صنایع و معدن مازندران

» زنگ خطر افزایش دوباره تلفات رانندگی به‌صدا درآمد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۲۴۹

اکرم امینی : افزایش ۱.۷ درصدی تلفات رانندگی در سال ۹۶ پایانی بر روند کاهشی تلفات جاده‌ای در ۱۲ سال گذشته بود.

از سال ۸۴ که با کشته شدن ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر، تلفات رانندگی در جاده‌های ایران رکورد زد، عزمی همگانی در نهادهای دست‌اندرکار ایمنی کشور به‌وجود آمد که سبب شد تلفات رانندگی در جاده‌های ایران روندی نزولی به خود بگیرد و در پایان سال ۹۵ این رقم به ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر برسد. گرچه ۱۵هزار کشته نیز رقم بالایی است اما مقایسه این رقم با آمار کشته‌شدگان سال ۸۴ بیانگر کاهش ۱۲ هزار نفری در میزان تلفات است و ۱۲هزار نفر نیز رقم کمی نیست. با این وجود آمار نهایی سازمان پزشکی قانونی درباره تلفات رانندگی در جاده‌های ایران در سال ۹۶ بیانگر کشته شدن ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در حوادث ترافیکی جاده‌هاست که نسبت به آمار کشته‌شدگان سال ۹۵ افزایش ۱.۷ درصدی دارد.

تدوین نقشه ایمنی راه‌ها
گرچه رساندن آمار کشته‌شدگان در تصادفات رانندگی کشور از ۲۷ هزار نفر به حدود ۱۶ هزار نفر کاری دشوار است اما به‌نظر می‌رسد برای کاهش بیشتر این آمار و رساندن تعداد کشته‌شدگان رانندگی به زیر ۱۰ هزار نفر هنوز راه‌های سخت‌تری پیش روی مردم و مسئولان است.
در همین راستا مدتی است تدوین نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در دستورکار نهادهای دست‌اندرکار در امر ایمنی و در رأس آن، کمیسیون ایمنی راه‌های کشور قرار گرفته است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها درباره نقشه ایمنی راه‌ها گفت: این برنامه در دو محور پیگیری می‌شود که در گام نخست، بر جاده‌ها، خودرو، نیروی انسانی و اصلاح هندسی متمرکز شده‌ایم.
وی افزود: در گام بعدی، سیاست‌گذاری‌های کلان دنبال شده که در این حوزه یک راهبرد وجود دارد و آن کاهش تعداد ناوگان مسافری و باری و سوق دادن آن به سمت حمل‌ونقل ریلی و هوایی است. به‌گفته تقی‌زاده، توسعه حمل‌ونقل همگانی انبوه‌بر، از مسائلی است که منجر به کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای می‌شود و در این نقشه راه دیده شده است. دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها معتقد است برنامه‌ریزی‌ها در نقشه ایمنی راه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که پایه تعداد مجروحان و قربانیان سوانح جاده‌ای، صفر باشد.
آنطور که تقی‌زاده گفته، نقشه راه ایمنی راه‌های کشور، برنامه‌ای ‌ده‌ساله است که در آن موضوعاتی مانند ایمن‌سازی ناوگان و جاده و نیروی انسانی، مدیریت ایمنی و اقدامات بعد از سانحه مطرح و در هر بخش نیز برنامه‌های عملیاتی شامل ۷۰۰ اقدام تعریف شده است.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی معتقد است با تصویب نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در هیات دولت و عملیاتی شدن آن، شاهد کاهش ملموس تلفات جاده‌ای خواهیم بود.

