صنایع و معدن مازندران

» «زمان» و «سرمایه» چالش تعامل صنعت خودرو و دانش‌بنیان‌ها

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید


گفت‌وگوی صمت با پژوهشگران و کارشناسان خودرو نشان داد

فاطمه امیر احمدی: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌تازگی مورد توجه فعالان بخش صنعت و صنعتگران قرار گرفته‎اند چراکه در این شرایط و با وجود تحریم‎ها، توانمندی‎های دانشی آنها را افزایش می‌دهد.

در این راستا، خودروسازان داخلی برای بومی‌سازی بخشی از قطعات که وابستگی خارجی دارند با این مراکز علمی وارد همکاری شده‌اند.

تضمین بازار برای دانش‌بنیان‌ها
سیدمحمد سیدجلالی، دانش‎آموخته مهندسی کامپیوتر، چند سالی است فعالیت خود را در زمینه ساخت ابعاد میکرونی و ساخت قطعاتی که باریک‌تر از یک تار مو هستند، آغاز کرده است. وی درباره کمک این شرکت دانش‌بنیان به صنعت خودرو کشور به صمت گفت: در ساخت و تامین برخی قطعات مانند حسگر اکسیژن(با یک میلیون مصرف داخلی)، انواع حسگرهای فشار، دما و… که بخشی از آنها هنوز در ایران خودکفا نشده، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کمک‎کننده باشند.
او ادامه داد: ما در شرکت دانش‌بنیان خود، نه تنها روی این قطعات، بلکه روی تجهیزاتی که برای ساخت این قطعات نیاز است مطالعه داشته و با مهندسی معکوس آنها را بومی‌سازی کرده‌ایم. در زمینه سخت‌افزاری ممکن است فردی با سرمایه‌گذاری دستگاه‎های مورد نیاز را وارد کند اما در کشور افراد متخصصی که بتوانند از این دستگاه‌ها استفاده و با آن کار کنند، خیلی کم هستند.
وی افزود: در شرایط فعلی که مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول تا حدود زیادی امکان واردات را از بین برده، فرصتی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان به‎عنوان ظرفیت‌های موجود گذاشته تا به صنعت نزدیک‌تر شوند و تعامل بیشتری بین فعالان این دو حوزه به‌وجود آید.
این پژوهشگر حوزه فناوری یادآور شد: این محدودیت‌ها نوعی فرصت بود که صنعتگر را ناگزیر کرد از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند. با این حال، نوعی حمایت معنوی نیاز است تا توانمندی‌ها به‌‌منصه ظهور برسد. ما به‎عنوان یک شرکت دانش‌بنیان هیچ انتظاری برای حمایت‌های مالی نداریم، اما برای فعالیت نیاز داریم تا سفارش‌گذاری از سوی شرکت‌های صنعتی انجام شود.
سیدجلالی با بیان اینکه در نمایشگاه خودرو و قطعات آن شرکت سایپا از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کرده بود تا به‎طور مستقیم حضور داشته باشند، توضیح داد: در این نمایشگاه، خودروساز، قطعات خودکفا نشده را اعلام کرده و از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت به همکاری شده بود. به‎عنوان مثال، موتور برف پاک‌کن قطعه‌ای بود که هنوز داخلی‌سازی نشده است. خودروساز کاری به آنچه من دانش‌بنیان انجام دادم، ندارد فقط اعلام می‌کند اگر توان و ظرفیت و دانش مورد نیازش را در ساخت قطعات خاص داریم، آن را اعلام کنیم.
سیدجلالی درباره آزمون و خطای این شرکت‌ها برای همکاری صنعتی گفت: آزمون و خطا اجتناب‎ناپذیر است زیرا تولید صنعتی امری نبوده که پیش‌تر من شرکت دانش‌بنیان در آن فعالیت داشته باشم.
وی ادامه داد: البته برای برخی صنایع مانند تجهیزات وزارت دفاع صفر تا صد قطعه‌ای را با تیراژ محدود ساخته و تاییدیه هم گرفتیم، اما تیراژ در خودروسازی‌ها بسیار بالا است. به‎عنوان نمونه، روزی ۲هزار حسگر نیاز دارند که رقم بالایی است؛ بنابراین می‌توان به سمت بومی‌سازی رفت اما به‎شرط اینکه تقاضا وجود داشته باشد.
این فعال حوزه تحقیق و توسعه با بیان اینکه به‎طور قطع این قابلیت در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی وجود دارد، گفت: دانش فنی را در اختیار داریم و فقط باید به لحاظ سخت‌افزاری فرآیند را به آن سو (تولید انبوه) هدایت کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های دیگر از صنعت آزمون خود را پس داده‌اند.
وی تاکیدکرد: اگر مراکز علمی به‎سوی تجاری‌سازی محصولات حرکت کنند، اما مصرف‌کننده به‎عنوان مثال با رفع تحریم‌ها با ۲۰سنت ارزان‌تر مبادرت به واردات کند(چون به‎طور معمول هر تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ای به فکر سود خود است)، تمام سرمایه‌های این شرکت‌ها از بین می‌رود. این با حمایت محصولات داخلی منافات دارد زیرا این امر باید همیشگی باشد، نه فقط در شرایط سخت که تولیدکنندگان نهایی با مشکل روبه‎رو شده‎اند. در نتیجه الزام و تعهد به خرید باید در داخل وجود داشته باشد و با در نظر گرفتن یک بازه زمانی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به تولید تجاری بپردازند.

