صنایع و معدن مازندران

» شفافیت بودجه و بن‌بست‌های اقتصاد هنر

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۳۵۸

علی نعیمی: بر اساس اعلام معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر افزون بر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است.

به گزارش صمت، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اواسط شهریور ۹۷ در راستای شفاف‌سازی مالی، جدول گزارش‌های مالی سال ۱۳۹۶ این معاونت را در حوزه هنرهای تجسمی منتشر کرد که بر اساس آن ۵۶ مورد حمایت، جشنواره و برنامه در زمینه گسترش هنرهای تجسمی در سال ۹۶ انجام شده است. همچنین ذیل این گزارش مالی آورده شده که گزارش‌های دیگری با جزییات بیشتر از سوی این معاونت منتشر خواهد شد.
بر این اساس، کل هزینه‌های اعلام شده از سوی معاونت هنری، ۶ میلیارد و ۷۳۹ میلیون تومان است که بخش زیادی از هزینه‌های اعلام شده در این گزارش مربوط به دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر است. هزینه‌ای افزون بر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای برگزاری این جشنواره اعلام شده است. این هزینه شامل آیین گشایش، آیین پایانی، بزرگداشت مفاخر، هزینه اسکان هنرمندان خارجی، طراحی و ساخت تندیس، ستاد خبری، تقدیر از هنرمندان و مدیران برتر استانی، شورای هنری، داوری آثار، خدمات نمایشگاهی، حق‌الزحمه عوامل اجرایی و هزینه‌های جاری دبیرخانه جشنواره می‌شود.

بودجه‌ای که خرج نمایشگاه‌ها شد
حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای خرید آثار فاخر و ارزشمند از هنرمندان برجسته کشور، هزینه شده که البته در این گزارش به جزییات این خرید اشاره‌ای نشده است. همچنین در راستای کمک به خرید آثار هنری از هنرمندان جوان استان‌ها، ۴۸ اثر به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان خریداری شده است.
هزینه برگزاری نمایشگاه آثار تونی کرگ، مجسمه‌ساز آلمانی در موزه هنرهای معاصر تهران حدود ۲۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین برای برگزاری نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی، ۱۱۱ میلیون تومان و نمایشگاه پرویز تناولی ۸۹ میلیون تومان هزینه شده است. برگزاری نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است. در ۴ مورد نیز به فعالیت‌های سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، ۸۱ میلیون تومان کمک شده است.
در حوزه حمایت از برگزاری دوسالانه‌های هنری، هزینه‌ای افزون بر ۴۸۸ میلیون تومان به برگزاری هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی، ۳۰۰ میلیون تومان برای برگزاری یازدهمین دوسالانه کاریکاتور و ۱۰۰ میلیون تومان در راستای کمک به حضور پنجاه و هفتمین بینال هنرهای تجسمی ونیز صرف شده است.
بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، ۵۲۲ میلیون تومان هزینه داشته است. همچنین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱۱ میلیون تومان به ۹ جشنواره عمومی و خصوصی کمک مالی کرده است.
در این میان مبلغ ۱۷ میلیون تومان برای راه‌اندازی گالری‌های استانی کمک شده است.
بنابراین گزارش، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین جزییات گزارش مالی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از سال ۹۲ تا ۹۵ (دوره ششم تا نهم) را اعلام کرده است.
بر این اساس، در سال ۹۲، هزینه برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، یک میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان بود در حالی که در سال ۹۳، این هزینه‌ها با کاهش چشمگیر به ۷۷۷ میلیون تومان رسید.
در سال ۹۴ هزینه برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر بار دیگر به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارتقا یافت و در سال ۹۵ نیز یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون تومان برای این رویداد هزینه شد.
در سال ۹۶ نیز این مبلغ به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید که در مقایسه با سال‌های گذشته، نوسان متعادلی با توجه به افزایش نرخ قیمت‌ها دیده می‌شود.
بخش اعظم هزینه‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حوزه‌های جوایز، طراحی و چاپ کتاب، شورای هنری و دستمزدهاست که در دوره‌های مختلف جشنواره مشهود است. البته با نگاهی گذرا به جزییات هزینه‌های جشنواره هنرهای تجسمی در سال ۹۳ که کاهش چشمگیری داشت، می‌توان متوجه شد که در این دوره، هزینه‌هایی چون برگزاری آیین گشایش و آیین پایانی، سایت، حق‌الزحمه عوامل اجرایی، اجاره مکان نمایشگاهی و… به نسبت دوره‌های گذشته و آینده، تفاوت چشمگیری دارد و این موضوع نشان می‌دهد با حذف برخی هزینه‌ها می‌توان بزرگ‌ترین رویداد تجسمی کشور را با هزینه کمتری برگزار کرد.
بودجه هنرهای تجسمی، همواره یکی از نقاط اختلاف هنرمندان این عرصه است. مشکلاتی نظیر نبود نظارت و ناکارآمدی بودجه در این بخش باعث شده است هنرمندان نتوانند با نگاه حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شوند.

