صنایع و معدن مازندران

» قطار ایران-افغانستان در ایستگاه نهایی

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۱۵۵

اکرم امینی: حدود ۱۳ سال از نخستین گام‌های اجرایی ایران و افغانستان در مسیر اتصال ریلی دو کشور می‌گذرد اما این خط‌آهن مشترک هنوز به طور کامل ساخته نشده و بخش‌هایی از آن همچنان در مرحله ساخت‌وساز باقی مانده است.

البته روز گذشته، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در نشست با خبرنگاران اعلام کرد کار ساخت این خط‌آهن تا پایان امسال به طور کامل به پایان می‌‌رسد. تسهیل در انتقال سنگ‌آهن از ایران به افغانستان، فقط یکی از دلایل تمایل دو کشور به این اتصال ریلی است. گسترش سایر مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر از دیگر مزیت‌هایی است که این اتصال ریلی برای دو کشور به‌دنبال خواهد داشت. اتصال ریلی ایران و افغانستان در قالب ساخت خط‌آهن خواف-هرات طراحی شده و کار ساخت این خط‌آهن ۱۳۸ کیلومتری از سال ۱۳۸۴ کلید خورده است. دو قطعه از این خط‌آهن به طول حدود ۷۶ کیلومتر در خاک ایران قرار دارد و ۶۲ کیلومتر نیز در خاک افغانستان در حال ساخت است. مسئولان امیدوارند با تکمیل و آغاز به کار این خط‌آهن و اتصال آن به شبکه ریلی کشورهای آسیای میانه و چین، ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر در این مسیر رونق یابد و دو کشور از آثار مثبت اقتصادی این اتصال ریلی بهره‌مند شوند. خط‌آهن خواف-هرات علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه، در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و از مسیر ایران به ترکیه و اروپا تاثیر بسزایی خواهد داشت. به‌گفته مسئولان راه‌آهن ایران، با بهره‌برداری از این خط‌آهن، یک میلیون تن به ظرفیت حمل بار منطقه افزوده می‌شود.

سهم بالای ایران در ساخت خط‌آهن مشترک
خط‌آهن خواف-هرات از ۴ قطعه تشکیل شده است. قطعات یک و دو این خط‌آهن از شهرستان خواف در خراسان رضوی آغاز می‌شود و تا شمتیغ افغانستان در مرز دو کشور ادامه می‌یابد. قطعات ۳ و ۴ نیز از مرز شمتیغ شروع می‌شود و با عبور از شهرستان‌های غوریان و زنده‌جان تا نزدیکی فرودگاه شهر هرات در حاشیه جاده هرات-کابل امتداد پیدا می‌کند. این خط‌آهن در ایران دارای ۴ ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشاب و شمتیغ است. ساخت ۳ قطعه از این پروژه برعهده طرف ایرانی است. این قطعات شامل دو قطعه در خاک ایران است که تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده و قطعه سوم در افغانستان است که ایران هزینه‌های آن را از محل منابع کمک به بازسازی افغانستان تامین می‌کند. ساخت قطعه چهارم این مسیر را افغانستانی‌ها برعهده دارند. راه‌آهن خواف-هرات در ایران از کیلومتر ۲۴ راه‌آهن سنگان-تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف آغاز می‌شود و با گذر از جاده تایباد-خواف، در کیلومتر ۲۱ جاده معدن سنگان را به‌شکل زیرگذر قطع می‌کند. این خط‌آهن در ادامه با عبور از ارتفاعات خواجه انجیر، وارد منطقه کم‌عارضه و همواری می‌شود و به مرز شمتیغ می‌رسد.

ادامه کار در دست افغانستان است
براساس گفته‌های مسئولان، در زمینه تکمیل خط‌آهن خواف-هرات، آنچه برعهده طرف ایرانی بوده انجام شده و اکنون سرنوشت کار در دست طرف افغانستان است.
محمود نگهبان سلامی، نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به صمت گفت: در حال‌ حاضر کار ساخت بخش کوچکی از این پروژه در خاک افغانستان ادامه دارد. نگهبان سلامی با اشاره به پیگیری‌های تازه‌اش از وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن درباره وضعیت این پروژه اظهار کرد: به‌گفته مسئولان فقط کار ساخت بخشی از قطعه چهارم مانده که در خاک افغانستان در حال پیگیری است و ۳ قطعه دیگر تکمیل شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه نخستین بخش از خط‌آهن خواف-هرات در سال ۹۵ در نقطه صفر مرزی در شمتیغ راه‌اندازی و فعال شد، افزود: در زمینه این پروژه آنچه در تعهد ایران بوده انجام شده است. او با اشاره به وعده‌های مسئولان مبنی بر پایان کار ساخت این خط‌آهن تا مهر ۹۶ گفت: به‌نظر می‌رسد مشکلات مالی مانع اصلی پایان کار بوده است.

