صنایع و معدن مازندران

» پاتوق‌های فرهنگی جایگزین کتابفروشی‌های بی‌رونق

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۶۵۳

علی نعیمی: اتفاق‌های ماه‌های اخیر و کش‌مکش‌های کتابفروشان بر سر تعطیلی یا ادامه فعالیت باغ کتاب تهران باعث شد بسیاری به این موضوع فکر کنند که آیا باید کم و بیش فروش کتاب به شیوه‌های سنتی و رایج فعالیت کند یا باید به حضور و فعالیت فروشگاه‌های بزرگ کتاب به عنوان شیوه‌های نوین فروش توجه ویژه‌ای کرد؟

به گزارش صمت، این پرسش از آن جهت قابل اهمیت است که در تمامی مشاغل خرد که در گذشته در میان مردم رایج بود به دلیل تاثیرات زندگی مدرن کم‌کم جای خود را به مابه‌ازای امروزش داده است و فروش کتاب نیز از این قائده مستثنا نیست. در روزگاری که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ جای بقالی‌ها و خرده فروشی‌ها را گرفته طبیعی است شیوه‌های پخش در بخش فرهنگی نیز نیازمند تغییر رویه است.
کتابفروشی از مشاغل و فعالیت‌های حوزه نشر است که اهمیت ویژه‌ای در زنجیره صنعت نشر دارد اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف بسیاری از فعالان این حوزه دیگر رغبتی به فعالیت کتابفروشی‌های خود ندارند و با واگذاری آن به مشاغل یا افراد دیگر به حرفه دیگری مشغول شده‌اند.