اختصاص بودجه تنها راه رفع موانع نیست
بیتا وکیلی، مشکلات به وجود آمده درباره بودجه هنرهای تجسمی را مربوط به نبود آگاهی لازم در این زمینه دانست.
این هنرمند اظهار کرد: مشکلات بودجه هنرهای تجسمی، بیشتر مربوط به آگاهی نداشتن در این زمینه است. اگر مسئولان به این نکته توجه کنند که اختصاص بودجه مناسب به هنر، بازدهی اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت، در اختصاص بودجه به این بخش تجدیدنظر خواهند کرد. با کمی تامل در برنامه‌ریزی کشورهایی که به بودجه هنرهای تجسمی توجه ویژه‌ای دارند، می‌توان دریافت که علاوه ‌بر بازدهی در بخش اقتصادی، تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی فرهنگ دارد.
او افزود: البته اختصاص سرمایه و بودجه، به تنهایی برای رفع مشکلات هنرهای تجسمی کافی نیست و اگر سرمایه با زیربنای درست و تقسیم‌بندی مناسب به رشته‌های مختلف تعلق نگیرد و فقط به صورت مقطعی مورد توجه مسئولان باشد، تاثیر قابل قبولی ندارد.
وکیلی همچنین به جایگاه هنر ایران در جهان اشاره کرد و به ایسنا گفت: تولید آثار هنری در ایران نه تنها از نظر کمیت بلکه به لحاظ کیفیت هم در جایگاه بالایی قرار دارد. تجربه شخصی‌ام در سفر به کشورهای امریکایی و اروپایی ثابت کرده است کارهای فوق‌العاده‌ای به وسیله قشر بااستعداد و فعال رشته‌های هنری انجام می‌شود که بسیار ارزشمند است اما هنوز بستری برای معرفی و ارائه پیدا نکرده است.
او درباره لزوم حمایت دولت از هنرمندان و آثار هنری آنها اظهار کرد: سال‌هاست که هنرهای تجسمی، کمکی از طرف دولت دریافت نمی‌کنند و بضاعت خود را از بخش خصوصی به‌دست آورده‌اند. کمک‌های دولت در کنار حمایت‌های بخش خصوصی می‌تواند این حرکت‌ها را قوی‌تر کند. مبلغی که دولت می‌تواند با آن آثار هنری را خریداری کند، قابل مقایسه با بخش خصوصی نیست.
این هنرمند ادامه داد: با توجه به اینکه بازدهی اقتصاد در بخش حمایت و خرید هنرهای تجسمی در کوتاه‌مدت ممکن نیست، دولت باید صبور باشد و بازگشت سرمایه را به زمان بسپارد. در بسیاری از موارد، این عامل، زمان است که باعث می‌شود دولت و بخش‌های غیرخصوصی، حمایت خود را از هنرمندان و آثار آنها دریغ کنند.
وکیلی افزود: آنچه که بخش هنرهای تجسمی، بیش از هر چیزی به آن نیاز دارد، تعامل دولت و بخش‌های خصوصی در جهت رشد و ارتقای این بخش است. به‌ویژه در این دوره که رقابت در حوزه هنرهای تجسمی در منطقه خاورمیانه گسترش پیدا کرده، برگزاری نشست‌های تخصصی با وجود کارشناسان می‌تواند راهی برای از بین بردن مشکلات باشد.
او به فعالیت هنرمندان در سال‌های مختلف اشاره و عنوان کرد: هنرمندان ما با وجود حمایت‌های کم، فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه‌های مختلف از جمله چاپ کتاب، گردآوری آثار و برگزاری مسابقه‌های هنری داشته‌اند. آنها آماده‌اند دستی را که به طرف‌شان دراز شده، بگیرند و این فعالیت‌ها را با جدیت ادامه دهند.
وکیلی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواری ما هنرمندان همیشه با رویکردی محتاطانه همراه بوده است. هم‌اکنون هم با رویکرد جدیدی که در بخش هنری وجود دارد، امیدوار هستیم حرکت‌های حمایتی از هنر و هنرمندان به‌ویژه از طرف دولت آغاز شود و در جهت رشد آن ادامه پیدا کند.

