صنایع و معدن مازندران

» مقصر تصادف اتوبوس با تانکر سوخت کیست؟

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۳۴۹

اکرم امینی: تعطیلات آخر هفته گذشته با یک خبر تلخ آغاز شد و صبح چهارشنبه خبر رسید که ساعت ۲۳: ۰۸ شامگاه سه‌شنبه ۲۶ شهریور، یک اتوبوس با تانکر حامل سوخت در محور کاشان-نطنز در ۲۵ کیلومتری نظنز، نرسیده به تقاطع بادرود با یکدیگر برخورد کردند؛ ۱۹ نفر از هموطنان‌مان در صحنه تصادف کشته و ۲۶ نفر نیز مصدوم شدند.

تاکنون دو نفر از مصدومان این حادثه نیز درگذشته‌اند. اتوبوس سانحه‌دیده با ۴۴ سرنشین از تهران به سمت کرمان در حرکت بود و تریلی سوخت نیز اراک را به مقصد میبد یزد ترک کرده بود.
به گزارش صمت، آنطور که گزارش اولیه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نشان می‌دهد، در تصادف شامگاه سه‌شنبه، به‌محض اینکه اتوبوس از پشت به تانکر حامل سوخت برخورد می‌کند، به‌دلیل وجود سوخت در تانکر، انفجار رخ می‌دهد و اتوبوس بعد از طی مسافت حدود ۷۰ متر واژگون می‌شود و سرایت آتش از جلو اتوبوس به انتهای آن، خسارت‌های سانحه را تشدید می‌کند و تلفات را افزایش می‌دهد.
براساس این گزارش، نخستین بررسی‌های کارشناسان، دو سناریو برای علت وقوع این سانحه بیان می‌کند؛ براساس سناریوی نخست احتمال می‌رود تریلی در خط کندرو در حال حرکت بوده و اتوبوس به‌دلیل بی‌توجهی راننده به جلو، به تانکر برخورد می‌کند. سناریوی دوم شرایط را این‌گونه تحلیل می‌کند که اتوبوس در خط دوم آزادراه بوده و تریلی که در خط نخست بوده، ناگهان به چپ متمایل شده باشد که در این صورت، علاوه بر بی‌احتیاطی راننده تانکر بی‌توجهی راننده اتوبوس نیز در شکل‌گیری تصادف نقش داشته است. براساس گزارش سازمان راهداری، سناریوی دوم محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد. در واقع خطای انسانی رانندگان دو وسیله نقلیه درگیر تصادف براساس بررسی‌های اولیه محرز است و درحال‌حاضر، نسبت سهم کوتاهی رانندگان و سایر عوامل تشدیدکننده سانحه در دست بررسی است.

روایت قائم‌مقام سازمان راهداری از سانحه
علاوه بر گزارشی که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره علت سانحه تازه در محور کاشان-نطنز منتشر کرد، قائم‌مقام این سازمان نیز در این زمینه توضیحی ارائه کرده است.
مهران قربانی به فارس گفت: اتوبوس اسکانیا که از پایانه جنوب تهران عازم رفسنجان و در ادامه، کرمان بود، ۳ ساعت‌و ۲۰ دقیقه پس از حرکت، دچار سانحه شده است. سرعت این اتوبوس در زمان بروز سانحه مجاز بوده و به اندازه ظرفیت وسیله نقلیه یعنی ۴۴ صندلی، مسافرگیری کرده است. به‌گفته او ۳ کودک نیز در میان مسافران اتوبوس بوده‌اند.
آنطور که قربانی گفته، تانکر حمل گازوئیل از نوع دانگ‌فنگ و تولید سال ۱۳۹۱ بوده که از پالایشگاه اراک سوخت‌گیری کرده و به مقصد میبد یزد در حرکت بوده است.
قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در زمان وقوع حادثه، تانکر حامل سوخت در خط کندرو آزادراه و اتوبوس نیز در خط دوم در حرکت بوده است. هنگام وقوع سانحه، راننده تانکر به‌طور ناگهانی به سمت چپ منحرف می‌شود و از آنجا که فاصله کمی بین اتوبوس و کامیون وجود داشته، پس از انحراف به چپ تانکر، جلو راست اتوبوس به عقب چپ تانکر حامل سوخت برخورد می‌کند و به محض برخورد، انفجار اولیه رخ می‌دهد و جلو راست اتوبوس دچار آتش‌سوزی می‌شود.
قربانی اضافه کرد: هر دو راننده اتوبوس (راننده و کمک) در حادثه جان باختند اما راننده تانکر به محض برخورد، تانکر را به سمت راست هدایت و در فاصله ۴۰متری از محل حادثه، خودرو را متوقف و از سمت شاگرد خود را به بیرون پرت می‌کند.
وی افزود: اتوبوس ۷۰ متر جلوتر از محل وقوع سانحه واژگون می‌شود، به‌طوری که سقف اتوبوس روی آسفالت و چرخ‌ها به سمت بالا قرار می‌گیرد. در هنگام واژگون شدن اتوبوس، عده‌ای از مسافران به بیرون پرت و مصدوم می‌شوند اما باقی سرنشینان اتوبوس به علت آتش‌سوزی، دچار سوختگی شده‌اند.
او ادامه داد: ۱۹ نفر از سرنشینان اتوبوس در محل حادثه جان باختند و ۲ نفر هم در بیمارستان. در این حادثه ۲۶ نفر مصدوم شدند که ۹ نفر آنها شامل ۷ نفر در بیمارستان‌های کاشان و ۲ نفر در بیمارستان اصفهان بستری هستند و ۱۷ نفر نیز سرپایی مداوا شدند.
به‌گفته قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، هیچ یک از این ۲ وسیله نقلیه پس از حادثه به سمت باند مجاور نرفته‌اند و فقط اتوبوس ۷۰ متر پس از محل حادثه واژگون و قسمت کمی از آن وارد میانه راه شده بود.

