صنایع و معدن مازندران

» نمی‌توان برای گذران زندگی به تئاتر متکی بود

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

علی نعیمی: شیوا شجاعی، کارگردان جوان عرصه تئاتر، این روزها با نمایش «دوشیزه جولیا» در سالن خسرو شکیبایی اجراهای خود را پشت سر می‌گذارد؛

نمایشی درباره اختلاف دو نسل و بی‌پروایی‌های نسل جدید در رویارویی با زندگی سنتی که از نظر جامعه‌شناسی، یک اثر قابل توجه است. شجاعی به غیر از کارگردانی این نمایش در مقام تهیه‌کننده و بازیگر یکی از پرسوناهای نمایش حضور دارد. با او به بهانه اجرای «دوشیزه جولیا» به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌آید.

کمی از فعالیت و پیشینه کاری خودتان در عرصه نمایش بگویید و اینکه «دوشیزه جولیا» چندمین اثر شما در مقام کارگردان است؟
من بازیگری را در مدرسه فیلمسازی هیلاج در سال ۹۴ سپری کردم. نخستین بازی خود را با اجرای کلاسی سوءتفاهم از آلبرکامو در مدرسه فیلم‌سازی هیلاج روی صحنه بردم و دومین بازی خود را با تئاتر دانشگاهی سلام و خداحافظ در دانشگاه هنر کرج ادامه کردم.
پس از یک‌سال دغدغه‌ کاری، دوباره به عرصه تئاتر بازگشتم و نخستین کار حرفه‌ای خود را به نام دوشیزه جولیا روی صحنه بردم. دوشیزه جولیا نخستین اثر حرفه‌ای من در مقام کارگردانی و بازیگری است.

چطور شد که متنی از استریندبرگ را برای اجرا انتخاب کردید و چه دغدغه‌هایی را در این نمایشنامه دنبال می‌کردید؟
پس از کلی مطالعه و جست‌و‌جو برای انتخاب متن، سرانجام با راهنمایی و کمک یکی از استادان خود در این عرصه، دوشیزه جولیا را انتخاب کردم. داستان این نمایش سرگذشت دختر جوانی است که به دلیل تربیت‌ نادرست از جانب پدر و مادرش و همچنین بی‌پروایی‌ها، جسارت‌ها و تلاش‌های مادرش برای به‌دست آوردن حقوق برابر زنان و مردان، زندگی‌اش دچار لغزش می‌شود. رفتار ما است که گاهی نه تنها باعث سقوط و از بین بردن خودمان می‌شود بلکه یک سلسله آدم را نیز منقرض می‌کند.

حضور شما در مقام تهیه‌کننده یک اثر نمایشی چه تجربه‌هایی را به همراه داشت و اگر بخواهید باز هم کاری را روی صحنه ببرید آیا تجربه همزمان کارگردانی، بازیگری و تهیه‌کنندگی را تجربه می‌کنید؟
بازیگری مسیری است سخت، دشوار و بی‌انتها. وقتی یک نفر، هم کارگردان باشد هم تهیه‌کننده، کار برایش به مراتب دشوار می‌شود اما در انتها شیرین بودن و لذت کار را بیشتر از سایر عوامل احساس می‌کند. هر کاری که برایش سختی زیادی کشیده شود به نتیجه رسیدنش از عسل هم شیرین‌تر است. بدون شک تجربه‌هایی که در این مدت به‌دست آوردم باعث پختگی و جا افتادن من در این عرصه شد. پیش‌تولید کار دیگری را پس از پایان این کار در ذهن دارم که دوباره تجربه همزمان تهیه‌کنندگی، کارگردانی و بازیگری را به دنبال خواهد داشت.

حضور جوانان در عرصه نمایش تا چه میزان توانسته است سلیقه مخاطب را تغییر دهد و آیا فضای تئاتر کشور، امکان کسب تجربه‌هایی از این نوع را به جوانان می‌دهد؟
حضور جوانان پر انرژی و با اشتیاق تا حد زیادی توانسته است نظر و سلیقه تماشاگران را تغییر دهد اما با توجه به فضای کاری تئاتر، جوانان باید با تلاش، کوشش و مهارت‌های خود جایگاه‌های بالاتری را در این عرصه کسب کنند.

در مسیر تولید و اجرای این نمایش با چه مشکلات و سختی‌هایی روبه‌رو بودید؟
پس از انتخاب متن و تشکیل گروه برای تمرین، به دلیل مسائلی ۳بار گروه از هم پاشید اما چیزی که باعث شد ناامید نشوم و به تلاش خود ادامه دهم اهداف درون ذهنم بود که به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آنها نبودم.
به دلیل نخستین تجربه کاری با یکسری مشکلات اعم از نبود برنامه‌ریزی‌های دقیق روبه‌رو شدم که پس از به روی صحنه رفتن کار تا حدودی تجربه‌های کافی برای تولید کارهای بعدی به‌دست آوردم.

در عرصه نمایش، بازیگری را ترجیح می‌دهید یا کارگردانی یک اثر را؟
زمانی‌که کارگردان، اثر نمایشی را روی صحنه می‌برد حرف‌هایی برای گفتن دارد. به همین دلیل دوست داشتم مردم بعضی از حرف‌ها را از زبان خود من روی صحنه بشنوند. به همین دلیل بازیگری این کار را نیز به عهده گرفتم.

حضور متکثر سالن‌های خصوصی نمایش در تهران چقدر به رونق تئاتر کمک کرده و آیا می‌تواند به بهتر شدن اوضاع نمایش کمک کند؟
با وجود بیشتر شدن سالن‌های اجرا، استقبال کارگردان‌ها برای ساخت کار و استقبال تماشاگران برای دیدن کارهای مختلف بیشتر شده اما با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه‌ها، سالن‌ها می‌توانند کمی هزینه‌ها را کاهش دهند تا تهیه‌کنندگی کارها راحت‌تر باشد.

وضعیت اقتصاد تئاتر را درحال‌حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا می‌توان از حضور در این عرصه گذران زندگی کرد؟
ما تهیه‌کنندگان بزرگ و کمی در عرصه تئاتر داریم. با این وجود کارهایی را به عنوان تهیه‌کننده قبول می‌کنند که بازیگران سرشناس در آن حضور دارند. هزینه تهیه‌کنندگی یکسری از کارهای دانشجویی یا خودگردان را نیز با تلاش و زحمت زیاد فراهم می‌کنند که نمی‌توان برای گذران عرصه زندگی، تنها به آنها متکی بود.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.