صنایع و معدن مازندران

» چابهار، جذاب‌ترین بندر منطقه برای سرمایه‌گذاری

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

اکرم امینی: معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید بندر چابهار از نظر هزینه‌های بندری، کم‌هزینه‌ترین و از نظر سرمایه‌گذاری خارجی، جذاب‌ترین بندر منطقه است.

به‌گفته او هند و افغانستان دو کشوری هستند که بیشترین تمایل را به سرمایه‌گذاری در این بندر دارند و در این زمینه علاوه بر قرارداد جداگانه ۸۵۰ میلیون دلاری ایران با هند، قرارداد سه‌جانبه‌ای نیز میان ایران، هند و افغانستان امضا شده که نخستین گام‌های اجرایی آن آبان امسال برداشته خواهد شد. به گزارش صمت، محمدعلی حسن‌زاده در نشستی که روز گذشته در سازمان بنادر و دریانوردی با خبرنگاران داشت گفت: شاهد افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در بندرها هستیم، به طوری که درحال‌حاضر ۱۲درصد از مجموع بار ورودی و خروجی بندرها با حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا می‌شود. برنامه‌ریزی ما این است که این سهم در افقی ۵ساله به ۳۰ درصد برسد. حسن‌زاده اضافه کرد: برای آمادگی بندرها در زمینه روبه‌رو شدن با تحریم‌های جدید، بسته‌های حمایتی تدارک دیده‌ایم که محتوای یکی از این بسته‌ها، حمایت از کسانی است که به‌عنوان سرمایه‌گذار یا فعال اقتصادی در حال فعالیت در بندرها هستند یا کسانی که درآمد آنها متاثر از بندرها است. این حمایت‌ها دست‌اندرکاران امور بندری و دریایی را از ۲۱ اردیبهشت امسال که امریکا خروج خود از برجام را اعلام کرد، پوشش می‌دهد. به‌عنوان نمونه مصوبه‌ای از گمرک گرفته‌ایم که براساس آن کالاها نباید بیشتر از دو ماه در مناطق گمرکی و مناطق ویژه بندری بمانند؛ البته این مدت تا ۳ ماه قابل‌تمدید است. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یک بسته تشویقی نیز برای خطوط کشتیرانی و پورت‌اپراتورها در نظر گرفته‌ایم. از سوی دیگر بسته‌ای برای کسانی که در حوزه ترانزیت و تجارت بین‌المللی فعالیت می‌کنند تهیه شده است. به‌عنوان نمونه معافیت مالیاتی شرکت‌های فعال در مناطق ویژه اقتصادی، از حمایت‌هایی است که لحاظ می‌شود و بخش زیادی از فعالان اقتصادی در بندرها مشمول این معافیت مالیاتی خواهند شد.

بهبود روند صادراتی در بندرها
حسن‌زاده با بیان اینکه تغییر نرخ برابری ریال و دلار موجب شده صادرات در بندرها روند خوبی داشته باشد و در بسیاری از بندرها، روند صادرات مثبت شده، افزود: البته سازمان بنادر و دریانوردی نیز تخفیف‌های خوبی برای صادرکنندگان قائل شده، به طوری که سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای سازمان بنادر به صادرکنندگان تخفیف داده شد. به‌گفته او، در مجموع بندرهای کشور در ۴ ماه نخست امسال ۱۰ درصد افزایش صادرات داشته‌ و با کاهش ۱۵ درصدی واردات روبه‌رو بودند که کاهش واردات بیش از اینکه ناشی از تحریم باشد به‌دلیل سیاست‌های کلی کشور و ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

برخورد با کاسبان تحریم در بندرها
حسن‌زاده با اشاره به افزایش نرخ کرایه‌های حمل کالا در برخی بندرها گفت: متاسفانه مانند بسیاری حوزه‌های دیگر در بندرها نیز با کاسبان تحریم روبه‌رو هستیم که در این شرایط نیز به منافع شخصی خود فکر می‌کنند. به‌عنوان نمونه می‌بینیم که نرخ کرایه حمل کالا در برخی موارد افزایش داشته که در قالب کارگروهی، مترصد این هستیم که بخش هزینه‌های حمل را هم رصد و هم مدیریت کنیم تا نرخی بیشتر از نرخ‌های متعارف به بازرگانان تحمیل نشود. البته باتوجه به اینکه حمل‌ونقل در دست بخش خصوصی است ما بیشتر سعی در نظارت و مدیریت اوضاع داریم. این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عرضه نشدن سوخت دریانوردی با ارز دولتی گفت: باتوجه به اینکه هیات دولت ارز دولتی را فقط به ۲۵ قلم کالای اساسی، نه خدمات اختصاص می‌دهد سوخت دریانوردان مشمول این ارز نیست و سوخت با نرخ آزاد به کشتی‌ها عرضه می‌شود؛ البته محدودیتی از نظر سوخت برای دریانوردان در کشور وجود ندارد.