با تیروان‌ها آغاز کنند
شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه درباره حمایت معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صنعتگران داخلی به‎ویژه خودروسازان به صمت گفت: مسئله این است که خط تولید نمی‌تواند معطل بماند که فرآیند صنعتی‌سازی در مراکز علمی یک یا ۲ سال به‎طول بینجامد. مسئله دیگر، نیاز به سرمایه‌گذاری کلان است زیرا تیراژ بالا بوده و این امر به لحاظ تامین سرمایه ممکن است از توان شرکت‌های دانش‌بنیان خارج باشد.
وی افزود: در زمینه صنعتی‌سازی دو موضوع در ایران مهم است؛ زمان و سرمایه‌گذاری. شرکت‌های دانش‌بنیان که به‏طور معمول پژوهشگران و اعضای هیات‌علمی، مدیریت آنها را برعهده دارند از توان سرمایه‌گذاری خیلی بالایی برخوردار نیستند.
معتقدم این شرکت‌ها باید با مجموعه‌هایی که سال‌ها است فعالیت و تامین قطعات مربوط به سیستم الکترونیکی خودرو را انجام می‎دهند، مشارکت داشته و تشکیل جوینت‏ونچر بدهند. به‎عنوان نمونه، شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی که از ظرفیت زیادی برخوردار هستند و برای وارد کردن قطعات مورد نظر به واحدهای خودروسازی مشکلی ندارند، زیرا به مسائل آن آشنا هستند دانش‌بنیان‌ها می‎توانند از این کانال با خودروسازان وارد همکاری شوند.
عضو هیات‌علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی عنوان‎کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بخواهند از صفر شروع و استانداردسازی‌ها را رعایت کنند در کنار سرمایه‌گذاری‌های کلان جدید ممکن است زمان زیادی از دست برود. بهتر است این شرکت‌ها به‌جای ارتباط مستقیم با خودروساز، با شرکت‌های تیروان و ساپلایرهای خودروسازی در ارتباط باشند.
وی یادآور شد: البته ممکن است این موضوع در کشور رابطه‌ای باشد یعنی به‏راحتی شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانند وارد همکاری شوند. اگر شرکت پژوهشی کار منحصربه فردی را انجام داده که پیش از این انجام نشده است، شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت.

الزام صنایع مادر به تعامل
سیدجلالی در ادامه در پاسخ به آزادی گفت: این امر دست‌کم از سوی شرکت ما در حال پیگیری است اما تا زمانی که یک رویکرد هدف‌مند برای اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی که از آن سخن می‌گوییم؛ یک رویکرد پژوهشی نباشد، کار جلو نمی‌رود. ما هم به‎دنبال شروع از ابتدا نیستیم که به‏طور قطع، مدت زیادی می‌خواهد، اما برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید رویکردی در صنایع مادر و اصلی وجود داشته باشد.
به‏عنوان نمونه، اگر حسگر دارای ۵ قطعه است از این شرکت‌ها خواسته شود ۴ قطعه را وارد اما یک قطعه را باید بومی‌سازی کنند. برای این امر نیز باید زمان تعیین شود. پس از انجام، همین الزام ادامه یابد تا اینکه در زمان‌بندی مناسب تمام ۵ قطعه داخلی‌سازی شوند.

