صنایع و معدن مازندران

» روایتی از پاسخگویی سازمان‌ها به مردم

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۲۵۰

علی نعیمی: بیش از یک سال از آغاز فعالیت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌گذرد؛ سامانه‌ای که قرار است همزمان با شفافیت اطلاعات و پاسخگویی به شهروندان در مسیر امنیت روانی جامعه گام بردارد.

با این حال تعداد سازمان‌هایی که هنوز به این سامانه نپیوسته‌اند و به‌اصطلاح جزو سازمان‌های غیرپاسخگو به‌شمار می‌روند، کم نیست.
به گزارش صمت، این سامانه تیر سال ۱۳۹۶ در آیینی با حضور وزیران وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات و فناوری ارتباطات فعالیت خود را پس از یک دوره آزمایشی ۴۵‌روزه، به‌طور رسمی آغاز کرد.
براساس گزارش آماری سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تا این لحظه و با گذشت بیش از یک سال از آغاز فعالیت این سامانه، از ۵۰۹ سازمان زیرمجموعه قوه مجریه ۲۹۱ سازمان و از ۱۰ سازمان زیرمجموعه قوه مقننه، ۸ سازمان به این سامانه متصل شده‌اند.
همچنین تاکنون ۲هزارو ۹۳۳ درخواست از سوی مردم در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ثبت رسیده که به ۲ هزار و ۴۷۱ درخواست پاسخ داده شده و به‌طور کلی میانگین پاسخگویی به درخواست‌های مردمی ۷۶ درصد بوده است.
براساس این گزارش در مجموع ۳۷۳ شکایت در سامانه یادشده ثبت شده که سازمان‌های متصل به سامانه تنها به ۱۳۶ شکایت پاسخ داده‌اند و تاکنون ۴۴۰ سازمان به سامانه متصل شده‌اند که بیشتر این سازمان‌ها زیرمجموعه قوه مجریه قرار دارند.
بیشترین درخواست و پرسش‌های مردمی (۲۳۴ درخواست)، مربوط به وزارت کشور است که این وزارتخانه به تمامی درخواست‌ها در میانگین زمانی ۲۸ روز پاسخ داده است.
براساس اعلام دبیرخانه سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تعداد درخواست‌ها از قوه مقننه ۴۹ درخواست بوده که تنها به ۸ درخواست پاسخ داده و میانگین زمان پاسخگویی به درخواست‌ها ۱۷۵ روز است.
تعداد درخواست‌های مردمی از قوه قضاییه (روزنامه رسمی کشور)، ۴۴ درخواست بوده که به ۴۳ درخواست در میانگین زمانی ۱۳ ‌روز پاسخ داده شده است.
از میان ۷ شهرداری متصل به سامانه، بیشترین درخواست‌ها مربوط به شهرداری تهران با ۲۹ درخواست و میانگین پاسخگویی ۲۳ روز بوده است.
گفتنی است تنها شهرداری‌های تهران، اصفهان، کرج، مشهد مقدس، کرمانشاه، رشت و دیلم به این سامانه پیوسته‌اند.
در میان استانداری‌های کل کشور نیز بیشترین تعداد درخواست مربوط به استانداری هرمزگان بوده که به تمامی ۱۳۶ درخواست در میانگین زمانی ۵ روز پاسخ داده است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها سازمانی است که تمامی زیرمجموعه‌های آن به سامانه متصل شده‌اند.
در همین زمینه حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با اشاره به رشد تعداد سازمان‌های متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: درحال‌حاضر ۴۴۰ سازمان مشمول قانون به سامانه متصل شده‌اند که نسبت به یک ماه گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.
دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات افزود: انتظار داریم تمامی سازمان‌های مشمول قانون در سریع‌ترین زمان به این سامانه بپیوندند زیرا پس از گذشت یک سال از آغاز به‌کار رسمی این سامانه، بهانه‌ای برای نپیوستن پذیرفته نیست.
انتظامی گفت: درخواست‌های مردم برای اطلاعات نسبت به ابتدای مرداد، ۱۴ درصد رشد داشته است. همچنین پاسخ سازمان‌ها ۱۷ درصد و ثبت‌نام‌کنندگان ۱۲ درصد افزایش داشته‌اند. وی اظهار کرد: در همین مدت متاسفانه پاسخگویی ۷ درصد و میانگین زمان پاسخگویی ۲ درصد کاهش داشته است.
انتظامی درباره شکایت‌های مردم نسبت به پاسخ‌ها گفت: سازمان‌ها مکلفند پاسخ مناسبی به درخواست هر شهروند بدهند اما در صورتی که پاسخ‌ها ناکافی باشد مردم می‌توانند شکایت خود را در سامانه ثبت کنند تا کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به آن رسیدگی کند.
میانگین پاسخگویی سازمان‌های متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به درخواست‌ها و شکایت‌ها در سامانه ۷۸ درصد است که در این میان، وزارتخانه‌هایی مانند کشور، جهاد کشاورزی، امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، سازمان ملی استاندارد، سازمان انرژی اتمی و چند سازمان دیگر، با بالاترین میانگین پاسخگویی یعنی ۱۰۰ درصد، در صدر پاسخگوترین سازمان‌ها به مطالبات مردمی قرار دارند.
