صنایع و معدن مازندران

» نسل جدید کاتالیست‌ها، بدون ‌رقیب در کشور تولید شد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

نشست خبری سومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیای‌ مستقیم آهن

فاطمه امیراحمدی: نشست سومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست‌ها و فرآیند احیای‌ مستقیم آهن در ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.

 این نشست که با حضور محمود رضایی دبیر کارگروه راهبردی همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن و محمدامین ابراهیمی دبیر اجرایی این همایش برگزار شد، فرآیند داخلی‌سازی کاتالیست‌ها را در کشور بررسی کردند و این‌گونه عنوان شد که صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای سی‌آی‌اس از برنامه‌های سال ۹۸ این شرکت دانش‌بنیان است.

بومی‌سازی دانش فنی
در ابتدای این نشست محمود رضایی، دبیر اجرایی همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن با اشاره به شروع فعالیت شرکت نفت و گاز سرو از سال ۱۳۸۳، گفت: این مجموعه، شرکتی دانش‌بنیان است که یکی از مهم‌ترین اهداف آن، تدوین و سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی دانش فنی کاتالیست‌های صنعتی کشور است.
وی افزود: مطالعات و پژوهش‌های انجام شد و در کمتر از یک دهه این شرکت موفق به تولید کاتالیست‌های احیای مستقیم آهن شد. تامین این قطعه یکی از چالش‌های شرکت‌های صنعتی در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات تولید بود که از طریق واردات انجام می‌شد. این شرکت با سال‌ها پژوهش‌ و مطالعه، موفق به بومی‌سازی این قطعه شد. با شرایط تحریمی موجود و با توجه به اینکه شرکت‌های خارجی حاضر به تامین این قطعه برای شرکت‌های ایرانی نیستند، بومی‌سازی این قطعه نقطه قوتی برای کشور به‌شمار می‌رود.
در ادامه محمدامین ابراهیمی، دبیر اجرایی همایش سخنرانی کرد و با اشاره به اهداف ترسیم شده این شرکت برای افق ۱۴۰۴ گفت: افزایش تولید و ظرفیت‌سازی از برنامه‌های تدوین شده ما برای مجموعه‌های صنعتی کشور است. برای رسیدن به این چشم‌انداز زنجیره تامین نقش بسیار مهمی دارد، زیرا قطعات های‌تک مانند کاتالیست‌ها‌ نقش زیادی در خودکفایی تولید دارد. در این زمینه تنها تعداد معدودی از شرکت‌های خارجی تولید و تامین این قطعه های‌تک را برعهده دارند و‌ به نوعی ساخت کاتالیست انحصاری آنهاست.
وی با بیان اینکه حدود۱۰۰نوع کاتالیست در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این قطعه برای محصولاتی که فرآیند شیمیایی دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدون آن مجموعه‌هایی مانند پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و… قادر به فعالیت نخواهند بود. در این‌باره متخصصان داخلی توانستند ۳۰ نوع کاتالیست مورد نیاز صنایع را بومی‌سازی کنند.
ابراهیمی صادرات را از دیگر اهداف افق۱۴۰۴ شرکت نفت و گاز سرو اعلام کرد و گفت: ارزبری این قطعه ۱۶میلیون دلار بود که با بومی‌سازی بخشی از کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع کشور از سوی این شرکت دانش‌بنیان، از خروج ۱۱میلیون دلار ارز جلوگیری شد.
وی با اشاره به آمار اشتغالزایی تولید کاتالیست صنعتی در کشور اظهارکرد: با فعالیت شرکت نفت و گاز سرو، به‌طور مستقیم برای ۲۰۰نفر و به‌طور غیرمستقیم نیز برای ۳۰نفر اشتغال ایجاد شده است. البته برنامه‌ها برای افق ۱۴۰۴ افزایش این آمار است و پیش‌بینی شده برای ۸۰۰نفر به‌طور مستقیم و ۱۶۰۰نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغالزایی شود.

