صنایع و معدن مازندران

» سود سینمای ایران از نمایش حماسه ۸ساله

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۳۷۱

 علی نعیمی: در تمام جهان، مبارزه و دفاع از مرزهای میهن، یکی از سوژه‌های بسیار داغ سینماگران است.

در این سال‌ها آثار بسیاری از سینماگران مطرح به ثبت رسیده که اقدام به ساخت و بازنمایی این رشادت‌ها کرده‌اند. در تقویم ایران نیز ۳۱ شهریور تا ۷ مهر را هفته دفاع مقدس نامیده‌اند. در ۸ سال جنگ ایران و عراق، رشادت‌ها و شهادت‌های جوانان ایران توجه جهانیان را به خود جلب کرد؛ جوانانی که دست خالی از مرزهای میهن و ناموس وطن دفاع کردند و از جان و دل برای آن مایه گذاشتند.
به گزارش صمت، سینمای دفاع مقدس را نباید با سینمای جنگ یکسان دانست. سینمای جنگ، ملزومات، ساختارها و قالب‌های ویژه خودش را دارد که سینمای شکل‌گرفته با عنوان سینمای دفاع مقدس هیچ‌یک از آنها را نمی‌پذیرد. سینمای دفاع مقدس را می‌توان منحصر به جنگ تحمیلی ایران و عراق دانست چراکه سینمای شکل گرفته پیرامون مسئله دفاع مقدس، برگرفته از همین واقعیت جنگ تحمیلی است.
آغاز ژانر سینمای دفاع مقدس به پس از انقلاب و آغاز جنگ ایران و عراق برمی‌گردد. پیش از انقلاب تعداد اندکی فیلم جنگی ساخته شد که در تحلیل منتقدان سینمایی چندان جدی گرفته نمی‌شوند. اصولا سینمای جنگ پیش از انقلاب به عنوان یک گونه یا ژانر سینمایی شناخته نمی‌شود. پس از انقلاب با وقوع جنگ تحمیلی ایران و عراق، سینماگران به‌ویژه سینماگران نسل جوان و جنگ، به دلایلی ازجمله تبلیغ و تهییج مردم برای مشارکت در جبهه، کمک به رزمندگان و ادای دین نسبت به همرزمان خود، جنگ را به عنوان یک موضوع اجتماعی نگاه کرده و به آن پرداختند. به همین دلیل غالب کارگردانان و سینماگران عرصه سینمای جنگ و دفاع مقدس، جوانان متاثر از انقلاب و تجربه‌کنندگان جنگ بودند.
البته از نسل سینماگران پیش از انقلاب هم کسانی بودند که در آثارشان می‌توان سراغی از سینمای جنگ گرفت. از آن جمله ساموئل خاچیکیان (عقاب‌ها)، بهرام بیضایی (باشو غریبه کوچک) و مسعود کیمیایی (گروهبان، دندان مار). اما سینماگران برجسته جنگ که به شکل حرفه‌ای به مقوله جنگ و حاشیه جنگ در سینما پرداخته‌اند، همگی از نسل انقلاب و جنگ هستند که اکنون دوره میانسالی خود را پشت‌سر می‌گذارند. نماد سینمای ملی و فیلمسازی ایرانی و وجود نماد و نشانه‌های هویت ملی- مذهبی در ژانر دفاع مقدس، بسیار واضح‌تر و نمایان‌تر از دیگر ژانرهای کار شده در سینمای ایران، نقطه آغاز شکل‌گیری و شروع خلاقیت نسل جدید و جوان فیلمساز بعد از انقلاب اسلامی و نقطه اشتراک نظام جمهوری اسلامی و فیلمسازان پیش از انقلاب برای پرداختن به موضوع دفاع مقدس به عنوان فیلم سینمایی در همین ژانر و آثار سینمای دفاع مقدس است.
در این سال‌ها البته فیلم‌های بسیاری درباره جنگ ساخته شدند و سینمای ایران در این عرصه، اواخر دهه۶۰ و اوایل دهه۷۰ دوران درخشانی را پشت‌سر گذاشت و فیلم‌های به نسبت موفقی در این ژانر ساخته شدند. فیلم عقاب‌ها و کانی‌مانگا در دهه۶۰، آژانس شیشه‌ای و لیلی با من است در دهه۷۰ و سه‌گانه اخراجی‌های ۱ و ۲ و ۳ در دهه۸۰ پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس در کشور بوده‌اند.

