صنایع و معدن مازندران

» دست ۲۰۲ هزار خودرو در حنای نوسازی

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

گروه شهر و ترافیک: فرسودگی بخش زیادی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری در حوزه‌های بار و مسافر، بر مشکلات آلودگی هوا و ترافیک کلانشهرها افزوده است.

در این زمینه ازجمله اقدامات دولت که در صورت اجرا می‌تواند راهگشا باشد، اجرای طرح نوسازی خودروهای ناوگان عمومی درون‌شهری و جاده‌ای است که سال گذشته از سوی رئیس‌جمهوری اعلام عمومی و به سازمان گسترش و نوسازی به عنوان ستاد اجرایی طرح، ابلاغ شد. در این طرح قرار است ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ ناوگان حمل‌ونقل فرسوده شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کشنده و کامیونت در مدت ۳ سال، با خودروهای نو جایگزین شوند.
به گزارش صمت، با توجه به اهمیت طرح نوسازی ناوگان درون‌شهری و جاده‌ای، در بودجه ۹۷ نیز این موضوع دیده شده و بر همین اساس حدود ۱.۵ میلیارد دلار به این موضوع اختصاص داده شده است.
سیدکمال‌الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خانه ملت گفت: مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار برای نوسازی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری مربوط به بودجه ۹۷ و احکام برنامه ششم توسعه بوده است.
وی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد درباره اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار به نوسازی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری گفت: این اقدام می‌تواند به بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقلی در کشور کمک کند.
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه درحال‌حاضر در بحث حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری به دلیل فرسوده بودن تجهیزات ناوگان و اتوبوس‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، افزود: از نظر مصرف انرژی، هزینه سوخت و همچنین ناکارآمدی و نامطلوب بودن ناوگان از دید مسافر، نارسایی‌هایی وجود دارد که موجب می‌شود مردم بیشتر به سمت استفاده از خودروهای شخصی در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری روی بیاورند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از وسایل شخصی در حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری از نظر اقتصاد کلان، به‌صرفه نیست، گفت: اختصاص اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری برای حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری می‌تواند به تحولی در این بخش به‌ویژه در زمینه تجهیز و نوسازی ناوگان منجر شود.
شهریاری با تاکید بر اینکه با صرفه‌جویی در سوخت، دولت می‌تواند یارانه‌ای که بابت سوخت می‌دهد را ذخیره کرده و به منابع کشور برگرداند، افزود: دولت باید اعتبار لازم را به این طرح اختصاص دهد. اگر دولت اعتقاد داشته و این اعتبار را به شهرداری‌ها برای کلانشهرها در زمینه نوسازی ناوگان درون‌شهری و همچنین به وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان برون‌شهری اختصاص دهد در زمینه نوسازی ناوگان و کاهش آلودگی هوا شاهد تحول چشمگیری خواهیم بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری نیازی به موافقت مجلس ندارد، افزود: در برنامه ششم توسعه و همچنین در بودجه سال ۹۷ احکامی در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل وجود دارد که این مصوبه می‌تواند در راستای آن احکام باشد.

حتی یک اتوبوس شهری نوسازی نشد
اگرچه بسیاری از شهرداری‌ها به‌ویژه در کلانشهرها برای کاهش مشکلات ناشی از آلودگی هوا و فرسودگی ناوگان، به اجرای این طرح امید بسته بودند اما معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور می‌گوید این طرح هنوز اجرا نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی‌نژاد در نشست هماهنگی طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری با بیان اینکه دغدغه رئیس‌جمهوری در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری، باید دغدغه همه مسئولان باشد، گفت: انتظار داریم با توجه به فرسوده بودن بخش‌هایی از ناوگان اتوبوسرانی شهری و ضرورت اجرای برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوا در شهرها، به‌ویژه کلانشهرها و احترام به حقوق شهروندان، همه دست‌اندرکاران امر و نهادها در موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی شهری، همکاری و همفکری کافی داشته باشند.
وی با بیان اینکه از زمان اجرای طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری در بهمن ۹۶ به دستور رئیس‌جمهوری تاکنون حتی یک اتوبوس هم وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری نشده است، افزود: باید موانع پیشروی دستور رئیس‌جمهوری در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری که از مشکلات اصلی شهرداری‌ها و از انتظارات مردم از مدیریت شهری است، به درستی شناسایی شود و برای برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی کنیم.
جمالی‌نژاد تاکید کرد: لازم است به‌جای اولویت دادن به تامین هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، برای حذف علت بیماری اقدام کنیم که ساده‌تر و موثرتر است.
به گفته وی، تاکنون ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری در این طرح نادیده گرفته شده است. برهمین اساس، صادر نشدن گواهی مسدودی ارزی برای واردات اتوبوس‌های درون‌شهری، وجود مشکل در تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان اتوبوس، اختصاص نیافتن ارز دولتی در پرداخت سهم شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان که منجر به افزایش شدید نرخ ناوگان شده و مشکلات مالی شهرداری‌ها، از جمله مسائلی است که اجرای طرح را در بخش شهری با مشکل روبه‌رو کرده است.

