صنایع و معدن مازندران

» «نیما» به کمک ایرلاین‌ها آمد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۰۳۸

اکرم امینی: افزایش ۷۰ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی و بیش از صددرصدی نرخ بلیت سفرهای خارجی در روزهای گذشته بازار را بهم ریخت و موجب شد حمل‌ونقل هوایی با کاهش تقاضا از سوی مردم روبه‌رو شود.

حالا خود شرکت‌های هواپیمایی به این شرایط اعتراض دارند و می‌گویند اگر ارز دولتی آنها حذف و ارز آزاد، مبنای نرخ بلیت نشده بود، آنها مجبور نبودند قیمت‌ها را افزایش دهند و بازار خود را از دست نمی‌دادند. بخش زیادی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و صاحبان این شرکت‌ها می‌گویند در نبود ارز دولتی ناگزیرند برای جبران هزینه‌هایشان بر نرخ خدمات خود از جمله بلیت هواپیما بیفزایند که دود این کار هم به طور مستقیم به چشم خودشان می‌رود زیرا کاهش تقاضا، به‌منزله زیان دوباره این شرکت‌هاست.
در همین زمینه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در روزهای گذشته با مسئولان بانک مرکزی جلسه گذاشت و در زمینه شیوه ارزدهی به شرکت‌های هواپیمایی چانه‌زنی کرد که در نهایت بانک مرکزی موافقت کرد ارز مورد نیاز فعالان صنعت هوانوردی از طریق سامانه نیما در بازار ثانویه تهیه شود.
این خبر را مقصود اسعدی‌ سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به فارس داد و افزود: با حمایت سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ ارز مصرفی شرکت‌های هواپیمایی از سوی دولت، نرخ سامانه نیما یا همان نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین شد.
به‌گفته او، نرخ ارزهای سامانه نیما ارزان‌تر از سامانه سنا است و ارز در این سامانه با نرخی کمتر از ارز بازار آزاد به شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآوری کرد: البته به‌دلیل آنکه ارز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دیگر با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تامین نمی‌شود، نرخ بلیت هواپیما از گذشته گران‌تر می‌شود اما این افزایش به‌دلیل فاصله قیمتی ارز آزاد و ارز بازار ثانویه، زیاد و چشمگیر نیست.
اسعدی سامانی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با این تصمیم، نرخ بلیت پرواز شرکت‌های هواپیمایی داخلی افزایش قابل‌توجهی نداشته و کمتر از ۵۰ درصد باشد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآوری کرد: پیش از این قرار بود ارز با نرخ سامانه سنا به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص یابد که اگر این اتفاق رخ می‌داد نرخ بلیت پروازهای داخلی بیش از ۷۰ درصد و خارجی‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می‌یافت.
وی اضافه کرد: به‌زودی نرخ کلاس‌های نرخی شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای گوناگون پروازی براساس نرخ ارز سامانه نیما تعیین می‌شود و در سایت شرکت‌های هواپیمایی و سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد.
به‌گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، همه عوامل فروش موظف به رعایت نرخ‌های تعیین شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی خواهند بود و در صورت بروز تخلف و عبور از نرخ‌های تعیین شده سازمان نظارتی، با متخلفان برخورد قانونی خواهد داشت.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هنوز مجوز دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به سامانه نیما ابلاغ نشده، ادامه داد: به محض اجرایی شدن این شیوه‌نامه، شاهد تاثیر قابل‌توجه آن بر کاهش نرخ بلیت هواپیما و پرواز ایرلاین‌های ایرانی خواهیم بود.
اسعدی سامانی گفت: امیدواریم با اجرای این تصمیم شاهد استفاده بیشتر قشرهای جامعه با سطوح درآمدی گوناگون از صنعت حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان ایمن‌ترین مدل حمل‌ونقل باشیم.

