صنایع و معدن مازندران

» سرگردانی قطار پر سرعت اصفهان-تهران در قم

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۰۹۰

اکرم امینی: بعد از سال‌ها انتظار و اما و اگر وقتی در تابستان سال گذشته، معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد مشکلات فاینانس قطار پرسرعت اصفهان-تهران سرانجام حل شده و وام ۲.۶ میلیارد دلاری چینی‌ها برای این خط ریلی به جریان افتاده،

کسی فکرش را هم نمی‌کرد چند ماه بعد، این پروژه با مانعی روبه‌رو شود که به ذهن هیچ‌ کس خطور نمی‌کرد و آن، مخالفت ساکنان شهر میانه این مسیر یعنی قم با عبور این قطار از شهرشان باشد!
خبر مخالفت مقامات محلی قم با عبور قطار پرسرعت تهران-اصفهان از داخل شهر را مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری هفته گذشته خود به خبرنگاران داد و گفت: کار اجرای پروژه قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان از سمت تهران و اصفهان شروع شده اما مسئولان محلی شهر قم اجازه اجرای پروژه قطار پرسرعت در داخل شهر را نمی‌دهند و هنوز هم دلیل قانع‌کننده‌ای برای مخالفت خود اعلام نکرده‌اند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در همه جای دنیا سعی می‌شود ریل و راه‌آهن از مرکز شهر عبور کند اما در قم با مخالفت‌های جدی درزمینه اجرای این پروژه روبه‌رو هستیم، ادامه داد: در حالی‌که در پاریس ۶ ایستگاه راه‌آهن برون‌شهری و در لندن ۱۲ راه‌آهن برون‌شهری از داخل شهر عبور می‌کنند، در شهر قم اجازه عبور راه‌آهن از درون شهر را نمی‌دهند، این در حالی است که ساخت راه‌آهن در درون شهر، هزینه‌های ساخت پروژه را افزایش می‌دهد و برای وزارت راه و شهرسازی به‌صرفه‌تر است که راه‌آهن را از بیرون شهر عبور دهد اما وزیر راه و شهرسازی به‌دلیل مزایای گوناگونی که عبور ریل از درون شهر برای مردم دارد اصرار دارد این پروژه براساس استاندارد بین‌المللی ساخته شود.

جمکران ایستگاه اصلی نباشد
گرچه معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید قمی‌ها هیچ دلیل مشخصی برای مخالفت با عبور قطار تهران-اصفهان از داخل شهرشان ارائه نکرده‌اند اما یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید این مخالفت، دلایل فنی دارد.
احمد امیرآبادی فراهانی در گفت‌وگو با صمت گفت: مسئولان پروژه به ما اعلام کرده‌اند که بنا بر نظر مشاور چینی، از نظر فنی، عبور این خط‌آهن از داخل شهر امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه به ما اعلام شده قرار است ایستگاه قطار پرسرعت اصفهان-تهران در جمکران ساخته شود و مسیری فرعی به صورت آنتنی به ایستگاه مرکزی راه‌آهن در داخل شهر قم داده شود، افزود: مسئولان با این تصمیم مخالف و معتقدند این کار می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری به قم وارد کند زیرا در بهره‌برداری نهایی، امکان اینکه بیشتر قطارها از جمکران عبور کنند و در قم توقف نداشته باشند وجود دارد که در این صورت قم بسیار متضرر می‌شود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قطار پرسرعت تهران-اصفهان به‌صورت زیرسطحی از داخل شهر قم عبور کند مردم دچار آزار و نارضایتی نمی‌شوند و مهم‌تر اینکه تمامی قطارهایی که مقصد آنها اصفهان است از داخل قم عبور می‌کنند که این مسئله می‌تواند در تبدیل شدن قم به یک شهر ریل‌پایه نقش مهمی داشته باشد.

