌افزار را با هم داشته باشند. تقویت مغزافزاری و آموزش نیروی انسانی بسیار مهم است زیرا اگر تمام نهاده‌ها فراهم باشد اما مغزافزار مناسبی وجود نداشته باشد باز هم واحدهای صنعتی نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند. ازاین‌رو، معتقدم در تمام نهاده‌ها باید تلاش کرد توسعه رخ دهد. باید هزینه کرد، چراکه توسعه بدون هزینه امکان‌پذیر نیست. وقتی شرکتی مانند نوکیان تایرز ۵درصد درآمد خود را به امر تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد؛ یعنی یک‌سوم فروش کل تایر ایران، این نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری کلان آنها در این زمینه و اهمیت تحقیق و توسعه است. بنابراین ضمن قدردانی از سعی و تلاش پژوهشگران صنعت تایر که با تمام کاستی‌ها در حال مطالعه و کوشش هستند و خوب هم عمل می‌کنند اما این تلاش‌ها کافی نیست. باید بیشتر وقت گذاشت و هزینه کرد. بسته‌های کوچک فناوری منتقل و ایرانیزه شوند. به این ترتیب از دانش آنها استفاده کنیم و روی آن آجرهای بعدی (دانش‌های نو) را بچینیم.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.