لزوم حمایت از حمل‌ونقل هوایی در زمان تحریم
یکی از کارشناسان حمل‌ونقل کشورمان معتقد است در شرایطی که صنعت هوانوردی دوباره در معرض تهدیدهای ناشی از تحریم‌های جدید است، حذف ارز دولتی شرکت‌های هواپیمایی به ضرر حمل‌ونقل هوایی است.
حمید نجف در پاسخ به صمت با اشاره به تاثیر نابسامانی وضعیت اقتصاد کشور بر حمل‌ونقل هوایی گفت: افزایش نرخ بلیت و ریزش مسافران به نفع حمل‌ونقل هوایی نیست. ای‌تی‌آرهای ایران‌ایر برای خدمات‌دهی به فرودگاه‌های کوچک یا سفرهای کوتاه خریداری شده‌اند اما اگر مسافر بخش هوایی ریزش داشته باشد در عمل بی‌استفاده می‌مانند.
او با اشاره به اینکه با افزایش نرخ بلیت هواپیما شاهد حذف سفرهای هوایی از سبد هزینه‌ای خانوار خواهیم بود، ادامه داد: به‌طور قطع این اتفاق به حمل‌ونقل هوایی کشور ضربه می‌زند، از درآمدهای آن می‌کاهد و مشکلات را افزایش می‌دهد.
نجف معتقد است باتوجه به افزایش نرخ ارز، حتی اختصاص ارز به شرکت‌های هواپیمایی از سامانه نیما هم کمکی به شرکت‌های هواپیمایی در زمینه جلوگیری از ریزش مسافران نمی‌کند و این صنعت بخشی از مسافرانش را از دست می‌دهد.
او اضافه کرد: رکود، بزرگترین آفت حمل‌ونقل هوایی است؛ به‌ویژه اکنون که هواپیماهای نو خریده‌ایم نیاز به تقویت بازار حمل‌ونقل هوایی داریم و باید از تضعیف این بازار جلوگیری کنیم. مشکلات حمل‌ونقل هوایی جدا از مشکلات کشور نیست زیرا این صنعت در خط مقدم تحریم‌هاست و بیشترین آسیب را از تحریم می‌بیند.
این کارشناس با تاکید بر لزوم حمایت دولت از حمل‌ونقل هوایی گفت: دولت برخی مسائل را به اقتصاد تحمیل می‌کند و بعد می‌خواهد در مسائل دیگر دخالت نکند! مانند آنچه در اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت شاهد بودیم. در چنین شرایطی ارز دولتی شرکت‌های هواپیمایی نیز حذف می‌شود. اگر دولت می‌خواهد بازار را رقابتی کند باید به طور کلی و برای همیشه پای خود را از اقتصاد کشور بیرون بکشد اما اینکه در یک بخش دخالت کند و در بخش دیگر نه، اشتباه و مصداق ضرب‌المثل یک بام و دوهواست. در واقع اگر دولت می‌خواهد سیاست آزادسازی را در حمل‌ونقل هوایی اجرا کند نباید مشکلات و گرفتاری‌های خود را هم به شرکت‌های دولتی تحمیل کند.
او با تاکید بر اینکه حذف سفرهای هوایی از سبد هزینه‌ای مردم به صنعت حمل‌ونقل هوایی آسیب می‌رساند، توضیح داد: این صنعت در اولویت حمایت دولت نیست، در حالی که در خط مقدم تحریم‌ها قرار دارد و بیشترین آسیب را از تحریم می‌بیند و نباید دچار تحریم داخلی نیز شود. همانطور که دولت برخی اولویت‌ها را به صنعت هسته‌ای داده که جایی در سبد خانوار ندارد، باید همین برخورد را با صنعت هوانوردی هم داشته باشد. نجف در پاسخ به این پرسش که در نبود ارز دولتی، چگونه می‌توان از حمل‌ونقل هوایی حمایت کرد، گفت: حمل‌ونقل هوایی و به‌طور کلی صنعت حمل‌ونقل از شریان‌های اصلی اقتصاد کشور است و هرچه این بخش و زیرساخت‌های آن تقویت شود کل اقتصاد بهره‌مند خواهند شد؛ بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به این بخش وجود داشته باشد. وی ادامه داد: دولت می‌تواند از هزینه‌های اضافی و حمایت‌های ارزی در بخش‌هایی که اولویت ندارند، بکاهد و آن را به صنعت هوانوردی اختصاص دهد. به‌عنوان نمونه به جای اختصاص ارز دولتی برای واردات تلفن همراه باید از صنعت هوانوردی که در خط مقدم تحریم قرار دارد حمایت شود. البته قرار نیست حمایت‌ها همیشگی باشد و فقط تا زمانی که تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی وجود دارد باید دولت از صنعت هوانوردی حمایت کند؛ به این ترتیب که ارز دولتی برای خرید قطعه به این بخش اختصاص داده شود تا شرکت‌ها مجبور نباشند برای تامین هزینه‌های خود به مشتری فشار بیاورند.این کارشناس با اشاره به اینکه صنعت هوایی از نظر ایمنی در سطح بالاتری نسبت به جاده قرار دارد، گفت: با تقویت حمل‌ونقل هوایی می‌توان آمار تلفات جاده‌ای را کاهش داد اما اگر نرخ بلیت هواپیما بی‌رویه افزایش یابد بخشی از مسافرانی که با هواپیما سفر می‌کردند به سمت جاده‌ها می‌روند و آمار کشته‌های جاده‌ای افزایش خواهد یافت؛ در حالی که با کشته شدن هر یک فرد در تصادف‌های جاده‌ای، علاوه بر ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی، بیش از یک میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌شود.

