صنایع و معدن مازندران

» عده‌ای در‌صدد ضربه زدن به وزارت نفت هستند

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید


یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

گروه معدن: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نامه اخیر جمعی از نمایندگان درباره ضرورت اصلاح مدیریت وزارت نفت را در راستای ضربه زدن به وزارت نفت و تضعیف صنعت نفت دانست و آن را نگران‌کننده توصیف کرد.

جلال میرزایی با اشاره به نامه هفته گذشته جمعی از نمایندگان در انتقاد از وزیر نفت و درخواست آنها برای اصلاح مدیریت وزارت نفت، به ایسنا گفت: نامه همکاران با اتکا به مفروضات غلط، تحلیل‌های اشتباه و پیشنهادهای نادرست نوشته شده و در‌‌صدد ناکارآمد نشان دادن مدیریت آقای زنگنه هستند. به نظر می‌رسد گاه اغراض متفاوت و متضادی در نوشتن نامه دخیل بوده است. یک عده غرض شخصی داشتند، یک عده دغدغه درست اما تحلیل نادرست داشتند و عده‌ای دیگر درصدد ضربه زدن به وزارت نفت هستند که مشخص نیست این کار آگاهانه انجام شده یا ناآگاهانه است.
وی اضافه کرد: نویسندگان نامه در حالی از اصلاح در وزارت نفت حرف می‌زنند که سطح پیشنهادهای‌شان بسیار پایین است و کار کارشناسی مبسوطی درباره آن انجام نشده است. این در حالی است که ابتدا باید از ایده‌ها از سوی نخبگان مطرح، نقدها عنوان‌‌ و تصمیم درستی اتخاذ شود که تامین‌کننده نیاز مردم باشد‌ اما در این باره هیچ بحث کارشناسی نشده و نتیجه‌گیری من این است که بعید است این افراد با صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه نفت و گاز صحبت کرده باشند.

سیاسی و عوامانه
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی رویکرد این نامه را سیاسی و عوامانه توصیف و در این باره خاطر‌نشان کرد: مفروضات آنها این است که ایران رتبه نخست در ذخایر نفت و گاز دارد در حالی که این‌طور نیست و برای مثال، می‌گویند به علت برخی از غفلت‌ها و سوءتدبیرها ایران نتوانسته است در سطح سیاست‌گذاری و اجرا جایگاه اقتصادی خود را در جهان ارتقا دهد که به نظرم تعمیم نادرستی است چرا‌که جایگاه اقتصادی کشورها را تنها نفت و گاز رقم نمی‌زند و این به عوامل زیادی مربوط است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نویسندگان نامه گفته‌اند که ما برای مقابله با تحریم امریکا راهکار روشن داده‌ایم اما اهتمامی برای اجرا در وزارت نفت نیست. اگر به این راهکارها نگاهی بیندازیم از لحاظ محتوایی ایرادهای زیادی دارد. برای مثال، در جایی از مذاکرات راهبردی با کشورهای بزرگ منطقه صحبت می‌شود‌ اما واقعیت این است که برخی از کشورهای بزرگ منطقه به صورت سنتی رقیب ما در حوزه نفت و گاز هستند یا از ظرفیت کشور برای سوآپ نفت و گاز، انجام معاملات تهاتری و ایجاد زنجیره فروش نفت و فرآورده‌های نفتی صحبت می‌شود‌ در حالی که این موارد واقعا ابهام دارد. شاید در سطح مبانی علم اقتصاد خوب باشد اما اجرای آن در عالم واقع با موانع بسیاری روبه‌رو است. در معامله تهاتری دو، سه طرف باید باشند که علاوه‌بر منافع اقتصادی مشترک اراده سیاسی برای انجام این کار داشته باشند یا بحث زنجیره فروش نفت ‌یا فرآورده‌های نفتی میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارد و من تعجب می‌کنم آقایانی که در مجلس در جریان بودجه هستند چطور خود را به غفلت می‌زنند و واقعیت‌ها را نمی‌بینند.
وی همچنین اضافه کرد: اشاره دیگر این نامه مشارکت در ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در بنادر کشورهای چین، هند، برزیل، افریقای جنوبی، عمان و اندونزی است‌ اما با چه بودجه‌ای می‌خواهند این کار را انجام دهند. درحال‌حاضر شرایط ما اضطراری و وضع‌مان متفاوت است. چرا در دوره‌ای که پول‌های کلان از فروش نفت به‌دست آمد این ذخیره‌سازی انجام نشد؟ یا اینکه گفتند از ظرفیت پالایشگاه‌های خارجی برای پالایش نفت خام ایران و فروش فرآورده استفاده شود. پالایشگاه‌های خارجی خودشان از کشورهای دیگر نفت خام وارد می‌کنند و آن را برای نیاز داخل یا صادرات پالایش می‌کنند. این‌طور نیست که برای مثال، بگوییم هند از ما روزانه یک میلیون بشکه نفت خریداری و بعد آن را پالایش کند و به ما بفروشد.
میرزایی همچنین اضافه کرد: در راهکارها اشاره به ساز‌کار یکپارچه‌سازی میدان‌های مشترک نفتی و گازی با کشورهای عراق، قطر، عمان و امارات شده است آیا بریتیش پترولیوم و شرکت‌های بزرگی که در عراق هستند حاضر هستند با ما کار کنند؟ ما در فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال قراردادی بسته‌ایم که به دلیل آن بلایی بر سر زنگنه آوردند. می‌گفتند چون توتال در قسمت قطر کار می‌کند نباید برای این قرارداد انتخاب می‌شد‌ زیرا اطلاعات میدان را به قطری‌ها می‌دهد. همچنین از توسعه همکاری بخش بالادستی نفت و گاز با کشورهای عضو اتحادیه بلیکس صحبت شده‌ اما موضوع این است که ایران از این همکاری بدش نمی‌آید اما این کشورها برای این کار نمی‌آیند.