همچنین وزارت اقتصاد و امور دارایی با میانگین ۹۹درصدی، بانک مرکزی با میانگین ۹۶درصدی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با میانگین ۹۵درصدی و وزارتخانه‌های نیرو و کار، تعاون و رفاه اجتماعی هر کدام با میانگین ۸۸درصدی، در رده‌های قابل قبول میانگین پاسخگویی به مطالبات شهروندان قرار دارند.
در مقابل، سازمان‌هایی مانند جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و استانداری‌های خوزستان، کرمانشاه و کردستان، با صفر درصد پاسخگویی به نسبت تعداد درخواست‌ها، در پایین‌ترین رده سازمان‌های پاسخگو در این سامانه قرار گرفته‌اند.
براساس این گزارش، میانگین پاسخگویی مجلس شورای اسلامی به درخواست‌های شهروندان ۱۷ درصد است که عدد پایینی است. این عدد درباره قوه قضاییه ۹۲ درصد است؛ البته بیان این نکته ضروری است که از این قوه، تاکنون تنها یک سازمان یعنی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده است.
همچنین ۲۹۴ شکایت در سامانه ثبت شده که به ۱۰۱ مورد آنها پاسخ داده شده است.
به گزارش صمت، ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات توضیح می‌دهد: هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به‌شکل برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به آدرس foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی موسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند. بر این اساس، کاربر درخواست خود را از طریق فرم مربوط که به تصویب کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رسیده، تکمیل و ارسال می‌کند و سازمان‌ها نیز ۱۰ روز مهلت دارند اطلاعات مورد نظر شهروندان را بدهند و در صورتی که این زمان به تاخیر بیفتد، شهروندان در همین سامانه، شکایت خود را ثبت می‌کنند تا از طریق کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیگیری شود. مطابق آیین‌نامه اجرایی این قانون تمامی پاسخ‌های سازمان‌ها به شهروندان، همزمان در سایت نیز منتشر خواهد شد؛ مگر اینکه حاوی اطلاعات شخصی باشد.
براساس اعلام، آمار رسمی، آیین‌نامه‌ها و ضوابط، اطلاعات قراردادها، آیین‌نامه‌های مشارکت اشخاص در اجرای اختیارات سازمان، سازکارهای شکایت شهروندان از تصمیم‌ها و اقدام‌ها، اهداف، وظایف، سیاست‌ها و خط‌مشی و ساختار، اختیارات و وظایف ماموران ارشد سازمان، اسناد و مکاتبات اداری، روش‌ها و مراحل ارائه خدمات سازمان به جامعه، انواع اطلاعات نگهداری شده و آیین‌نامه دسترسی به آنها از جمله مواردی است که مردم می‌توانند برای دسترسی آنها درخواست خود را ثبت کنند.
مطابق ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی سازمان‌ها و نهادهای وابسته به حکومت به معنای عام که شامل سازمان‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، نهادهای انقلابی، نیروهای مسلح، قوای قضاییه و مقننه و موسسه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای وابسته به آنها و بنیادها و موسسه‌هایی که زیر نظر رهبر معظم انقلاب اداره می‌شوند و همچنین هر موسسه، شرکت یا نهادی که تمام یا بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به دولت به معنای عام کلمه و نه فقط قوه مجریه است، مکلفند براساس قانون، اطلاعات درخواستی شهروندان را در اختیارشان بگذارند. موسسه‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی از قبیل بانک‌ها هم مشمول این قانون هستند.
براساس آیین‌نامه اجرایی این قانون، ارائه درخواست به دو شکل مراجعه حضوری به سازمان یا از طریق سامانه الکترونیکی خواهد بود و پاسخ سازمان به یکی از ۴ شکل مراجعه حضوری، ایمیل، پست یا کارپوشه ملی ایرانیان به انتخاب متقاضی است. در مرحله بعدی، دفاتر پیشخوان دولت هم به محل دریافت درخواست‌ها اضافه خواهد شد. علاقه‌مندان، سازمان‌های اجرایی بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین مخاطبان می‌توانند برای اطلاع از وضعیت پاسخگویی سازمان‌های اجرایی متصل به سامانه یادشده به وب‌سایت آن مراجعه کنند.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.