صنایع و معدن مازندران

» پروژه پیر راه می‌افتد؟

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۰۲۶

اکرم امینی: «پروژه وزیر خراب‌کن» از جدیدترین تعبیرهایی است که یک مقام دولتی از آزادراه تهران-شمال داشته است.

البته وزیر راه و شهرسازی این لقب را از دیگران نقل می‌کند و می‌گوید در ابتدای وزارتش در دولت یازدهم، برخی افراد برای برحذر داشتن او از وعده دادن درباره تکمیل آزادراه، گفته‌اند این پروژه وزیر خراب‌کن است و بهتر است سروقت آن نرود و وعده‌ای در این زمینه ندهد!
گرچه عباس آخوندی در متنی که در کانال تلگرامی خود نوشته توضیح نداده که این لقب را نخستین بار چه کسی به آزادراه تهران-شمال داده اما این نخستین لقب کنایه‌آمیزی نیست که به این پروژه پیر بی‌سرانجام می‌دهند. حجت‌الاسلام ناطق نوری در بازدیدی که چندی پیش از آزادراه تهران-شمال داشت آن را پروژه‌ای دانست که دستمایه جوک و طنز شده است. جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در یکی از بازدیدهای خود از این پروژه یادآوری کرد که این آزادراه در دولت‌های گذشته تبدیل به «سمبل بی‌عرضگی و ناکارآمدی» شده بود اما دولت یازدهم و دوازدهم برای پایان آن گام‌های اساسی برداشته است.
براساس اخبار جدیدی که درباره آزادراه پیر تهران-شمال به گوش می‌رسد، وعده گشایش قطعه نخست این آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر تا آبان امسال داده شده اما باتوجه به اینکه وعده بهره‌برداری از این پروژه سال‌هاست از دولتی به دولت دیگر دست به‌دست می‌شود، معلوم نیست این بار تحقق این وعده چقدر صحت داشته باشد؛ آن هم در شرایطی که این ابرپروژه مانند بسیاری دیگر از طرح‌های عمرانی کشور با کمبودهای مالی دست به گریبان است.
به گزارش صمت آزادراه ۱۲۰ کیلومتری تهران-شمال بیش از ۲ دهه پیش کلنگ‌زنی شد و ایرانی‌ها سال‌هاست به شنیدن وعده‌های تکراری و بی‌سرانجام درباره بهره‌برداری از آن عادت کرده‌اند. البته چند سالی است که قطعه چهارم این آزادراه ۱۲۰ کیلومتری زیربار ترافیک رفته است. این قطعه به طول حدود ۲۰ کیلومتر، سه‌راهی دشت نظیر را به چالوس متصل می‌کند.
طول قطعه یک به‌عنوان مهم‌ترین بخش این پروژه که درحال‌حاضر کار ساخت آن فعالانه در جریان است و وعده‌هایی درباره گشایش آن داده می‌شود، ۳۲ کیلومتر است که از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد. با گشایش این قطعه بخشی از مسیر تهران به شمال کشور که از کرج می‌گذرد حذف و مسیر ۹۲ کیلومتری فعلی، حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه می‌شود.
دومین قطعه آزادراه تهران-شمال، حدفاصل دوآب شهرستانک-پل زنگوله و طول آن حدود ۲۵ کیلومتر است. با اجرای این قطعه مسیر فعلی کرج به چالوس حدود ۵ کیلومتر کوتاه می‌شود. قطعه سوم این آزادراه نیز حدفاصل پل زنگوله تا سه‌راهی دشت‌نظیر و طول آن حدود ۴۶ کیلومتر است.
مطالعات اولیه ساخت آزادراه تهران-شمال پیش از وقوع انقلاب اسلامی کلید خورد و طرح آن در سال ۵۶ تصویب شد. نخستین گام‌ها برای اجرای این پروژه ۱۲۰ کیلومتری در دهه ۷۰ برداشته شد و در دولت سازندگی کلنگ ساخت آن با پیمانکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به زمین خورد.
گرچه در آن زمان وعده بهره‌برداری از این پروژه در مدت ۷ سال داده شد اما درحال‌حاضر با گذشت بیش از ۲۰ سال، پروژه درمجموع حدود ۳۲ درصد پیشرفت دارد. از این میزان پیشرفت به‌گفته وزیر راه و شهرسازی، ۱۵ درصد حاصل کار دولت یازدهم بوده و این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۷ درصدی تحویل گرفته شده بود. درواقع بنا به ادعای مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، این پروژه تا پیش از دولت یازدهم سالانه ۲ درصد پیشرفت داشته اما در دولت یازدهم سرعت پیشرفت پروژه به ماهانه ۳ درصد رسیده است.