ارزیابی وزیر راه از وضعیت پروژه
پیشرفت مطلوب خط‌آهن خواف-هرات، از جمله اخباری است که از نشست اخیر وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی ملکی افغانستان بیرون آمد. عباس آخوندی در دیدار ماه گذشته خود با محمد حمید طهماسی با اشاره به آخرین وضعیت راه‌آهن خواف-هرات گفت: ۳ فاز از راه‌آهن خواف-هرات در افغانستان اجرایی شده است. این راه‌آهن اکنون به جنو رسیده و به‌زودی به‌بهره‌برداری خواهد رسید. منتظر تصمیم دولت افغانستان برای ساخت فاز ۴ میان جنو تا هرات هستیم. وی ادامه داد: امیدوارم براساس تصمیم پیشین رییس‌جمهوری افغانستان مبنی بر یکسان‌سازی استاندارد راه‌آهن افغانستان با استانداردهای بین‌المللی، به تغییر بوژی در داخل این کشور نیاز نداشته باشیم. آخوندی تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم این راه‌آهن را فعال کنیم، نیاز داریم مرز شمتیغ را هم از طرف ایران و هم افغانستان به عنوان مرز رسمی بشناسیم. گفته‌های وزیر حمل‌ونقل افغانستان نشان می‌دهد مراحل تصویب این مرز در افغانستان طی شده و به‌زودی می‌توانیم این مرز را به‌عنوان مرز رسمی جدید بین دو کشور باز کنیم. آخوندی با اشاره به اهمیت راه‌آهن خواف-هرات ادامه داد: باتوجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز قرار دارند، چنانچه بهره‌برداری و استخراج از این معادن انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریا است و این امر از راه شمتیغ قابل تحقق است.

۱۴ کیلومتر از مسیر فعال است
از خط‌آهن خواف-هرات، قطعه ۱۴ کیلومتری خواف-سنگان در خاک ایران با هزینه نهایی ۲۳۰ میلیارد ریال، شهریور ۹۵ به بهره‌برداری رسید. به‌دلیل اهمیت اقتصادی و استراتژیک این خط‌آهن، این قطعه با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان آغاز به‌کار کرد و همزمان نیز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در افغانستان آغاز شد. این قطعه ۱۴ کیلومتری، گرچه طول قابل‌توجهی ندارد اما به‌دلیل دسترسی به معادن نقش قابل‌توجهی در کاهش هزینه‌های حمل موادمعدنی دارد.

لزوم زمینه‌سازی برای بهره‌برداری بهینه از پروژه
یکی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی معتقد است گرچه راه‌اندازی خط‌آهن خواف-هرات مزیت‌هایی برای تجارت و اقتصاد این منطقه و کشور خواهد داشت اما مهم‌تر از تکمیل این پروژه، توجه دولت به مسائلی مانند نرخ مواد اولیه، نرخ ارز و سایر مسائلی است که در کسب‌وکار افراد تاثیر می‌گذارد و بر بازدهی چنین پروژه‌هایی اثرگذار است.
محمدرضا میخچی، رییس پیشین کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی مشهد در گفت‌وگو با صمت با تاکید بر اینکه کار پروژه ریلی خواف-هرات در ایران تمام شده و فقط بخشی از کار در افغانستان باقی مانده، گفت: این خط‌آهن به طور قطع در کاهش هزینه‌های صنعت و تجارت منطقه تاثیرگذار خواهد بود و به‌عنوان یک پروژه بین‌المللی، اثرات مثبتی نیز در بهبود وضعیت تجارت ایران و افغانستان خواهد داشت.
این فعال اقتصادی ادامه داد: البته مهم‌تر از تکمیل این پروژه، کاهش سایر موانع و مشکلاتی است که در حوزه تجارت و بازرگانی وجود دارد و مزیت‌های چنین پروژه‌ای را نیز در سایه قرار می‌دهد. وی توضیح داد: حمل‌ونقل ریلی فقط بخشی از زیرساخت‌های لازم برای بهبود وضعیت تجارت و کاهش هزینه‌هاست. به‌عنوان نمونه در این زمینه باید حل مشکلاتی مانند گرانی مواد اولیه، نرخ بالای ارز و… که فعالیت‌های تجاری بازرگانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد در دستور کار قرار گیرد.
از سوی دیگر برای استفاده بهینه از پروژه‌ای بین‌المللی مانند خواف-هرات باید بهبود قوانین تجاری بین کشورها مدنظر مسئولان باشد. وی با بیان اینکه با مشکلات اقتصادی فعلی، بازرگانان دچار آسیب‌های زیادی شده‌اند، گفت: در چنین شرایطی حتی اگر پروژه‌ای مانند خواف-هرات هم به بهره‌برداری برسد، نمی‌توان از همه ظرفیت‌های آن بهره‌برداری کرد. میخچی تصریح کرد: در حال ‌حاضر در بسیاری از مناطق کشور خطوط ریلی داریم اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی و نیز نبود تسهیلات قانونی در عمل بهره‌برداری خوبی از این ظرفیت‌ها نمی‌شود و مزیت این خطوط فراموش شده است. بنابراین به جای اینکه در انتظار بهره‌برداری از یک خط ریلی باشیم، بهتر است ابتدا شرایط تجارت را تسهیل کنیم.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.