صنایع و معدن مازندران

» معادله تک‌مجهولی سوخت و افیون یارانه

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

داستان دنباله‌دار بلاتکلیفی بنزین بین دولت و مجلس

گروه مجلس: بیش از ۲ماه است که نمایندگان مجلس درصدد هستند راهکاریی برای حل معضل نرخ حامل‌های انرژی بیابند اما در اصل در پی کشف راه‌حلی برای بنزین هستند.

در محافل پارلمانی گفته می‌شود دولت طرحی برای سوخت داشته است که مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار نگرفته است. درعین‌حال نمایندگان مجلس نیز در جلسه‌هایی که در کمیسیون‌های اقتصادی و انرژی داشته‌اند بیش از هر چیز به احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی تاکید کرده‌اند.
در این زمینه الیاس حضرتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با خانه ملت، ضمن تاکید بر لزوم مدیریت سوخت در کشور گفت: باید با کارت سوخت ۶۰ لیتر بنزین ماهانه به مردم ارائه و باقی به‌صورت آزاد صادر شود که صادرات این فرآورده رقم قابل‌توجهی درآمد برای کشور حاصل می‌کند.
وی با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ میلیارد تومان بنزین قاچاق می‌شود، افزود: این میزان قاچاق سالانه رقم قابل‌توجهی می‌شود که می‌توان با صادرات، این میزان بنزین را به ۵ دهک پایینی جامعه اضافه کرد و رقم یارانه نقدی این دهک‌ها را از ۴۵ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش داد.
به گزارش خانه ملت، تابستان امسال مصرف بنزین رکورد ۱۰۰میلیون لیتر در روز را به ثبت رساند که به دلیل افزایش تفاوت نرخ سوخت با کشورهای همسایه شائبه قاچاق سوخت افزایش یافت که در این زمان عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران از قاچاق روزانه دستکم ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: بهترین گزینه درحال‌حاضر برای مبارزه با قاچاق سوخت احیای سامانه هوشمند و کارت سوخت است.
از سوی دیگر اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز یکشنبه با اشاره به طرح دولت برای کاهش مصرف سوخت اظهار کرد: هنوز دولت برای کاهش مصرف سوخت تصمیمی نگرفته است اما به‌هرحال این واقعیت وجود دارد که در کشور در زمینه سوخت دو مشکل و معضل اساسی وجود دارد.
وی گفت: در سال‌های اخیر میزان مصرف سوخت افزایش ‌یافته است، برای مقایسه به میزان مصرف سوخت در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه‌بندی سوخت اشاره می‌کنیم که در آن سال‌ها سقف مصرف در روز ۵۵ میلیون لیتر بوده است.
قره‌خانی تاکید کرد: درحال‌حاضر مصرف سوخت در کشور به عددی بالای ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. باوجود افزایش تولید و ایجاد پالایشگاه‌های متعدد اما مصرف از تولید پیشی گرفته است.
وی گفت: عده‌ای بر این باورند که چون نرخ سوخت پایین است انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی وجود ندارد، آنها پیشنهاد افزایش نرخ را می‌دهند اما واقعیت موجود این است که سطح درآمد مردم پایین است و توان گرانی سوخت را ندارند. بااین‌حال پیشنهاد می‌شود نرخ سوخت آزاد شود و مابه‌التفاوت نرخ به‌صورت یارانه به افراد پرداخت شود تا نگرانی درباره تورم برطرف شود.
نکته مهم اینکه نمایندگان مجلس درک دقیقی از عدد و رقم قاچاق بنزین ندارند؛ حضرتی می‌گوید ۳۰۰ میلیارد تومان در روز و قره‌خانی می‌گوید ۹۰ میلیون لیتر و برخی دیگر از نمایندگان مجلس گفته‌اند سالانه یک میلیارد لیتر که همه این اعداد تخمینی است.
نکته جالب دیگر اینکه اگرچه گروهی از نمایندگان تنها راه موجود را کارت سوخت و سهمیه‌بندی می‌دانند اما برخی دیگر نیز با آن مخالف هستند. محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان جمعه گذشته گفت: در سال‌های گذشته کارت سوخت را تجربه کردیم و این روش فسادهای خود را داشته است و نشان داده کارآمدی لازم را ندارد بنابراین این ایده در حال بررسی است تا از بحران جلوگیری شود.
