صنایع و معدن مازندران

» ظریف مخالفان «FATF» را متهم کرد، ما هم استیضاحش کردیم

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

گروه مجلس: یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه در توضیح علت این اقدام خود می‌گوید که او مخالف «اف‌ای‌تی‌اف» بوده و «ظریف مخالفان اف‌ای‌تی‌اف را به پولشویی متهم کرده ‎است.»

احد آزادی‎خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و ازجمله امضاکنندگان طرح استیضاح محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است. او درباره هدف خود از امضای طرح استیضاح وزیر امور خارجه به ایرناپلاس می‎گوید که ظریف مخالفان اف‌ای‌تی‌اف را به پولشویی متهم کرده‎ است.

 « آقای آزادی‌خواه شما از کسانی بودید که طرح استیضاح آقای ظریف را امضا کردید، انگیزه شما از این کار چه بود؟
آزادی‌خواه: آقای ظریف یک دیپلمات است و درواقع از نظر نشست‌وبرخاست‌های دیپلماتیک شخصیت فراملی به‌شمار می‌رود. ازاین‌رو اعلام نظرها، صحبت‎ها و موضع‎گیری‎های ایشان باید حقوقی، مستند و مستدل باشد.

مگر خلاف این بوده است؟
آزادی‌خواه: اعلام نظری که ایشان درباره اف‌ای‌تی‌اف کرده‎ است و همچنین متهم کردن یک جریان بزرگ به پولشویی، حرف بزرگی است. اگر اسنادی داشته باشد، باید ارائه کند. اگر هم نداشته باشد، این حرف خلاف روال نظام دیپلماتیک کشور است. نباید این حرف را بزند.

