صنایع و معدن مازندران

» طـولانی‌ترین تونل ایران ساخته شد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۵۵۴

اکرم امینی: عملیات حفاری تونل شرقی البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای خاورمیانه به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال با حضور وزیر راه و شهرسازی به پایان رسید.

به گزارش صمت، آیین پایان عملیات حفاری تونل شرقی البرز واقع در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال، صبح شنبه، ۱۴ مهر با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدی‌کیارئیس بنیاد مستضعفان، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و جمعی دیگر از مدیران این وزارتخانه در محل پروژه برگزار شد.
عباس آخوندی در آیین پایان عملیات حفاری بخش شرقی تونل البرز گفت: پروژه آزادراه تهران-شمال، بزرگ‌ترین پروژه مهندسی ایران به‌شمار می‌رود که در طول تاریخ مهندسی ایران بی‌سابقه است.
وی افزود: در پایان عملیات اجرایی و بهره‌برداری از این پروژه، ملت ایران شاهد خواهند بود که اثر مهندسی فوق‌العاده‌ای خلق شده که می‌توان به مهندسی ایران بالید.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه اجزای این پروژه در نوع خود ارزشمند و قابل‌توجه است، گفت: فناوری‌های نوینی ازجمله روسازی بتنی در این پروژه به کار رفته که مردم از آن بهره‌مند خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعه نخست آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر، دارای ۱۸ تونل و ۱۸ پل است. در این قطعه تونل تالون به طول ۴ هزار و ۵۰۰ متر وجود دارد که تا پیش از ساخت تونل البرز، بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای ایران بود.
آخوندی افزود: در این پروژه برای نخستین بار در ایران شاهد اجرای تونل دوپوسته هستیم که طول پوسته دوم آن به ۴ هزار و ۵۰۰ متر می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی کنترل آتش در تونل را از مهم‌ترین ویژگی‌های مهندسی این پروژه دانست و افزود: در این پروژه شاهد حضور و فعالیت ۶ پیمانکار ایرانی مجهز به تجهیزات روسازی بتنی هستیم. البته فضای رقابت در اجرای روسازی بتنی نیز فراهم شده است.
آخوندی با بیان اینکه سیمان در ایران به‌راحتی تولید می‌شود و می‌توانیم قیر تولیدی را صادر کنیم، گفت: درحال‌حاضر اجرای رویه بتنی نسبت به آسفالت ارزان‌تر تمام می‌شود. طول عمر مفید اسمی رویه بتنی ۲۵ سال است اما تا ۵۰ سال هم مشاهده شده است.