کتابفروشی‌های سنتی باید رفتار خود را با مخاطبان عوض کنند
در همین رابطه حامد کنی مدیر انتشارات روزبهان با اشاره به ضرورت تغییر فضای کار کتابفروشی‌ها گفت: به نظر من فضای کتابفروشی‌های انقلاب یک فضای ورشکسته است؛ نه خیابان درستی دارد، نه شهرداری کار مناسبی می‌کند، نه اتوبوس‌های دودزای آن ساماندهی می‌شود.
وی با اشاره به تقسیم کتابفروشی‌ها به ۲ بخش عمده و خرده فروش گفت: نخست سوپرمارکت‌ها یا هایپرمارکت‌های فرهنگی مانند شهر کتاب‌ها، باغ کتاب‌ها و کتابفروشی پاساژها که در کنار دیگر اقلام، کتاب هم می‌فروشند و دیگر کتابفروشی‌هایی که فقط کتاب می‌فروشند؛ همچون کتابفروشی‌های محلی و راسته انقلاب. این ۲ دسته از نظر کار، روش، درآمد و کارکرد با هم متفاوت هستند. کتابفروشی‌ها در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند و در آینده نزدیک بسیاری از آنها تعطیل خواهند شد و با مسکن‌هایی که در قالب طرح‌های مختلف اجرایی می‌شود، به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم؛ زیرا این فضاها کارکرد اساسی خود را به واسطه تغییر بسترهای اجتماعی، رویکرد مردم نسبت به کتاب، کارکرد کتاب و کتابفروشی و خدمات پس‌از فروش در شکل، فرم و نحوه ارائه تغییر کرده‌اند.
وی در ادامه گفت: نباید انتظار داشته باشیم که کتابفروشی‌ها با اقبال خوبی مواجه شوند زیرا در جامعه امروز دیگر منطقی نیست یک فرد هزینه کند و به کتابفروشی بیاید تا فقط کتاب بخرد، بدون اینکه از خدمات کتاب و کتابفروش بهره‌مند شود. این در حالی است که در سوپرمارکت‌های فرهنگی به واسطه جاذبه‌هایی که باقی کالاها ایجاد می‌کنند، کتاب هم در چرخه رونق قرار می‌گیرد و فردی که برای خرید اسباب‌بازی، خودکار یا اجناس دیگر به آنجا می‌آید، در کنارش به سمت قفسه‌های کتاب می‌رود و به همین دلیل معتقدم هایپرمارکت‌های فرهنگی می‌تواند در زمینه اقتصاد کتاب موثر باشند. البته در این موضوع نباید نحوه رفتاری کتابخوان‌های حرفه‌ای را فراموش کنیم که به هر شکل خود را به کتاب خواهند رساند. این توضیح جنبه عام‌تری از مخاطب را لحاظ کرده است.
 این ناشر با بیان اینکه کتابفروشی‌های خرد در خطر تعطیلی قرار دارند، گفت: بیشتر کتابفروشی‌ها به دلیل سازگار نشدن با تغییرات اجتماعی و فرهنگی در شکل و رویکرد سنتی خود مانده‌اند و جوابگوی حجم زیاد تنوع و تحول کتاب نیستند و با بحران روبه‌رو هستند. این پرسش مطرح است که رفتار با مخاطب کتابفروشی ۴۰ سال پیش با کتابفروشی امروز چه تغییری کرده است؟ پاسخ من این است که تغییری نکرده است. این در حالی است که ۱۰ سال پیش به عنوان نمونه شما اینترنت نداشتید اما امروز بسیار گسترده با اینترنت و خدمات آن مواجه هستید. سازکار رفتار ما با کتاب‌ها در کتابفروشی‌ها نسبت به ۴۰ سال پیش هیچ تغییری نکرده است و به همان مکانیزم و روش قدیم کتاب‌های خود را معرفی و عرضه می‌کنیم، البته برخی کتابفروشی‌ها کارهایی کرده‌اند اما به صورت فراگیر تحولی رخ نداده است.
وی با بیان اینکه باید راهکارهایی برای برون، رفت از این وضعیت داشت، گفت: معتقدم نباید فقط به طرح‌ها و برنامه‌های مسکن و کوتاه بسنده کرد، اگرچه طرح‌های کوتاه‌مدت، خوب و تاثیرگذار هستند اما باید روی تغییر بستر سرمایه‌گذاری کنیم. در کلانشهری مانند تهران نمی‌توان مردم را متمرکز کرد که برای خرید کتاب فقط به یک نقطه از شهر بیایند؛ آنهم منطقه‌ای که در طرح ترافیک قرار دارد و رفت و آمد به آن مشکلاتی دارد و جمعه‌ها تعطیل است و ساعت ۸ شب همه کتابفروشی‌هایش تعطیل هستند و این منطقه در سکوت و تاریکی فرو می‌رود. شما کمتر کسی را می‌بینید بعد از ساعت ۸ شب به همراه خانواده به کتابفروشی‌های انقلاب برود، بلکه ترجیح می‌دهند به یک پاساژ بروند که هم پوشاک موردنیاز خود را تهیه کنند، هم غذا بخورند و هم در کنار آن کتابی خریداری کنند.
نیاز مخاطب امروز برای استفاده بهتر از محیط کتابفروشی‌ها باعث شده است امکان ایجاد فروشگاه‌ها با فضاهایی برای استفاده عمومی و نشستن و گپ زدن بیشتر از قبل موردتوجه صاحبان فروشگاه‌های کتابفروشی شود. کتابفروشی‌ها دیگر مدرن شدند و مانند گذشته تنها مکانی برای خرید کتاب نیستند. کتابفروشی در مقیاس امروزی خود جایی است برای تبادل اندیشه‌ها و تجربه‌های مطالعه افراد و از این رو است که پاتوق‌های فرهنگی بیشتر از قبل موردتوجه قرار می‌گیرد.

