صنایع و معدن مازندران

» شفافیت مالی در سینما از حرف تا عمل

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۰۲۸

علی نعیمی: سازمان سینمایی گام دیگری در راستای تحقق شفاف‌سازی مالی برداشت و هرچند به‌طور ناقص اما بخشی از بودجه سالانه تخصیص‌یافته به زیرمجموعه‌های خود را در قالب یک جدول و به تفکیک منتشر کرد؛

جدولی که ارقام بودجه بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موسسه رسانه‌های تصویری و موزه سینما را از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ در خود جای داده است. به گزارش صمت، اقدام به شفافیت در این حوزه زمانی کامل‌تر می‌شود که سازمان سینمایی ریز بودجه مرتبط با سال‌های ۹۲ به بعد که مربوط به دوره سکانداری مدیران همین دولت است را هم با همین شرایط اعلام کند، اما تا همین جا هم اتفاق مبارکی رخ داده است. جدول بودجه زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی در حالی انتشار یافته که در هفته‌های پیش‌تر برخی از این زیرمجموعه‌ها اقدام به انتشار جداولی در تشریح میزان حمایت مالی از فیلم‌های تولیدشده سینمایی در دوره‌های زمانی گوناگون کرده بودند. در نظر گرفتن مجموع بودجه هر یک از این زیرمجموعه‌ها و قیاس آن با مجموعه بودجه‌ای که به‌طور مشخص در حوزه «تولید» صرف شده می‌تواند وجوه تازه‌ای را از چرخه اقتصادی و مالی هر یک از این مجموعه‌ها و سهم هر یک در تولیدات سینمایی عیان کند.
در این گزارش با تمرکز بر دوره‌های زمانی مشترک در جداول منتشر شده ۳ زیرمجموعه اصلی سازمان سینمایی با جدول پرداخت به هر یک از این زیرمجموعه‌ها، به‌دنبال طرح شفاف‌تر مسائل و ابهام‌هایی هستیم که پاسخ به آنها شرط لازم و ضروری تحقق شعار «شفافیت» است. اعداد و ارقام مورد استناد در این گزارش مستند به جداول منتشر شده از سوی سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موسسه رسانه‌های تصویری است که در برخی موارد برای رسیدن به اعداد قابل‌قیاس و بررسی، از طریق گرد کردن اعداد، مجموع ارقام به‌صورت حدودی و البته با احتساب کمترین خطا محاسبه شده است.

پرچمدار تولید
در طول تمام سال‌های شکل‌گیری بدنه سیاست‌گذاری و مدیریت سینمای ایران همواره بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان بازوی حمایتی دولت در حوزه سینما معرفی شده است؛ بازویی که انتشار جداول مرتبط با حمایت‌های مالی آن از پروژه‌های سینمایی سال‌های اخیر با واکنش‌های بسیاری نیز همراه شد و همین نشان از جایگاه حساس و البته پرابهام آن در معادلات اقتصادی سینمای ایران در دهه‌های گذشته دارد. بنیاد سینمایی فارابی بنا بر جدول منتشر شده از سوی سازمان سینمایی همواره بیشترین سهم را از بودجه سالانه این سازمان در قیاس با دیگر زیرمجموعه‌ها داشته و در حد فاصل سال‌های ۸۷ تا ۹۲ بودجه آن از حدود سالانه ۱۵.۵ میلیارد تومان به ۲۲ میلیارد تومان افزایش یافته است. در مقایسه جدول پروژه‌های مورد حمایت این بنیاد که از سال ۹۰ تا ۹۶ را شامل می‌شود با بودجه تفکیکی تخصیص‌یافته از سوی سازمان سینمایی می‌توان به بررسی موردی بودجه دو سال ۹۰ و ۹۱ پرداخت. فارابی در سال ۹۰ بیشترین بودجه را نسبت به سال‌های پیش و پس از آن در فهرست منتشر شده سازمان سینمایی از آن خود کرده و از ۲۸.۵ میلیارد تومان بودجه یکساله خود، درمجموع با مشارکت و حمایت از تولید ۶۳ فیلم، مبلغ ۱۸.۴ میلیارد تومان معادل ۶۵ درصد بودجه یک سال خود را به «حمایت از تولید» اختصاص داده است. این بنیاد در سال بعد با کاهش بودجه روبه‌رو شد و به‌احتمالی به همین دلیل تعداد فیلم‌های بهره‌مند از حمایت‌های آن از ۶۳ فیلم به ۴۵ فیلم در سال رسید. در سال ۹۱ فارابی از ۲۲ میلیارد تومان بودجه‌ای که در اختیار داشته، حدود ۱۳.۸ میلیارد را به «تولید» اختصاص داده است. نکته اما اینجاست که سهم درصدی بودجه حمایتی در این سال ۶۳ درصد کل بودجه بوده که عددی متناسب با سهم سال پیش از آن به نظر می‌رسد.

