صنایع و معدن مازندران

» نجات گیشه سینما بـا بلیت نیم‌بها

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

گزارش صمت از تصمیم جدید شورای صنفی نمایش

علی نعیمی: روند صعودی قیمت‌ها در بازار مصرفی در ماه‌های اخیر باعث شده است سفره معیشت قشر عظیمی از جامعه کوچک شود.

کوچک شدن سفره معیشتی پیامدهای فرهنگی بسیاری دارد. نخستین واکنش خانواده‌ها برای ادامه زندگی حذف کالای فرهنگی از سبد کالای خانواده است. در این حالت توجه به جلب مخاطب در بسیاری از فعالیت‌های هنری می‌تواند در تداوم ارتباط آثار هنری با مخاطبان موثر باشد.
تصمیم شورای صنفی نمایش در هفته گذشته مبنی بر نیم‌بها شدن بلیت سینماها در روز شنبه و اضافه شدن آن به روزهای سه‌شنبه می‌تواند کمی به بهبود شرایط فروش فیلم‌ها و پررنگ شدن کالای فرهنگی و هنری در سبد خانوار ایرانی کمک کند.
اگرچه وضعیت فروش فیلم‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و کف فروش آثار سینمایی در چرخه اکران به یک تا ۲ میلیارد رسیده است اما با این حال رکود قابل‌توجهی بر بازار سینمای ایران حاکم است. بخش وسیعی از درآمد سینماهای کشور مربوط به پردیس‌های سینمایی تهران است و این مجموعه‌ها توانسته‌اند بازار سینما را در دست بگیرند. مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این اتفاق به تعداد سالن‌های موجود در این مجموعه‌ها و تنوع انتخاب مخاطبان و همچنین وجود بخش‌هایی برای تفریح و خرید مربوط می‌شود که گستره وسیعی از مخاطبان را مجاب می‌کند برای تماشای فیلم به یکی از همین پردیس‌ها مراجعه کنند. از این رو بازارهای سینمایی در شهرستان‌ها و مناطق دیگر تهران شرایط چندان مطلوبی از لحاظ فروش ندارند و بسیاری از سالن‌های سینمایی به سختی جوابگوی دخل و خرج خود هستند.