اخراجی‌ها (مسعود ده‌نمکی، دهه۸۰)
نخستین فیلم دفاع مقدس و دومین اثر پس از فیلم «آتش‌بس» که توانست رکورد میلیاردی را قاطعانه از آن خود کند. «اخراجی‌ها»، نخستین ساخته مسعود ده‌نمکی بود. ده‌نمکی با دستمایه قرار دادن ماجرای اخراجی‌ها که داستانی مستند بود، فیلم خود را با حضور جمعی از ستارگان سینمای ایران جلوی دوربین برد. این فیلم شاید بعد از «لیلی با من است» دومین فیلم مهم سینمایی باشد که جنگ تحمیلی را با زاویه طنز می‌نگرد. ده‌نمکی توانست در ۲فیلم بعدی خود نیز به فروش‌های میلیاردی دست پیدا کند و نام خود را به عنوان پولسازترین کارگردان سینمای ایران ثبت کرد. «اخراجی‌ها۳» با فروشی معادل ۵میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان، «اخراجی‌ها۲» با فروش ۳میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان و «اخراجی‌ها۱» با فروشی معادل ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان، رکوردداران سینمای ایران از لحاظ میزان فروش هستند.

عقاب‌ها (ساموئل خاچیکیان، ۱۳۶۴)
پرتماشاگرترین فیلم دفاع مقدس سینمای ایران که در بهترین زمان ممکن ساخته شد و به نمایش درآمد. استفاده از بازیگران معروف و محبوب ازجمله سعید راد که در آخرین لحظات برای ایفای نقش نخست انتخاب شد، در کنار ریتم پرکشش فیلم، فیلمنامه جذاب و پرداخت مناسب، همه دلایلی بود که موجب شد، فیلم به مذاق تماشاگر خوش‌اید و صف‌های طولانی در کنار سینماهای نمایش‌دهنده عقاب‌ها پدید آمد. عقاب‌ها، با ۱۶میلیون تومان فروش در اکران اول تهران، در حالی که ۳۰درصد جمعیت ۶میلیونی تهران فیلم را دیدند، پرفروش‌ترین فیلم سال۱۳۶۴ لقب گرفت.

کانی مانگا (سیف‌الله داد، ۱۳۶۷)
کانی‌مانگا، نسبت به همتایش «عقاب‌ها» فیلم بسیار بهتری بود، اما نتوانست رکورد فروش آن فیلم را جابه‌جا کند. اگر عقاب‌ها درست در بحبوحه جنگ هوایی ایران و عراق روی پرده آمد، اکران کانی‌مانگا همزمان شد با پذیرش قطعنامه و پایان جنگ. پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۶۷ با رقمی نزدیک به ۱۲میلیون تومان که در اکران شهرستان‌ها هم بسیار موفق بود، تا سال‌های سال اکران می‌شد و می‌فروخت. این فیلم را نزدیک به یک میلیون نفر تماشا کردند.

افق (رسول ملاقلی‌پور، ۱۳۶۸)
«افق»، نشانه عزم راسخ سازنده‌اش برای ساخت یک فیلم جنگی پرفروش، خوش‌ساخت و حرفه‌ای بود. دومین فیلم پرفروش تهران در سال ۱۳۶۸ که نزدیک به یک‌میلیون نفر آن را تماشا کردند، با رقمی حدود ۱۶میلیون تومان و پرفروش‌ترین فیلم همین سال در اکران شهرستان‌ها متعلق به رسول ملاقلی‌پور است.

آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی‌کیا، ۱۳۷۷)
«آژانس شیشه‌ای» در فضای ملتهب سیاسی آن سال‌ها، فیلمی جنجال‌آفرین بود و از خطری خبر می‌داد که جامعه ایران آن روز را تهدید می‌کرد: شکاف نسل جنگ رفته و عامه مردم. این شکاف حتی می‌توانست به درگیری مسلحانه و گروگانگیری تبدیل شده و عمیق و عمیق‌تر شود. فیلم پس از موفقیت در جشنواره فجر سال ۱۳۷۶ به اکران درآمد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. دومین فیلم پرفروش سال ۱۳۷۷ رقمی حدود ۱۷۰میلیون تومان فروخت و باعث شد جایگاه حاتمی‌کیا در سینمای ایران بیشتر از گذشته به تثبیت برسد.

