صنایع و معدن مازندران

» هند فرصت چابهار را از دست می‌دهد؟هند فرصت چابهار را از دست می‌دهد؟

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۲۹۹۱

 اکرم امینی: از وقتی ترامپ موضوع خروج امریکا از برجام را اعلام کرد و از بازگشت سختگیری‌ها در همکاری دیگر کشورها با ایران سخن گفت، نگرانی‌هایی درباره قراردادهای خارجی که ایران به مدد برجام امضا و اجرا کرده ایجاد شده است.

قرارداد ایران با هند برای توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت ۸ میلیون تنی این بندر به ۸۰ میلیون تن یکی از این پروژه‌هاست. گرچه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید درباره قرارداد ایران و هند برای توسعه بندر چابهار، همه چیز سرجای خودش است و جای نگرانی نیست اما یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس می‌گوید باتوجه به منافعی که هند در همکاری با امریکا دارد احتمال قطع همکاری این کشور با ایران در بندر چابهار وجود دارد. البته این نماینده مجلس معتقد است ایران نباید نگران خروج احتمالی هند از این توافق باشد زیرا کشورهای دیگری هستند که مشتاقند در توسعه چابهار، جای هند را بگیرند. به گزارش صمت، بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، در مقایسه با دیگر بندرهای مهم منطقه مانند جبل‌علی امارات و صحار عمان، مسیر کوتاه‌تری برای ترانزیت و ترانشیپ در اختیار ایران و کشورهای گوناگون می‌گذارد. همین مزیت موجب شده از سال‌ها پیش، توسعه و افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی این بندر مورد توجه کشورهای منطقه باشد. پاکستان، هند و چین جزو کشورهایی هستند که سال‌هاست برای حضور و سرمایه‌گذاری در این بندر اعلام آمادگی کرده‌اند و در این میان، هند سرانجام بعد از اما و اگرهای فراوان در سال ۹۶ خورشیدی قرارداد مشارکت در توسعه بندر چابهار را با ایران در قالب سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری نهایی کرد. براساس این قرارداد هند می‌تواند به مدت ۱۰ سال از بندر چابهار برای حمل‌ونقل کالا استفاده کند.

منافع مشترک کشورها در چابهار
اگر زیرساخت‌های بندری و ترانزیتی چابهار تکمیل شود، این بندر می‌تواند حلقه اتصال افغانستان به آب‌های آزاد باشد و تجارت میان این کشور و هند را رونق دهد. علاوه بر افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان نیز کشورهایی هستند که با تکمیل بندر چابهار، ایران بهترین مسیر ترانزیتی آنها به سوی هند و برعکس خواهد بود. مزیت‌های جغرافیایی و تجاری چابهار علاوه بر ایران برای دیگر کشورهای منطقه نیز قابل‌توجه است. اختلاف‌های پیش آمده میان افغانستان و پاکستان در سال‌های اخیر، افغانستان را به تغییر مسیر ترانزیت از کراچی به چابهار علاقه‌مند کرده است. علاوه بر اختلاف‌های سیاسی با پاکستان، مسافت کوتاه‌تر بندر چابهار تا افغانستان که از هزینه‌های ترانزیت این کشور خواهد کاست، بر این اشتیاق افزوده است.
از سوی دیگر هند نیز باتوجه به اختلاف‌های تاریخی که با پاکستان دارد، همواره به‌دنبال راهی بوده تا کالاهای صادراتی خود را از مسیری جز این کشور به کشورهای آسیای میانه و افغانستان بفرستد. بندر چابهار باتوجه به موقعیت جغرافیایی خود، کوتاه‌ترین مسیر اتصال هند به آسیای میانه را در اختیار این کشور قرار خواهد داد.
در این میان هند توانست از افغانستان پیشی بگیرد و برای توسعه بندر چابهار با ایران وارد معامله شود زیرا این کشور در تلاش است افغانستان را به مسیر اصلی ترانزیت کالاهای خود به ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان تبدیل کند و در این زمینه، بندر چابهار نزدیک‌ترین راه است. در همین راستا هندی‌ها علاوه بر توسعه بندر چابهار، تعهد کرده‌اند ساخت بخشی از خط‌آهن افغانستان در مرز این کشور با ترکمنستان را برعهده بگیرند.