دور زدن رکود در بازار سینما
فعالان این عرصه عوامل متعددی را در پیدایش این اتفاق دخیل می‌دانند و معتقدند بسیاری از سالن‌های سینما استاندارد نیستند و انگیزه‌ای برای مخاطب به وجود نمی‌آورند. آنها معتقدند در جهان سالن‌های سینما ازسوی بخش خصوصی ساخته و اداره می‌شود و شهرداری‌ها و وزارت فرهنگ و سازمان‌های دیگر تنها باید در ایجاد زمینه برای ورود بخش خصوصی فعالیت کنند. این اتفاق در تهران و چند شهر بزرگ افتاده اما در دیگر مناطق کشور هنوز نیفتاده است. رصد بازار سینما نشان می‌دهد در مناطقی که چنین مجموعه‌هایی راه‌اندازی شده نتیجه مطلوبی حاصل شده است. از سویی یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل ایجاد رکود در بازار سینما قیمت‌گذاری بلیت‌ها است.
یک پخش‌کننده درباره تاثیر نیم‌بها شدن بلیت سینما در روزهای شنبه گفت: همانطور که ثابت شده نیم‌بها بودن بلیت در روزهای سه‌شنبه روی فروش و جذب مخاطب تاثیرگذار است، شنبه گذشته نیز همان اتفاق افتاد اما با توجه به نزدیک بودن شنبه به روزهای پایانی هفته، شاهد کاهش فروش در پنج‌شنبه و جمعه هم بودیم.
حبیب اسماعیلی مدیر رسانه فیلمسازان درباره طرح نیم‌بها شدن بلیت سینماها در روزهای شنبه و تاثیر آن بر میزان فروش فیلم‌ها و همچنین جذب مخاطب بیان کرد: شنبه گذشته به عنوان نخستین روز اجرای این طرح، شرایط خوبی را پشت‌سر گذاشتیم و با مقایسه‌ای اجمالی با شنبه هفته گذشته، فروش بالاتری داشتیم.
او ادامه داد: همانطور که ثابت شده بود، اکران نیم‌بهای بلیت‌ها در روزهای سه‌شنبه روی فروش و جذب مخاطب تاثیرگذار است، این شنبه نیز با وجود آنکه هنوز تغییر نرخ بین مردم جا نیفته و برخی از آن اطلاعی ندارند، همان نتیجه را به ما داد و البته این تغییر روی فروش فیلم‌های خانوادگی بیشتر محسوس بود. به طور مثال اگر فروش فیلمی در یک روز عادی ۵۰ میلیون تومان است در روزی که بلیت نیم‌بها است، چند برابر می‌شود و به ۱۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد. بنابراین به مرور زمان این طرح می‌تواند تاثیر خوبی بر چرخه سینمایی کشور بگذارد.
اسماعیلی که اکنون پخش ۲ فیلم «آهوی پیشونی سفید ۲» و «لازانیا» را به‌عهده دارد، تصریح کرد: نکته‌ای که در طرح نیم‌بها کردن بلیت سینماها برای روزهای شنبه وجود دارد این است که به دلیل آنکه نیم‌بها شدن روز شنبه به روزهای پایانی هفته نزدیک است، می‌تواند روی فروش این ۲ روز (پنج‌شنبه و جمعه) تاثیر بگذارد و باعث کاهش مخاطب شود زیرا به طور مثال اگر کسی بخواهد فیلمی که به‌تازگی روی پرده رفته را ببیند، تماشای آن را به جای روزهای پایانی هفته به شنبه موکول می‌کند تا بهای کمتری هم برای بلیت آن پرداخت کند.
این تهیه‌کننده با تاکید بر اینکه «محتوای یک اثر تاثیرگذاری بیشتری بر جذب مخاطب دارد»، بیان کرد: شاهد هستیم نرخ بلیت تاثیر زیادی بر جذب مخاطبان نمی‌گذارد بلکه نکته اصلی میزان جذابیت و محتوای داستانی فیلم‌ها است که باعث بالا رفتن تعداد مخاطب یا فروش آن اثر می‌شود و با توجه به تجربه‌ای که در این سال‌ها به‌دست آورده‌ایم اگر فیلمی خوش‌ساخت نباشد، در روزهای نیم‌بها هم مخاطب نخواهد داشت.
اسماعیلی در پایان گفت: اگر بتوانیم به تعداد تماشاچیان بیفزاییم، موفق شده‌ایم زیرا هر سال که قیمت‌ها بالا می‌رود، خود به خود بر میزان فروش تاثیر می‌گذارد بنابراین شاید با اجرای طرح نیم‌بهای بلیت در ۲ روز هفته، بتوانیم طیفی از جامعه که تعدادشان هم کم نیست را به سینما جذب کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که همه بتوانند با هر سطح درآمدی دیدن فیلم در سینما را در سبد کالاهای فرهنگی خانوار خود قرار دهند.
براساس مصوبه انجمن سینماداران، نرخ بلیت سینماهای تهران در سال ۹۷ با افزایش همراه بوده و نرخ بلیت‌ها در تهران در سینماهای مدرن در روزهای عادی ۱۵ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، در سینماهای ممتاز در روزهای عادی ۱۰ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۵ هزار تومان، در سینماهای درجه یک در روزهای عادی ۸ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۴ هزار تومان، در سینماهای درجه ۲ در روزهای عادی ۶ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۳ هزار تومان است. همچنین نرخ بلیت‌ها در مراکز استان‌ها در سینماهای مدرن در روزهای عادی ۱۲ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۶ هزار تومان، در سینماهای ممتاز در روزهای عادی ۸ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۴ هزار تومان، در سینماهای درجه یک در روزهای عادی ۷ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در سینماهای درجه ۲ در روزهای عادی ۵ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
بررسی بازار سینما در تابستان گذشته در ظاهر وضعیت فروش را مطلوب نشان می‌دهد. این بازار در فصل تابستان حدود ۶۱ میلیارد تومان درآمد داشته و این در حالی است که بخش عمده‌ای از این میزان تنها حاصل فروش یک فیلم است. «هزارپا» داودی با فروش بیش از ۳۵ میلیاردی که در تابستان کسب کرد تاثیر مستقیمی بر گیشه سینمای ایران در ۳ ماه دوم سال گذاشت.
 این فیلم بیش از ۵۰ درصد فروش سینما را در تابستان به‌دست آورده و این اتفاق حاکی از آن است که در صورت حذف «هزارپا» از جدول فروش، سینمای ایران در تابستان فروش ناموفقی را تجربه کرده است و ۲۱ فیلم دیگر روی هم ۲۶ میلیارد فروش داشته‌اند. پس از «هزارپا»، فیلم «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی با اختلاف بسیار زیادی و با فروشی نزدیک به ۴ میلیارد تومان عنوان دومین فیلم پرفروش تابستان را از آن خود کرد و پس از آن نیز فیلم‌های کمدی «دشمن زن» و «دم سرخ‌ها» توانستند در جایگاه‌های بعدی قرار بگیرند. در روزهای اخیر هم فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رکورددار فروش است. نکته قابل‌ تامل این است که در این میان فروش فیلم‌ها در پردیس‌های سینمایی به‌دست آمده و شاید همین زنگ خطر بهانه‌ای شده است برای فعالان سینما تا به تکاپو بیفتند.
تصمیم شورای‌عالی اکران در حالی اجرا می‌شود که بیشتر سینماداران با این تصمیم همراه شده‌اند و به نظر می‌رسد در شرایط اقتصادی امسال حتی پردیس‌های سینمایی هم با مشکل فروش روبه‌رو بوده‌اند.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.