صنایع و معدن مازندران

» رفع مهم‌ترین چالش‌های رقابت‌پذیر شدن معدن

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

انتظارات بخش خصوصی از ایمیدرو

محبوبه ناطق: سمت ریاست خانه معدن ایران که سال‌هاست به نام محمدرضا بهرامن گره خورده است، با ارسال مقاله‌ای به دفتر روزنامه صمت، درباره انتصاب جمشید ملارحمان به عنوان سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و امید به ابقای او در این پست، به نکاتی اشاره می‌کند که افزایش بهره‌وری و بالاتر بردن قدرت تصمیم‌گیری در ایمیدرو نمونه‌ای از آن است.

بهرامن سپس به مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان از نگاه خود اشاره می‌کند. در ادامه این مقاله را می‌خوانید.
سازمان استراتژیک توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، نقشی بی‌بدیل در راستای توسعه متوازن کشور و انجام رسالت توسعه‌ای با اجرای مدبرانه و کارشناسانه نقشه راه در بخش معدن و صنایع معدنی، با هدف ارتقای نقش معدن در اقتصاد ملی برعهده دارد. توسعه منابع معدنی، بهره‌برداری مطالعه شده و حرکت دقیق در راستای نقشه راه، به دور از هرگونه فساد، از سوی مدیران زبده، اهل فن، مهندس، خلاق، دلسوز و آگاه به صنعت معدنکاری، تنها می‌تواند قدرت رقابت ما را در سطح بین‌الملل افزایش داده و بخش معدن را در کشور به رتبه نخست اشتغالزایی و تولید درآمد ملی در شرایط کنونی تحریم‌ها تبدیل کند.
مدیریت در سازمان کلیدی ایمیدرو، سبب‌ساز حرکت بخش معدن کشور به سمت بهره‌وری بیشتر و البته بالا بردن قدرت تصمیم‌گیری در این سازمان توسعه‌ای، به ویژه در زمان وقوع بحران‌ها خواهد بود، از این رو بهره‌مندی از تجربه مدیران کارآزموده و مستعد از درون دستگاه، همچون جمشید ملارحمان به عنوان سکاندار، رویکردی مورد تایید و قابل پذیرش است و نکته‌ای است بسیار حائز اهمیت که می‌تواند اقدامات اصولی، پایه‌ای و حرفه‌ای مهدی کرباسیان مدیریت فنی این سازمان استراتژیک را دنبال کند و این سازمان را بر اساس اهداف برنامه پیش‌بینی شده در نقشه راه معدن به جایگاه متعالی توسعه و استقرار در کنار بهره‌مندی از تجربه مدیران گذشته، هدایت کند.
در شرایط حساس فعلی کشور، دیگر مجالی برای آزمون و خطا و زمینه‌سازی و ایجاد بستر مساعد برای بکارگیری و انتخاب مدیران غیرتخصصی در چنین تشکیلاتی وجود ندارد و باید بتوانیم با بهره‌مندی از استقرار مدیران خلاق درون‌سازمانی، با تدبیر و هوشمندی کافی، سازمان ایمیدرو را که یک سازمان توسعه‌ای در بخش معدن ایران است به جلو هدایت کنیم.
بی‌شک، تقویت بنگاه‌های داخلی، مهار رشد نقدینگی و حفظ ذخایر ارزی، تنها با مدیریت مدیران با تجربه، خلاق، سلامت و کارآمد، تضمین می‌شود.
بخش معادن و صنایع معدنی ایران از مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه قابل توجهی برای کمک به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در اقتصاد ایران برخوردار است.
توسعه معادن و صنایع معدنی سهم تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا می‌کند و همانطور که در برنامه ششم توسعه نیز تاکید شده است بخش معدن و صنایع معدنی کشور به دلیل برخورداری از قابلیت تولید محصولات صادراتی، در ارزش افزوده صادراتی کشور سهیم بوده و می‌تواند به عنوان پیشران اقتصاد ایران عمل کند.

