صنایع و معدن مازندران

» عرضه نشدن، نرخ خودرو را دوباره افزایش داد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

فاطمه امیراحمدی: در چند سال‌ گذشته نمایشگاه‌داران و فعالان بازار لوازم یدکی از رکود بازار گلایه‌مند بودند چراکه بازار تقاضا به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم افت پیدا کرده بود.

در ادامه امسال شاهد بودیم تقاضا از عرضه پیشی گرفت و شکاف معناداری بین این دو حوزه اقتصادی به‌وجود آمد. نکته جالب این است که در حالی که مشتری برای خرید در بازار وجود ندارد اما قیمت‌ها روند صعودی دارند.

افزایش چند میلیونی
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران، درباره وضعیت فعلی بازار خودرو به صمت گفت: بازار از گذشته وضعیت آشفته‌تری دارد و حدود ۲هفته است با توجه به سیاست‌هایی که در حوزه خودرو اتخاذ شده شرایط نامطلوب‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده است.
وی افزود: با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی استادهای دانشگاهی و صنعتگران انجام شد، قیمت‌ها افزایش یافت و قرار بود خودروسازان با عرضه محصول قیمت‌ها را کنترل کنند، اما این برنامه‌ها به‌طور معمول روی کاغذ می‌آید و عملیاتی نمی‌شود. در طول ۲ ماه نرخ خودروها با وجود اینکه بالا بود، اما ثبات داشت. اختلاف ۶۰ تا ۱۰درصدی بین نرخ خودرو در کارخانه و بازار را هم شاهد بودیم که در مدت ۲ ماه ثابت باقی مانده بود.
این فعال بازار خودرو ادامه داد: با اعلام قیمت‌های جدید کارخانه از سوی خودروسازان با توجه به حاشیه بازار و عرضه نشدن خودرو، بین ۴ تا ۶میلیون تومان، دوباره نرخ خودروهای داخلی در بازار افزایش یافت. به‌عنوان نمونه پراید ۱۱۱ که ماه‌ها ۳۸میلیون تومان بود با اعلام ۳۶میلیون تومانی از سوی خودروسازان به یک‌باره جهش ۳میلیون تومانی یافت و ۴۱میلیون تومان شد. پراید ۱۳۱ که ۳۵میلیون تومان بود با اعلام قیمت‌های جدید افزایش ۳میلیون تومانی داشت و به ۳۸میلیون تومان رسید.
موتمنی در ادامه با اشاره به نرخ سایر مدل‌ها افزود: وقتی نرخ جدید پژو ۲۰۶ تیپ۲ از سوی خودروساز ۵۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام شد در حالی که ماه‌ها نرخ آن در بازار ۵۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود امروز حدود ۶۵میلیون تومان معامله می‌شود. یا تیپ۵ این مدل اگر در مدت ۲ماه ۷۱میلیون تومان بود امروز اگر بخواهید بخرید ۷۵میلیون تومان شده است. همچنین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار وی۸ که ۷۳میلیون تومان بود هم‌اکنون ۷۹میلیون تومان معامله می‌شود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه این آشفته بازار مربوط به عرضه کم‌خودرو است، گفت: اگر عرضه خودرو به اندازه کافی بود به‌طور قطع، نرخ کارخانه و حاشیه بازار افت می‌کرد. موتمنی همچنین با اشاره به بازار تقاضا تصریح کرد: تقاضا در بازار پایین است زیرا قیمت‌ها از نظر مصرف‌کننده به شکل غیرمنطقی بالا رفته است.
وی ادامه داد: در طول یک هفته، خودروسازان ۲ بار قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و بین ۳۰ تا ۸۵درصدی شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. قرار بود پس از آن در مدت ۱۵ تا ۲۰روز خودروها به بازار عرضه شود اما این موضوع عملیاتی نشد. این رفتار از نظر روانی روی بازار تاثیر منفی دارد و زمینه بازار سیاه به‌وجود می‌آورد و بهانه‌ای می‌شود تا کسانی که خودرو دارند با نرخ بیشتری آن را معامله کنند.

