صنایع و معدن مازندران

» فرمولی برای پرفروش شدن کتاب

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: 32869

نمی‌دانم از فرمولی که بنگاه‌های معاملات مسکن یا نمایشگاه‌های فروش ماشین در خود دارند و آن را به طرزی غیرمحسوس اجرا می‌کنند اطلاع دارید یا نه؟

عین همان فرمول در برخی از انتشاراتی‌ها هم رواج دارد و تنها مختص این روزگار و اینجا هم نیست؛ در همه زمان‌ها و همه کشورها رواج دارد. شما اگر بخواهید ماشین یا ملکی بخرید، آنها ماشین یا ملکی را برای فروش به شما پیشنهاد می‌کنند که مال خود یا همکاران‌شان است. ممکن نیست ماشین یا ملکی را که من و شما و دیگر آدم‌های گذری در آ‌نجا به‌اصطلاح فایل کرده‌ایم، در اولویت فروش‌شان باشد زیرا سود آنچنانی برایشان ندارد (از استثناها می‌گذریم). کسی می‌پرسد آنها آن ملک یا ماشینی را که مال خودشان است از کجا می‌آورند؟ می‌گویم از من و شما می‌خرند با قیمتی به شدت پایین و همان را می‌فروشند با مبلغی به شدت بالا. یعنی وقتی ما می‌رویم ملک یا ماشین‌مان را آنجا فایل کنیم، اگر به نرخ پایین (برای زودتر فروش رفتن) راضی شویم، خود آنها آن را پیش از دیگران می‌خرند. یعنی عده‌ای در این بنگاه‌ها هستند که پول و سرمایه‌ای برای همین کار دم دست‌شان دارند و به اسم مشاوران، با صاحب بنگاه در خرید و فروش، شریک می‌شوند. بعد همان ملک یا ماشین را به‌موقع و سر فرصت به نرخ خیلی بالاتر (یعنی قیمتی که خودشان تعیین می‌کنند) به مراجعه‌کنندگان می‌فروشند. اینجاست که فایل‌های من و شما کم دیده می‌شود یا اصلا دیده نمی‌شود. روند فروش کتاب هم در بازار، دقیقا به همین شکل است. ناشر و پخش‌کننده و حتی کتاب‌فروشی که وابسته به ناشر است، وقتی به کتاب‌فروشی می‌روید، کتابی را جلو دید شما می‌گذارد یا به شما پیشنهاد می‌کند که مال خودشان است. هیچ ناشری کتاب یک نویسنده و شاعر را پرفروش نمی‌کند (با ترفندهای خاص)؛ مگر آنکه آن کتاب را مال خودش کرده باشد. یعنی آن را به ثمن بخس خریداری و روی آن (ازسوی ویراستاران با تجربه) کار کرده باشد تا بتواند آن را با هر عنوان و شکلی که دلش خواست روانه بازار کند و برایش تبلیغات گسترده‌ای هم انجام می‌دهد. شما دیده‌اید که بعضی به‌اصطلاح منتقد، ناگهان روی یک کتاب خاص مانور می‌دهند؟ اینها همان‌هایی هستند که از جانب ناشر ماموریت نقد یافته‌اند. شما شنیده‌اید که بعضی کتاب‌ها را آن‌ ور آب‌ها ترجمه می‌کنند؟ گول نخورید. اینها را همان عوامل ناشر در سطحی اندک (اما پرهیاهو) انجام می‌دهند. طبیعی است که همه این کارهای جانبی، به فروش کتاب کمک می‌کند و گاهی سر از چاپ‌های پنجاهم و صدم هم درمی‌آورد! من یادم هست که نویسنده یکی از همین کتاب‌های پرفروش (شما فکر کن در زمینه پولدار شدن) در مصاحبه‌ای گفته بود که کتابش را بار اول که پیش ناشر برده بود، به شدت رد کرده بودند و او هم که به‌شدت ذوق چاپ داشت، آنقدر رفت و آمد و اصلاحاتی انجام داد تا درنهایت ناشر وقتی این همه تمنا از او دیده، قبول کرد کتابش را چاپ کند؛ به‌شرط آنکه کتاب را واگذار کند؛ چه از این بهتر! چاپ کتاب مهم است. بقیه‌اش فرع است. دست‌کم حالا مهم نیست. بعد که دست نویسنده ذوق‌زده با قراردادی از کتاب کوتاه شد، کتاب می‌رود در فرآیند تولید انبوه. البته ناشر تشخیص داده که آن کتاب قابلیتِ قرار گرفتن در فرآیند درآمد را دارد؛ وگرنه کتاب‌هایی که نویسنده‌هایشان حاضرند حتی کتاب‌شان را مفت و مجانی به ناشر واگذار کنند زیاد است. بعدها که نویسنده کتاب را واگذار می‌کند و می‌بیند کتابش دارد همین‌طور پشت سر هم تجدید چاپ می‌شود، از فکر آن همه پولی که می‌توانست نصیب او شود، خواب راحت نخواهد داشت. تنها چیزی که به او آرامش می‌دهد، این است که دست‌کم مشهورش کرده‌اند، اما بعدتر می‌بیند آن شهرت هم اصلا به‌دردش نخورده، زیرا از نوشتن، بازش داشته است. کتاب‌های بعدی‌اش را دیگر واگذار نمی‌کند، قرارداد برای یک چاپ می‌بندد تا اختیارشان در دست خودش باشد اما همه آنها در همان چاپ اول می‌مانند و مدت طولانی خاک می‌خورند… البته این موارد شامل همه کتاب‌های پرفروش و ناشران و نویسندگان آنها نمی‌شود. بعضی کتاب‌ها به‌دلایل خاص (ازجمله بکر بودن و جذابیت داشتن یا حمایت یک بزرگ) پرفروش می‌شوند که طبیعی است. بعضی ناشران هم به‌طور کلی از این مسائل دورند و تنها کار فرهنگی می‌کنند؛ حتی با ضرر، حتی به نرخ نابودی خود و اندک سرمایه خود (که البته کم‌اند) و در این میان نویسندگانی هم هستند که شهرت و قدرت‌شان می‌تواند ناشران را تابع شرایط خاص آنها کند اما ۹۰ درصد قضیه همان‌طور است که مطرح شد
باقر رجبعلی / نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.