یازیر زمین یا بیرون شهر!
گرچه نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید ایجاد ایستگاه اصلی قطار تهران-قم-اصفهان در جمکران موجب کاهش مزیت‌های اقتصادی این خط‌آهن برای قم می‌شود اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک قم معتقد است در شرایطی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی با عبور قطار به طور زیرسطحی از داخل شهر قم مخالفند، این بهترین گزینه موجود است.
عباس ذاکریان در گفت‌وگو با صمت با اشاره به سخن معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر مخالفت قمی‌ها با عبور قطار پرسرعت از درون شهر گفت: کسی در قم مخالف آمدن قطار به داخل شهر و قرار گرفتن ایستگاه تبادلی در ایستگاه مرکزی فعلی نیست؛ به شرط آنکه قطار به طور زیرزمینی وارد شهر و به شکل زیرزمینی نیز خارج شود.
ذاکریان توضیح داد: قم از جمله شهرهایی است که خطوط راه‌آهن آن را چند تکه و معضلات فرهنگی و اجتماعی زیادی به شهر تحمیل کرده‌ و در تمامی خیابان‌هایی که منتهی به ریل راه‌آهن می‌شوند باید با هزینه‌های سرسام‌آوری تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود. عبور راه‌آهن از داخل شهر محله‌ها و بافت‌های محلی را دوتکه و معضلات زیادی برای مردم ایجاد کرده و یکی از نیازهای قم ایجاد ارتباط بین دو سوی ریل است. از گذشته که خطوط راه‌آهن در قم ایجاد شده، این معضلات وجود دارد و مردم نسبت به ایجاد خطوط جدید که دوباره محله‌ها را تفکیک کند و بر ارتباطات مردم اثر بگذارد، واکنش منفی دارند.
وی با تاکید بر اینکه قطار پرسرعت یا هر قطاری که ایستگاهش داخل شهر باشد، مزیتی برای شهر به‌شمار می‌رود، گفت: براساس مطالعات مشاوری که در شهرداری برای پروژه گرفته‌ایم، عبور قطار از زیرزمین مسئله‌ای منطقی و مرسوم در دنیا است؛ به‌عنوان نمونه در مادرید اسپانیا دو قطار پرسرعت در شمال و جنوب مادرید فعالیت می‌کنند که با تونل زیرزمینی به یکدیگر متصل شده‌اند و محدودیتی برایشان ایجاد نشده است.
به‌گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک قم، در صورت عبور قطار پرسرعت از زیرزمین قم می‌توان یک ایستگاه تبادلی هم با مترو و اتوبوس‌های شهری ایجاد کرد که بهترین محدوده برای این کار، ایستگاه مرکزی فعلی قم است که در نزدیکی حرم حضرت معصومه و یکی از قطب‌های جاذب سفر این شهر قرار دارد.
ذاکریان با تاکید بر اینکه قمی‌ها موافق اجرای پروژه هستند؛ مشروط بر اینکه معضل جدیدی برای شهر ایجاد نشود، ادامه داد: برای جلوگیری از هزینه‌های فرهنگی اجتماعی و هزینه‌های ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، بهترین کار عبور این قطار از زیرزمین و ایجاد ایستگاه تبادلی در ایستگاه مرکزی فعلی است اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی تاکید دارند که قطار به طور سطحی وارد قم و از شهر خارج شود و وقتی مخالفت و درخواست کردیم کار به طور زیرزمینی اجرا شود، ترجیح دادند پروژه از کنار شهر عبور کند که هزینه کمتری برای دولتدارد.
او توضیح داد: وقتی با پیشنهاد عبور زیرسطحی قطار از داخل شهر قم مخالفت کردند ما اعلام کردیم اگر قرار است قطار از حاشیه شهر عبور کند بهترین گزینه برای ایستگاه آن، ایستگاه مترو قم در کنار جمکران است.
می‌توان در این مکان یک ایستگاه چندوجهی ایجاد کرد که در یک طبقه آن ایستگاه مترو، در یک طبقه آن ایستگاه قطار پرسرعت و در طبقه‌ای دیگر پایانه مسافری باشد. در این صورت گرچه قطار را به حرم حضرت معصومه نرسانده‌ایم اما آن را به جمکران متصل کرده‌ایم که یکی دیگر از قطب‌های جاذب سفر قم است.

عبور قطار از جمکران
معاون حمل‌ونقل و ترافیک قم با بیان اینکه درباره آخرین تصمیم‌ها در زمینه این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری قم اطلاع‌رسانی نشده، گفت: به نظر می‌رسد در وزارت راه و شهرسازی تصمیم نهایی را گرفته‌اند و به پیمانکار ابلاغ کرده‌اند و می‌خواهند قطار را از بیرون شهر عبور دهند. او افزود: براساس اطلاعاتی که از پیمانکار پروژه گرفته‌ایم، عبور قطار از بیرون شهر و ایستگاه جمکران به پیمانکار ابلاغ شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد قطار از شمال جمکران عبور کند و بعد از تقاطع با بلوار خلیج‌فارس و پیامبر اعظم قم، از شهر خارج شود.

نگاهی به جزییات پروژه
طول راه‌آهن پرسرعت اصفهان-قم-تهران ۴۱۰ کیلومتر است که ۲۴۰ کیلومتر آن در فاصله اصفهان تا قم و ۱۷۰ کیلومتر آن از قم تا تهران است. طرح راه‌اندازی نخستین خط‌آهن پرسرعت کشور در این مسیر در سال ۸۶ به تصویب دولت وقت رسید و نخستین گام‌ها برای اجرای این پروژه، در اواخر دولت دهم برداشته شد. این پروژه در سال‌های گذشته همواره در تامین فاینانس ناکام بوده و باوجود اینکه توافقنامه تامین اعتبار خارجی برای ساخت راه‌آهن تهران-قم-اصفهان در سال ۸۹ بین ایران و چین امضا شد، در عمل تا سال گذشته اتفاقی در این زمینه نیفتاده بود اما تابستان سال گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد سرانجام وام چینی‌ها به این پروژه به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار نهایی شده و به جریان افتاده است.
عملیات اجرایی راه‌آهن پرسرعت اصفهان-تهران در سال ۸۶ از سوی دولت نهم کلید خورد و گرچه بخشی از کار زیرسازی این پروژه از سمت قم به اصفهان، در دولت دهم انجام شد اما به‌دلیل تامین نشدن منابع مالی، کار متوقف شد تا اینکه در اسفند ۹۳ روحانی در سفر به قم، فرمان آغاز عملیات ساخت این خط‌آهن را صادر کرد. کلنگ اجرای این پروژه از سمت اصفهان نیز، شهریور سال ۹۵ با حضور وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد.
با بهره‌برداری از این خط‌آهن با سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت، زمان سفر از اصفهان به تهران به کمتر از ۳ ساعت می‌رسد. پیش‌بینی شده این خط‌آهن سالانه ۱۶ میلیون مسافر جابه‌جا کند.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.