صنایع و معدن مازندران

» سالن‌های خصوصی؛ نمایش قدرت و ضعف مدیریت

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۶۷۷

علی نعیمی: راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی در شهرهای گوناگون کشور اتفاق مثبتی است که در چند سال گذشته و در شرایط بحرانی تئاتر امروز رخ داده اما باوجود مزیت‌هایی که این طرح دارد شاهد انتقادها و نارضایتی هنرمندان و حتی مدیران تماشاخانه‌های خصوصی از شیوه فعالیت و مشکلاتی که در اداره این سالن‌ها وجود دارد، هستیم.

به گزارش صمت، راه‌اندازی این تماشاخانه‌ها جزو نخستین گام‌هایی است که در راستای رشد و رونق اقتصادی تئاتر خصوصی برداشته شده اما این طرح نیاز به مراقبت و البته نقد و بررسی دارد که همین امر باعث شد در گزارشی به مسائل این مکان‌های هنری بپردازیم. این تماشاخانه‌ها در۳ تا ۴ سال گذشته به هنرمندان و البته قشر جوان و کم‌تجربه تئاتر این فرصت را داده‌ تا با فراغ بال بیشتری به اجرای نمایش‌های مدنظرشان بپردازند. البته اجرای تئاتر در چنین تماشاخانه‌هایی سختی‌ها و شرایط خود را دارد و گاهی شاهدیم برخی هنرمندان از اجرا در چنین سالن‌هایی ابراز نارضایتی کرده‌اند زیرا به‌طور معمول انتظاری که هنرمندان از امکانات و مناسبت‌های اجرا در سالن‌های خصوصی دارند به‌طور کامل متفاوت از اجرا در سالن‌های دولتی است که سال‌ها تجربه حضور در آنها را داشته‌اند.
دریافت درصد و کف فروش از گروه‌های اجراکننده، انتظار فروش بالای نمایش‌ها، لزوم بهره‌گیری از چهره‌های شناخته‌شده، اجرای همزمان ۳ اثر نمایشی در یک سالن و… مشکلاتی است که متقاضیان اجرا در تماشاخانه‌های خصوصی مطرح می‌کنند. باوجود همه این مسائل بازهم بخشی از اهالی تئاتر ترجیح می‌دهند به جای دوندگی برای گرفتن یک سالن اجرای دولتی، حتی با پرداخت هزینه‌ای بیشتر و البته شرایطی آسوده‌تر نمایش‌شان را در تماشاخانه‌ای خصوصی روی صحنه ببرند.
فرهاد شریفی، مسئول رسیدگی به امور موسسه‌ها و تماشاخانه‌های خصوصی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در جهت بهبود وضعیت سالن‌های خصوصی گفت: بسیاری از افرادی که اقدام به راه‌اندازی سالن‌های خصوصی نمایش کردند، به ابعاد کاری که می‌کنند اشراف ندارند و شاید از همین ناحیه دچار کمبودهایی شدند که هرچه به سمت جلو حرکت کردند، این نقص‌ها بیشتر نمایان شد.
سالن‌های خصوصی ازسوی اشخاص گوناگون بدون بررسی و پژوهش راه‌اندازی می‌شوند که همین امر باعث شده ایجاد یک مکان حرفه‌ای با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو باشد. سالن‌های خصوصی از نبود برنامه‌ریزی، اعتبارسنجی و امکان‌سنجی مناسب رنج می‌برند. اینکه یک مکان ۱۰۰ متری را کرایه کنیم و با یک دیوار کاذب آنها را از هم جدا و بعد با ۲۰ صندلی تماشاخانه درست کنیم نشان می‌دهد ما هنوز معنی و کارکرد تماشاخانه را متوجه نشده‌ایم. این سالن‌ها حتی در هزینه‌های نخست نیز دچار مشکل هستند زیرا سالنی با ۲۰ صندلی اصلا سوددهی اقتصادی نخواهد داشت و طبیعی است بعد از مدتی زیربار هزینه‌های اجاره، قبض‌ها و کارکنان کمر خم می‌کند و جوانمرگ می‌شود.
شریفی در ادامه اظهار کرد: البته صحبت‌های من شامل تمامی سالن‌های خصوصی نمایش نمی‌شود. ما در تهران ۵ تا ۶ سالن خصوصی داریم که تلاش می‌کنند به‌شکل سیستماتیک و اصولی کار کنند و مشکلات به‌مراتب کمتری نسبت به باقی سالن‌ها دارند. بزرگترین چالش سالن‌های خصوصی این است که به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های جاری ابعاد مادی نگهداری سالن‌ها گاه آنقدر پررنگ می‌شود که دیگر کسی به ابعاد فرهنگی و معنوی آن دقت نمی‌کند، همین موجب می‌شود گروه‌های تئاتری به دنبال بازیگران سینمایی باشند و جدا از کیفیت اجرا تنها به گیشه توجه کنند، ازهمین رو اصول نخست در نمایش در حال فراموشی است. وی با اشاره به برخورد قانونی با تخلف‌های تماشاخانه‌های خصوصی گفت: به‌تازگی تماشاخانه‌های خصوصی، صنفی را برای نظارت بیشتر بر عملکردشان در شیوه بلیت‌فروشی و شفاف‌سازی قراردادها و رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراض‌ها ایجاد کرده‌اند که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است. این صنف می‌تواند به‌طور جدی و با اختیار کامل نسبت به اجرای قوانین اقدام کرده و جلوی تخلف‌ها را بگیرد. از طرف دیگر این صنف می‌تواند بر شیوه صدور مجوز با کسب شرایط ایده‌آل و استاندارد نظارت داشته باشد و از این مسیر جلوی رشد قارچ‌گونه تماشاخانه‌ها را که گاهی حتی نقطه‌یابی درستی در شهر ندارند، بگیرد.