به‌گفته مسئولان درحال‌حاضر بیش از ۱۶۰ جبهه کاری در آزادراه تهران-شمال فعال است و بیش از ۳ هزار نفر با حدود ۱۲۰۰ دستگاه در این پروژه کار می‌کنند. این آزادراه در دو مسیر رفت و برگشت حدود ۱۲۰ کیلومتر تونل و پل دارد که حدود ۵۰ درصد کار اجرایی آن به پایان رسیده است.
مشکلات اجرایی آزادراه تهران-شمال
تلنبار شدن وعده‌ها درباره زمان بهره‌برداری از آزادراه تهران-شمال از مسائلی است که عباس آخوندی در همان ابتدای ورود به وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم از آن انتقاد و احیا و تکمیل این پروژه را یکی از اولویت‌های این وزارتخانه عنوان کرد.
البته آخوندی معتقد است ریشه اصلی مشکلات آزادراه تهران-شمال و عامل کند بودن روند تکمیل آن، این است که سنگ بنای این پروژه کج است. او در یکی از آخرین مطالبی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده چنین نوشته است: «پروژه‌ای که سنگ بنای آن کج باشد به‌سختی راست می‌شود. امروز به اتفاق آقای دکتر لاریجانی و تنی چند از نمایندگان و استانداران تهران و البرز از آزادراه تهران-شمال بازدید کردیم. در ۳۲ کیلومتر آزادراه بیش از ۱۶۰ کارگاه فعال بود. یعنی تمام طول یک آزادراه به طور همزمان در دست ساخت بود. همه می‌توانستند چشم‌اندازی از این پروژه عظیم و بی‌نظیر در حوزه مهندسی داشته باشند که در همین شرایط سخت، تمامی گره‌های فنی و تکنیکی و مالی و حقوقی آن حل‌وفصل شده و با پیشرفت ۹۱ درصدی با سرعت در حال کار و آماده شدن برای بهره‌برداری است. همین پروژه‌ای که امروز یک کارگاه کاملا زنده و فعال است و بیش از ۳۲۰۰ نفر در آن کار می‌کنند و بیش از ۱۳۰۰ دستگاه در آن فعال است، سال‌های سال کم‌فعالیت و بلاتکلیف بوده است.»
همانطور که آخوندی می‌گوید، آزادراه تهران-شمال سال‌هاست بلاتکلیف مانده و در ۲ دهه‌ای که از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، با موانع گوناگونی از جمله مشکلات بودجه‌ای و مدیریتی روبه‌رو بوده که هرازگاهی موجب توقف روند ساخت آن شده است.
یکی از مهم‌ترین مشکلات در روند ساخت آزادراه تهران-شمال که آخوندی در ابتدای حضور در وزارت راه و شهرسازی به آن رسیدگی کرد، اختلاف‌های موجود میان نهادهای دست‌اندرکار ساخت آن بود. وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۳ پروژه را به‌طور موقت تعطیل کرد تا این اختلاف‌ها حل شود. در نتیجه این اقدام، قرارداد دولت گذشته مبنی بر حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا در آزادراه تهران-شمال به‌عنوان پیمانکار قطعه‌های ۲ و ۳ لغو و پروژه دوباره به بنیاد مستضعفان واگذار شد.
پایان قطعه نخست آزادراه؛‌ شاید امسال!
گرچه عباس آخوندی از زمان آغاز به کار در وزارت راه و شهرسازی تاکنون، بارها از عملی نشدن وعده‌های تکراری دولت‌های گذشته درباره زمان گشایش آزادراه تهران-شمال انتقاد کرده اما از ابتدای دولت یازدهم تاکنون نیز چند بار وعده‌هایی از سوی او یا برخی دیگر از مقامات دولتی درباره زمان گشایش این آزادراه به مردم داده شده اما عملی نشده است.
آخوندی آبان ۹۵ در پاسخ به پرسش خبرنگار از گشایش قطعه نخست این آزادراه در نوروز ۹۶ خبر داد و این خبر را در چند نوبت دیگر نیز رسانه‌ای کرد اما این وعده عملیاتی نشد. در سال ۹۶ نیز وعده گشایش قطعه نخست آزادراه تا پایان سال داده شد و این بار نیز وعده عملیاتی نشد. امسال مسئولان دست‌اندرکار این پروژه، وعده گشایش قطعه نخست آن در پایان شهریور یا پاییز پیش رو را داده‌اند؛ وعده‌ای که هنوز مشخص نیست چقدر می‌توان به محقق شدن آن امیدوار بود.
گشایش قطعه دوم؛ ۴ سال دیگر
بعد از سال‌ها چشم‌انتظاری ایرانی‌ها برای پایان کار ساخت آزادراه تهران-شمال، این روزها وعده‌های جدیدی از سوی مسئولان درباره زمان گشایش قطعه نخست این پروژه مطرح می‌شود که از بهره‌برداری از این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر می‌دهد.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به پیشرفت ۹۱ درصدی این پروژه به ایسنا گفت: قطعه نخست آزادراه تهران-شمال به پایان رسیده و درحال‌حاضر کار روی آن در حوزه روسازی و تاسیسات ادامه دارد. با توجه به اینکه نصب برخی تاسیسات در گرو تکمیل روسازی است، کار در این زمینه در هفته‌های آینده ادامه دارد. خادمی درباره آخرین وضعیت ساخت قطعه دوم این آزادراه توضیح داد: باوجود آنکه فقط یک سال از کلنگ‌زنی این قطعه گذشته، پیشرفت آن به ۲۱.۵ درصد رسیده و کار با سرعت ادامه دارد.