نهاد راهبر ایمنی نداریم
باوجود کمیسیون ایمنی راه‌ها در کشور که وزیر راه و شهرسازی ریاست آن را برعهده دارد، نبود نهاد راهبر قدرتمند در امر ایمنی هنوز دغدغه برخی فعالان این حوزه و به‌گفته آنها، دلیل بالا بودن آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در ایران است. حمید صفریان، رئیس کارگروه فرهنگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه عوامل گوناگونی در بالا بودن آمار تلفات رانندگی در ایران نقش دارند، اظهار کرد: در این میان مهم‌ترین دلیل را می‌توان نبود نهاد راهبر متمرکز بر بحث ایمنی دانست.
صفریان افزود: گرچه عوامل انسانی، خودرو و راه نیز در بروز تلفات رانندگی موثر هستند اما مهم‌ترین مشکل ما در این بخش، ضعف مدیریتی است که بتواند عوامل گوناگون از جمله قانونمندکردن، آموزش، فرهنگ‌سازی و… را پوشش دهد.
رئیس کارگروه فرهنگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها معتقد است گرچه درحال‌حاضر کمیسیون ایمنی راه‌ها در کشور فعال است اما به‌نظر می‌رسد این نهاد همت جدی در زمینه کاهش تلفات رانندگی نداشته است. وی تاکید کرد: تاکنون از این نهاد تمرکز کافی بر موضوع کاهش تلفات و برنامه بلندمدت عملیاتی قانع‌کننده ندیده‌ایم و بیشترین مشکل را در این بخش داریم.
این فعال حوزه ایمنی در پاسخ به این پرسش که چرا کمیسیون ایمنی راه‌ها نتوانسته نقش نهاد راهبر در حوزه ایمنی را در کشور بازی کند؟ گفت: در همه کشورهایی که ایمنی را به‌طور جدی دنبال کرده و کاهش قابل‌توجهی در تلفات رانندگی داشته‌اند، برنامه مشخصی در این زمینه وجود دارد اما از آن مهم‌تر این است که در همه این کشورها، مسئولان در رده‌های بالای حکومت و در سطح ریاست جمهوری وارد موضوع ایمنی شده و در این موضوع دخالت جدی داشته‌اند. او با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد کمیسیون ایمنی راه‌های کشور چندان نقش تاثیرگذاری در کاهش تلفات جاده‌ای ندارد، ادامه داد: گرچه همه نهادهای گوناگون دست‌اندرکار ایمنی در این کمیسیون نماینده دارند و این کمیسیون جزو شوراهای عالی کشور است اما تاکنون خروجی عملیاتی خاصی از این نهاد ندیده‌ایم.
صفریان درباره نقشه ایمنی راه‌ها که در کمیسیون ایمنی راه‌ها تدوین شده گفت: بعد از وقوع چند سانحه بزرگ تصادف نسبت به تدوین این نقشه اقدام شد و به‌نظر می‌رسد این نقشه بیشتر یک جمع‌بندی فوری باشد و تاکنون شاهد خروجی عملیاتی یا برنامه کوتاه یا بلندمدتی که کاربران آثار آن را مشاهده کنند، در این زمینه نبوده‌ایم.
او افزود: آثار هر برنامه عملیاتی را باید کاربران مشاهده و درک کنند. اگر این نقشه راه، خروجی داشت نباید سوانح بزرگ جدید رقم می‌خورد و افزایش دوباره مصدومان و تلفات جاده‌ای را نداشتیم، درحالی که برخی نهادهای دست‌اندرکار در حوزه ایمنی و ارائه آمار تلفات رانندگی، برای امسال افزایش آمار تلفات را پیش‌بینی کرده‌اند.
رئیس کارگروه فرهنگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها یادآور شد: گرچه ناکارآمدی مدیریت از مهم‌ترین عوامل بالا بودن تلفات رانندگی درحال‌حاضر است اما نباید فراموش کنیم که در حوزه رفتار هم به شدت آسیب‌پذیر هستیم و برای ارتقای رفتارهای ترافیکی نیز کاری انجام نشده است. از سهم خودرو و جاده در تصادفات نیز نباید غافل باشیم.

نقاط ضعف کمیسیون ایمنی راه‌ها
نبود نهاد راهبر ایمنی در کشور که بتواند روند دشوار کاهش تلفات رانندگی به زیر ۱۰ هزار نفر را پیگیری کند، دغدغه برخی مسئولان نیز است. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: اگر قرار باشد آمار تلفات رانندگی در جاده‌ها را به زیر ۱۰ هزار نفر برسانیم، کار بسیار دشوارتری پیش رو داریم که نیازمند سرمایه‌گذاری بالا، دانش فنی بسیار خوب در حوزه ایمنی، هماهنگی بین نهادها و مدیریت اجرایی بسیار قوی است. هدایتی معتقد است کمیسیون ایمنی راه‌ها درحال‌حاضر ضعف‌هایی دارد که به‌دلیل آنها نمی‌توان این کمیسیون را به‌عنوان نهاد راهبر ایمنی به‌رسمیت شناخت.
هدایتی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، نهاد راهبر واحد ایمنی باید اختیارات قانونی داشته باشد، ادامه داد: کمیسیون ایمنی راه‌ها براساس مصوبه هیات وزیران شکل گرفته که مصوبه‌های دولتی نیز برای سازمان‌های زیرمجموعه دولت لازم‌الاجراست. با این حال، برخی نهادهای دخیل در حوزه ایمنی از جمله صداوسیما و نیروی انتظامی زیرمجموعه دولت نیستند و مصوبه‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها برای آنها لازم‌الاجرا نیست.
او با بیان اینکه نهاد واحد راهبر در امر ایمنی، باید مستقل از سازمان‌های اجرایی باشد، اضافه کرد: این نهاد باید بتواند بر کل روند ایمنی و همه نهادهای درگیر این حوزه نظارت داشته باشد اما درحال‌حاضر و در شرایطی که برخی دست‌اندرکاران ایمنی، زیرمجموعه دولت نیستند، عملکرد کمیسیون ایمنی نیز مطلوب نخواهد بود.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.