ضعف امکانات
ضعف در امکانات سالن‌های خصوصی تئاتر برای گروه‌های تئاتری مشکلاتی به وجود آورده است. برخی از این سالن‌ها تنها یک محیط مسقف بدون امکانات نخست و بدیهی مانند تنظیمات نور است و باعث می‌شود اجرای نمایش‌های صحنه‌ای با سختی‌هایی روبه‌رو شود.
سهراب سلیمی بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: تماشاخانه به معنای داشتن یک فضای مسقف نیست، بلکه باید امنیت مخاطب را در همه زمینه‌ها فراهم کرد که در بیشتر سالن‌های خصوصی فعلی این امکان فراهم نشده است.
وی در این رابطه تصریح کرد: در حالی صحبت از خصوصی‌سازی تئاتر می‌کنیم که فعالیت‌های یک تئاتر حرفه‌ای با مشکل روبه‌رو است. وی با بیان اینکه بخش دولتی دارای زیرساخت‌های تعریف شده‌ای است، تصریح کرد: نسل ما جایگاه و چارچوب مناسب برای تئاتر را تجربه کرده است و مسئولان امروز می‌توانند با مطالعه اسناد تاریخی، داشتن فضای تئاتری مناسب را بشناسند اما به جای آن با سلیقه شخصی با هنر اصیل تئاتر برخورد می‌کنند. عضو پیشین هیات‌مدیره خانه تئاتر با بیان اینکه در جهان، دولت دست حمایت خود را از گروه‌های فرهنگ‌ساز بر نمی‌دارد، خاطرنشان کرد: در سطح دنیا دولت همواره پشتیبان گروه‌های تئاتر برای اجرای عمومی است. وی با تاکید بر اینکه بیشتر سالن‌های خصوصی برای تئاتر مجوز امنیت را کسب نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: در این تماشاخانه‌ها امنیت جسمی و فکری برای گروه‌های تئاتری نیز تامین نمی‌شود.
سلیمی با تاکید بر اینکه امنیت اجرایی برای گروه‌ها فراهم نمی‌شود، تصریح کرد: بسیاری از گروه‌ها به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی یا تن به اجرا در صحنه‌های نامناسب می‌دهند یا از به صحنه بردن نمایش خود صرف‌نظر می‌کنند. وی افزود: نه‌تنها گروه‌های اجرایی برای درآمدزایی بیشتر مجبور به پذیرفتن شرایط می‌شوند بلکه تماشاگر نیز برای دیدن نمایش موردعلاقه خود مجبور به قرار گرفتن در یک فضای نامناسب می‌شود.