خروج بیمه‌ها از ایران مشکلی ایجاد نمی‌کند
حسن‌زاده با اشاره به خروج شرکت‌های بیمه و رده‌بندی کشتیرانی از ایران در اثر تحریم‌های جدید اظهار کرد: یکی، دو شرکت بیمه خطوط کشتیرانی بنا به شرایط جدید تحریم‌های امریکا و به‌دلیل روابطی که با این کشور دارند ایران را ترک کرده‌اند اما هنوز برخی شرکت‌ها هستند که تمایل دارند با ایران کار کنند و خروج یک شرکت بیمه‌ای به این معنا نیست که بقیه شرکت‌ها نیز حاضر نیستند با ایران کار کنند. در زمینه موسسه‌های رده‌بندی هم مشکل خاصی در این دوران نداریم و صرف خروج یک شرکت به آن معنا نیست که شناورهای ما تحت کلاس نباشند.

بندر چابهار فعال است
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرنوشت قرارداد هند با ایران برای توسعه بندر چابهار در زمان تحریم‌های جدید گفت: بندر چابهار برای افغانستان هم از نظر راهبردی و هم از نظر اقتصادی اهمیت دارد زیرا هزینه صادرات و واردات این کشور را کاهش می‌دهد اما برای هند بیشتر از اینکه از نظر اقتصادی مهم باشد، اهمیت راهبردی دارد. وی با بیان اینکه هند باید بررسی کند که آیا در شرایط جدید همچنان تمایل دارد در ایران بماند یا خیر، افزود: قرارداد ما با هند برای توسعه چابهار ۱۰ساله است و براساس این قرارداد هندی‌ها باید ۸۵۰ میلیون دلار تجهیزات وارد این بندر کنند. همچنین یک قرارداد کوتاه‌مدت یک‌ونیمسئله اپراتوری با آنها داریم که در حال نهایی شدن است. البته درحال‌حاضر این بندر فعال است و ایران اپراتوری آن را انجام می‌دهد. حسن‌زاده با تاکید بر اینکه افغانستان تمایل دارد بندر چابهار یکی از بندرهای اصلی واردات و صادرات این کشور باشد، گفت: باتوجه به تمایل این دو کشور به حضور در بندر چابهار، موافقتنامه هند-ایران-افغانستان در سطح هیات دولت و مجلس کشورها امضا شده است. برای اجرای این موافقتنامه نخستین جلسه، آبان امسال در سطح وزیران و معاونان برگزار و قراردادهایی امضا می‌شود. در حاشیه این آیین روز بازاریابی چابهار را خواهیم داشت که تاجران و ترانزیت‌کنندگان در این بندر حضور خواهند یافت.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بندرها
حسن‌زاده با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای سرمایه‌گذار به صورت جوینت با یک شرکت ایرانی وارد بندرهای ایران می‌شوند اظهار کرد: در برخی از این قراردادهای مشارکتی سهم سرمایه‌گذار خارجی تا ۹۵ درصد است. او با بیان اینکه بیشتر قراردادهای توسعه بندرهای ایران دارای شریک خارجی است افزود: سال گذشته مصوبه‌ای برای توسعه بندر چابهار داشته‌ایم و پس از آن مصوبه، چابهار کم‌هزینه‌ترین بندر از نظر فعالیت بندری در دریای عمان، خلیج‌فارس، دریای خزر و منطقه شناخته شد؛ ضمن آنکه جذاب‌ترین بندر در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. این مقام مسئول در سازمان بنادر ادامه داد: در ۶ ماه گذشته قراردادهای زیادی در بخش بنادر منعقد کرده‌ایم که حدود ۸۰ درصد آنها سرمایه‌گذار خارجی دارند و باوجود تحریم‌ها همچنان تقاضاهای گوناگونی برای سرمایه‌گذاری در بندرهای ایران داریم.

ماهیگیری چینی‌ها در ایران قانونی است
عضو هیات عامل سازمان بنادر درباره حضور شناورهای چینی در آب‌های عمان و صیادی گسترده ماهی در این آب‌ها بیان کرد: قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات در این حوزه منعقد شده زیرا ما در ایران فناوری این شناورها را نداریم. آنها می‌توانند ماهی را در عمق ۲۰۰ متری صید کنند که این امکانات در ایران وجود ندارد.

مشکل معارض در بندر شهید رجایی
حسن‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان سرمایه‌گذاری مراکز تولید و فعالیت‌های ارزش افزوده در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی گفت: در این اراضی ۲۴۰۰ هکتاری به مشکل برخوردیم؛ پس از مالکیت این بخش به نام سازمان بنادر و دریانوردی برای عده دیگری نیز سند این زمین‌ها صادر شده است؛ درحال‌حاضر هم ما و هم آنها سند داریم و چالش ایجاد شده اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم در محل‌هایی که معارض وجود ندارد فعالیت‌های خود را آغاز کنیم. حسن‌زاده توضیح داد: مقرر شد ۴ شهر لجستیکی در کشور داشته باشیم که شامل پس‌کرانه‌های بنادر شهید رجایی، امیرآباد، بندر امام خمینی و همچنین فرودگاه امام خمینی است. وی افزود: درباره بندر شهید رجایی مصوبه‌ای داریم که اقدام‌هایی کمک‌کننده به شکل‌گیری شهر لجستیکی خواهد بود. این مقام مسئول با بیان اینکه هنوز کارخانه‌ای در بندر شهید رجایی نداریم گفت: فعالیت‌های ارزش افزوده در مجموعه ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی داریم و بیشترین تمرکز ما در این حوزه در جذب صنایع است.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.