صنایع و معدن مازندران

» لنت‌تـرمز، تـرمز برید – روزنامه صمت

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

فاطمه امیراحمدی: لنت‌ترمز به‌عنوان یکی از قطعات فوق‌ایمنی این روزها بسیار ماجراساز شده است.

مدتی پیش یکی از تامین‌کنندگان قطعات خودروسازان، موضوع ورود لنت‌ترمزهای تقلبی را مطرح کرد که از سوی مجموعه‌ای بزرگ اتفاق افتاده بود. از سوی دیگر، در آمار تصادفات جاده‌های کشور که نسبت به استانداردهای جهانی شاید بتوان گفت در وضعیت قرمز قرار داریم، با نادیده گرفتن وضعیت آسفالت جاده‌ها و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، بیشترین انگشت اتهام به سوی خودروها و کیفیت قطعات آنها است. اینکه چندی پیش ترمز یکی از اتوبوس‌ها برید و منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از دانشجویان شد نیز بخشی از این ماجرا است.
وضعیت جغرافیایی کشور سبب فراز و فرودهای زیادی در سطح شهرها و جاده‌ها شده که حساسیت و ایمنی لنت‌ترمز را بیشتر می‌کند. به گفته یکی از فعالان بازار لوازم یدکی خودرو، صاحب خودرو ممکن است با رانندگی اصولی ناگزیر باشد در جاده ۵ تا ۶ بار پشت سرهم ترمز بگیرد و در نهایت ترمز هفتم درست عمل نکند و با انحراف به خط دیگر، منجر به حادثه‌ای ناگواری شود. کیفیت و استاندارد اینجا به‌طور ملموس‌تر قابل بیان است.
از سوی دیگر، براساس آمار فعالان تولید لنت‌ترمز، صنعتگران زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند. در این باره یکی از تولیدکنندگان لنت‌ترمز عنوان کرد به جزو ۲ تا ۳ برند، بقیه به لحاظ کیفیت و استانداردهای جهانی در سطح مطلوبی نیستند. از این‌رو، لنت‌ترمزها دارای عمر کوتاهی بوده و در صورتی که به‌طور مرتب تعویض نشوند، خطرآفرین هستند.

میدان‌داری بی‌کیفیت‌ها
پیش‌تر روزنامه«گسترش‌صنعت» از وضعیت احتضار بازار لوازم یدکی گزارش داده بود، اینکه قاچاق و کالاهای زیرپله‌ای با جان و مال مردم بازی می‌کنند زیرا کاهش قدرت خرید مردم سبب شده برای خرید قطعات به‎دنبال ارزان‌ترین آنها باشند. این امر دردسر تعمیرکاران را هم بیشتر کرده است زیرا آنها ناگزیر به تعمیر قطعات نویی هستند که صاحب خودرو از بازار تهیه کرده است. امروز هم رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران عنوان می‌کند صاحبان خودرو در صورت ضرورت برای تعمیر باید به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند.
علیرضا نیک‌آئین در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار کرده بود: کیفیت قطعات و لوازم یدکی بر کیفیت کار تعمیرکاران تاثیر گذاشته و متاسفانه واردات قطعات بی‌کیفیت و غیراصل کیفیت کار آنها را زیر سوال برده است.
وی با اشاره به حادثه اتوبوس دانشجویان، آن را ناشی از نقص فنی دانسته و گفته بود: به‌دلیل نرخ بالای قطعه و تعمیرات، صاحبان خودرو با فواصل زمانی بالا به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند که منجر به حوادث ناگواری می‌شود.
او یادآور شده بود: تعمیرکاران مجبور به استفاده از قطعات نامرغوبی هستند که به‌طور عمده، عمر آنها بسیار پایین بوده و منجر به مراجعه مکرر صاحبان خودرو به تعمیرگاه‌ها شده و مشکلاتی را برای تعمیرکاران و صاحبان خودروها به‌وجود آورده است.
نیک‌آئین معتقد است با وجود نظارت اتحادیه‌ها و موسسه استاندارد اما گاهی شاهد ورود قطعات بی‌کیفیت به بازار هستیم که توانسته‌اند از این فیلتر‌ها عبور کنند.

