صنایع و معدن مازندران

» مشارکت ایران‌خودرو دیزل در طرح نوسازی اتوبوس‌های شهری

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

گروه صنعت : امسال با توجه به شرایط تحریمی که برای کشور رقم خورد تیراژ تولید خودرو دچار افت شد و بازار خودرو را دچار نابسامانی پیچیده‌ای کرد.

در زمینه خودروهای سنگین نیز به‌دلیل آلایندگی آنها طرح نوسازی‌شان سال گذشته کلید خورد اما طرح آن‌گونه که انتظار بود پیش نرفت. از این‌رو، برای نخستین‌بار در مهر مامسال موضوع واردات اتوبوس‌های دست دوم مطرح شد. یکی از کارشناسان صنعت خودرو در این‌باره عنوان کرد «زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که برخی سازمان‌ها به بهانه تحریم به‌دنبال واردات اتوبوس‌های دست دوم درون‌شهری هستند؛ آن هم در شرایطی که ظرفیت تولیدکنندگان داخلی بدون استفاده مانده است.»

واردات اتوبوس دست دوم خلاف منافع ملی
حسن کریمی‌سنجری از کارشناسان این حوزه در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: اتوبوس یک محصول خاص است که مشتری عام نداشته و مشتریان و خریداران اصلی آن ۳گروه شهرداری‌ها، سازمان شهرداری‌های وزارت کشور و شرکت تعاونی اتوبوسرانی هستند.
وی با بیان اینکه درحال‌حاضر بیش از ۷۰درصد ظرفیت شرکت‌های داخلی تولیدکننده اتوبوس به‌دلیل نبود سفارش بدون استفاده مانده است، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی شنیده می‌شود که برخی شهرداری‌ها با این بهانه که واردات قطعات خودرو (سی‌کی‌دی) به ایران تحریم شده اما واردات خودرو آماده (سی‌بی‌یو) تحریم نیست، به‌دنبال واردات اتوبوس‌های درون‌شهری آن هم از نوع دست دوم و کارکرده هستند. چنین زمزمه‌هایی در حالی است که خودروسازان داخلی با وجود تحریم‌ها توانایی واردات قطعات و تولید اتوبوس‌های درون‌شهری را دارند و درحال‌حاضر نیز تولید این محصول در شرکت‌های داخلی در حال انجام است.
کریمی‌سنجری با بیان اینکه واردات اتوبوس دست دوم علاوه‌بر ضربه زدن به توان تولید داخل در شأن مردم ایران نیست تصریح کرد: در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید اتوبوس با هر مشخصات و کیفیتی را دارند، واردات اتوبوس آن هم از نوع دست دوم و کارکرده بر خلاف شأن و منافع ملی ایرانیان است.
همچنین در این‌باره دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهارنظر کرد و گفت: واردات اتوبوس‌های دست دوم در شرایط فعلی خیانت به کشور است. احمد نعمت‌بخش با اشاره به وجود ۱۰شرکت اتوبوس‌ساز در کشور با ظرفیت تولید افزون بر ۴۵هزار خودرو از این نوع در سال، افزود: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی به‌تازگی از برنامه این شرکت برای واردات اتوبوس دست دوم به علت ناتوانی در خرید اتوبوس‌های نو، خبر داده است. در شرایطی که تمام کارخانه‌های اتوبوس‌سازی زیر ظرفیت کار می‌کنند و بعضی از آ‌نها در آستانه تعطیلی هستند.
وی خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها استانداردهای لازم برای ورود به کشور را ندارند و خرید آنها منجر به وابستگی و مصرف ارز برای تعویض قطعات مستعمل خواهد شد. براساس این قانون که باید حداکثر استفاده از توان تولید داخل شود، شرکت اتوبوسرانی حق واردات اتوبوس دست دوم را ندارد.