هند می‌رود یا می‌ماند؟
با خروج امریکا از برجام و سخت‌تر شدن برخی همکاری‌های خارجی با ایران، نگرانی‌هایی درباره خروج هند از بندر چابهار و سرنوشت مبهم فازهای توسعه این بندر مطرح شد اما مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد.
محمد راستاد در روزهای گذشته، در حاشیه همایش «صادرات دریایی به کشورهای حاشیه خزر» به خبرنگاران گفت: برخلاف برخی شایعه‌ها، هندی‌ها با قدرت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را پیگیری می‌کنند و درحال‌حاضر مقدمه این حضور به مراحل پایانی خود رسیده است. براساس برنامه‌ریزی‌های ابتدایی بنا بود از نیمه ژوئن امسال، هند فعالیت خود را در این بندر آغاز کند که با تاخیر بسیار محدودی این اتفاق اجرایی خواهد شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، چشم‌انداز توسعه فعالیت هندی‌ها در بندر چابهار را مثبت ارزیابی کرد و درباره علت تاخیر هندی‌ها در این پروژه توضیح داد: مسئله باقی‌مانده، ایجاد هماهنگی میان بانک‌های ایران و بانک‌های هندی بود که نیاز به پیگیری‌هایی بیشتر از زمان عادی پیدا کرد. آخرین پیگیری‌ها نشان می‌دهد طرف هندی مسائل مربوط به بانک‌های خود را حل کرده و در زمانی کمتر از یک ماه آینده به طور رسمی بهره‌برداری موقت هند از بندر چابهار آغاز شود. براساس سخن مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، براساس قرارداد همکاری ۱۰ساله هند و ایران در بندر چابهار، از هر میزان کالایی که هند وارد این بندر می‌کند، سهمی از ترانزیت و ترانشیپ آن متعلق به ایران و بخشی متعلق به هندی‌ها خواهد بود. در این مدت، سهم ایران از درآمدهای صادرات و واردات و ترانزیت ۶۰ درصد و سهم هند ۴۰ درصد خواهد بود. البته در ۴ سال دوم قرارداد، سهم ۶۰ درصدی ایران افزایش پیدا می‌کند. در بخش ترانشیپ، سهم ایران ۴۰ درصد و سهم هند ۶۰ درصد است که در این زمینه نیز در ۵ سال دوم سهم ایران افزایش می‌یابد.

هند نشد؛ یک کشور دیگر!
گرچه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید قرار نیست هند از بندر چابهار دل بکند اما دبیر اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید باتوجه به اینکه هند روابط تجاری گسترده‌تری با امریکا نسبت به ایران دارد بعید نیست رابطه با این کشور را به حضور در بندر چابهار ترجیح دهد؛ با این حال جانشینان داخلی و خارجی برای این کشور وجود دارند.
علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با صمت گفت: قرارداد با هند در زمینه توسعه بندر چابهار، قرارداد کوچکی نیست که به‌طور ناگهانی بتوان از آن خارج شد و دو طرف در این زمینه تعهداتی دارند. این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه هند کشوری نیست که خروجش از بندر چابهار ناراحت‌کننده باشد، ادامه داد: این کشور می‌خواهد ارتباطات خود با افغانستان و تاجیکستان را از مسیر چابهار محکم‌تر کند زیرا چابهار بندر اقیانوسی و دارای ظرفیت‌های حمل‌ونقلی خوبی است. یارمحمدی با تاکید بر اینکه کشورهای دیگری مانند چین نیز تمایل به سرمایه‌گذاری در چابهار داشته‌اند، گفت: تنها مزیت هند در این سرمایه‌گذاری این است که زودتر حضور خود را قطعی کرد و توانست پروژه را بگیرد. البته این کشور با استفاده از بندر چابهار بازار افغانستان را هم خواهد داشت زیرا باتوجه به اختلاف‌های سیاسی که میان هند و پاکستان وجود دارد بهترین راه دسترسی هند به افغانستان، بندر چابهار است. او با تاکید بر اینکه خروج هند از بندر چابهار محتمل است، یادآور شد: هند و امریکا مراودات و معاملاتی دارند و معاملات این کشور با امریکا بیشتر از ایران است؛ بنابراین باید احتمال خروج این کشور از چابهار را در نظر داشته باشیم.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعیین جایگزین هند در بندر چابهار به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، توضیح داد: به‌طورقطع ما نیز به حضور سرمایه‌گذارانی مانند هند نیاز داریم اما این پایان راه نیست و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند جایگزین هند در بندر چابهار شوند. برخی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در قالب جوینت، برنامه‌هایی برای حمایت از صادرات و قصد ساخت اسکله و افزایش تجهیزات را دارند. او بیان کرد: درباره چابهار نگرانی بابت خروج هند از این بندر وجود ندارد زیرا باتوجه به جایگاه استراتژیک این بندر، افغانستان نیز به طور جدی مشتاق سرمایه‌گذاری در آن است.

جزییات فازهای توسعه‌ای بندر چابهار
تکمیل و توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار سال‌هاست کلید خورده اما باتوجه به جایگاه مهم این بندر در تکمیل مسیر ترانزیتی شمال-جنوب و توسعه تجارت داخلی و خارجی، طرح توسعه و تکمیل آن در سال ۹۶ جزو پروژه‌های اولویت‌دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی معرفی شد. طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار در تیر ۸۶ از سوی سازمان بنادر و دریانوردی کلید خورد. آنطور که در سال‌های گذشته گفته شده، برای اجرای این طرح ۵ فاز پیش‌بینی شده و قرار است در پایان فاز پنجم، ظرفیت این بندر از حدود ۸ میلیون تن فعلی به بیش از ۸۰ میلیون تن برسد.
در فاز نخست توسعه این بندر که سال گذشته با حضور رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد، پایانه کانتینری ۶۴۰ متری و ۳ اسکله چندمنظوره ۷۵۰ متری راه‌اندازی و بخشی از کار لایروبی بندر تا عمق ۱۶متری دریا انجام شد. پس از تکمیل فاز نخست، فاز دوم توسعه این بندر کلید می‌خورد که در آن ۳۸ هکتار از زمین‌های بندر بهسازی و یک پایانه کانتینری با ۹۰۰ متر اسکله اضافه می‌شود. در فازهای سوم، چهارم و پنجم نیز ساخت پایانه کانتینری با اسکله‌های ۱۲۰۰ متری، ۷۰۰ متری و ۱۷۰۰ متری برنامه‌ریزی شده است.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.