احتمال آغاز طرح نوسازی در آینده نزدیک
اگرچه طرح نوسازی ناوگان درون و برون‌شهری هنوز وارد فاز اجرایی نشده اما رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید با توجه به تسریع فرآیند پیگیری و تصویب شورای اقتصاد، مصوبه صندوق توسعه ملی، صدور ابلاغیه از جانب معاون اول رئیس‌جمهوری به تمامی بانک‌ها و صدور ابلاغیه از جانب بانک مرکزی به بانک‌های عامل، این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته و احتمال آغاز اجرای این طرح در آینده نزدیک بسیار بالا است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا با اشاره به برنامه نوسازی ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ خودرو عمومی فرسوده برون‌شهری در قالب طرح کشوری نوسازی افزود: در بخش برون‌شهری از مجموع ۱۴۰ هزار کامیون فرسوده، ۱۲۰ هزار دستگاه، از ۱۳ هزار اتوبوس فرسوده ۹ هزار دستگاه، از ۵۷ هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و ۶ هزار دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد.
وی با بیان اینکه پیشنهاد مصوبه طرح کلان نوسازی ناوگان عمومی درون و برون‌شهری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است، گفت: شهرداری‌ها در بخش درون‌شهری و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش برون‌شهری، عملیات اجرایی این طرح را به‌عهده دارند.

جزییات طرح کشوری نوسازی
براساس طرحی که بهمن سال گذشته، در قالب طرح نوسازی خودروهای ناوگان عمومی درون‌شهری و جاده‌ای از سوی رئیس‌جمهوری کلید خورد، ارائه وام بلندمدت به صاحبان خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس، افرادی که برای نوسازی خودرو فرسوده خود اقدام می‌کنند، حدود ۲۰ درصد نرخ خودرو جدید را پرداخت کرده و ۳۰ درصد را نیز با استفاده از تسهیلات با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۶۰ ماه پرداخت می‌کنند. ۵۰ درصد دیگر نرخ خودرو نیز در این طرح قرار است از محل صرفه‌جویی سوخت، از سوی وزارت نفت تامین شود. براساس این طرح، در ۳ سال ابتدای اجرای طرح باید ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ خودرو جایگزین شود که منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصل خودرو (بیش از ۷ میلیارد دلار) برآورد شده است. سهم تسهیلات بانکی ۲۱ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان و سهم آورده متقاضیان ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این طرح ۹ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری، ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری، ۳۵ هزار دستگاه کشنده، ۷۵ هزار دستگاه کامیون بین ۱۹ و ۲۶ تن، ۱۱ هزار دستگاه کامیون بین ۱۱ تا ۱۸ تن و ۶ هزار دستگاه کامیونت و ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس را شامل می‌شود. براساس اعلام مسئولان، در این طرح، مابه‌التفاوت صرفه‌جویی انجام‌شده در نوسازی خودرو از سوی وزارت نفت به ازای اسقاط یک خودرو فرسوده و جایگزینی یک خودرو نو، محاسبه و پرداخت می‌شود. برای دریافت مابه‌التفاوت حاصل از صرفه‌جویی، خودرو باید حداقل یک سال پیش از نوسازی در شبکه حمل‌ونقل عمومی فعال بوده باشد که مبلغ این مابه‌‌التفاوت براساس جدول محاسباتی تهیه شده، قابل پرداخت است.
مکانیزم پرداخت به این صورت است که پس از تحویل خودرو نو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقطع ۶ ماه پس‌ازآن، بسته به نوع خودرو، در سررسیدهای بازپرداخت مبلغ‌های عنوان‌شده در جدول‌های محاسباتی، معادل صرفه‌جویی سوخت حاصل تا سقف کل مبلغ جدول مصوب، پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور از محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات مجموع نفت گاز یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی، از سوی بانک مرکزی به‌حساب اعلامی از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز و به‌حساب بدهکار دولت منظور کند.
در این روش، کارخانه تولیدکننده برای تامین قطعات، نسبت به گشایش ال‌سی اقدام و قطعات موردنیاز را به روش فاینانس تامین می‌کنند. البته بازپرداخت فاینانس از محل اجرای این طرح با تضمین دولت انجام می‌شود به طوری که در زمان سررسید قسط‌ها از سوی وزارت نفت بر اساس تخصیص سازمان برنامه ‌و بودجه پرداخت می‌شود.

