صنایع و معدن مازندران

» موسیقی بانوان گرفتار در نت تکرار

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۵۶۱

علی نعیمی: این روزها تعداد زیادی از بانوان موسیقیدان مشغول فعالیت هنری هستند و علاوه بر این درصد حضور زنان در ارکسترها در حال افزایش است.

به گزارش صمت، بعد از انقلاب اسلامی در ایران، با وجود مشکلات و برخی محدودیت‌ها استقبال بانوان از نوازندگی روزبه‌روز بیشتر شد و در گذر سال‌ها آموزشگاه‌های موسیقی شاهد حضور حداکثری خانم‌ها برای آموختن سازهای مختلف بودند.
در این سال‌ها تعدادی از بانوان شروع به تشکیل گروه‌های مختلف هم برای مردم و هم تنها برای بانوان کردند. ازجمله نخستین گروه‌هایی که از حضور بانوان به‌عنوان نوازنده بهره برد، گروه آریان بود که از اواخر دهه ۷۰ و همزمان با شکوفایی دوباره موسیقی پاپ بعد از انقلاب در اوج گرفتن این شکل از موسیقی به‌شکل گروهی در ایران نقش بسزایی داشت. گروه ارکیده به سرپرستی ارکیده حاجی‌وند و… نیز از جمله فعالان این عرصه به‌شمار می‌آمدند.
به‌تدریج شاهد ظهور گروه‌هایی نوپا، اما باتجربه بودیم که با فرم جدیدی در ژانرهای دیگر موسیقی فضای تازه‌ای را ایجاد کرده و راه را برای دیگر افراد باز کردند. از همان سال‌ها تا امروز نقش زنان در موسیقی پررنگ‌تر شد. به‌طوری‌که تعداد قابل‌توجهی از خواننده‌های سبک کلاسیک و سبک‌های محبوب و همچنین تعداد زیادی از ترانه‌سرایان را زنان تشکیل می‌دهند. بسیاری از زنان نیز هم خواننده و هم ترانه‌سرای آهنگ اجرایی بوده‌اند. تعداد زیادی از خانم‌ها نیز به‌عنوان نوازندگان سازهای مختلف به میدان آمده‌اند.
این روزها تعداد زیادی از زنان به‌عنوان سولیست یا تک‌نواز در سبک کلاسیک مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر این درصد حضور زنان در ارکسترها در حال افزایش است. بانوان آن‌قدر به فعالیت خود در موسیقی ادامه دادند تا به همه ثابت شود که زنان نیز همچون مردان می‌توانند در این زمینه‌ها موفق باشند، به‌طوری‌که امروز بانوان در ارکسترهای موسیقی مانند ارکستر سمفونیک یا ارکستر ملی حضوری پررنگ دارند.
پری ملکی درباره مشکلات اجرای کنسرت بانوان به صمت گفت: مشکل اجرای کنسرت برای بانوان در چند سال گذشته افزایش یافته به طوری‌که دیگر به جز تهران، اجرایی نداریم و در عمل شهرستان‌ها از فهرست کنسرت بانوان حذف شده‌اند. وی در ادامه افزود ۷ یا ۸ سال پیش در شیراز به‌راحتی می‌توانستیم کنسرت اجرا کنیم اما به دلایل نامعلومی این شهرستان هم به کنسرت بانوان مجوز نمی‌دهد.
سرپرست گروه خنیا تاکید کرد: به نظر من موسیقی بانوان در عمل تعطیل است و در اصل چیزی به این نام نداریم. من سال‌هاست به همخوانی روی آورده‌ام تا بتوانم فعالیتم را در این عرصه ادامه دهم، چراکه دیواری کوتاه‌تر از دیوار خانم‌ها پیدا نمی‌شود. ملکی افزود: برای کنسرت بانوان هیچ‌گونه تبلیغی مانند انتشار عکس و خبر انجام نمی‌شود، بنابراین طبیعی است که هیچ آهنگسازی برای ساخت اثر جدید در این بخش انرژی نمی‌گذارد. همین موضوع باعث شده موسیقی بانوان در تکرار باقی بماند.
وی با اشاره به جایگاه کنسرت بانوان ادامه داد: هیچ‌گاه جایگاه درستی برای اجرای کنسرت بانوان درنظر گرفته نشده تا جایی که ساعت اجرای کنسرت بانوان ۳ تا ۵ بعدازظهر اعلام می‌شود. حال پرسش اصلی این است که آیا این ساعت زمان مناسبی برای اجرای کنسرت است؟
ملکی با اشاره به جشنواره موسیقی فجر گفت: زمانی در جشنواره موسیقی، بخشی به نام جشنواره «گل یاس» وجود داشت که ویژه بانوان بود؛ بخشی که آیین گشایش و آیین پایانی نداشت و در نوعی سکوت خبری برگزار می‌شد. نمی‌دانم شکل‌گیری یک حرکت فرهنگی در شرایطی که جامعه آن را نمی‌بیند چه فایده‌ای دارد. درواقع به‌نظر می‌رسد مسئولان بانوان را نادیده گرفته‌اند در حالی که این قشر در عرصه هنر بسیار پررنگ هستند.
وی تاکید کرد: از مسئولان موسیقی گله دارم چراکه اقدامی برای به سامان رسیدن این اوضاع نمی‌کنند و ما از سوی مراکزی مانند خانه موسیقی یا انجمن موسیقی هیچ واکنشی درباره این زمینه ندیده‌ایم. ملکی درباره کاهش مخاطب این نوع کنسرت‌ها بیان کرد: کاهش مخاطب در چنین شرایطی طبیعی است. چقدر یک شنونده می‌تواند کارهای تکراری و تصنیف‌های قدیمی را گوش کند، در صورتی‌که بیشتر تصنیف‌های اجرایی کارهای زیبایی هستند و ظرفیت بالایی در اجرا دارند. تکرار تصنیف‌ها به نوعی توهین به مخاطب است.
سرپرست گروه خنیا درباره استعداد نسل جوان گفت: استعدادهای بسیار درخشانی در نسل جوان داریم که در بیشتر موارد قوی‌تر از خواننده‌های قبلی هستند اما وقتی فضایی برای رشد آنها نیست چگونه می‌توان به حضورشان کمک کرد؟ ملکی ادامه داد: این دردی است که باعث مهاجرت هنرمندان می‌شود؛ مهاجرتی که جایگاه و فضای لازم را به آنها نمی‌دهد و آنچه اینجا به‌دست آورده‌اند را نیز از آنها می‌گیرد.
وی درباره رشد آموزش موسیقی پاپ هشدار داد و گفت: تب عجیبی برای آموزش پیانو در بین مردم افتاده که چندان جالب نیست. این تب تا حدی گسترده شده که به راحتی در آموزشگاه‌ها می‌توان ۵۰ شاگرد پیانو را در مقابل ۳ شاگرد سنتور دید و این بسیار غم‌انگیز است.
ملکی اظهار کرد: ندیدن سازهای سنتی در کنسرت‌ها از سوی مردم اشکال بزرگی است که باید به فکر حل آن باشیم چراکه این موضوع زمینه کمرنگ شدن موسیقی اصیل ما را فراهم می‌کند.
سرپرست گروه خنیا درباره مشکلات اجرای کنسرت اظهار کرد: پایین آمدن هزینه کنسرت می‌تواند در ایجاد جذابیت برای جوانان موثر باشد، چراکه بسیاری از هنرمندان به خاطر بالا بودن هزینه کنسرت، مجبور می‌شوند تعداد اجراهای خود را کاهش دهند.