به‌گفته او تونل البرز که در این قطعه قرار دارد، طولانی‌ترین تونل جاده‌های ایران و یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است و اکنون مراحل پایانی حفاری را پشت سر می‌گذارد و فقط حفاری ۲۰۰ متر آن باقی مانده است. آنطور که خادمی می‌گوید در صورت تامین نیاز مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی، قطعه دوم این آزادراه تا ۴ سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.
براساس سخن مدیرعامل شرکت ساخت، کار ساخت قطعه سوم آزادراه از سوی بنیاد مستضعفان در حال پیگیری است و این نهاد به‌دنبال جذب فاینانس از کشورهایی مانند کره جنوبی و چین یا از منابع داخلی برای این بخش است و با مشخص شدن شیوه جذب سرمایه، کار اجرای قطعه سوم نیز کلید خواهد خورد.
حمایت مجلس از تامین نیازهای مالی آزادراه
امیدواری به تحقق وعده چندین باره مسئولان درباره گشایش قطعه نخست آزادراه تهران-شمال زمانی کمتر می‌شود که بدانیم امسال نیز مانند سال‌های گذشته این پروژه با کمبودهای مالی و اعتباری دست و پنجه نرم می‌کند. البته رئیس مجلس شورای اسلامی وعده پیگیری مجلس برای حل و کاهش این مشکلات را داده است.
علی لاریجانی در جدیدترین بازدیدی که از این پروژه داشت، با تاکید بر لزوم ساماندهی بودجه مورد نیاز این پروژه از سوی دولت و مجلس و تامین نیازهای مالی لازم از سوی بنیاد مستضعفان به‌عنوان پیمانکار گفت: مجلس تامین مالی این پروژه را مدنظر دارد و دولت باید در تخصیص به‌موقع اعتبارها اقدام کند تا پروژه با تعویق روبه‌رو نشود.
لاریجانی افزود: از آنجا که در چند سال گذشته تکمیل آزادراه تهران-شمال به تعویق افتاده، انتظار می‌رود با زمان‌بندی واقع‌بینانه در زمان ساخت و بهره‌برداری از پروژه به اصلاح تلقی به‌وجود آمده در مردم کمک شود.
او ادامه داد: آزادراه تهران-شمال کاری پیچیده و از نوع فنی موجب کسب استانداردهای مطلوبی برای کشور است، به‌طوری که از نظر فنی و حجم پروژه در کمتر پروژه‌های راهسازی مشاهده شده است.
این‌‌بار وعده مسئولان عملیاتی می‌شود؟
باتوجه به وعده‌های پی‌درپی که درباره زمان گشایش آزادراه تهران-شمال داده شده، عجیب نیست اگر کسی این بار نیز به تحقق این وعده امیدوار نباشد. البته یکی از نمایندگان شمال کشور در مجلس معتقد است باتوجه به روند پروژه و اعلام حمایت رئیس مجلس از آن، جای نگرانی وجود ندارد.
علی اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت در این زمینه گفت: مشاهدات نمایندگان مجلس در بازدیدهایی که از روند ساخت آزادراه تهران-شمال داشته‌اند نشان می‌دهد قطعه نخست این پروژه حداکثر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه تکمیل آزادراه تهران-شمال، مجلس شورای اسلامی از دولت حمایت می‌کند، افزود: باتوجه به بازدید تازه رئیس مجلس شورای اسلامی از این پروژه به پایان آن در زمان مقرر امیدواریم و تلاش مجلس این است که تامین مالی آزادراه چه از سوی بخش خصوصی و چه دولت، زودتر انجام شود.
نماینده مردم ساری و میاندورود اضافه کرد: امیدواریم با حمایتی که مجلس شورای اسلامی و دولت از این پروژه دارد این بار وعده گشایش پروژه عملیاتی شود زیرا ساماندهی ترافیک راه‌های چند استان در گرو بهره‌برداری از آن است. وی با تاکید بر پیگیری پایان هرچه زودتر قطعه نخست آزادراه تهران-شمال بر مبنای وعده داده شده گفت: باتوجه به اعلام حمایت مجلس و پیگیری‌های کمیسیون عمران درباره سرنوشت پروژه، نگرانی چندانی وجود ندارد و امیدواریم این‌بار در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

 

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.