صنایع و معدن مازندران

» روزانه چند میلیون لیتر سوخت و چگونه قاچاق می‌شود؟

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

گروه مجلس: رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید مشخص شود روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین از کجا، به‌وسیله چه کسانی و برای کدام مقصد قاچاق می‌شود، پشت‌صحنه‌های آنها چه کسانی هستند و شیوه‌های قاچاق آنها چگونه است؟

به گزارش صمت این نخستین‌باری نیست که یک نماینده مجلس در زمینه قاچاق سوخت صحبت می‌کند اما نخستین‌باری است که یک نماینده مجلس به این اندازه شفاف و صریح درباره نحوه قاچاق از سطح‌های مختلف و احتمالی صحبت می‌کند. اگر به عدد ۲۰ میلیون لیتری که رئیس کمیسیون انرژی می‌گوید بتوانیم به‌عنوان یک رقم قابل‌اتکا اعتماد کنیم، تا حدی می‌توان ابعاد این فساد بزرگ را شناسایی و درک کرد.
چنین حجمی از بنزین را با ظرف‌های معمولی برای حمل مایعات نمی‌توان قاچاق کرد. تانکرهای بزرگ و مخازن خاص لازم است تا بتوان حداقل ۱۰۰ هزار لیتر یا بیشتر را جابه‌جا کرد. همین‌طور هنگامی‌که این نماینده مجلس از مسیر قاچاق می‌گوید، یعنی راه‌های مشخص برای قاچاق هستند و در کمیسسیون انرژی با مقامات مسئول وزارت نفت و به‌احتمال زیاد سایر مسئولان دولتی درباره آن صحبت شده است.
حداقل از ابتدای پاییز تابه‌حال بارها و بارها درباره قاچاق سوخت و کنترل مصرف صحبت شده است اما سخنان فریدون حسنوند واقعیت‌های بزرگ‌تر و روشن‌تری را در برابر چشم ما قرار می‌دهد؛ اینکه ابعاد فساد قاچاق سوخت، به‌طور عام و بنزین به‌طور خاص، بسیار وسیع‌تر و بزرگ‌تر از آن است که تصور می‌شود.
برای مدیریت و کنترل مصرف قرار شده که کارت سوخت مالکان خودرو احیا شود اما تا زمانی که قاچاق سوخت به شکلی که این نماینده مجلس می‌گوید ادامه دارد، بازگشت کارت سوخت و حتی سهمیه‌بندی هم نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت زیرا مادامی‌که علت اصلی بیماری (فساد) شناسایی نشود، درمان مناسبی هم برای آن مشخص نخواهد شد.
اما آنچه این مسئله را تعجب‌آور می‌کند، این است که چگونه مقامات مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا مقامات امنیتی کشور هنوز اقدامات لازم را در این زمینه انجام نداده‌اند؟ فسادی به این اندازه بزرگ به معنای شبکه و مافیایی مانند قاچاق مواد مخدر، یک فساد سازمان‌یافته است که چنین حجمی از سوخت را هر روز از شبکه توزیع سوخت کشور جدا کرده و به مقاصدی که مرزهای مشترک با همسایگان است، حمل می‌کند.
این حجم از سوخت را نمی‌توان از پمپ‌بنزین‌ها گرفت زیرا حجم مصرف در شهرهای بزرگ با یک نوسان مختصر و قابل‌شناسایی مشخص می‌شود. جدا کردن این حجم از سوخت موردنیاز روزمره چندان آسان به نظر نمی‌رسد زیرا شرکت پخش و پالایش هم مقررات و انضباط خاصی برای توزیع و اعلام وصول سوخت دارد اما با علم به این شرایط بازهم پرسش پیش می‌آید که چگونه باوجود این مقررات و سازمان گسترده برای کنترل توزیع سوخت، ممکن است ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز قاچاق شود؟
در گذشته برخی از فعالان اقتصادی و صاحبنظران گفته بودند که باید نرخ سوخت را افزایش داد تا حاشیه سود قاچاق بنزین کاهش یابد و متوقف شود. البته نباید فراموش کرد افزایش نرخ پیامدهای اقتصادی برای جامعه خواهد داشت. متاسفانه پرونده‌های قاچاق بنزین هواپیما و قیر را تجربه کرده‌ایم و این دو خیلی دور نیستند. اگرچه از جهت فراگیری و تاثیر در زندگی روزانه و اقتصاد کشور هم با بنزین قابل‌مقایسه نیستند اما صحبت‌های این نماینده مجلس واقعیت‌های عریانی را نشان می‌دهد. واقعیت آن است که نخست باید ریشه فساد را خشک کرد و بعد به مسئله حاشیه سود قاچاق سوخت یا اقتصادی بودن تولید بنزین پرداخت.