بازار هدف
رضایی نیز با بیان اینکه در کمتر از یک‌دهه این شرکت دانش‌بنیان توانست یک تهدید را به فرصت تبدیل کند، گفت: در زمان کمتر از ۱۰سال توانستیم به دانش بومی تولید کاتالیست احیای مستقیم آهن دست یابیم و ۷۰درصد نیاز بازار داخل را در این زمینه پوشش دهیم.
وی ادامه داد: مرحله دوم توسعه این بازار و صادرات خواهد بود. با مطالعه‌ای که انجام شده، نخست کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای سی‌آی‌اس بازار هدف ما هستند که در این‌باره ارتباط فنی با شرکت‌های مورد نظر برقرار شده و بر این اساس آینده مطلوبی برای صادرات کاتالیست در سال۹۸ پیش‌بینی شده است.
وی یادآور شد: این موارد به‌عنوان اهداف کوتاه‌مدت ما تعریف شده اما برای سال‌های آینده دسترسی به بازارهای امریکای جنوبی جزو برنامه‌های صادراتی این شرکت دانش‌بنیان ایرانی است.
دبیر کارگروه راهبردی همایش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: حمایت از دانش‌های نوین با هدف بسترسازی تولید انبوه، خودکفایی تولید کاتالیست صنایع با خودباوری دانش ایرانی، بومی‌سازی زنجیره تامین در مسیر اقتصاد مقاومتی و… از محورهای همایش بوده که پیش از این برای تولید این قطعه مهم به خارج وابسته بودیم.
وی عنوان کرد: تمام کاتالیست‌های مورد نیاز پیش از این، از شرکتی هندی تامین می‌شد که تحت لیسانس یک شرکت امریکایی فعالیت دارد. تولید و تامین کاتالیست در انحصار این شرکت بوده که با بومی‌سازی آن از سوی متخصصان ایرانی این انحصار شکسته شد.

بازیافت کاتالیست
ابراهیمی در ادامه سخنان رضایی به نانوفناوری بودن این کاتالیست‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: برخی از این کاتالیست‌ها قابلیت بازیافت دارند(کاتالیست‌هایی که از فلزات گرانبها مانند پلاتین در آنها استفاده شده است) و برخی دیگر از قابلیت بازیافت برخوردار نیستند.
او در ادامه به چالش پذیرش کاتالیست ایرانی از سوی مصرف‌کنندگان داخلی اشاره و اظهارکرد: در ابتدای مسیر نسبت به این کاتالیست‌های بومی نوعی بی‌اعتمادی وجود داشت که این امر خود چالشی در امر تولید تجاری بود. اما با بسترسازی اجتماعی و حمایت از تولیدات داخل که با شعار حمایت از کالای ایرانی در سال۹۷ رقم خورد، بازار کاتالیست بومی رونق گرفت.

کاتالیست‌هایی بی‌رقیب
رضایی همچنین از رونمایی نسل جدید کاتالیست‌ها در همایش خبر داد و گفت: نسل جدید به‌طور انحصاری در اختیار این شرکت داخلی است و رقیب خارجی ندارد. این محصول کاتالیستی است که با پایه جدید تولید شده و برای مصرف‌کننده، ارزش‌افزوده به لحاظ طول عمر و عملکرد بهتر ایجاد می‌کند.
وی افزود: از دیگر کارهایی که در همایش به آن پرداخته خواهد شد، نتیجه بررسی و سنجش بازخوردهایی است که از شرکت‌های مصرف‌کننده این کاتالیست‌ها گرفته شده و میزان رضایت‌مندی و نارضایتی‌ که در این‌باره وجود داشته‌ است.
در ادامه نشست ابراهیمی در پاسخ به این پرسش صمت که آیا این کاتالیست‌ها نیاز بازار لوازم یدکی کشور را هم پوشش می‌دهند، گفت: استفاده از این قطعه های‌تک در صنایع زیاد است. به‌عنوان نمونه، کاتالیست به‌طور تقریبی در ۹۰درصد هر فرآیند شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که موارد استفاده این کاتالیست‌ها در صنعت خودرو چیست؟ اظهارکرد: کاتالیست‌های خودرویی جزو بازار بزرگ بوده و شرکت نفت و گاز سرو روی این موضوع که نیازهای صنعت خودرو کشور را نیز پوشش دهد، در حال کار است.
او در ادامه بیان کرد: در این‌باره معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز از این طرح حمایت می‌کند. به‌طور قطع، از برنامه‌های آینده این شرکت دانش‌بنیان تولید و تامین نیازهای کشور در زمینه صنعت خودرو برای تامین کاتالیست‌های خودروهای سبک و سنگین است. دبیر اجرایی همایش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر مزیت‌های کاتالیست بومی‌ نسبت به مشابه خارجی آن، خاطرنشان کرد: از لحاظ استحکام کاتالیست ایرانی در شرایط بهتری قرار دارد که منجر به افزایش طول عمر آن می‌شود. از لحاظ «سطح ویژه» در بحث نانوفناوری، کاتالیست تولید داخل نسبت به نوع خارجی برتری دارد و این امر در آزمایشگاه قابل اثبات است. این مزیت سبب افزایش ظرفیت و بازدهی فعالیت مورد نظر می‌شود.
ابراهیمی در پایان گفت: نتایج به‌دست آمده از وضعیت عملکردی این قطعه نشان می‌دهد نوع ایرانی بین ۵ تا ۱۰درصد موجب افزایش ظرفیت تولید در واحدهای صنعتی شده است.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.