کمک به واحدهای تحقیق و توسعه
آزادی در ادامه و در پاسخ به این جوان پژوهشگر اظهارکرد: شرکت‌هایی وجود دارند که قطعه‌ساز هستند و به‎طور معمول قطعات را کپی کرده‌اند. ما در ایران به‎ندرت واحدهایی را داریم که توان و ظرفیت توسعه طراحی محصول را داشته باشند. به این ترتیب خودروسازان در بحث خودروهای جدید پیشرفت کرده‌اند و اگر موضوع تحریم‌ها مطرح نمی‌شد نمود آن در بازار خودرو در فاصله ۲ تا ۳ سال آینده شاهد بودیم، قطعه‌سازان رشد نداشتند.
گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت سایپا چند سالی است درگیر این موضوع هستند و تحولاتی در روند فعالیت آنها اتفاق افتاده که متاسفانه قطعه‌سازان از آن غافل هستند و این نقطه ضعف صنعت خودرو کشور است.
وی افزود: اینکه چرا صنعت قطعه نتوانسته خود را به سطح صنعت خودروسازی برساند، مربوط به بخش تحقیق و توسعه (R&D) آن است. این بخش در خودروسازی فعال است اما در قطعه‌سازی فعالیتی از آن نمی‌بینیم. چرا؟ به این دلیل که قطعه‌سازان به کپی‎کاری‌ عادت کرده‌اند. به این ترتیب به‌جای اینکه کار پژوهشی انجام دهیم و خودمان به دانش فنی ساخت و توسعه قطعات برسیم، تنها هنرمان مهندسی معکوس با در اختیار داشتن نقشه قطعات بوده است. مفهوم این نوع عملکرد به معنی رسیدن به دانش طراحی قطعات نیست.
عضو هیات‌علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در بیان راهکار رفع این مشکل گفت: اقدامی که باید انجام شود تعامل شرکت‌های قطعه‌ساز با دانش‌بنیان‌ها برای طراحی و ساخت قطعات جدید است تا در این زمینه خودکفایی واقعی محقق شود.
در این‎باره به نظر می‌رسد این خودروساز است که باید زنجیره تامین خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان وصل کند. آزادی با تایید این سخن ادامه داد: به‎طور قطع، این رویکرد باید استراتژی خودروساز باشد که به ساپلایرهای خود دیکته کند برای محصولات جدید، همکاری جدی با دانش‌بنیان‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی داشته باشند.
وی تاکید کرد: به این موضوع باید به‎عنوان استراتژی کلان در صنعت خودرو توجه شود، آن‏هم در نه تنها در سطح دیزاین خودرو به شکل کلی، بلکه در بحث کانبان (سیستم اطلاع‌رسانی تولید است؛ واژه‌ای ژاپنی است که برای نخستین‎بار تویوتا آن را وارد فضای مدیریت کرد) با تیروان‌ها دنبال شود(تعامل و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان). صنعتگران باید از ظرفیت‌های داخلی بهترین بهره‌برداری را داشته باشند.
آزادی در پایان عنوان کرد: موضوع مهم استمرار این روند است. با توجه به تغییراتی که در سطح مدیریت‌های کلان خودروسازی داریم متاسفانه به‎طور معمول دیدگاه‏ها و استراتژی‌ها ثابت نیست و برنامه‌ها دستخوش تغییر می‌شوند. باید این رویکرد بلندمدت باشد. این موضوعی نیست که در کوتاه‌مدت اتفاق بیفتد و انتظار تحول داشته باشیم.
همکاری و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تحقیق و توسعه باید در استراتژیک کلان صنایع گنجانده شود که با تغییر مدیر و مدیرعامل باز هم مدیریت جدید ادامه‌دهنده راه اصلی باشد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.