گفتنی است در بحث قاچاق سوخت هواپیما و قیر گروهی از فاصله نرخ دولتی آن باقیمت بازار آزاد سوءاستفاده کرده و اقدام به قاچاق آنها می‌کردند. پس از کشف و علنی شدن این قاچاق که البته هم‌زمان نبودند، با اصلاح نرخ آنها بحث قاچاق این دو فرآورده منتفی شد.
نکته دیگری که در صحبت‌های فریدون حسنوند قابل‌تامل بوده، پول حاصل از این قاچاق است. وجوه حاصل از این فساد بزرگ که خود یک پولشویی بزرگ به‌شمار می‌رود، چگونه و از چه مسیری نقل‌وانتقال می‌یابد؟ به‌عبارت‌دیگر اینجا تنها فعل قاچاق بنزین مطرح نیست، بلکه پولشویی حاصل از این جرم نیز ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد. اگر وجوه حاصل‌شده روزانه یا هفتگی هم تسویه‌حساب و جابه‌جا شود، رقم سنگینی است که از مجاری بانکی انجام شده و قابل‌شناسایی است.
نکته جالب‌تری که از بین صحبت‌های ایشان به‌دست می‌آید این است که هنوز ‌رقم مشخصی برای حجم قاچاق بنزین به‌دست نیامده است. این نماینده مجلس می‌گوید بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز؛ یعنی بازهم رقم قطعی و مشخص برای نمایندگان مجلس و مسئولان ذی‌ربط وجود ندارد.
صحبت‌های این نماینده مجلس را که بخشی از واقعیت‌های قابل‌بیان و افشای این پرونده بوده و در مقام نماینده مردم در مجلس مطرح کرده است، باید به‌دقت مطالعه کرد. به‌طور قطع اذهان عمومی و افراد تیزبین ابعاد و زاویه‌های بیشتری را کشف خواهند کرد.
فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه بنابر دلایل فنی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی موضوع گرانی بنزین را رد کرده است، گفت: در برنامه ششم توسعه به شرط‌هایی به دولت اجازه داده شد نرخ سوخت واقعی شود که این شرط‌ها درحال‌حاضر محقق نشده است و تا زمانی که این شرط‌ها وجود نداشته باشد افزایش نرخ و سهمیه‌بندی در دستور کار دولت نیست.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها معتقد هستند بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود، افزود: پرسش این است که این ۲۰ میلیون لیتر از کجا، به‌وسیله چه کسانی و برای کدام مقصد قاچاق می‌شود و پشت‌صحنه‌های آنها چه کسانی هستند و شیوه‌های قاچاق آنها چگونه است؟. وی با اشاره به اینکه مسیر تولید بنزین و سوخت مشخص است، ادامه داد: آیا از مسیر ۴ پالایشگاه این اتفاق رخ می‌دهد؟ از مسیر پالایشگاه تا جایگاه اتفاقی می‌افتد یا پس از جایگاه؟ از هرکدام از این مسیرها این اتفاق رخ دهد، آمار را زیر سوال می‌برد. وی اظهار کرد: آیا بهتر نیست پیش از اینکه به سراغ گرانی رفته و حرفی از گرانی بنزین زده شود، راه‌های پیشگیری از ۲۰ میلیون لیتر قاچاق عملیاتی شود. وی با بیان اینکه گران شدن ساده‌ترین و آسان‌ترین اقدام برای کاهش مصرف بنزین است اما با هزینه بسیار بالای امنیتی و اجتماعی افزود: باید راهکارهای مختلف جلوگیری از قاچاق برای تمام دستگاه‌ها مشخص شود تا مانع قاچاق سوخت شد و حداقل اگر ۵۰درصد از این قاچاق سوخت کاهش یابد، یعنی ۱۰ میلیون لیتر قاچاق کاهش ‌یافته که این کاهش قاچاق به میزان افزایش نرخ بنزین برای کشور، درآمد حاصل می‌کند. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز در بسیاری از موضوع‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی پروانه‌هایی صادر و سهمیه‌های سوختی ارائه می‌شود که وجود خارجی ندارد. اگر نظارت و انتظامی در این حوزه وجود داشت، کاهش مصرف سوخت اتفاق می‌افتاد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.