صنایع و معدن مازندران

» ساخت هواپیمای داخلی؛ از شعار تا واقعیت

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

گروه مجلس: امروز صنعت هواپیمایی کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو است اما کلید رفع مشکلات این حوزه، تولید هواپیما در داخل کشور نخواهد بود زیرا تجربه گواه بر این است که نباید با جان مردم بازی کرد و دست به سیاست‌گذاری‌های شعارگونه زد.

به گزارش خانه ملت، طرح مسئله ساخت هواپیما در داخل کشور موضوع تازه و جدیدی نبوده و همواره از سوی مسئولان و متولیان صنعت هواپیمایی و دولتمردان مطرح ‌شده است، حال برخی تنها فکر ساخت قطعات هواپیما را در سر دارند و برخی دیگر نیز دغدغه‌های بزرگ‌تر و کلان‌تری را در سر می‌پرورانند.
ایده ساخت هواپیما در دهه‌های گذشته به‌ویژه بعد از آغاز تحریم‌های امریکا علیه صنعت هواپیمایی کشور رنگ و بوی جدی به خود گرفت، البته با انجام توافق هسته‌ای و باز شدن مسیر تعاملات اقتصادی با شرکت‌های بزرگ اروپایی و امریکایی، اولویت‌های دولت در حوزه نوسازی ایرلاین‌ها تغییر کرد.
در دولت یازدهم و دوازدهم رویکرد و استراتژی اصلی بر خرید هواپیما قرار گرفت و در این میان قرارداد حدود ۲۰۰ هواپیما از شرکت‌هایی مانند بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر منعقد شد و درنهایت به علت بروز مشکلات تحریمی تنها ۱۱ هواپیما وارد کشور شد.
حال اعمال دوباره تحریم‌ها از آبان امسال راه را برای نوسازی ناوگان هواپیمایی به‌عنوان یکی از بحران‌های ایرلاین‌ها مسدود کرد، بحرانی که در سال‌های گذشته و با فرسوده‌شدن هواپیماها بیشتر پدیدار شده است.
بر اساس گزارش‌های دریافتی، میانگین عمر هواپیماهای کشور حدود ۲۲ سال است، البته با وارد شدن هواپیماهای برجامی مقداری میانگین سنی هواپیماها کاهش پیدا کرد اما هنوز این حوزه در مرحله بحرانی قرار دارد.
حال در شرایط کنونی و با اعمال تحریم‌ها، دو راه برای اصلاح ساختار صنعت هواپیمایی کشور وجود دارد؛ خرید هواپیماهای دست‌دوم یا حرکت به سمت تولید داخلی هواپیما.
در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که خرید هواپیمای کارکرده اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی است به‌طوری‌که به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی مذاکراتی برای خرید این هواپیماها انجام شده است اما گویا مسئولان و دستگاه‌های مربوط استراتژی دوم را نیز در سردارند، به‌طوری‌که وزارت راه و شهرسازی از انعقاد قراردادهای پژوهشی و عملیاتی برای ساخت قطعات و تجهیزات هواپیما با شرکت‌های داخلی خبر داده است. البته در مرحله دوم مسئله ساخت هواپیماهای داخلی نیز مطرح‌ شده است.
حال با توجه به شرایط کنونی عرصه بین‌الملل و ظرفیت‌های داخلی، این موضوع در ذهن‌ها متبادر می‌شود که آیا ساخت هواپیما در داخل کشور امکان‌پذیر است؛ موضوعی که برخی مسئولان و متخصصان با تردید به آن نگاه می‌کنند و برخی نیز آن را عملیاتی می‌دانند.
در این زمینه، شادمهر کاظم‌زاده رئیس کارگروه حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: به‌طور حتم باید از توان و تخصص داخلی برای ارتقای جایگاه کشور و بهبود وضعیت در تمام بخش‌ها استفاده کرد و در این میان صنعت هواپیمایی نیز مستثنا نیست و می‌توان زمینه را برای بومی‌سازی محصولات و تجهیزات فراهم کرد.
نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اعمال تحریم‌ها، فرصت برای جوانان و نخبگان به‌منظور بومی‌سازی محصولات فراهم ‌شده، ازاین‌رو نمی‌توان تحریم‌ها را تنها تهدید دانست بلکه این مسئله فرصتی است تا ما از توان مهندسان و متخصصان خود بهره ببریم.
آیا تولید هواپیما در داخل کشور ‌به‌صرفه است؟
یکی از مسائل مهم و اساسی در بومی‌سازی محصولات خارجی این است که آیا تولید یک محصول پیشرفته و های‌تک مانند هواپیما در داخل کشور به‌صرفه است زیرا نمی‌توان تنها ملاک بومی‌سازی و تولید داخلی را برای این مسئله درنظر گرفت.
با پژوهش‌های انجام‌ شده در سال‌های گذشته، ساخت هواپیمای داخلی در قالب نمونه ۲ یا ۳ برابر و در صورت تولید انبوه به میزان هزینه برای خرید هواپیماهای خارجی باید سرمایه و هزینه درنظر گرفت، بنابراین با توجه به مسائلی مانند واردات مواد اولیه یا تامین برخی تجهیزات، تولید هواپیمای داخلی به‌صرفه نخواهد بود.
در این زمینه کاظم‌زاده تاکید دارد: البته من قبول ندارم که تمام محصولات و تجهیزات هواپیما را در داخل کشور تولید کنیم، بلکه صرفه و مزیت اقتصادی باید در این زمینه موردتوجه قرار گیرد و حتی از تخصص متخصصان خارجی نیز باید استفاده شود.
ایده تولید هواپیما در داخل کشور در حالی از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دیگر متولیان مطرح می‌شود که ایران در دهه‌های گذشته تجربه ناموفقی در تولید هواپیما داشته است نمونه روشن آن نیز تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ با همکاری کشور اوکراین است.
هواپیمای ایران ۱۴۰، مدل تولید ایران هواپیمای اوکراینی آنتونوف ۱۴۰ بود که از سوی شرکت هسا مونتاژ و تولید شد. این هواپیما قادر به حمل ۵۲ مسافر بود.به گفته مسئولان در کل حدود ۷ فروند از این هواپیما ساخته شد که حدود ۴ فروند آن سقوط کرد. آخرین حادثه سقوط هواپیما به سال ۹۳ برمی‌گردد که هواپیمای ایران ۱۴۰ به مقصد شهر طبس، از فرودگاه مهرآباد پرواز کرد اما دقایقی بعد بر فراز شهرک آزادی دچار سانحه شد.
مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۴ اعلام کرد که نمی‌توان بدون درنظر گرفتن امور تخصصی و کارشناسی دست به تولید هواپیما زد و «سیاست‌گذاری برای توسعه صنعت هوایی ایران باید واقع‌بینانه و به ‌دور از ایده‌آل‌گرایی باشد».
نکته قابل‌توجه اینکه در تولید هواپیمای ایران ۱۴۰، بخش قابل‌توجهی از تجهیزات از خارج از کشور وارد شده و در داخل این قطعات مونتاژ می‌شد اما استراتژی امروز مسئولان فراتر از آن رویکرد رفته است، به‌طوری‌که اعلام کرده‌اند برای تولید هواپیمای جدید داخلی، واردات تجهیزات متوقف ‌شده و تنها قطعات در داخل کشور تولید می‌شود.
 رئیس کارگروه حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس درباره رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی برای توقف واردات تجهیزات هواپیما نیز گفت: امروز صنعت هواپیمایی کشور با مشکلاتی در حوزه تجهیزات و قطعات روبه‌رو است، حال نمی‌توان به‌یک‌باره واردات تجهیزات از خارج از کشور را قطع کنیم و تنها محصولات داخلی را استفاده کنیم، ازاین‌رو باید از تجهیزات داخلی با اولویت استفاده کنیم اما نباید به ظرفیت‌های خارجی نیز بی‌توجه باشیم.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.