مزیت‌هایی برای شرکت‌های داخلی
این نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: درباره روسیه آقای زنگنه در قراردادهای قبلی تجدید‌نظر و الگوی جدید قراردادهای نفتی را تعریف کرد که شاید این شرکت‌ها بیایند اما چرا نیامدند؟ یا بحث حمایت از ساخت پالایشگاه‌های کوچک در داخل و خارج از کشور به عنوان فروش خوراک به آنها و تسویه مالی مدت‌دار مطرح شده است که بعید می‌دانم کشورهای خارجی این مسیر را رفته باشند. بحث دیگر توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در داخل و خارج است در حالی که یک پتروپالایشگاه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.
میرزایی خاطر‌نشان کرد: به نظر می‌رسد نویسندگان نامه چشمشان را بر واقعیت‌ها بسته‌اند و یک‌سری کلیات ایده‌آل‌هایی را مطرح کردند و بعد آقای زنگنه را متهم می‌کنند که چرا نمی‌توانند این آرمان‌ها را محقق کند. مواردی را برای اثبات سوءمدیریت و رفتارهای تردیدآمیز وزیر نفت مطرح کردند برای مثال، ‌‌گفتند وزیر نفت اقدام موثری برای انجام راه‌حل‌ها به عمل نیاورده و می‌گویند اقدام‌های ایشان سوال برانگیز است. از جمله اجرا نشدن خط لوله صادرات گاز از چابهار به هند با مشارکت روسیه در حالی که هندی‌ها اصلا در این زمینه جدی نبودند. برخی از این مواردی که در نامه اشاره شده است صفحه اقتصادی ندارد، برخی زیان‌آور است و برخی دیگر در راستای مصالح کشور نیست. برای نمونه، درباره پاکستان آقای زنگنه را متهم کردند که چرا به این کشور گاز نمی‌فروشید‌ در حالی که پاکستان حاضر نیست حتی یک دلار سرمایه‌گذاری کند تا در داخل آن کشور خط لوله بکشند. یا در زمینه بهره‌برداری یا اخراج از میدان «فرزاد» که میدان مشترک ما با عربستان است در حالی وزیر را متهم می‌کنند که هندی‌ها شرایطی را برای کار گذاشته‌اند که در تضاد با منافع ملی ما است و اینها به جای تشویق آقای زنگنه ایشان را سرزنش می‌کنند که چرا این شرایط را نپذیرفته است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در برخی از موارد این نامه اطلاعات غلطی داده است. برای مثال، می‌گویند قرارداد توسعه میدان غرب کارون را با شرکت چینی لغو کرده است در حالی که چینی‌ها این قرارداد را در دوره دولت خاتمی بسته‌اند، در دوره احمدی‌نژاد نیامدند و در این دوره هم حاضر به شروع کار نشدند. از این رو، آقای زنگنه قرارداد را لغو کرد. بحث دیگرشان این بود که چرا جایگاه چین در نظام بین‌الملل را درک نکردید و چرا درخواست دولت برزیل برای ساخت پتروپالایشگاه نفت خام را نپذیرفتید؟ یا درباره میدان مشترک با عراق که قراردادهای آنها بیشتر با شرکت‌های اروپایی و امریکایی است، به این سادگی نمی‌آیند با ایران کار کنند. اینها وزیر نفت را متهم به ایجاد تنش در اجرای قراردادهای موجود در ارتباط با عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان کردند که هر کدام یک داستان عجیب دارد. در ارتباط با روسیه وزیر نفت را متهم می‌کنند که اقدامی برای عملیاتی شدن سوآپ نفت و گاز با روسیه به عمل نیاورده است. حداقل چهار، پنج نماینده‌ای که این نامه را امضا کرده و عضو کمیسیون انرژی هستند می‌دانند مذاکرات با روسیه در چه وضعی است. کسی که سواد اولیه علم سیاست را داشته باشد می‌فهمد که چقدر اینها به بیراهه رفته‌اند.