دوئل (احمدرضا درویش، ۱۳۸۲)
احمدرضا درویش در سال ۱۳۸۲ در حالی ساخت دوئل را آغاز کرد که پیش‌تر در «کیمیا» و «سرزمین خورشید» ساخت آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس با پروداکشن عظیم را به خوبی شناخته بود. از این‌رو وقتی به سراغ «دوئل» رفت، فیلم پرهزینه‌ای ساخت که برای نخستین‌بار از سیستم صدای دالبی در سینمای جنگ بهره می‌برد و صحنه‌هایی را خلق کرد که تا آن موقع (و حتی تا امروز) برای مخاطبان سینما تازگی داشت. فیلم در زمان خود به عنوان گران‌ترین فیلم سینمای ایران توانست فروشی معادل ۹۷۰میلیون تومان فروش داشته باشد و در میان آثار سینمایی، جایگاه مناسبی را کسب کرد. فروش خوب فیلم‌های سینمایی پلاک در سال۱۳۷۰، پوتین و عملیات کرکوک در سال۱۳۷۱، از کرخه تا راین در سال۱۳۷۲، پرواز از اردوگاه و حمله به اچ۳ در سال۱۳۷۴، پاتک و لیلی با من است در سال۱۳۷۵، شیدا در سال۱۳۷۸ و نسل سوخته در سال۱۳۷۹، از فیلم‌های پرفروش در عرصه سینمای دفاع مقدس در دهه ۷۰ بودند. دهه ۹۰ را باید دهه نسل جنگ دانست، بچه‌هایی که در زمان جنگ کودکی کردند امروز هرکدام دهه سوم یا چهارم زندگی‌شان را پشت سر می‌گذارند و با نگاهی دیگر وارد این عرصه شده‌اند. در دهه ۹۰ نسل بیشتری از فیلمسازان زن وارد این عرصه شدند و نگاه زنانه و متفاوت‌شان را به سینما تزریق کردند. در این دهه دیگر اثری از آثار جنگی کمال تبریزی، جمال شورجه، رسول ملاقلی‌پور و بسیاری دیگر از فیلمسازان دیده نمی‌شود. در این دوره بیشترین آثاری که در حوزه جنگ و دفاع مقدس مورد توجه واقع شدند، آثار زنان فیلمساز بود. «شیار ۱۴۳» نرگس آبیار، «ویلایی‌ها» منیرقیدی و «دریاچه ماهی» مریم دوستی از آثاری هستند که با نگاه زنانه به جنگ پرداخته‌اند. در این دهه، بیشتر آثار به مفقودان و جاویدالاثرها می‌پردازد و ایده اصلی فیلم‌ها نگاهی است که به خانواده آنها شده است. این موضوع در فیلم‌های «ملکه» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر، «بوسیدن روی ماه» و نیز فیلم «شیار ۱۴۳» هویداست. در واقع صحنه‌های جنگی در این فیلم‌ها کمتر دیده می‌شود و بیشتر حواشی جنگ به تصویر در آمده است؛ اتفاقی که ابتدا حاتمی‌کیا با فیلم «از کرخه تا راین» یا «بوی پیراهن یوسف» رقم زد، حالا تکامل یافته است و رنگی دیگر به خود گرفته است. سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر با تجربه‌های جدید، نگاهی تاریخی به مقوله دفاع ۸ساله فرزندان ایران در مقابل رژیم بعثی عراق دارد. هرچند نزدیک به ۴ دهه از آغازجنگ تحمیلی ایران و عراق می‌گذرد اما همچنان این ژانر در سینما مورد توجه است و با هوشیاری و تیزبینی فیلمسازان می‌تواند حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد و نسل‌های بعد از جنگ را با رشادت‌ها و دلاوری‌های این مرز و بوم آشنا کند.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.