ساخت قطعه دوم تهران-شمال تا ۱۴۰۰
در این آیین همچنین خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: از سال ۹۲ تا امروز آزادراه تهران- شمال، هر ماه ۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، این در حالی است که پیش از سال ۹۲ در ۱۷ سال گذشته، پیشرفت فیزیکی این پروژه کمتر از ۱.۵ درصد بوده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ادامه داد: از سال ۹۲ به بعد تحول جدی در پیشرفت فیزیکی این پروژه به‌وجود آمد و به حد مطلوبی رسید.
 وی با اشاره به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متری تونل البرز گفت: این تونل دو طرف جبهه البرز یعنی قسمت جنوبی و شمالی البرز را با آب و هواهای متفاوت به هم وصل می‌کند و با ساخت آن، پیچ‌های بالای ۲هزار و ۴۰۰ متر در این محور حذف خواهد شد.
دومین تونل بزرگ جاده‌ای کشور، تونل تالون در منطقه یک آزادراه به طول ۴ هزار و ۹۸۰ متر و پس از آن تونل امامزاده هاشم به طول ۳ هزار و ۳۰۰ متر است. خادمی با اشاره به حفاری دوطرفه تونل البرز گفت: ۴ هزار متر از یک طرف و ۲ هزار و ۴۰۰ متر از طرف دیگر حفاری شد و وقتی دو طرف تونل به هم رسیدند از نظر ارتفاع، خطا در حد سانتی‌متر هم وجود نداشت و این نشان از دقت مهندسی کشور دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه منطقه یک آزادراه تهران-شمال ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در ۳۲ کیلومتر منطقه یک، ۳۲ کیلومتر تونل و ۳.۱ کیلومتر پل بزرگ دره‌ای ساخته شد و بقیه نیز دیوار حائل است.
وی ادامه داد: از ۳۲ کیلومتر مسیر در منطقه نخست، ۱۶ کیلومتر روسازی بتنی اجرا شده که امسال به پایان می‌رسد. خادمی گفت: منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به طول ۲۲ کیلومتر، ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با در نظر گرفتن تونل البرز پیشرفت فیزیکی آن ۲۳.۴ درصد است و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به پایان برسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ادامه داد: در منطقه یک آزادراه، دومین تونل بزرگ کشور به طول ۴ هزار و ۹۸۰ متر اجرا شد. این منطقه به جاده فعلی چالوس متصل می‌شود و برای گشایش آن باید همه موارد ایمنی را مدنظر قرار داد.
وی اضافه کرد: باید همه جت‌فن‌ها، هواکش‌ها، روشنایی و سامانه هوشمند در این پروژه تکمیل شود تا زیر بار ترافیک برود، زیرا با تکمیل این پروژه و اتصال آن به جاده موجود ممکن است در ایام پرتقاضا ترافیک پس زده شود.
خادمی با بیان اینکه منطقه یک آزادراه از لحاظ فنی و اجرایی تا پایان امسال تکمیل می‌شود، گفت: باید از نظر ایمنی خیال‌مان در این پروژه راحت باشد. در این ۳۲ کیلومتر مسیر، فقط ۱۲۰۰ کیلومتر کابل‌گذاری برای روشنایی‌ها، جت‌فن‌ها و سامانه هوشمند اجرا می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه جت‌فن‌ها خریداری و وارد کشور شده، گفت: در ورودی آزادراه در منطقه یک و اتصال آن به جاده، تونل ۱۵۰ متری و پل اتصال جاده موجود به آزادراه اجرا شده است.
وی ادامه داد: در منطقه دو تونل شرقی البرز عملیات لاینی تا پایان سال تمام می‌شود. تونل دسترسی هم حفاری شده اما در لاین غربی باید برخی مسائل لحاظ شود. خادمی توضیح داد: در تونل غربی البرز ابتدا قرار بود عملیات حفاری با تی‌بی‌ام اجرا و قراردادها منعقد شود اما با مشکلاتی روبه‌رو شدیم و قرار شد تی‌بی‌ام را از جای دیگر تهیه کنند. اگر این کار انجام شود اجرای عملیات آغاز می‌شود، در غیر این صورت به‌طور سنتی، تونل غربی البرز را حفاری می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم اگر تونل غربی البرز با تی‌بی‌ام حفاری شود، ساخت آن ۴ساله به پایان برسد و اگر حفاری به شکل سنتی باشد ۵.۵ ساله تکمیل شود.

ویژگی‌های تونل البرز
قرارداد حفاری و لاینینگ تونل البرز در سال ۸۹ بسته شد اما اقدامات ویژه‌ای برای ساخت دهانه شمالی و جنوبی در اواخر سال ۹۳ انجام شد. این پروژه از شرایط زمین‌شناسی ویژه‌ای برخوردار است که ازجمله آن می‌توان به ناپایداری زمین‌ساختی و ورم‌های گسلی اشاره کرد.
مجموعه تونل البرز شامل ۳ رشته تونل طولی به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر رفت و برگشت و دسترسی است. در بخش تونل‌های دسترسی در هر ۶۰۰ متر دستک‌های نفررو و هر ۵۰۰ متر دستک‌های ماشین‌رو قابل‌مشاهده است.
قطر تونل اصلی ۱۳متر است و در هر ۵۰۰ متر پارکینگی در نظر گرفته شده است. از مزایای این تونل می‌توان به کاهش زمان و مصرف سوخت اشاره کرد، به‌طوری که ارتفاعات کندوان از مسیر حرکت به شمال به‌طور کامل حذف می‌شود. همچنین این تونل دارای سقف دوم کاذب برای جداسازی هوای پاک از آلوده است.
در این تونل جت‌فن‌های پرقدرت دمنده و مکنده نصب شده و از سامانه حساس به انواع گازها، مهار آتش، تهویه هوا و مدیریت هوشمند ترافیک بهره می‌برد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.