صنایع و معدن مازندران

» پول پخش بازی‌های فوتبال در سینماها کجاست؟

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۳۹۵

علی نعیمی: بیش از ۳ ماه از پخش بازی‌های جام جهانی فوتبال در سینماها می‌گذرد اما هنوز مبالغ درآمدی از پخش بازی‌ها در سینماها و چگونگی تقسیم آن میان صاحبان آثار و سینماداران مشخص نشده است.

به گزارش صمت، پخش بازی‌های فوتبال در سینماها که از سال ۸۹ و با پخش بازی فوتبال دو تیم محبوب پایتخت، شکل رسمی به خود گرفت، در سال‌های اخیر و با پخش رقابت‌های مطرح بین‌المللی همچون جام جهانی و جام ملت‌های آسیا و اروپا شکل جدی‌تری به خود گرفت.
جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها باعث شد بار دیگر سینماداران به فکر پخش بازی‌های فوتبال به جای پخش فیلم سینمایی در سینماها بیفتند؛ اتفاقی که مخالفان سرسختی داشت که معتقد بودند فروش فیلم‌ها تحت‌الشعاع این اتفاق افت می‌کند و موجب می‌شود فیلم‌های روی پرده در زمان پخش بازی‌های جام جهانی فوتبال با شکست روبه‌رو شوند.
سینماداران و سینماگران معترض به این طرح به نحوه فروش بلیت و چگونگی احقاق حق خود بر اساس فروش بلیت‌ها در این روزها گله داشتند و معتقد بودند باید حق صاحبان آثاری که فیلم‌های‌شان در آن روزها روی پرده بود به آنها پرداخت شود.

حق سینماگران پایمال می‌شود
سعید خانی ـ مدیر دفتر پخش خانه فیلم ـ با تاکید بر اینکه «ما از ابتدا با پخش مسابقه فوتبال در سینماها مخالف بودیم»، به ایسنا گفت: این را به خوبی می‌دانیم که وقتی مسابقه فوتبال در یکی از سالن‌های سینما پخش می‌شود سالن‌های دیگر چندان بیننده‌ای برای فیلم‌های سینمایی ندارند، اما مشکل اینجاست که سینماداران، بیش از حد مجاز، ظرفیت فیلم‌ها را در پخش مسابقه فوتبال ایران و مراکش گرفتند و هیچ نظارتی بر میزان فروش و رقمی که باید به صاحبان فیلم‌ها داده شود، وجود ندارد.
او با اشاره به اینکه در بسیاری از سینماها برخلاف مصوبه شورای‌عالی اکران، سالن‌های بیشتری به پخش مسابقه ایران اختصاص داده شده بود، گفت: قرار بود به ازای فروش هر بلیت برای فوتبال ۵۰۰۰ تومان به صاحبان فیلم‌ها داده شود، اما با این وضعیتی که پیش آمده بعید می‌دانم سینماداران برای فروش تمام سالن‌های‌شان این کار را انجام دهند و این مسئله متاسفانه کنترل نشده است. البته این مشابه همان ماجرای اکران فیلم خارجی است که معتقدیم باید سینماهایی که سالن زیادی دارند اقدام به اکران فیلم خارجی کنند اما از آنجا که نظارت درستی نمی‌توانیم داشته باشیم کل ماجرا کنسل شده است.
این پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: وضعیت فروش بلیت‌های مسابقه فوتبال در سینماها یک علامت سوال بزرگ برای ما است و از اول هم بحث ما این بود که بر چه اساسی این مصوبه قرار است اجرایی شود. با این حال خوشحالیم که مردم به صورت خانوادگی توانستند به تماشای فوتبال در سینماها بنشینند اما این شیوه نظارت و اجرا عجیب است و حالا که سینماداران در این ماجرا سود کرده‌اند چرا صاحبان فیلم‌ها هم نباید سود کنند؟