شما می‎فرمایید جریان و افراد را به پولشویی متهم کردند اما ایشان گفتند کسی را متهم نمی‎کند. همان‌طور که پیش از ایشان مقامات عالی دیگری درباره پولشویی حرف زده بودند.
آزادی‌خواه: این، افترا و تهمت است. من مخالف اف‌ای‌تی‌اف بودم. ایشان مخالفان را به پولشویی متهم کرده است. ایشان بیاید سند نشان دهد که یک مورد از مخالفان اف‌ای‌تی‌اف پولشویی کرده‌اند. چرا آن‌موقع که اختلاس‎ها، پولشویی‎ها و بی‌بندوباری‌ها مطرح شد، این حرف‌ها زده نشد؟ حالا که موضوع اف‌ای‌تی‌اف مطرح ‌شده، عده‎ای مخالف‌اند و عده‌ای موافق، این حرف‎ها زده می‎شود.»
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چندی‌پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته بود که پولشویی یک واقعیت در کشور ما است، من نمی‌خواهم پولشویی را به‌جایی نسبت بدهم، آنجا‌هایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صد‌ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور کنند. من هیچ دستگاهی را به این کار متهم نمی‌کنم، من افرادی را که در این قضیه منافع دارند فکر می‌کنم پشت القای این تصورات هستند.
گفتنی است «غلامرضا کاتب» در حاشیه جلسه علنی یکشنبه مجلس نیز در جمع خبرنگاران درباره طرح سلب صلاحیت علی لاریجانی رئیس مجلس که هفته گذشته در مجلس مطرح و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی ارجاع شده بود، اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه داخلی اگر ۲۵ نماینده سلب صلاحیت هر یک از اعضای هیات‌رئیسه را امضا کنند، می‌توانند آن را به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی بدهند.
وی افزود: در هفته گذشته ۲۷ نماینده سلب صلاحیت رئیس مجلس را امضا کردند، همان روز تعدادی از نمایندگان امضای خود را پس‌گرفتند و این موضوع از حدنصاب افتاد، درحال‌حاضر سلب صلاحیت رئیس مجلس از دستور کار این کمیسیون خارج شد.
وی تصریح کرد: ۵ نفر دوباره چهارشنبه به امضاکنندگان در فهرست اضافه شدند ولی باز همان روز تعدادی امضای خود را پس‌گرفتند. نماینده مردم گرمسار در مجلس ادامه داد: درحال‌حاضر بر اساس آنچه ما در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در اختیار داریم تعداد امضاهای سلب‌صلاحیت رئیس مجلس کمتر از حدنصاب است.
وی گفت: ممکن است دوباره تعداد امضاها افزایش یابد ولی هم‌اکنون تعداد امضاها از حدنصاب کمتر است.
به گزارش ایرنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس چهارشنبه گذشته طرح سلب‌صلاحیت (استیضاح) علی لاریجانی رئیس مجلس را براساس ماده ۲۶ آیین‌نامه داخلی با ۲۷امضا تقدیم هیات‌رئیسه کرد.
به گزارش صمت اگرچه به عقده بسیاری از صاحبنظران سیاسی و افراد مستقل مشخص بود که استیضاح ظریف حداقل در مجلس کنونی و با این ترکیب از نمایندگان راه به‌جایی نخواهد برد اما روند طی شده به سود استیضاح‌کنندگان پیش نرفت و به زیان آنها نیز تمام خواهد شد زیرا اگر همین یک دلیل نماینده محترم مردم ملایر را نیز به‌عنوان مشت نمونه خروار بپذیریم، استدلال برای باقی دلایل استیضاح محکم‌تر از این نخواهد بود.
واقعیت این است که لایحه مبارزه با پولشویی موسوم به اف‌ای‌تی‌اف یک قرارداد بین‌المللی است و یک‌شوری. یعنی مانند لایحه‌هایی که دولت تنظیم کرده و به مجلس ارسال می‌کند نیست که نمایندگان حق دخل و تصرف در آن داشته باشند. در معاهدات بین‌المللی دولت‌ها درنهایت حق تحفظ یا ایجاد شرط دارند که بندی یا بخشی از معاهده را نپذیرند. البته این حق نیز بستگی به معاهده یادشده دارد. به همین خاطر نمایندگان مجلس فقط معاهدات بین‌المللی را در یک‌شور باید قبول یا رد کنند اما معاهده یادشده از لایحه‌های دو شوری نیز بیشتر در مجلس به طول انجامیده و بحث‌های زیادی درباره آن شکل ‌گرفته است.
ظریف در مصاحبه با خبرآنلاین نه نامی از فرد خاصی برد و نه نهاد یا سازمان خاصی را به پولشویی متهم کرد. حتی اشاره به طیف سیاسی خاصی هم نکرد اما همان‌گونه که ملاحظه می‌شود، برخی از اعضای فراکسیون ولایی آن را به خود گرفتند، تا آنجا که آقای آزادیخواه می‌گوید«ظریف مخالفان اف‌ای‌تی‌اف را به پولشویی متهم کرده‎ است».
به‌دنبال طرح استیضاح ظریف بسیاری از فعالان سیاسی و بخش بزرگی از افکار عمومی این پرسش را مطرح کردند که چرا برخی نمایندگان از بحث پولشویی برآشفته‌اند؟ آن‌چنان‌که وزیر خارجه را هم به استیضاح می‌کشانند.
فعلان سیاسی کشور به‌خوبی می‌دانند وزیر امور خارجه ازجمله وزیرانی است که با تایید مقامات عالی نظام انتخاب می‌شود و تاکنون نیز سابقه نداشته است که وزیر خارجه استیضاح شود.
بحث پولشویی یعنی مبارزه با ثروت‌های حاصل از اختلاس، مفاسد اقتصادی، رانت اقتصادی و به‌نوعی ثروت‌های بادآورده از شیوه‌های غیرقانونی. به‌عبارت‌دیگر شکلی از همان پرسش «از کجا آورده‌ای» است که در سال‌های نخست انقلاب مطرح بود و در سال‌های گذشته یک روزنامه بنام بارها مطرح می‌کرد.
از سوی دیگر رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در روزهای گذشته اعلام کرده بود استیضاح ظریف و لاریجانی نظر فراکسیون متبوعش نیست.
حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری انتخاب ضمن اشاره به برخی پیگیری‌ها ازسوی جمعی از نمایندگان برای استیضاح ظریف و لاریجانی گفت که این دو استیضاح نظر فراکسیون نیست.
وی با بیان اینکه ایرادهایی در عملکردها وجود دارد و افراد باید در پیشگاه ملت پاسخگوی عملکرد خود باشند، اظهار کرد: برهه فعلی حساس است و در شرایط فعلی چنین استیضاح‌هایی به نفع کشور نیست.
این سخن حاجی‌‌بابایی و مواضع سایر نمایندگان عضو فراکسیون ولایی و اصولگرایان خارج از مجلس گویای آن است که این تصمیم سازمان‌یافته نیست بلکه می‌توان آن را یک اقدام گروهی و واگرایانه دانست. بااین‌حال استیضاح حق قانونی نمایندگان است، چه سازمان‌یافته باشد چه واگرایانه.
 نکته‌ای که از این بحث به‌دست می‌آید آن است که با این شیوه‌ای که برخی از نمایندگان برای پیشبرد اهداف سیاسی و جناحی خود درنظر دارند، فعل سیاسی حاصل نمی‌شود. بیش از یک‌صد سال پیش نهضت مشروطه شکل گرفت تا «حق حاکمیت مردم» در این سرزمین به رسمیت شناخته شود و «نمایندگان مجلس» با اختیارات قانونی بر اجرای قانون اساسی و اقدامات دولت نظارت کنند. یکی از اهداف انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نیز همین مورد بود که با سلطه نظام شاهنشاهی فراموش‌ شده بود.
صرف‌نظر از استیضاح ظریف، به نظر می‌رسد بسیاری از استیضاح‌هایی که تنها خبر جمع‌آوری امضا آن منتشر می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد، برای اعمال حق حاکمیت مردم نیست بلکه به قول برخی از نمایندگان برای درخواست‌های حوزه انتخابیه و برخی اهداف سیاسی است. ناگفته نماند که در بسیاری از موارد خواست‌ها یا منطبق‌بر نیاز واقعی منطقه موردنظر نیست، یا خارج از امکانات و مقدورات دولت است.
ما شنیده‌ایم که در دنیای سیاست بده‌بستان می‌کنند و ابزارهای فشار قانونی را برای نیل به هدف به‌کار می‌گیرند اما نه هر هدفی و نه ابزاری را. درست است که در دنیای سیاست خیلی چیزها ممکن است رخ دهد اما قرار بود فضای سیاست ما در جمهوری اسلامی مزین به اخلاق و اصول باشد.
 از این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که از رویه حاضر، مقصود اصلی که اجرای واقعی قانون اساسی و تعامل بین مجریان دولتی و ناظران مجلسی است حاصل نمی‌شود و ما را به یاد سخن آقای هدایت‌اله خادمی می‌اندازد که به گفته بود: « متاسفانه ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که توسعه‌یافته شویم.»


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.