راننده تانکر، مقصر اصلی
قربانی بیان کرد: علت حادثه، برخورد جلو راست اتوبوس با عقب چپ تانکر حامل سوخت بوده و به طور قطع، انحراف به چپ تانکر به هر علتی، موجب بروز سانحه شده است. البته پلیس سناریوی دیگری را هم بررسی کرده است؛ مبنی بر اینکه ضرورت داشت راننده اتوبوس نیز به جلو توجه داشته باشد و سطح توجه راننده اتوبوس به جلو هم بررسی شد اما پس از بررسی‌ها، راننده تانکر مقصر صددرصد وقوع این حادثه شناخته شد.
وی ادامه داد: اتوبوس و تانکر هر دو از نظر معاینه فنی، دوره‌های آموزشی رانندگان و صلاحیت رانندگان هیچ مشکلی نداشتند و استانداردها را دارا بودند. به‌گفته وی، هم راننده تریلر تانکر سوخت و هم راننده اتوبوس، صلاحیت‌های شغلی لازم و مدارک رسمی ازجمله مدارک دوره‌های آموزشی، بارنامه، صورت‌وضعیت و معاینه فنی معتبر را داشته‌اند.
او با بیان اینکه تانکر حمل سوخت براساس مقررات، باید مجهز به سامانه‌های هوشمند (جی‌پی‌اس و سپهتن) باشد ادامه داد: این مسئله رعایت نشده، به همین دلیل شرکت حمل‌ونقلی که متصدی بار بوده نیز مقصر شناخته شده است.
به‌گفته قربانی، این حادثه در آزادراه دارای ۳ باند رفت و ۳ باند برگشت رخ داده که از نظر راه، خط‌کشی، مسیرنما و علائم مشکلی نداشته است. در این مسیر حتی چراغ چشمک‌زن هم وجود داشته که هشدارهای لازم را داده است.
وضعیت جاده در محل تصادف مناسب بوده است. این جاده، یک‌طرفه دارای ۳ خط در هر طرف، دارای شیب شیروانی و شانه مناسب، سالم و خشک بوده و شرایط جوی نیز مناسب گزارش شده است.

