صنایع و معدن مازندران

» مخاطب حرفه‌ای و رونق تئاتر

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۲۷۳۱

علی نعیمی: مدت‌هاست سالن‌های اجرای نمایش از تماشاگران پر می‌شود؛ اما با مخاطبانی که هدف‌شان تفریح و پر کردن اوقات فراغت است نه بهره‌مندی از آن.

به گزارش صمت، آمارهای منتشر شده از میزان فروش بلیت سالن‌های نمایش حکایت از افزایش چشمگیر تماشاگران تئاتر در سال‌های گذشته دارد. این روند صعودی مایه امیدواری است اما آیا واقعا رسالت نمایش در این سالن‌ها به انجام می‌رسد.
تئاتر در مرحله نخست علاوه بر تاثیرگذاری بر فرهنگ، بیانگر مسائل یک جامعه و رسالتش رشد «تفکر» و ایجاد «تغییر» است که به‌دلیل نفس‌به‌نفس بودن بازیگر و تماشاگر تاثیر ماندگارتری نسبت به هنرهای دیگر در ذهن دارد، به همین دلیل در جهان، تئاتر از کودکی در فعالیت‌های خردسالان جای می‌گیرد تا با این هنر آشنا شوند و از آن تاثیر پذیرند.
کودکانی که تئاتر را می‌شناسند، در بزرگسالی تماشاگرانی هستند که بطن یک نمایش را درمی‌یابند و از آن در زندگی عادی خود بهره می‌برند.
اما این روزها در ایران شاهد آن هستیم که باوجود آمار بالای فروش بلیت و پر بودن سالن‌های نمایش، تئاتر تبدیل به یک برنامه تفریحی شده که افراد به‌عنوان دستمایه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت یا تفریحات دسته‌جمعی از آن استفاده می‌کنند. گاهی نیز هدف، دیدن بازیگران سینما یا چهره‌های مشهور دنیای هنر از نزدیک است که مخاطبان را به سالن‌ها می‌کشاند و پس از پایان نمایش برخی افراد بدون هیچ‌ دریافتی از نمایش و بطن آن سالن را ترک و به جای تحلیل، وقت را صرف امور دیگر می‌کنند.
چندی است که برای این تماشاگران بی‌هدف که آشنایی با نمایش را از کودکی آغاز نکرده‌اند، اصطلاح تماشاگر «کاذب» مطرح شده است.
علی پویان، مدرس و کارگردان تئاتر در این زمینه با بیان اینکه این دسته از تماشاگران بدون هدف وارد سالن‌های تئاتر می‌شوند، تصریح کرد: در این حالت سالن‌ها از مخاطب پر می‌شود اما چون اندیشه‌ای پشت این حضور وجود ندارد، حاصل آن اشغال صندلی‌هایی است که شاید بسیاری دیگر در انتظار نشستن روی آن باشند.
وی افزود: این روند به تئاتر لطمه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند زیرا مخاطب بی‌مطالعه به نمایش شبیه یک کالای سرگرم‌کننده نگاه می‌کند؛ نه یک مقوله فرهنگی.
پویان با بیان اینکه مخاطبان هدفمند تئاتر سرمایه یک نمایش به‌شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: حالا که از کودکی تماشاگر را با تئاتر آشنا نکردیم، امروز باید برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی داشته باشیم تا همین مخاطبان روند تغییر را آغاز کنند.
کارگردان نمایش «گالیله» با ترجمه‌ای از حمید سمندریان، تاکید کرد: من از این هنرمند آموختم که برتولت برشت از بزرگان عرصه تئاتر اعتقاد داشت که مهم پر بودن سالن‌های نمایش از تماشاگران و تشویق آنها نیست بلکه اندیشه و فکری که با آن سالن را ترک می‌کنند، مورد اهمیت است.
حمیدرضا نعیمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نیز گفت: واژه تماشاگر کاذب به مخاطبانی اطلاق می‌شود که عقبه دیدن تئاتر ندارند یا به‌واسطه حضور یک چهره سینمایی و جریان تبلیغی به تماشای یک نمایش می‌روند.
وی با بیان اینکه باید با تقویت تئاتر کودک و نوجوان، فرزندان را از سنین کم ترغیب به تماشای تئاتر کنیم، خاطرنشان کرد: اگر تماشاگران ثابت تئاتر نباشند این هنر خیلی زود به سوی نابودی می‌رود زیرا این افراد بعد از سال‌ها همراهی با نمایش تبدیل به فردی متخصص و صاحب‌نظر در حوزه هنرهای نمایشی می‌شوند که توان بازشناختن تئاتر خوب از بد را دارند.
تئاتر در این روزها مانند یک کودک رها شده و هر طور که موقعیت ایجاب می‌کند رشد خود را طی می‌کند و چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان، هیچ هدف و برنامه‌ای را دنبال نمی‌کند.
همین روند موجب شده مخاطبان نیز به بی‌هدفی برسند و تنها به‌دلایلی که معنای تئاتر را در خود ندارد، به سالن‌های نمایش بروند.
آناهیتا غنی‌زاده، کارگردان نمایش کودک و نوجوان یکی از مشکلات تئاتر به‌ویژه تئاتر کودک و نوجوان را ضعف در متون نمایشی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان مهجور مانده، اظهار کرد: هر رویدادی که در راستای شناساندن و دیده شدن تئاتر کودک و نوجوان باشد، می‌تواند به رشد این حوزه کمک کند و نخستین ثمره برگزاری جشنواره تئاتر، دیده شدن تئاتر کودک و نوجوان است.
غنی‌زاده یکی از مشکلات تئاتر به‌ویژه تئاتر کودک و نوجوان را ضعف در متون نمایشی عنوان کرد و افزود: ادبیات نمایشی در کشور ما به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان بسیار نوپا است و حمایت چندانی از آن نمی‌شود.
وی اظهار کرد: شخصیت انسان‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد، به همین دلیل این دوران از اساسی‌ترین و مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد به‌شمار می‌آید و توجه به آن و شیوه‌های آموزشی در این سن از اهمیت بالایی برخوردار است.
این کارگردان نمایش کودک و نوجوان اضافه کرد: رسانه می‌تواند به‌عنوان یک حامی باعث دیده شدن و فراگیری هنر تئاتر، به‌عنوان هنری سرگرم‌کننده در عین حال آموزشی و پرورشی شود.
نباید فراموش کنیم که تئاتر برای ایجاد تغییر به‌وجود آمده است؛ نه اینکه امروز بعد از قرن‌ها در مسیر تغییر و سطحی شدن پیش برود.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.