وی که عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات است با بیان اینکه دولت در حال بررسی طرح‌های دیگر از لحاظ کارشناسی و قابلیت اجرا است، گفت: در دو نرخی کردن سوخت فساد وجود دارد و افراد توانمندی از بنزین بیشتری استفاده می‌کنند، ازآنجایی‌که بنزین کالای استراتژیک در ایران است افزایش نرخ آن بر تمام کالاها اثر دارد بنابراین باید مراقب بود بیش از این به جامعه گرانی تحمیل نشود.
واقعیتی که از لابه‌لای این صحبت‌ها به‌دست می‌آید این است که نه دولت و نه نمایندگان مجلس موافق افزایش نرخ بنزین نیستند. قیمتی که از دولت دهم به‌جا مانده باگذشت بیش از ۷ سال هنوز ثابت مانده است.
نگرانی از توان خرید طبقه فرودست جامعه و پیامدهای تورمی افزایش نرخ، نگرانی تمامی مجلس‌های شورای اسلامی گذشته و فعلی بوده است. حتی مجلس چهارم هم ‌زمانی که زنده‌یاد هاشمی‌رفسنجانی در آذر ۱۳۷۵ خواستار حذف یارانه انرژی شد، از ناتوانی مستضعفان برای سفر و هواپیما سوار شدن ابراز نگرانی کردند. البته این نگرانی درست است و نباید طبقه فرودست جامعه را فراموش کرد. به‌ویژه آنکه بسیاری از کارمندان و… با تحولات اقتصادی از شهریور ۹۶ تاکنون زیرخط فقر قرارگرفته‌اند.
اما این را هم نباید فراموش کرد که منابع اقتصادی و ملی کشور را باید درست ارزش‌گذاری کرد. نرخ‌های فعلی حامل‌های انرژی اعم از بنزین، گازوئیل، مازوت، سوخت هواپیما، گاز، آب و برق منابعی استراتژیک و ملی هستند اما نبود تصمیم‌گیری درست درباره ارزش و نرخ آنها باعث زیان‌های زیادی شده که شرح آن از حوصله این گزارش خارج است. در شرایط کنونی هر بطری آب‌معدنی ۱.۵ لیتری حدود ۲ هزار تومان به‌فروش می‌رسد درحالی‌که یک لیتر بنزین هزار تومان نرخ دارد. اگرچه نرخ بطری آب هم تحت تاثیر یارانه بنزین است اما تناسبی بین این‌دو نیست. و همین‌طور سایر حامل‌های انرژی.
متاسفانه به‌قدری دولت‌ها در سال‌های بعد از انقلاب به فکر قدرت خرید و رفاه طبقه فرودست بودند که توجیه اقتصادی، تولید منطقی حامل‌های انرژی و مهم‌تر از همه اصول اقتصاد را فراموش کردند و این مشکلات در سایه پرداخت گسترده و عام یارانه‌ها در طولانی‌مدت به وجود آمد.
بسیاری از اقتصاددانان داخلی و خارجی بعد از جنگ به مسئولان کشور تاکید کردند که یارانه‌ها را قطع کرده یا کاهش داده و به حداقل برسانید اما نگرانی از قدرت خرید مستضعفان و طبقه کم‌درآمد مانع از این امر شد. عجیب‌تر اینکه جمع بیشتری از جمعیت کشور به زیرخط فقر نقل‌مکان کردند.
هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی شنبه گذشته در زمینه افزایش نرخ بنزین با اشاره به اینکه مشکل در اقتصاد ایران است، گفت: با افزایش نرخ سوخت در ایران، نرخ ده‌ها کالای دیگر ازجمله کالاهای اساسی افزایش می‌یابد، این در حالی است که چندین میلیون نفر زیرخط فقر داریم و چندین میلیون نفر در صف پیوستن به کمیته امداد و بهزیستی هستند.
امید است مسئولان دلسوز کشور با تصمیم‌گیری درست و دقیق این دور باطل یارانه، سهمیه‌بندی و عاقبت افزایش نرخ را بشکنند. در معادلات اقتصادی و کالاهای استراتژیک این مهم است که نرخ هر کالا و خدماتی واقعی باشد. ما عاقبت چاره‌ای نداریم جز اینکه نرخ حامل‌های انرژی را واقعی کرده یا حداقل به واقعیت‌ها نزدیک‌تر کنیم. ترس و دودلی در این کار به نرخ مرگ منابع ملی و اقتصاد ما تمام می‌شود.
ما باید اصول اقتصاد را بپذیریم و از آنها پیروی کنیم زیرا بی‌توجهی به آنها وضعیت فعلی ما است بعد از ۴ دهه پرداخت یارانه و دل‌نگرانی از معیشت مردم. در شرایط کنونی یارانه‌ها دیگر حیات‌بخش اقتصاد ما نیستند بلکه سم مهلکی شده‌اند که روح و جان اقتصاد و جامعه را تهدید می‌کنند.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.