تضاد ماموریت‌ها!
بعد از بنیاد فارابی باید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را مهم‌ترین بازوی حمایتی سازمان سینمایی به‌شمار آورد؛ بازویی که البته ماموریت‌های متفاوتی در دوره سکانداری مدیران گوناگون داشته و به‌نظر می‌رسد در مواردی با تضاد ماموریت‌ها روبه‌رو بوده و این اتفاق در فرازوفرود سهم این مرکز در فرآیند تولید سینمای ایران بی‌تاثیر نبوده است. بودجه مرکز گسترش در حد فاصل سال‌های ۸۷ تا ۹۱ با یک شیب همواره صعودی از حدود ۴.۳ میلیارد تومان به بیش از ۱۲.۵ میلیارد تومان رسیده است. برخلاف روند ثابت تخصیص بودجه بنابر جدول منتشرشده از فیلم‌های سینمایی مورد حمایت این مرکز، سهم مالی آن از چرخه تولید به‌شدت فرازوفرود داشته است. مرکزی که در سال ۸۷ با ۸۱ درصد بودجه سالانه خود توانسته از ۲۲ فیلم سینمایی حمایت کند، تنها ۳ سال بعد و در سال ۹۰ تنها ۳.۵ درصد بودجه‌اش به تولید اختصاص پیدا کرده و تنها یک فیلم سینمایی با حمایت آن به سرانجام رسیده است. جالب اینکه سال بعد یعنی در سال ۹۱ دوباره همه چیز تغییر کرد و مرکز گسترش با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان از بودجه حدود ۱۲.۵ میلیاردی یکساله خود، ۸۵ درصد از بودجه خود را صرف «تولید» کرد! بماند که برخلاف سال ۸۷ این حمایت ۸۵ درصدی تنها شامل حال ۶ فیلم سینمایی شد. البته همان‌طور که اشاره شد بخشی از این فرازوفرود بی‌تاثیر از تغییر ماموریت‌های این مرکز در دوره‌های گوناگون نیست؛ به‌ویژه اینکه باید این نکته را مدنظر داشت که جدول بودجه حمایتی تخصیص داده شده به تولید از سوی مرکز گسترش تنها شامل آثار سینمایی می‌شود و اشاره‌ای به حمایت مالی از تولید فیلم‌های کوتاه و مستند و انیمیشن کوتاه در آن نشده است.

حمایت پس از تولید
یکی دیگر از زیرمجموعه‌های حمایتی سازمان سینمایی که پس از انتشار فهرست حمایت‌های مالی آن از پروژه‌های سینمایی مشخص شد نقشش در پشتیبانی مالی چندان کمتر از فارابی و مرکز گسترش نبوده، موسسه رسانه‌های تصویری است؛ موسسه‌ای که فارغ از ورود به چرخه تولید در برخی موارد، تمرکز اصلی رویکرد حمایتی خود را بر خرید حق پخش آثار سینمایی در شبکه نمایش خانگی گذاشته است. موسسه رسانه‌های تصویری در حدفاصل سال‌های گزارش شده از سوی سازمان سینمایی در قیاس با فارابی و مرکز گسترش، جهش بودجه‌ای بیشتری داشته و از ۱.۸ میلیارد تومان در سال ۸۷ به بودجه ۱۳.۳ میلیارد تومانی در سال ۹۱ رسیده است. هرچند نقش حمایتی موسسه رسانه‌های تصویری اغلب ناظر بر فرآیند پایان تولید و عرضه می‌شود اما فیلمسازان همواره برای تکمیل فرآیند اقتصادی و تضمین محاسبات مالی و درآمدی، حساب ویژه‌ای روی پشتیبانی این موسسه باز کرده‌اند. البته مستند به گزارش‌های آماری سهم «حمایت از فیلم‌ها» از بودجه سالانه این موسسه سیر نزولی داشته و از ۷۶ درصد در سال ۸۷ به ۲۹ درصد در سال ۹۱ رسیده است. حمایت‌های موسسه رسانه‌های تصویری در بیشتر موارد در قالب خرید حقوق ثبت شده و به نظر می‌رسد تکرار برخی نام‌های خاص در فهرست واگذارکنندگان این حقوق، به‌ویژه در سال ۸۸ قابل تامل است. آنچه در این گزارش مرور شد تنها تصویری لانگ‌شات از آن چیزی است که در فرآیند حمایت‌های دولتی از تولیدات سینمای ایران در جریان است؛ تصویری که صدالبته در جزییات می‌تواند با ابهام‌هایی پررنگ‌تر و جدی‌تر روبه‌رو شود. کما اینکه بخشی از این ابهام‌ها در هفته‌های گذشته در قالب بررسی موردی رسانه‌ها بر جداول منتشر شده از سوی زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی رسانه‌ای هم شده اما هنوز پاسخ درخوری از سوی مسئولان امر دریافت نکرده است. انتشار جزییات اسناد مالی به‌طور حتم گامی ارزشمند به‌شمار می‌رود اما تا زمانی که این دست شفاف‌سازی‌ها تنها ناظر به گذشته‌ها باشد و به ابهام‌ها نیز پاسخ داده نشود، در همچنان بر همان پاشنه خواهد چرخید و تنها پرده تازه‌ای بر پرده‌های قبل افزوده می‌شود؛ هرقدر هم که نقش و نگار پرده تازه نشان از شفافیت داشته باشد.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.