صنایع و معدن مازندران

» سیاست دولت برای بنزین

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: 32867

در ماه‌های گذشته برخی اقلام اساسی و غیراساسی در کشور با افزایش نرخ روبه‌رو شدند و این موضوع به شایعه افزایش نرخ بنزین دامن زد.

افزایش نرخ برخی کالاها در ماه‌های گذشته در حالی اتفاق افتاد که دولت از سال گذشته در پی افزایش نرخ بنزین بود. البته در این زمینه به نظر می‌رسد دولت مخالف افزایش نرخ بوده اما فعالان بخش پالایش فرآورده‌های نفتی از افزایش نرخ بنزین استقبال می‌کنند. برخی فعالان این حوزه معتقدند دولت با افزایش نرخ بنزین می‌تواند به اقتصادی شدن برخی فعالیت‌ها و افزایش درآمدهای خود کمک کند. با این حال مقامات دولتی هنوز موضوع افزایش نرخ بنزین را تکذیب می‌کنند. دولت تلاش می‌کند افزایش نرخ بنزین را در دستور کار خود قرار ندهد، با این حال هر ماه یک بار موضوع افزایش نرخ بنزین به‌طور جدی مطرح می‌شود. اکنون هم که دولت با کاهش درآمد روبه‌رو است، طبیعی است که بحث افزایش نرخ بنزین بیش از گذشته مطرح شود. در ادامه موضوعات مطرح شده در زمینه بنزین در روزهای گذشته، بحث دونرخی شدن این فرآورده مطرح شد. البته موضوع دونرخی شدن هم از طرف مقامات دولتی تکذیب شد اما به‌نظر می‌رسد دولت سیاست‌های فروش بنزین را تغییر خواهد داد. پیش از این دولت موضوع دونرخی شدن بنزین را مطرح کرده بود اما به‌تازگی این موضوع از طرف وزیر نفت به طور کلی شایعه توصیف شد.

بنزین در بودجه ۹۷
در بودجه سال ۱۳۹۷ دو تبصره ۱۴ و ۱۸ رنگ دیگری به احتمال افزایش نرخ بنزین در امسال داد و حتی سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مابه‌التفاوت افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تعیین شد.
زمزمه‌های افزایش نرخ بنزین از همان زمان تنظیم و بررسی بودجه آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

بنزین دونرخی تکذیب شد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون پیشنهادی به این کمیسیون درباره دونرخی شدن بنزین از سوی دولت ارائه نشده است و آن را تکذیب می‌کنم.
اسدالله قره‌خانی با اشاره به اخباری درباره پیشنهاد دولت مبنی بر دونرخی‌شدن بنزین به مجلس شورای اسلامی به شانا گفت: چنین پیشنهادی باعنوان لایحه از طرف دولت یا طرحی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به کمیسیون انرژی ارائه نشده است.

بحث دونرخی شدن مطرح نیست
غلامرضا شرفی، دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه موضوع دونرخی شدن بنزین به‌هیچ عنوان مطرح نیست، در این باره به شانا گفت: این مباحث تنها دیدگاه‌های کارشناسی است.
علاوه بر این محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست هفته گذشته خود با خبرنگاران با بیان اینکه لزوم استفاده از کارت سوخت به‌معنای دونرخی شدن بنزین نیست، گفت: هر موضوعی درباره تغییر نرخ سوخت و انرژی به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کارت سوخت و سهمیه‌بندی
پس از اینکه موضوع دونرخی شدن بنزین از طرف بسیاری از مسئولان تکذیب شد، بحث سهمیه‌بندی بنزین قوت گرفت. باتوجه به اینکه چندی پیش موضوع ارائه بنزین با کارت سوخت به‌طور جدی از طرف وزیر نفت اعلام شد، به‌نظر می‌رسد، سناریوی دولت برای بنزین سهمیه‌بندی این فرآورده باشد. این سناریو در حالی نوشته شده که پیش از این دولت در راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مدعی بود با راه‌اندازی بخش نهایی فاز دوم این پالایشگاه کشور در تولید بنزین خودکفا می‌شود. سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به صمت گفت: دولت تلاش می‌کند درآمدهای خود را افزایش دهد و خوشبختانه به نظر می‌رسد در حوزه بنزین به موضوع فکر شده تا هزینه افزایش درآمد دولت ازسوی مردم پرداخت نشود. هرچند کارت سوخت سیاستی است که امروز در دنیا پیشنهاد نمی‌شود اما دولت قصد ندارد، درآمد خود را با دریافت هزینه از مردم افزایش دهد.
امینی با اشاره به لزوم صرفه‌جویی در مصرف بنزین توضیح داد: در حوزه گاز و بنزین کشور می‌تواند صادرات داشته باشد اما میزان و شیوه مصرف در داخل کشور این توان را از ما گرفته است، این در حالی است که اگر مردم صرفه‌جویی کنند دولت می‌تواند مازاد تولید را صادر کند. این عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: اقتصاد ایران در ماه‌های آینده با چالش تحریم‌ها روبه‌رو می‌شود و دولت برای اداره کشور راهی جز افزایش درآمد خود ندارد. علاوه بر این باید در نظر داشت که اکنون بهترین راه برای افزایش درآمد دولت صادرات است. در این راستا مردم با صرفه‌جویی می‌توانند کمک کنند تا مشکلات پیش روی کشور برطرف شود.