کساد بازار
روند طبیعی بازار این‌گونه است که هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم بازار رونق بیشتری می‌گیرد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران در این‌باره اظهارکرد: به‌دلیل قیمت‌های بالا کسانی که به‌طور معمول در این زمان خودرو خود را با مدل جدیدتر تعویض می‌کنند دست نگه داشته‌اند. ضمن آنکه در بازار تنوع وجود ندارد.
موتمنی گفت: به‌طور معمول بازار باید از ۲۰بهمن رونق بگیرد اما امسال این‌گونه نیست. همه در انتظار این هستند که خودروسازان براساس تعهدی که برای عرضه خودرو داشته‌اند، عمل می‌کنند یا خیر.
وی یادآور شد: کارشناسانی که از پیشنهاد تعیین قیمت‌ها براساس حاشیه بازار (تعیین نرخ کارخانه ۵درصد پایین‌تر از نرخ بازار) دفاع و تاکید می‌کردند با عرضه خودرو قیمت‌ها به شکل پلکانی کاهش می‌یابد چرا امروز سکوت کرده‌اند؟ چرا از خودروساز نمی‌پرسند با تعیین قیمت‌های جدید خودرو چرا به بازار خودرویی عرضه نمی‌کنند و مانع افزایش بیش از این قیمت‌ها در بازار نمی‌شوند.
این فعال بازار خودرو با بیان اینکه همه می‌دانیم با عرضه خودرو، فاصله نرخ کارخانه و بازار کم می‌شود، گفت: درحال‌حاضر شاهد هستیم که ورودی خودرو به بازار بسته است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود ۸۰درصد تولید باید در راستای عمل به تعهدات خودروساز باشد و ۲۰درصد نیز به بازار عرضه شود. پرسش این است که این ۲۰درصد کجا به فروش می‌رسد؟ روز نخست پارس اتومات و هایما پیش‌فروش شد و قرار بود ۱۵روزه تحویل داده شود پس از گذشت چند هفته هنوز مشخص نیست تحویل می‌شود یا خیر. در حالی که نرخ هایما از هفته گذشته تا این هفته چند میلیون تفاوت نرخ دارد و از ۱۹۳میلیون تومان امروز به حدود ۲۰۱میلیون تومان رسیده است.
این مقام صنفی با اشاره به همخوانی عرضه و تقاضا ادامه داد: این یک اصل است که با عرضه، قیمت‌ها کاهش می‌یابد زیرا عرضه با تقاضا باید همخوان باشد. به طور قطع، اگر بخش کوچکی از نیاز بازار از سوی خودروسازان تامین شود شاهد ریزش قیمت‌ها خواهیم بود. پرسش فعالان این بازار این است که چرا باید دوباره نرخ بازار افزایش چند میلیونی داشته است؟ آیا کیفیت خودروها تغییر کرده یا مدل‌ها روزآمد شده‌اند؟
موتمنی با گلایه گفت: تنها پاسخ افزایش دوباره حاشیه بازار، عرضه نشدن خودرو است. پراید۱۳۱ با اوج نرخ دلار (۱۹هزار تومان) ۳۵ تا ۳۸میلیون تومان بود. امروز که نرخ دلار کاهش یافته و حدود ۱۱هزار تومان است چرا باید شاهد افزایش دوباره چند میلیونی باشیم؟ طبیعی است عرضه هر کالایی که در بازار کم شود آن محصول ارزش پیدا می‌کند و بازار سیاه به وجود می‌آید. نهادهای نظارتی کجا هستند؟

نوشدارو پس از مرگ سهراب
سرانجام گره ترخیص خودروهای دپو شده باز و مجوز خروج آنها از گمرک با طی مراحل قانونی صادر شد. حال پرسش این است که آیا ورود این خودروها به بازار، قیمت‌ها را متعادل‌تر می‌کند؟ علی خسروانی یکی از اعضای اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران به صمت گفت: در شرایط فعلی ترخیص این خودروها، نوشدارو پس از مرگ سهراب است. در تصمیم‌گیری این مسئله خیلی تعلل شد و بازار را دچار آشفتگی زیادی کرد.
وی افزود: با تزریق این خودروها به بازار ممکن است عرضه و تقاضا تا حدودی متناسب شود (زیرا افزایش نرخ ناشی از نبود تناسب بین عرضه و تقاضا است) و تا حدودی بازار آرام‌تر شود.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: نمی‌توان پیش‌بینی قطعی کرد و گفت که قیمت‌ها کاهش می‌یابد زیرا نرخ تمام شده این خودروها در حال افزایش است. خودرویی که امروز از گمرک ترخیص می‌شود با نرخ سنا بوده و شرکت‌ها ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ آنها هستند. دوم اینکه هزینه‌های سنگین انبارداری به شرکت‌های واردکننده تحمیل شده است. علاوه بر آن، در این زمان طولانی ممکن است برخی قطعات مانند باتری فاسد و نیاز به تعویض داشته باشند. یا خودرو به‌دلیل ماندن زیاد زیر نور آفتاب نیاز به واکس و پولیش داشته باشند و…. در این‌باره هزینه‌های جدیدی اضافه شده است. وی اظهارکرد: تاخیر ترخیص خودروها نمی‌تواند سهوی باشد گویا هدف افزایش نرخ خودروها بوده است.

تعریف خودروهای لوکس
خسروانی در پاسخ به این پرسش که ترخیص خودروها تاثیری بر نرخ خودروهای داخلی هم دارد یا خیر، گفت: تاثیر خیلی زیادی نمی‌تواند داشته باشد زیرا خودروهای داخلی و وارداتی مربوط به دو حوزه جدا از هم هستند و مشتری‌های خاص خود را دارند. به‌طور قطع، خریداری که برای یک خودرو ۷۰میلیون تومانی هزینه می‌کند با مشتری که بیش از ۲۰۰میلیون تومان برای این موضوع در نظر گرفته متفاوت است. اما نمی‌توان منکر تاثیر روانی این موضوع (ترخیص خودروها) روی بازار خودرو شد.
وی در ادامه با گلایه به این نگاه که برخی خودروهای وارداتی را جزو کالاهای لوکس می‌دانند، اظهارکرد: برای سامان‌دهی بازار خودرو، دولت باید در این زمینه ریشه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشد، اما مخالف این مسئله هستم که خودرو کالایی لوکس است زیرا هر خانواری پس از تامین خانه و خوراک، نخستین کالایی که برای خرید آن اقدام می‌کند خودرو است. پس نمی‌تواند کالایی لوکس باشد.
او تاکید کرد: خودرو با جان مردم در ارتباط است و اگر کیفیت لازم را نداشته باشد ممکن است هزینه‌های جانی و مالی زیادی به دولت تحمیل کند.
خسروانی با بیان اینکه در جهان خودرو لوکس تعریف خاص خود را دارد، گفت: اگر به هر نوع خودرو خارجی واژه لوکس اطلاق شود، راه خطا رفته‌ایم. امروز که کارگران ساختمانی هندی و پاکستانی با توسان تردد دارند این خودرو برای آنها نمی‌تواند جزو خودروهای لوکس باشد. علاوه بر این، برای حفظ محیط‌زیست و سلامت جامعه باید از خودروهای با استانداردهای جهانی و کیفیت مطلوب استفاده کرد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.