رونق اقتصاد هنر با فعال شدن بخش خصوصی
در همین زمینه، آرش سلطانعلی، مدیر گالری ایده و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با صمت با اشاره به تاثیر اقتصاد هنر در رشد جامعه گفت: اقتصاد هنر در ایران بسیار نوپا و کم‌سابقه‌تر از دنیاست. نگرش جامعه ایران در این زمینه بیش از یک دهه پیشینه ندارد و می‌توان ریشه و مبنای اولیه آن را برگزاری نخستین اکسپوی هنری تهران دانست. حضور ایران در حراجی‌های بین‌المللی همچون حراج کریستیز، بونامز و ساتبی، توانست ارزش هنر ایران را در جوامع مختلف اثبات کند و روند رشد اقتصادی هنر را هموارتر سازد. در این میان، نقش نمایشگاه‌های فروش آثار هنری که به شکل خصوصی برپا شدند نیز در تسهیل این جریان بسیار حائز اهمیت بود. وی یکی از راهکارهای بهبود اقتصاد هنر در ایران را رونق بخش خصوصی دانست و گفت: هنرهای تجسمی به خاطر فعال بودن بخش خصوصی در این عرصه پیشروتر از سایر رسانه‌های هنری همچون سینما، تئاتر و موسیقی، توانسته راهکارهای اقتصادی خود را بیابد. در بخش هنرهای تجسمی، گالری‌ها به عنوان فعالان خصوصی هنر در کنار بخش دولتی، در یک دهه گذشته توانستند زمینه رشد و شرایط حرفه‌ای را در زمینه اقتصاد هنر ایجاد کنند.
همین مسئله باعث شد که حضور هنر ایران را در مارکت‌های هنری شاهد باشیم و حتی زمانی که مارکت‌های جهانی به تهدیدی برای هنر ما تبدیل شدند، همین بخش خصوصی خیلی سریع و بدون بروکراسی‌های اداری توانست با واکنش‌های سریع، از هجمه‌هایی که می‌توانست به هنر ما آسیب برساند، جلوگیری کند که نمونه موفق آن برگزاری حراج‌های هنری تهران است. چه از زاویه دید هنرمندان و چه از نگاه حاکمیت، هنر در ایران همیشه به عنوان یک مسئله مطرح شده است. در همه دنیا هنر راهکاری است که می‌توان با آن مشکلات مختلف را حل کرد. متاسفانه ما در ایران مبانی نظری درستی برای هنر نداریم و نمی‌دانیم که هنر با دین، جامعه، حکمت و اندیشه ایرانی ما چه نسبتی دارد. حالا در شرایطی که اصل هنر با مشکلاتی روبه‌‌رو است، صحبت کردن راجع به یک موضوع فرعی مانند اقتصاد هنر کمی غامض و پیچیده است.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.