LPG جایگزین بنزین شود
در این زمینه حسن ضیاء کاشانی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ایسنا گفت: درحال‌حاضر نیاز داخلی کشور به بنزین با تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تامین می‌شود اما از سوی دیگر متاسفانه سالی ۱۰ درصد به رشد مصرف بنزین اضافه می‌شود که بخشی از آن هم مربوط به قاچاق است. باتوجه به تضعیف طرح استفاده از کارت سوخت، میزان قاچاق نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف بنزین تولید و فروش خودروهای داخلی است که برخی از این خودروها سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. وی با بیان اینکه LPG می‌تواند جایگزین بنزین شود، توضیح داد: درحال‌حاضر LPG در کشور تولید و صادر می‌شود و می‌تواند تا ۴۰ میلیون لیتر جایگزین بنزین شود. اگر از رانندگان تاکسی که پرمصرف‌ترین مشتریان سوخت هستند، سوال شود، مشخص می‌شود آنها LPG را به CNG ترجیح می‌دهند. دنیا به سمت استفاده LPG به جای بنزین و CNG به جای نفت‌گاز در حرکت است اما ما باتوجه به شرایطی که داشتیم CNG را جایگزین بنزین کردیم. به‌نظر من LPG می‌تواند نیاز کشور را تامین و با تحریم‌ها مقابله کند. استفاده از این سوخت نیاز به فناوری خاصی هم ندارد و تنها نصب پیت روی خودروها کافی است. مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش در ادامه درباره واقعی کردن نرخ بنزین اظهار کرد: زمانی که در شرکت پخش مسئولیت داشتم، از واقعی شدن قیمت‌های سوخت دفاع می‌کردم اما درحال‌حاضر متوجه می‌شوم با حقوقی که دریافت می‌کنم تنها می‌توانم تا شانزدهم ماه یک زندگی معمولی را اداره کنم. به طور کلی با این سقف پرداختی حقوق در داخل کشور هرگونه افزایش نرخ سوخت ظلم در حق مردم است. کاشانی با تاکید بر اینکه کارت سوخت تنها ابزاری است که می‌تواند از قاچاق فرآورده جلوگیری کند، افزود: زمانی که کارت سوخت در ایران ارائه شد، همه کارکردهای آن مورد استفاده قرار نگرفت و آن طرح به‌طور کامل اجرا نشد. زمانی که مردم از کارت سوخت استفاده کردند، میزان مصرف ۲۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافت، در حالی که همه خودروها در سراسر کشور در حال تردد بودند و کمبود بنزینی در کشور وجود نداشت.

یک چالش دیگر در بنزین
در حالی که نرخ هر لیتر بنزین در ایران هزار تومان است، این نرخ در کشورهای همسایه مانند ترکیه به ۷ هزار تومان هم می‌رسد. در چنین شرایطی قاچاق بنزین یکی از کسب‌وکارهای بسیار سودآور در مرزهای کشور به‌شمار می‌رود. علی شمس اردکانی در این باره به خبرآنلاین گفت: درحال‌حاضر با افت ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی، قاچاق سوخت ازسوی قاچاقچیان دوباره رونق گرفته است. در ایران نرخ بنزین ثابت است و تغییرات نرخ نفت خام و نرخ ارز در آن تاثیری ندارد اما شرایط در کشورهای همسایه فرق می‌کند و این تفاوت نرخ داخل و خارج، قاچاق را تبدیل به فعالیتی سودآور می‌کند. او با اشاره به اینکه آمار شفافی از قاچاق وجود ندارد و به طور کلی قاچاق قابل اندازه‌گیری نیست اما شواهد زیادی مبنی بر رشد قاچاق وجود دارد، اظهار کرد: ما تنها آماری که از قاچاق می‌توانیم ارائه دهیم مربوط به میزان کشف شده آن است. اما درحال‌حاضر شواهد و قرائن نشان می‌دهد فرآورده‌های نفتی ایران از جمله بنزین در حال خروج از کشور است و در ازای آن کالای قاچاق وارد می‌شود. کالایی که تاثیر منفی بر اقتصاد خواهد داشت. او تاکید کرد: نرخ بنزین نباید روی هزار تومان برای هر لیتر ثابت بماند، درحالی که بنزین در کشورهای همسایه با نرخی بالاتر از ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این تنها راه مبارزه با قاچاق است. درست مانند زمانی که نرخ نفت خام و به‌تبع آن بنزین فوب خلیج‌فارس به حداقل رسیده بود و قاچاق دیگر صرفه اقتصادی نداشت.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.