صنایع و معدن مازندران

» راه تکامل هنر تئاتر از نمایش‌های کودکان می‌گذرد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۲۹۲

علی نعیمی: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تنها با یک فصل فاصله با جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود؛ اولی در پایان پاییز به میزبانی همدان و دومی در آخرین ماه تابستان به میزبانی اصفهان.

به گزارش صمت، باوجود اینکه رسالت این دو جشنواره یکی است، دو نوع متفاوت از برنامه‌های کودک و نوجوان را در بر می‌گیرد که تئاتر شرایط سخت‌تری دارد و سینما مسیر راحت‌تری را طی می‌کند.
تئاتر کودک و نوجوان عرصه گسترده‌ای در هنر است که زوایای گوناگون یک جامعه را در بر می‌گیرد و می‌تواند بر همه مولفه‌های آن تاثیر بگذارد و با قرار گرفتن در مسیر مناسب، توانایی تغییر در ساختار جامعه را برای بهبود وضعیت دارد اما این هنر ارزشمند در طول سال‌های متمادی با بی‌توجهی بسیاری روبه‌رو بوده است.
باوجود اینکه عمر تئاتر کودک و نوجوان به ۳ قرن پیش بازمی‌گردد، با گذشت زمان و ایجاد اصول مدرن برای این هنر، استقبال کودکان و نوجوانان از نمایش‌ها فزونی یافته و گسترش فناوری‌ها و سرگرمی‌های جدید از شوق کودکان برای تماشای یک نمایش خوب کم نکرده است.
در دوران‌ گوناگون با مدیرانی که گاهی تئاتر را به‌خوبی می‌شناسند و گاهی از فضای آن به‌طور کلی دور هستند حوزه تئاتر با نوسان‌های مناسب و نامناسبی روبه‌رو بوده اما در همه این زمان‌ها تئاتر کودک و نوجوان تنها بخش نادیده گرفته شده است، این در حالی است که کودکان و نوجوانان امروز به‌عنوان آینده‌سازان کشور، برای ایجاد آینده‌ای بهتر، نیازمند آموزش هستند که یکی از مولفه‌های آن گسترش تئاتر کودک و نوجوان است و در کشورهای پیشرفته برای مطالعه و گسترش نمایش این گروه سنی، بودجه قابل توجهی را اختصاص می‌دهند اما این عرصه در ایران با بی‌توجهی روبه‌رو شده است.
تئاتر به‌عنوان یک هنر اصیل و قدیمی که به‌طور زنده و نفس با نفس مخاطب اجرا می‌شود برای هر اجرای خود به وسایل صحنه، بازیگر، لباس و حتی امکانات کامل یک سالن نیاز دارد تا بتواند نمایشی در شأن تماشاگر به صحنه ببرد و برای حضور در جشنواره باید یک صحنه کامل را با خود به همدان برد، این درحالی است که سینما پس از تولید فیلم، برای اکران آن نیازمند حضور بازیگر و دیگر عوامل فیلم و صحنه‌آرایی دوباره در اصفهان نیست.
با این وجود، اگر نگاهی گذرا به بودجه دو جشنواره کودک و نوجوان در دو شهر همدان و اصفهان بیندازیم، تفاوت قابل‌توجهی می‌بینیم که نشان از توجه کمتر به عرصه نمایش دارد.
سال گذشته مریم کاظمی، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان میزان بودجه این جشنواره را برای بیست‌وچهارمین دوره حدود ۸ میلیارد ریال اعلام کرد، این در حالی است که چندی پیش سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان برگزار شد و رضاداد، دبیر این جشنواره، بودجه دریافتی را ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
در بخش کلان بودجه نیز سال گذشته سینما هزار میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال و تئاتر ۶۴۰ میلیارد ریال دریافت کرده‌اند که تفاوت این دو حوزه هنری را در میزان دریافت بودجه می‌توان دید.
مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کمبود بودجه تئاتر از معضلاتی است که در همه دوره‌ها وجود داشته، گفت: چند سال پیش دولت، افزایش ۳برابری بودجه برای هنرهای نمایشی در نظر گرفت اما این میزان حتی امروز هم کافی نیست.
شهرام کرمی با بیان اینکه بودجه‌ها سالانه به‌تناسب افزایش می‌یابد، اظهار کرد: این تقسیم‌بندی همیشه مرسوم بوده و دریافتی سینما و تئاتر به‌تناسب همین میزان افزایش پیدا می‌کند.
کافی است دولت برای تنظیم بودجه گروه پژوهشی را برای سینما و تئاتر در نظر بگیرد تا نتیجه آن نشان دهد که تئاتر نیاز به دریافت بیشتر بودجه دارد تا در زمینه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز شاهد تغییرات باشیم.
تئاتر به‌عنوان یک هنر قدیمی و تاثیرگذار برای رشد و توسعه خود نیاز به حمایت بیشتری از سوی دولت دارد.
حمیدرضا نعیمی، کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر معتقد است تئاتر کودک در ایران، قربانی نادیده گرفته شدن‌ها شده است. تئاتر که مهم‌ترین عرصه هنرهای نمایشی و زیرساخت فرهنگ یک کشور است، فضای گسترده و وسیعی ندارد.
وی افزود: نمایش به تماشاگر کمک می‌کند که درک عمیقی از مشکلات و مسائل به‌دست آورد اما این موضوع باید از سنین پایین در افراد شکل بگیرد.
نعیمی با ابراز تاسف از اینکه اعتراض‌های متولیان هنری تئاتر کودک و نوجوان به‌عنوان پایه فرهنگ و هنر به‌دلیل نداشتن پایگاه‌های رسانه‌ای و خبری به گوش مدیران نمی‌رسد، اظهار کرد: هنرمندان کودک و نوجوان نیز به‌دلیل نداشتن انسجام با یکدیگر به حال خود رها شده‌اند و هیچ برنامه‌ریزی برای رشد، ارتقا و رسیدگی به آنها وجود ندارد.
احترام برومند، مجری برنامه‌های کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان با عشق در این عرصه فعالیت می‌کنند و امروز با دانشی که در این زمینه دارند نمایش‌های سالم و مناسبی را برای کودکان تولید می‌کنند، تاکید کرد: رونق‌بخشی به تئاتر سالم و مناسب کودک برای ساختن زیربنای فرهنگی و تربیت نسل آینده یک جامعه لازم است.
وی افزود: حمایت دولت از بخش تئاتر کودک و نوجوان موجب ارزان شدن نرخ بلیت می‌شود که استقبال خانواده‌ها و این قشر از برنامه‌های نمایشی را به‌دنبال دارد.
از سوی دیگر، افسانه زمانی، کارگردان نمایش‌های خردسال و آیینی با بیان اینکه باورهای غلط در زمینه تولید آثار نمایشی قشر کودک و نوجوان وجود دارد، تصریح کرد: براساس همین تفکرات نادرست، آموزش و پرورش هیچ گونه حمایتی از گروه‌های نمایشی نمی‌کند و اجازه اجرای تئاتر در مدرسه‌ها و مهدهای کودک صادر نمی‌شود. وی افزود: مراکز آموزشی، فضاهای مناسب برای اجرای تئاتر به‌شمار می‌روند که یک نمایش خوب می‌تواند بر رفتار، تفکر و آینده یک کودک تاثیر مثبت و بسزایی داشته باشد.
امروز فرهنگ‌سازی و تغییر برخی ساختارها در جامعه ضروری به‌نظر می‌رسد که در صورت تغییر نکردن، ممکن است فرهنگ را در آینده به سویی بکشاند که در شأن یک ایران سرافراز نیست.
باید از عرصه تئاتر کودک و نوجوان که بهره‌مندی از آن آسان است، استفاده کرد زیرا روحیه تاثیرپذیری از این فرهنگ از سنین کودکی شکل می‌گیرد و آینده فرهنگ یک کشور را تضمین می‌کند..

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.