چالش حق پخش تلویزیونی
از آنجا که نمایش رقابت‌های فوتبال در سینماها با فروش بلیت همراه بود، در این مصوبه هیچ اشاره‌ای به این نشده که حق پخش بازی‌ها از کجا خریداری شده است و اگر قرار است از نسخه‌ای که تلویزیون پخش می‌کند استفاده شود سهم مالی تلویزیون از این اتفاق چیست؟ دلیل مطرح شدن این پرسش هم این است که صداوسیما حق پخش این رقابت‌ها را خریداری کرده است.
پیش از این علی‌اصغر پورمحمدی، قائم مقام معاون سیما درباره خریداری حق پخش رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ در توضیحاتی بیان کرد که حق پخش بازی‌های جام جهانی، به نصف نرخ، خریداری شده است. این اتفاق به گفته پورمحمدی پس از مذاکره طولانی انجام شده است و ایران جزو معدود کشورهایی است که این مسابقات را به طور کامل پخش می‌کند.
حق پخش بازی‌های جام جهانی که با هزینه‌های زیادی خریداری شده است، یک تصمیم خوب از سوی تلویزیون است تا امکاناتی برای مخاطبان و مردم فراهم شود، اما در کنار این مزیت که تلویزیون به رایگان برای مخاطبان تدارک دیده است به تازگی در خبری مقرر شد که سالن‌های سینمایی، امکان نمایش و تماشای این رقابت‌ها را برای علاقه‌مندان به فوتبال فراهم کنند. این در حالی است که مخاطبان باید برای رقابت‌هایی که به رایگان از شبکه سه یا شبکه ورزش تماشا می‌کنند، بلیت‌های ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی بخرند و در سینما نظاره‌گر بازی‌ها باشند.
مهرداد فرید ضمن بیان مخالفتش با طرح پخش فوتبال در سینماها، در این باره بیان کرد: نمایش فوتبال در سالن سینما اجحاف در حق فیلمی است که در همان سالن و همان زمان، اکران می‌شود و این کار روا نیست.
فرید، رئیس انجمن تهیه‌کنندگان و کارگردانان، پیرو موضوع نمایش بازی‌های جام جهانی در سینماها گفت: من موافق این جریان نیستم، چون سالن‌های سینمایی برای اکران فیلم ساخته شده‌اند نه تماشای فوتبال.
وی افزود: در همه جای جهان وقتی می‌خواهند به صورت گروهی فوتبال تماشا کنند به ورزشگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و… می‌روند نه سالن سینما.
این تهیه‌کننده سینما علت مخالفتش با این طرح را این‌گونه بیان کرد: نمایش فوتبال در سالن سینما اجحاف در حق فیلمی است که در همان سالن و همان زمان، اکران می‌شود چراکه صاحب آن فیلمِ حذف شده، خسارت می‌بیند. در صورت اکران آن فیلم، شاید به خاطر همزمانی با پخش فوتبال بلیت کمتری فروخته شود، اما در صورت پخش فوتبال که هیچ بلیتی برای آن فروخته نخواهد شد، صاحب فیلم بیشتر ضرر خواهد کرد.
تکلیف پول‌ها چه می‌شود؟
بازی‌های جام جهانی فوتبال تمام شد و سینماداران با فروش خوب بلیت در این روزها توانستند چراغ سینماها را روشن نگه دارند اما با گذشت بیش از ۳ ماه از پخش این بازی‌ها هنوز تکلیف سهم صاحبان آثار و سینماداران از محل فروش بلیت مشخص نشده است.
سیدضیا هاشمی، دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران با اشاره به اینکه درآمد حاصل از فروش بلیت نمایش فوتبال جام جهانی در سینماها باید به حساب خانه سینما واریز می‌شد، تاکید کرد مسئله را پیگیری می‌کند.
هاشمی در پاسخ به اینکه وضعیت پرداخت سهم فروش بلیت نمایش مسابقه‌‌‌های جام جهانی فوتبال روسیه در سینماها به صاحبان فیلم‌ها چه شد، گفت: پس از برگزاری جلسه بررسی چگونگی پرداخت سهم صاحبان فیلم‌ها از نمایش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها که ۳۱ تیر در شورای‌عالی اکران، برگزار شد، جزییات مورد نظر از جمله ارقام فروش بلیت‌ها و سینماهایی که در این طرح شرکت کردند، مشخص و به خانه سینما اعلام شد.
وی با اشاره به اینکه نزدیک ۴۰ سینما به نمایش فوتبال‌های جام جهانی روسیه اختصاص داده شده بود، بیان کرد: در مجموع، ۳روز طلایی برای نمایش بازی‌های تیم ملی ایران در این سینماها در نظر گرفته شده بود، البته در کنار آن تعدادی بازی دیگر هم بود که فروش بلیت چندانی نداشتند.
دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران توضیح داد: برای سرعت بخشیدن به پرداخت‌های مورد نظر، یک حساب به نام خانه سینما در نظر گرفته شد تا سینماداران مبالغ مربوط را به این شماره واریز کنند و در نهایت خانه سینما با صاحبان فیلم‌ها صحبت کند که مبالغ مورد نظر به آنها پرداخت یا صرف امور خیریه شود.
وی تاکید کرد: نمی‌دانم چند سینما تا امروز مبالغ مورد نظر را پرداخت کرده‌اند، زیرا این بخش کار بر عهده خانه سینماست.
هاشمی در پایان گفت: دوشنبه ۲ مهر در صورتجلسه شورای‌عالی اکران قید خواهیم کرد که سینماداران تا ۴۸ساعت فیش واریزی خود را به کمیته انضباطی کارگروه اکران ارائه دهند.

 

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.