سعی می‌کنم قانون را رد نکنم
نیوشا بریمانی یکی دیگر از نوازندگان و سرپرست گروه نوشه اعتقاد دارد مشکلات بانوان در موسیقی پایان ندارد و کار کردن با خانم‌ها و دورهم جمع کردن‌شان کار سختی است. خیلی خوشحالم از اینکه با کسانی همکاری می‌کنم که همه حرفه‌ای هستند. ما حدود ۱۲ یا ۱۳ سال است که در گروه نوشه با هم کار می‌کنیم و من فکر می‌کنم تنها گروه موسیقی باشیم که اعضایش تغییری نکرده است. به همین خاطر از همه بچه‌هایی که کنار ما حضور دارند، تشکر می‌کنم.
او ادامه می‌دهد: ما در گروه‌مان نوازنده‌های کاربلدی مثل خانم مینو قاسم‌پور را داریم که تجربه خیلی بیشتری از من دارند. حضور چنین افراد باتجربه‌ای در گروه باعث افتخار من است. دوست ندارم شعار بدهم ولی همیشه کار کردن در بدترین شرایط، کار را برایم جذاب‌تر می‌کند. سعی می‌کنم قانون را رد نکنم ولی اگر چیز بی‌منطقی گفته شود، هرگز کنار نخواهم آمد.

همه دچار مشکلات یکسانی هستند
نزهت امیری رهبر ارکستر که چندی پیش به‌عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران روی صحنه رفت درباره مشکلات بانوان در حوزه موسیقی می‌گوید: این مشکل تنها مربوط به زنان ما نیست بلکه سراسری است.
منظورم این است که در این وضعیتی که موسیقی ما با آن روبه‌رو است، زن و مرد وجود ندارد؛ همه دچار مشکلات فراوان و یکسانی هستند.
شما فرض کنید که یک خواننده باید در این هوا تنفس کند، چطور می‌تواند؟
امیری در عین حال تاکید کرد: اما در کنار همه اینها من به خاطر زن بودن با مسائل بسیار پیچیده‌تری روبه‌رو بوده‌ام. در این روزهای وانفسای موسیقی همه باهم همدرد هستیم و تلاش می‌کنیم تا بلکه بتوانیم کاری انجام دهیم.

نه جنسیت و نه ملیت اهمیتی ندارد
عسل ملک‌زاده یکی از نوازندگان گروه نوشه که مدرس موسیقی نیز است درباره فعالیت بانوان موزیسین می‌گوید: به نظر شخصی من موسیقی یک زبان بین‌المللی است که روی همه انسان‌ها تاثیر می‌گذارد درنتیجه در این هنر نه جنسیت و نه ملیت اهمیتی ندارد و اهمیت اصلی آنجاست که تو به‌عنوان یک نوازنده می‌توانی تمام عشق خود را به دیگری منتقل کنی.
او ادامه داد: تمامی مشاغل دنیا در جهان مشکلات زیادی دارند و نمی‌توان گفت که کاری در این دنیا بدون مشکل وجود دارد و اگر به کار خود علاقه داشته باشید با تمام مشکلات و سختی‌ها به آن ادامه می‌دهید.
جوردرنیامدن دخل و خرج موسیقی بانوان در شرایط سخت اقتصادی آن‌هم در روزهایی که بودجه دستگاه‌های دولتی برای سال آینده در حال تصمیم‌گیری است، وزارت ارشاد و دفتر موسیقی را در مرکز تصمیم‌گیری‌ها قرار داده است. آیا شأن موسیقی بانوان بازمی‌گردد؟


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.