اتوبوس‌های کارکرده استاندارد بهتر از فرسوده‌های داخلی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به طرح پیشنهادی مبنی بر واردات اتوبوس دست دوم، گفت: اتوبوس‌های دست دوم با عمر کمتر از ۵سال با سوخت یورو ۴ در شرایط بحرانی امروز خیلی بهتر از برخی اتوبوس‌های داخلی است که بالای ۱۰سال سن دارند و استانداردشان یورو ۲ است.
پیمان سنندجی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به کمبود اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی اظهارکرد: رویکرد ما تامین اتوبوس‌های صفر، تازه و نو است اما حال که وضعیت تولید و نرخ اتوبوس مناسب نیست و فناوری‌های دنیا به سمت استانداردهای خیلی بالاتر رفته است، می‌توان از اتوبوس‌هایی استفاده کرد که به استانداردهای ما (مانند یورو۴ با فیلتر) می‌خورد و سن آنها کمتر از ۵سال است. چنین اتوبوس‌هایی بهتر از اتوبوس‌های فرسوده هستند.
پیمان سنندجی ادامه داد: در حوزه کامیون‌ها و کشنده‌ها هم مجوز واردات ماشین‌های دست دوم وجود دارد و واردات این ماشین‌ها به ناوگان در حال انجام است و هیچ مشکلی هم ایجاد نشده است. واردات اتوبوس دست دوم زیر ۵سال نیز می‌تواند در افزایش کیفیت ناوگان اتوبوسرانی و خدمات آن بسیار اثرگذار باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اتوبوس‌های دست دوم زیر ۵سال هم ایجاد آلودگی کنند؟ گفت: استاندارد این اتوبوس‌ها به‌گونه‌ای است که با سوخت ما تطابق دارد؛ ضمن اینکه اتوبوس‌های با عمر کمتر از ۵سال و سوخت یورو۴ خیلی بهتر از اتوبوسی است که استاندارد یورو۲ دارد و عمر آن بالای ۱۰سال است.
سنندجی با بیان اینکه واردات اتوبوس دست دوم فعلا در حد یک پیشنهاد است، عنوان کرد: نظر ما نوسازی ناوگان است اما اگر با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها نتوانیم نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنیم، چه اشکالی دارد استاندارد بالاتری به کشور وارد کنیم؟ اکنون بالاترین استاندارد ما در کشور برای اتوبوس یورو ۴ با فیلتر DPF است، چرا اتوبوسی نیاوریم که از این استاندارد برخوردار باشد. زمانی که فناوری‌ها در دنیا ارتقا می‌یابند و استانداردها تغییر می‌کنند، اتوبوس‌های با استاندارد قبلی کنار گذاشته شده و استانداردهای جدید جایگزین می‌شوند.

اعلام آمادگی ایران‌خودرو دیزل برای بازسازی ناوگان حمل‌ونقل
این مسئله همچنان در هاله‌ای از ابهام است که آیا مجوز برای واردات اتوبوس‌های کارکرده حتی با استانداردهای روز صادر خواهد شد یا خیر؟. در این‌باره خودروسازان داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند که در طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اتوبوس‌های شهری می‌توانند مشارکت جدی داشته باشند. در این راستا، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل از آغاز بازسازی و نوسازی اتوبوس‌های فرسوده ناوگان حمل‌ونقل شهری شهرداری کلانشهرهای سطح کشور در این شرکت خبر داد.
به گزارش ایکوپرس، مهدی یونسیان، با اشاره به استقبال تعدادی از شهرها برای حضور در این طرح افزود: تا کنون حوزه‌های مرتبط در شهرهای گوناگون آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام کرده‌اند.
وی افزود: با نوسازی یک اتوبوس فرسوده O۴۵۷ این پروژه آغاز به‌کار کرد که در مدت ۳هفته با کمترین هزینه به لحاظ بازسازی قوای محرکه و تریم داخلی بازسازی انجام و آماده تحویل به مشتری شده است.
یونسیان تاکید کرد: شرکت ایران‌خودرو دیزل به‌منظور مقابله با شرایط حاکم بر بازار، تمام توان خود را برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور در راستای تولید قطعات ساخت داخل نشده برای خودروهای سنگین به‌کار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل خاطرنشان کرد: ایران‌خودرو دیزل همگام و هم‌مسیر با گروه صنعتی ایران‌خودرو تلاش می‌کند تا ظرفیت‌های پنهان داخلی کشور را به‌منظور خودکفایی در تولید قطعات خودروهای سنگین شناسایی کرده و از شرکت‌های دانش‌بنیان برای مشارکت در این بخش حمایت کند.
یونسیان با اشاره به توانمندی‌های داخلی‌سازی در صنعت خودرو و قطعه گفت: درحال‌حاضر محصولاتی مانند کامیون واگن هود با ۹۰درصد خودکفایی و مینی‌بوس آرین با ۸۰درصد خودکفایی از جمله افتخارات این شرکت به‌شمار می‌رود.
او درباره تعهدات معوق احتمالی این شرکت عنوان کرد: تلاش می‌کنیم در زمان‌های مقرر شده به تعهدات با کمترین تاخیر به مشتریان عمل کنیم.
یونسیان با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای تولید در سال آینده افزود: برای سال آینده دو سناریو در پیش داریم نخستین سناریو انجام تولیدات داخلی با بیشترین خودکفایی و دیگری قراردادهای جدید با شریکان خارجی است که هر دو به‌طور موازی در دستور کار این شرکت خودروسازی قرار دارد.

سخن پایانی
به نظر می‌رسد کمبود نقدینگی، مواد اولیه و قطعات یکی از موانع جدی واحدهای تولیدی به‌ویژه در خودروسازی‌ها باشد. اگر این چالش‌ها به‌نوعی برطرف شود با وجود ظرفیت و امکاناتی که در صنعت خودرو کشور فراهم است تامین خودروهای مورد نیاز در بخش ناوگان حمل‌ونقل شهری دور از انتظار نیست.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.