زنجیره معیوب خصوصی‌سازی تماشاخانه‌ها را تعطیل می‌کند
شاهین چگینی رئیس هیات‌مدیره صنف تماشاخانه‌های ایران گفت: نداشتن برنامه و حمایت نشدن زنجیره معیوب خصوصی‌سازی تئاتر است که حاصل آن تعطیلی تماشاخانه‌ها است. چگینی با بیان اینکه در خصوصی‌سازی تئاتر از رویکرد و الگویی که پیش از این مورد آزمون و خطا قرار گرفته است پیروی نکرده‌ایم، تصریح کرد: از رویکردهایی که در خارج از ایران اجرا شده استفاده نمی‌کنیم و به همین دلیل فضایی بی‌ریشه شکل گرفته است. وی اظهار کرد: تماشاخانه‌های خصوصی به فضای سرمایه‌داری تبدیل شده که محصول تئاتر را ارائه می‌دهد و بازار روزانه بر آن تاثیر بسیاری دارد. به گفته چگینی، تا زمانی که این بازار سودآور باشد سرمایه‌گذاران در فضای تئاتر باقی می‌مانند و زمانی که حاصل آن سودی دربر نداشته باشد صحنه را ترک می‌کنند. رئیس هیات‌مدیره صنف تماشاخانه‌های ایران با بیان اینکه روند سرمایه‌داری موجب تعطیلی تماشاخانه‌های خصوصی می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش از تعطیلی ۲ تماشاخانه «پالیز» و «دا» زمزمه‌هایی از تعطیلی به گوش می‌رسید اما این روزها تعطیلی تماشاخانه‌های خصوصی به طور مستقیم قابل لمس است. وی افزود: در این تعطیل شدن فضاهای تئاتری تضمینی برای بازسازی، بازیابی و جایگزینی وجود ندارد. چگینی با بیان اینکه این روند باعث می‌شود شاهد تعطیلی دیگر تماشاخانه‌های خصوصی باشیم، گفت: در این بازار سرمایه‌داری تئاتر، تولیدکنندگان و هنرمندان هستند که آسیب می‌بینند. وی با بیان اینکه زنجیره تماشاخانه‌های خصوصی معیوب عمل می‌کنند، اظهار کرد: دولت، مرکز هنرهای نمایشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنگاه‌ها و شهرداری‌ها حمایت از فرهنگ کشور را وظیفه خود نمی‌دانند. چگینی تاکید کرد: مرکز هنرهای نمایشی به عنوان نخستین متولی و پدر اهالی تئاتر هیچ برنامه‌ای برای حمایت نه درحال‌حاضر نه برای فردای تئاتر ندارد. وی افزود: بارها در جلسه‌های مختلف با مدیران مرکز هنرهای نمایشی درباره باب شدن وضعیت سرمایه‌داری برای تماشاخانه‌های خصوصی تذکر داده‌ام؛ بلایی که برای تئاتر جبران‌پذیر نیست اما هیچ توجهی هم به آن نمی‌شود. مدیر تماشاخانه استاد مشایخی مدعی شد: امروز تئاتر با وضعیت سرمایه‌داری در مسیری پیش می‌رود که روی بیش از ۶۰ درصد از نمایش‌ها نمی‌توان نام تئاتر گذاشت. چگینی خاطرنشان کرد: بر همین اساس تئاتر اصیل و اجرایی که بتوان بر آن اسم نمایش گذاشت رو به نابودی است. وی با بیان اینکه حراست و دفاع از دارایی‌های خود که تئاتر یکی از آنهاست را بلد نیستیم، تاکید کرد: تماشاخانه‌های خصوصی مناسب برای تئاتر که از گام‌های نخست خصوصی‌سازی در خدمت این هنر بوده‌اند در وضعیت بهتری از ۲ تماشاخانه تعطیل شده قرار ندارند و فشار مالکان روی تماشاخانه‌دارها برای پیشنهادهای تجاری بهتر، از بین رفتن آنها را در پی دارد. وی افزود: تماشاخانه‌های استاندارد خصوصی نفس‌های آخر حضور در عرصه هنر را می‌کشند که با خروج آنها از فهرست تماشاخانه‌های خصوصی معنای واقعی سالن تئاتر نیز همراه با آن از بین خواهد رفت.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.