جلسه فوق‌العاده با حضور وزیر
باتوجه به ابعاد سانحه رخ داده در محور کاشان-نطنز و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان‌مان در این سانحه، کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در دومین روز مهر، نشست فوق‌العاده‌ای با ریاست وزیر راه و شهرسازی خواهد داشت تا جزییات این سانحه بررسی شود.
این خبر را مهرداد تقی‌زاده، دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بعد از وقوع سانحه در جمع خبرنگاران اعلام کرد و افزود: نتیجه نهایی بعد از پایان جلسه‌به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. وی افزود: کارشناس کمیسیون ایمنی راه‌ها هم‌اکنون در حال بررسی حادثه از ابعاد گوناگون است تا گزارشی جامع، کامل و بی‌طرفانه با در نظر گرفتن ابعاد مختلف حادثه مانند جاده، ناوگان، نیروی انسانی و علائم به‌منظور ارائه در کمیسیون ایمنی راه‌ها تهیه کند.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کمیسیون ایمنی راه‌های کشور براساس گزارش ارائه‌شده از سوی کارشناس خود، تصمیم لازم را می‌گیرد تا از بروز هرگونه حادثه مشابه جلوگیری کند. وی گفت: اتوبوس مسافربری متعلق به یک شرکت مجاز بوده که حرکت خود را از پایانه جنوب تهران آغاز کرد و راننده آن نیز نمره منفی نداشته است. سرعت حرکت اتوبوس ۱۰۳ کیلومتر در ساعت برآورد شده است که مجاز به‌شمار می‌رود؛ بنابراین از طرف اتوبوس مشکلی وجود نداشته است. دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تاکید کرد: تا وقتی گزارش کارشناس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارائه نشود، نمی‌توان نظری درباره این سانحه داد.
 وی افزود: براساس مطالب بیان شده در جلسه‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها، کامیون‌های حامل تانکر سوخت حق تردد در شب را ندارند؛ مگر اینکه تجهیزات لازم مانند مسیریاب را داشته باشند؛ بر همین اساس نماینده شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی با حضور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌ها توضیحات لازم در این زمینه را خواهد داد.

تکرار سانحه‌های مشابه؛ چرا؟
سانحه برخورد تانکر سوخت با اتوبوس در محورکاشان- نظنز، دومین حادثه از این نوع، در امسال است. ماه گذشته نیز برخورد تانکر حامل سوخت با اتوبوس در سنندج، منجر به کشته شدن ۱۳ نفر از هموطنان‌مان شد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا سوانح مشابه به فاصله کوتاهی در جاده‌های ایران تکرار می‌شوند؟
مهدی محمودآبادی، کارشناس دادگستری در حوزه ترافیک در پاسخ به این پرسش گفت: برای کاهش این موارد یا انگیزه جدی در میان مسئولان وجود ندارد، یا نظارت و برنامه‌ریزی؛ زیرا در زمینه حمل مواد سوختی و خطرناک، آیین‌نامه‌ها و استانداردهای خوبی داریم اما به‌نظر می‌رسد این استانداردها آنطور که باید رعایت نمی‌شود. وی ادامه داد: کسی که رانندگی تانکر سوخت یا حمل مواد خطرناک را برعهده می‌گیرد باید شرایط خاص و تجربه‌های ویژه‌ای داشته باشد. با این حال گاه می‌بینیم که راننده ویژگی‌های لازم را ندارد. به‌عنوان نمونه راننده، روز گذشته رانندگی کرده و با خستگی، حمل تانکر دیگری را شروع می‌کند یا محموله‌ای که باید با دو راننده جابه‌جا می‌شد فقط با یک راننده جابه‌جا می‌شود.
این کارشناس با بیان اینکه قاطعانه می‌توان گفت که استانداردهای خودرو حمل مواد سوختی در کشور رعایت نمی‌شود، گفت: استحکام تانکر حمل سوخت باید به‌گونه‌ای باشد که در تصادف‌ها یا واژگون شدن، ماده سوختی از آن بیرون نریزد اما در این سانحه، شاهدان عینی گفته‌اند که گازوئیل از این تانکر وارد اتوبوس شده و برحجم آتش افزوده است. محمودآبادی با تاکید بر لزوم نظارت درست بر عملکرد این تانکرها به‌ویژه از سوی پلیس گفت: به‌نظر می‌رسد به هر دلیلی، نظارت جدی و پیشگیرانه در این زمینه وجود ندارد. وقتی خود پلیس از آمار بالای تصادف‌ها در جاده‌ها خبر می‌دهد و اعلام می‌کند ۷۰ درصد تلفات جاده‌ای به‌دلیل سبقت غیرمجاز و سرعت غیرمجاز است، این مسئله نشان از ضعف در نظارت دارد.
 او در بیان راهکاری برای جلوگیری از سوانح مشابه در جاده‌های کشور گفت: در بحث تصادف‌ها معتقدیم تا زمانی که احتمال و ظرفیت تصادف وجود دارد، به طور قطع سانحه رخ خواهد داد؛ بنابراین تا وقتی جاده‌ها ایمن‌سازی نشوند و نظارت دقیق بر عملکرد رانندگان را شاهد نباشیم، باید منتظر سوانح و تکرار حوادث مشابه باشیم.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.