فقدان سازکارهای کافی
معادن به دلیل تنوع و پراکندگی ذخایر معدنی می‌توانند قابلیت رشد در بیشتر مناطق غیربرخوردار و محروم از لحاظ توسعه‌یافتگی را فراهم کنند اما امروز بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت کشور با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند و در عین حال تحول در همه سطوح جهانی، ملی، بخشی و بنگاهی در جوامع، مشهود است؛ از طرفی وجود چالش‌ها و تنگناهای داخلی در بخش کلان شامل فقدان سیاست‌های ارزی مشخص و پایدار در بخش‌های مرتبط با صنعت معدنکاری شامل ضعف زیرساخت‌ها، رقابتی نبودن حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و بنادر، متناسب با نیاز بخش معدن و صنایع معدنی، ضعف در زیرساخت‌های انرژی و آب در مناطق معدن‌خیز کشور؛ فقدان سازکارهای کافی و موثر برای تامین مالی و ناکافی بودن اکتشافات و اطلاعات پایه و همین‌طور نبود اکتشافات عمقی و شکاف عمیق بین فناوری و فرسودگی ماشین‌آلات، باعث شده که بخش معدن و صنایع معدنی کشور نتواند متناسب با تغییرات محیطی بین‌المللی آن‌گونه که شایسته است، رشد کرده و رقابت‌پذیر شود؛ از این رو با توجه به وجود نقشه راه توسعه و توانمندسازی معادن و صنایع معدنی ایران بر پایه ظرفیت‌ها و مزیت‌های معادن و صنایع معدنی کشور و چشم‌انداز بازارهای جهانی و براساس نگاه راهبردی و کلان به جایگاه معادن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی تهیه شده است.

مهم‌ترین اولویت سازمان ایمیدرو
۱- ابتدا سازمان متولی معدن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو)، باید برای ارتقای جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی کشور به عنوان یکی از بخش‌های پیشران در توسعه پایدار و اشتغالزا در اقتصاد ایران نسبت به تنظیم درخواست محاسبه سهم ارزش افزوده هر یک از حلقه‌های مواد معدنی استراتژیک و اثرگذار در اقتصاد کشور به طور جداگانه و به تفصیل، اقدام به سرمایه‌گذاری کند و تمام این موارد را در طرح‌های آماری و محاسباتی از بانک مرکزی کشور تقاضا کند. (مهم‌ترین اولویت ایمیدرو است) تا براساس این داده‌های آماری بتوانیم در جهت اولویت‌ها و بر اساس نقشه راه معدن، گام‌های عملی محکم‌تری برداریم.
۲-دومین اقدام موثر این سازمان می‌تواند امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان زمین‌شناسی کشور در راستای تکمیل مطالعات عمقی اکتشافی و کامل در سراسر کشور باشد؛ مسلما توسعه مواد معدنی و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع، از اصلی‌ترین اهداف سرمایه‌گذاران در این بخش بوده است.
۳-سومین اولویت پیشنهادی، تامین و ارتقای منابع انسانی کارآمد و فراهم کردن محیط آموزشی جدید وی، هم در بخش تکنسینی و هم در بخش مدیریتی و اجرا برای فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور است که پیشنهاد می‌شود سازمان توسعه و نوسازی ایمیدرو با توجه به لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در مراکز تحقیق و توسعه، نسبت به این مهم با تشکل‌های پیشتاز در این زمینه همکاری کند. مسلما تعیین نقش و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره‌های ارزش صنایع معدنی و تشکیل کارگروه‌‌های تخصصی آموزش در بخش صنعت معدنکاری از جمله آموزش در صنایع کوچک و متوسط، آموزش استانداردسازی در معادن و حضور در بازار از مهم‌ترین اولویت‌های آموزشی است.
 ۴-چهارمین اولویت پیشنهادی، تاکید بر الزام اجبار در استانداردسازی طرح‌های اکتشافی از سوی معاونت اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام مهندسی معدن کشور است که در این زمینه، از استادان و خبرگان در دانشگاه‌ها و تشکل‌های بنام جهان باید استفاده شود.
۵- طرح تامین لجستیک بخش معدن نیز برای اجرا از سوی تشکل‌های اثرگذار معدنی، تهیه و تنظیم شده است.
بخش حمل‌ونقل در بخش معدن و صنایع معدنی کشور با هدف‌گذاری برای ۷۰۰ میلیون تن تولید مواد معدنی تا سال ۱۴۰۴ تنظیم و برنامه‌ریزی شده است؛ این میزان تولید با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن جابه‌جایی خاک همراه است.
 از این رو حمل‌ونقل در معدن با مشکلات عدیده حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی روبه‌رو خواهد بود. مجموع این موضوع‌ها نشان می‌دهد آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در این بخش زیرساختی از وظایف حاکمیتی است که البته با توجه به گسترده‌تر شدن محدوده تحریم‌های خارجی، تامین قطعات ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید در بخش معدن کشور سخت‌تر شده است. بخش‌های‌ دارای لجستیک در کشور، نفت و خودرو هستند.
سازمان توسعه‌ای و حمایتی ایمیدرو با همکاری تشکل‌های معدنی می‌تواند با حمایت خود در راه‌اندازی این طرح بسیار موفق عمل کرده و ضمن تعریف سامانه هوشمند استارت‌آپی در حوزه حمل‌ونقل با عنوان معضلات و چالش‌های لجستیکی موجود در بخش معدن به درستی عمل کند.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.