لزوم حذف پلکانی ارز دولتی
یکی دیگر از کارشناسان حمل‌ونقل کشورمان معتقد است حذف ارز دولتی شرکت‌های هواپیمایی اقدام مناسبی در زمینه رقابتی شدن بازار حمل‌ونقل هوایی است اما بهتر بود حذف ارز دولتی به صورت پلکانی باشد تا شوک کمتری به این بخش وارد شود. علیرضا منظری در پاسخ به صمت با تاکید بر اینکه حذف ارز دولتی در نهایت به نفع حمل‌ونقل هوایی است گفت: بهتر بود تغییر نرخ ارز شرکت‌های هواپیمایی به صورت تدریجی باشد؛ هرچند در شرایط فعلی نیز اگر شرکت‌های هواپیمایی شیوه مدیریت درستی در پیش می‌گرفتند می‌توانستند با ارتقای بهره‌وری و بهبود عملکرد بخش‌های بازرگانی و… از افزایش بی‌رویه نرخ بلیت جلوگیری کنند. وی تاکید کرد: گرچه حذف ارز دولتی به بازار حمل‌ونقل هوایی شوک وارد کرده اما اگر شرکت‌های هواپیمایی کیفیت عملکرد خود را افزایش دهند و بتوانند با شیوه‌های گوناگون مسافر جذب کنند، ریزش مسافر نخواهیم داشت و این شرکت‌ها هم می‌توانند در بازار بمانند. منظری معتقد است باوجود اینکه در چند سال گذشته شاهد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور بودیم، از آنجایی که شرکت‌های هواپیمایی به فکر افزایش بهره‌وری و کم کردن هزینه‌های خود نبودند نتوانستند اقتصاد خود را تقویت کنند تا هنگام فشار ارزی ناگزیر به افزایش نرخ بلیت نباشند. وی با بیان اینکه بخشی از متقاضیان مسافرت‌های هوایی، ساکنان و شهروندان مناطق کمتربرخوردار هستند که راهی جز انجام سفرهای خود به صورت هوایی ندارند، ادامه داد: با افزایش نرخ بلیت نخستین گروهی که آسیب می‌بینند این دسته از مسافران هستند که دولت موظف است در راستای تحقق عدالت اجتماعی در بخش حمل‌ونقل هوایی از این دسته از مسافران در قالب تخصیص یارانه به خانوارهای نیازمند حمایت کند.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.