کتابفروشی مدرن باعث آشتی مردم با کتاب می‌شود
محمدعلی فلاح‌زاده، فضای مجازی را رقیب جدی کتاب دانست و تاکید کرد که این فضا در ظهور کتابفروشی‌های مدرن از عوامل تاثیرگذار بوده است.
محمدعلی فلاح‌زاده؛ مدیر پاتوق کتاب ابرکوه یزد درباره تفاوت چیدمان در ۲ کتابفروشی مدرن و سنتی بیان کرد: تفاوت چیدمان در ۲ کتابفروشی مدرن و سنتی به معنای توجه به تغییر ذائقه مخاطب است. یکی دیگر از عوامل موثر در تحول چیدمان کتاب در ۲ کتابفروشی سنتی و مدرن، تنوع در تولید کتاب به‌ویژه از نظر ظاهری است. وی با تاکید بر لزوم توجه به تغییر در چیدمان کتاب در کتابفروشی‌ها افزود: کتابفروشان در کتابفروشی‌های مدرن علاوه بر ظاهر -مانند استفاده از رنگ در جذب مشتری- میزان دسترسی مخاطب به کتاب را نیز درنظر دارند. بهره‌گیری از امکانات و فناوری‌های روز در قالب عرضه کتاب‌های الکترونیکی یکی دیگر از تفاوت‌های قابل‌توجه کتابفروشی‌های سنتی و مدرن است.
 فلاح‌زاده درباره تجربه‌های اداره کتابفروشی مدرن گفت: دلیل اصلی تعطیلی کتابفروشی‌ها، کاهش توجه مردم به کتاب کاغذی است هرچند به‌نظر می‌رسد می‌توان با استفاده از تبلیغات متنوع مردم را با کتاب آشتی داد. یکی از روش‌های آشتی مردم با کتاب، بهره‌گیری از فناوری در کنار خلاقیت است. کتاب‌های صوتی نمونه پیوند خلاقیت و فناوری است و کتابفروشی‌های مدرن، باعث آشتی مردم با کتاب می‌شوند.
 مدیر پاتوق کتاب ابرکوه یزد درباره تاثیر موضوع کتاب در چیدمان بیان کرد: بی‌تردید موضوع کتاب در نوع چیدمان کتابفروشی‌های مدرن موثر است. البته نباید فراموش کرد که چیدمان در کتابفروشی‌های تخصصی و عمومی با توجه به نوع مخاطب نیز متفاوت است.
 فلاح‌زاده با بیان این مطلب که شیوه معرفی کتاب در کتابفروشی مدرن در جلب‌نظر مخاطب موثر است، بیان کرد: نصب پوستر یا معرفی در جریان گفت‌وگو با مراجعه‌کننده از روش‌های معمول معرفی تازه‌های نشر در پاتوق کتاب ابرکوه یزد است. تهیه تیزر، فیلم کوتاه و حتی فایل‌های صوتی از محتوای کتاب در کتافروشی‌های مدرن تولید و در فضای کتاب‌فروشی پخش می‌شود.
 مدیر پاتوق کتاب ابرکوه یزد درباره مهم‌ترین انگیزه تاسیس کتابفروشی مدرن در شرایطی که کتابفروشی‌های سنتی به دلیل کاهش مخاطب در حال تعطیلی هستند، افزود: کاهش تاثیر کتابفروشی‌های سنتی و لزوم ایجاد جذابیت در کتابفروشی‌ها موجب شده علاقه‌مندان به تاسیس کتابفروشی مدرن توجه کنند. فضای مجازی به‌عنوان یکی از رقیبان جدی کتاب نیز در ظهور این نوع از کتابفروشی‌ها موثر است.
 وی درباره تاثیر سازکار مدیریت کتابفروشی‌های مدرن برای تبدیل شدن این مراکز به پاتوق کتاب گفت: تبلیغ با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی مانند ایجاد کانال و همچنین توجه به پیش‌بینی محلی برای نقد و بررسی کتاب در تبدیل شدن کتابفروشی مدرن به پاتوق، می‌تواند موثر باشد.
به نظر می‌رسد راسته کتابفروشی‌های خیابان انقلاب یا هر مکان دیگری که شبیه به آن و همچون گذشته مشغول فعالیت و فروش کتاب هستند باید مناسبت‌های امروز فروش و توزیع کتاب را به عنوان یک الزام فرهنگی بپذیرند و خود را نسبت به به‌روز کردن فعالیت‌های خود جوابگو بدانند. از این رو تنها می‌توانند امیدوار باشند که آینده فعالیت آنها تضمین می‌شود. در غیر این صورت دعوای میان کتابفروشان و باغ کتاب نخستین و آخرین اتفاق از این دست نخواهد بود.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.