معاینه فنی که می‌توانست مانع حادثه شود
یکی دیگر از علت‌های بروز تصادف‌ها، مراجعه نکردن صاحبان خودرو به مراکز معاینه فنی برای عیب‌یابی و رفع مشکلات فنی خودرو است امری که در کشورهای صنعتی حتی برای خودروهای صفر کیلومتر هم سالانه الزامی است. البته زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی در ایران، سال گذشته از ۵ سال به ۴ سال کاهش یافت که خود نیاز به واکاوی دارد.
در زمینه معاینه فنی یکی از مشکلات مربوط به خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی و سنگین است. در این‌باره مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی شهر تهران از دریافت معاینه فنی ۹۵درصد اتوبوس‌های شهرداری تهران خبر داده بود. سیدنواب حسینی‌منش با بیان اینکه آبان امسال ۲۲۰هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه و خدمات دریافت کردند، به خبرخودرو گفته بود، برای نخستین‌بار امسال آزمون(تست)کنار جاده‌ای برای خودروهای سنگین در نظر گرفته‌اند و ۲۵۰۰خودرو دیزلی جدا از اینکه معاینه فنی دارند یا ندارند، مورد آزمایش قرار گرفتند که ۲۴درصد خودروها با وجود داشتن معاینه فنی در این آزمون‌ها مردود شدند.
وی درباره حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و معاینه فنی آن به ایسنا گفت: به‌دنبال استعلام از سامانه سیمفا مشخص شد اتوبوس واژگون شده تولید سال ۸۱ بوده که متاسفانه با اینکه جزو خودروهای فرسوده بقرار داشته، اما معاینه فنی نداشته است.
مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه در خبرها اعلام شد که نقص فنی ممکن است علت وقوع این حادثه باشد، افزود: اگر این اتوبوس معاینه فنی داشت، به‌طور قطع، در معاینات فنی نقص فنی آن مشخص می‌شد.

همخوان نبودن تولید با نیاز کشور
آمار این دست از حوادث به شکل فردی بیشتر بوده اما رسانه‌ای نمی‌شود. آنچه روشن است نقش کیفیت و استاندارد خودروها و قطعات به‌ویژه لنت‌ترمز در پیشگیری از این حوادث است. محمدرضا ملاکی، یکی از تولیدکنندگان و فعالان بازار لوازم یدکی در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه وقتی خودرو در حال حرکت است تنها اهرام ایمنی برای کنترل خودرو، ترمز و سیستم ترمز است، گفت: از ابتدای امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس یک گزارش نادرست (اتحادیه لوازم یدکی می‌تواند نادرستی آن را اثبات کند) ورود لنت‌ترمز را محدود کرد. این امر زمینه‌ساز شکل‌گیری بازار سیاه و کاذبی شد که سودجویان در حال بهره‌‌برداری از آن هستند.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، از ابتدای امسال هم تعرفه ورود لنت‌ترمز به‌شدت افزایش یافت. درصد تعرفه ابتدا ۱۰درصد بود به ۲۶درصد رسید و در نهایت امسال ۳۲درصد شد. به این ترتیب نرخ این قطعه در بازار افزایش یافت.
این عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی افزود: علاوه‌بر افزایش تعرفه‌ها از ابتدای امسال بنا بر لابی‌های گروه کوچکی از تولیدکنندگان، تعرفه لنت‌ترمز نشاندار شد. به این ترتیب در عمل محصولات و کالاهای دارای این تعرفه‌ها، امکان ورود نداشت.
گفتنی است از ابتدای تیر امسال با تهدید کشور به آغاز تحریم‌های جدید امریکا، محمد شریعتمداری، وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود تمام کالاهایی که تولید مشابه در داخل دارند را ممنوع کرد.
ملاکی در ادامه مسائل و مشکلات این قطعه فوق‌ایمنی تصریح کرد: براساس این مصوبه، واردات لنت‌ترمز کاهش زیادی داشت در حالی که آمارها، نیاز بازار را بیش از میزان تولید نشان می‌دهند.
وی با اشاره به آمار تولید و نیاز کشور افزود: توان تولید با نیاز بازار منطبق نیست زیرا تولید اسمی کشور فقط می‌تواند پاسخگوی ۴۹درصد نیاز کشور باشد که به عبارتی ۹۱هزار تن می‌شود اما نیاز واقعی کشور حدود ۱۸۰هزار تن برآورد می‌شود. ضمن آنکه این آمار مربوط به تولید لنت‌ترمز با ۱۰۰درصد ظرفیت اسمی و بازدهی ۱۰۰درصدی (که تحقق آن ممکن نیست) است.
در این‌باره سیدحسین لاجوردی، رئیس انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ درباره ممنوعیت واردات لنت‌ترمز اظهار کرده بود «خوشبختانه لنت‌ترمز جزو اقلام ابتدایی فهرست کالاهایی است که واردات آنها ممنوع اعلام شد. واردات لنت‌ترمز مستلزم کسب مجوز ناتوانی ساخت آن در داخل کشور است».
وی با اشاره به اینکه شرایط مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی به‌منظور افزایش تولید ایجاد شده، ادامه داده بود: «در شرایطی فعلی تولیدکنندگان داخلی باید از شرایط فراهم شده بهترین استفاده را برده و تولید خود را از جهت کمی و کیفی ارتقا دهند. ضمن آنکه کارخانه‌های تعطیل شده باید دوباره راه‌اندازی شوند.»
ملاکی با تاکید بر اینکه برای اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها کار کارشناسی انجام نشده بود، گفت: تولیدکننده درخواست افزایش تعرفه و محدودیت ورود محصول مورد نظر را دارد و مدیران دولتی بدون توان‌سنجی تولید کشور ورود کالا را محدود یا ممنوع می‌کنند در حالی که در بحث لنت‌ترمز نیاز ۵۱درصدی بازار باید از خارج تامین شود. در نهایت به این دلیل که واردات این قطعه محدود شد کمبود، زمینه ایجاد بازار سیاه را فراهم کرد و کار را به جایی رساند که در برخی شهرها با یک دستگاه پرس تولید زیرزمینی لنت‌ترمز شکل گرفته است.
وی ادامه داد: چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون تقاضا هست، اما کالا نیست. درحال‌حاضر تولید زیرپله‌ای بدون استاندارد در حال افزایش است. به این ترتیب یک قطعه فوق‌ایمنی به این شیوه تولید و وارد بازار می‌شود.
او یادآور شد: صاحب خودرو وقتی سوار خودرو می‌شود با شروع رانندگی این پدال ترمز است که خودرو را کنترل می‌کند. اگر ترمز نگیرد چه کسی پاسخگوی ضررهای جانی و مالی او خواهد بود؟