علت تاخیر در اجرا؛ تامین نشدن منابع مالی
بعد از ابلاغ طرح کلان نوسازی ناوگان درون و برون‌شهری به سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو)، ستادی با عنوان ستاد اجرایی و کمیته راهبردی در این سازمان تشکیل شده است. آنطور که مسئولان ذی‌ربط می‌گویند کار از سال گذشته آغاز شده و تاکنون حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو برای ۲۹ هزار خودرو در ناوگان جاده‌ای، ال‌سی اختصاص داده شده و درحال‌حاضر این سازمان در انتظار گشایش اعتبار از سوی بانک‌های عامل است.
بهزاد اعتمادی، معاون توسعه صنایع حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازی در یک برنامه تلویزیونی در این زمینه گفت: آنچه از سوی شورای اقتصاد مصوب شده، ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار برای ۳ سال است که تا امروز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو آماده است که در این زمینه ثبت سفارش انجام شده و به زودی کار کلید خواهد خورد و تا ۶ ماه آینده نخستین سری خودروهای نو وارد جاده‌ها خواهد شد.
وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی، تامین مالی طرح در سال نخست را پذیرفته است، ادامه داد: بانک‌های عامل و بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و سازمان بهینه‌سازی سوخت ارگان‌هایی هستند که وظایفی را در این طرح به‌عهده دارند. بازپرداخت این مبلغ تخصیص داده شده، باید با صرفه‌جویی باشد بنابراین سامانه‌هایی تشکیل شده که شرایط ثبت‌نام را اعلام می‌کنند و بعد میزان پیمایش به وزارت نفت اعلام می‌شود و وزارت نفت نیز با درنظرگرفتن میزان صرفه‌جویی، برای بازپرداخت مبلغ‌ها اقدام خواهد کرد.
معاون حمل‌ونقل سازمان ایدرو درباره مقایسه مزایای این طرح با طرح‌های پیشین گفت: در طرح‌های گذشته، دولت در کنار آورده متقاضیان به طرح کمک می‌کرد ولی از مزایای این طرح این است که دولت ۵۰ درصد هزینه خرید را می‌پردازد و ۳۰ درصد را با مصوبه دولت تسهیلات با بهره ۱۸ درصد و ۶۰ ماه تخصیص داده شده که فقط ۲۰ درصد را متقاضی می‌پردازد. ویژگی دیگر این است که سعی شده از نظر کیفی خودروهایی درنظر گرفته شود که با کیفیت بالا و فناوری روز باشد که بیشتر با یورو ۵ تطابق دارند. اعتمادی با بیان اینکه در این طرح اتوبوس‌های درون‌شهری با نوع گازسوز جایگزین می‌شوند، اظهار کرد: ۹ هزار اتوبوس برون‌شهری که گازوئیل مصرف می‌کنند، با جایگزینی در این طرح مصرف‌شان به زیر ۳۰ لیتر خواهد رسید. همچنین ۳۵ هزار کشنده مشمول این طرح هستند که در این طرح، کشنده‌های ۱۸ چرخ با جایگزینی به ۱۲ چرخ می‌رسند که در مصرف لاستیک ۳۰ درصد صرفه‌جویی شده و از سرعت خرابی جاده‌ها کم می‌شود.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.