اروپا سبد متنوع می‌خواهد
میرزایی در ادامه یادآور شد: در زمینه اینکه چرا پیشنهاد روسیه را برای کشیدن خط لوله گاز ایران به روسیه با هدف تامین کسری گاز اروپا نپذیرفتند، موضوع این است که اروپایی‌ها به دنبال این هستند که برای تامین پایدار انرژی خود از کشورهای مختلف گاز وارد کنند و وابسته به یک کشور نباشند. موضوع انتقال ایران به روسیه برای خود اروپا در اولویت قرار ندارد، اما اینها می‌گویند چرا پیشنهاد روسیه را نپذیرفتید. یا در ارتباط با بهره‌برداری نکردن از ظرفیت شرکت‌های داخلی در اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی از اصرار آقای زنگنه برای واگذاری سوال‌برانگیز این پروژه به شرکت رشوه‌دهنده توتال صحبت می‌شود که خیلی عجیب است. این یک شرکت معتبر در حوزه نفت و گاز است که به‌‌سختی حاضر شد در ایران سرمایه‌گذاری کند. اگر‌چه بعد از خروج امریکا از بر جام در ایران نماند اما این را به عنوان اتهام آقای زنگنه مطرح کردند که چرا با توتال قرارداد بستید و چرا این کار را به شرکت‌های داخلی ندادید. این نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بحث دیگری که مطرح کردند این بود که آقای زنگنه اهتمامی به عرضه نفت خام در بورس انرژی نداشته است در حالی که در جریان هستند این موضوع چرا دچار ناکامی شد. در نهایت، به نظر می‌رسد نتیجه‌گیری که‌‌ شده با توجه به مفروضات و اتهام‌ها نادرست بوده است و گفته‌اند که آقای زنگنه اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‌ها نداشته و ایشان را متهم کردند که روزنه‌های موجود در جهت بی‌اثر کردن تحریم‌ها را مسدود کرده است و با اتکای به این اتهام‌ها خواسته‌اند مدیریت وزارت نفت اصلاح شود اما آنچه نگران‌کننده است اینکه این افراد به دنبال تضعیف صنعت نفت و ضربه زدن به وزارت نفت هستند که در راستای منافع ملی نیست.
وی در پایان خاطر‌نشان کرد: اگر کسانی می‌خواهند به وزارت نفت کمک کنند و افرادی را می‌شناسند که خواهان خرید نفت هستند و توان دور زدن تحریم را دارند هم کمیسیون انرژی آماده حمایت از این افراد است و هم کمیته‌ای در وزارت نفت برای بررسی این پیشنهادها آمادگی دارد تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و به نوعی روزنه‌ها باز شود. به شرط اینکه ماجرای تعاونی نیروی انتظامی در سال‌های گذشته تکرار نشود.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.