آمار تولیدکنندگان لنت‌ترمز
ملاکی در پاسخ به این پرسش که آیا ماشین‌آلات و تجهیزات این قطعه فوق‌ایمنی ساده و به‌راحتی قابل دسترسی است که افراد، زیرپله‌ای آن را تولید کنند، گفت: وقتی قطعه‌سازنماها نخواهند مولفه‌های استانداردی را رعایت کنند و فضای لازم برای فعالیت آنها فراهم شود، هر کاری شدنی است. از این‌رو تنها شکل ظاهری قطعه را تولید و وارد بازار می‌کنند.
این فعال بازار لوازم یدکی خاطرنشان کرد: این نوع اتفاق‌ها دلایل خود را دارد که یکی از علت‌های اصلی آن سیاست‌گذاری بدون نیازسنجی است. توان تولید کشور به‎درستی رصد نشده اما قانونی وضع شده است که در نهایت مردم متضرر اصلی آن هستند.
همان‌‌گونه که اشاره شد، یکی از فعالان حوزه تولید لنت‌ترمز از کیفیت نامطلوب قطعات گلایه‌مند بود و عنوان کرده بود جز چند برند باقی فعالان لنت‌ترمز براساس استاندارد روز تولید نمی‌کنند. ملاکی هم در این‌باره عنوان کرد: بله این لنت‌ترمزها کیفیت پایدار ندارند به این معنی که کیفیت محصولات به‌دلیل خط تولید قدیمی یا پایدار نبودن مواد اولیه به لحاظ کیفی این مشکل را به‌وجود می‌آورد. این موضوع در واحدهای صنعتی این قطعه زیاد رخ می‌دهد.
او با بیان اینکه در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود ۸۵شرکت دارای پروانه تولید در حوزه لنت‌ترمز به ثبت رسیده‌ است، گفت: از این رقم حدود ۴۰واحد فعال هستند اما آمار غیررسمی نشان می‌دهد ۱۰۴واحد صنعتی در این قطعه فوق‌ایمنی وجود دارند. درباره این تفاوت آماری عنوان می‌شود هنوز پروانه تولید آنها تکمیل نشده که در سایت وزارتخانه دیده شود.

بازاری به وسعت تمام صنایع
عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در ادامه با اشاره به آمار واقعی تولید گفت: برآوردها از تولید فعلی لنت‌ترمز ۲۵درصد نیاز کشور است که این خلأ باید از طریق واردات برطرف شود. مسیر واردات هم بسته شده پس طبیعی است در این فضا قاچاق و تولید زیرپله‌ای زیاد شود و بازار سیاه به‌وجود آید. این دو مسئله نیز هزینه‌های مالی و جانی به‌دنبال دارد فقط به این دلیل که از توان تولید، میزان تولید و نیز نیاز بازار، نیازسنجی درستی نشده است.
گفتنی است امسال خودروسازان افت تیراژ داشتند در نتیجه باید از حجم نیاز بازار کم کرد اما ملاکی در این‌باره اظهارکرد: آمار اعلام شده جدا از نیاز OE (خط تولید خودروسازان) بوده ضمن آنکه در این آمار فرض فقط بر خودروهای ۴ چرخ (سواری و سنگین) است، اینکه تولیدکنندگان داخلی بسیج شوند تنها لنت‌ترمز خودروهایی که در خیابان‌ها و جاده‌ها تردد دارند را تامین کنند. اگر لنت‌ترمزهای مورد نیاز خودروهای کشاورزی، موتورسیکلت، لکوموتیو، راه‌سازی، معدنی و ماشین‌آلات صنعتی را به این آمار اضافه کنیم، به طور قطع نیاز کشور به مواد سایشی (لنت‌ترمز) بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.