صنایع و معدن مازندران

» خروج فرسوده‌های سنگین منوط به نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

فاطمه امیراحمدی : از یک سو استانداردهای هشتادوپنج‌گانه از ابتدای دی برای خودروسازان داخلی الزامی شد و از سوی دیگر، با اعمال تحریم‌ها در کشور مشکلاتی در زمینه تولید به‌وجود آمد.

در این شرایط آیا همچنان قانون خروج خودروهای آلاینده و فرسوده در دستور کار نهادهای مربوط قرار می‌گیرد و پروژه اسقاط خودروها شامل خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها از سوی شهرداری ادامه خواهد یافت؟
تکلیف دودزاها چه می‌شود؟
سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در گفت‌وگو با صمت گفت: وقتی کیفیت زندگی جامعه‌ای ارتقا می‌یابد، انتظار مردم نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. براساس انتظارات، نیازها سنجیده می‌شود و باید متصدیان مربوط به ارائه خدمات‌ به شهروندان بپردازند.
وی افزود: به‌دلیل شرایط جنگ یا تحریم نمی‌توان به مردم گفت خودروهای بی‌کیفیت و از رده خارج سوار شوند، این امر پذیرفتنی نیست، زیرا این حق مردم است که از سطح کیفی مطلوب در زندگی برخوردار باشند.
این کارشناس هوای پاک با اشاره به شرایط تحریمی موجود ادامه داد: کشور سخت‌تر از شرایط امروز را هم پشت‌سر گذاشته و تجربه کافی در این زمینه دارد. اگر بخواهیم موضوع خودروهای دودزا و آلاینده را پیگیری کنیم، هم توان فنی و مهندسی داخلی و هم امکانات آن در کشور فراهم است. تحقق این امر ضمن کمک به کاهش آلودگی هوا و محیط‌زیست، خودکفایی و حمایت از تولید داخل را به ارمغان می‌آورد و به کارخانه‌های داخلی کمک می‌کند رونق بیشتری داشته باشند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه اگر انتقادی در این زمینه به خودروساز می‌شود، این است که می‌توانیم اما انجام نمی‌دهیم، گفت: گاه ظرفیت داخلی وجود ندارد و نمی‌توان روی موضوع پافشاری کرد اما زمانی که ظرفیت و امکانات لازم را در اختیار داریم چرا نباید موضوع را به‌طور جدی دنبال کنیم.
وی ادامه داد: زمانی که کشوری می‌تواند هواپیما را با پیچیدگی خاص خودش داخلی‌سازی کند چگونه نمی‌تواند خودرویی مانند پراید را به سطح استانداردهای مورد نظر برساند.

استانداردها در راستای بهبود وضعیت موجود
حسینی‌منش با تاکید بر استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرویی گفت: استانداردهایی که سازمان ملی استاندارد برای خودروها الزامی کرده، به‌طور قطع، در راستای حفظ کیفیت و بالا بردن سطح ایمنی خودروها بوده و پاسخی به نیاز جامعه است.
او یادآور شد: اگر اکنون بی‌کیفیت‌ترین خودروهای چینی را بررسی کنیم، تمام این استانداردها را در خود دارند. چرا خودروهای داخلی با تمام توانمندی که در صنعت خودرو کشور وجود دارد، نباید این مولفه‌ها را داشته باشند. علاوه بر این نباید انتظار داشت بتوانیم این استانداردها را روی وانت پیکان‌ باردو اجرایی کنیم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه اتفاقا این استانداردها تدوین و تعریف‌شده است تا خودروهای بی‌کیفیت مانند پراید، پیکان و نیسان وانت از رده خارج شوند، گفت: انتظار مردم برای ارتقای محصولات انتظار زیاد نیست. مردم ما افرادی صبور و خوبی هستند زیرا با وجود اینکه خودروها از کیفیت و فناوری لازم برخوردار نیستند باز هم از تولید داخل حمایت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: از این‌رو، تاکید می‌کنم استانداردهای تدوین شده ضروری است و اگر بخواهیم به بهانه تحریم‌ها آنها را به تعویق بیندازیم تنها فرافکنی و از فضای موجود سوءاستفاده کرده‌ایم.

مماشات در از رده خارج کردن فرسوده‌ها
حسینی‌منش با تاکید بر سختگیری‌های مراکز معاینه فنی در راستای کاهش آلودگی‌ هوا و محیط‌زیست افزود: پیگیری هوای پاک موضوع مهمی است که از سوی شهرداری و ستاد معاینه فنی با جدیت دنبال می‌شود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خودروهای فرسوده و اسقاطی که نمی‌توانند آزمون‌های معاینه فنی را بگذرانند از چرخه حمل‌ونقل خارج می‌شود، گفت: ما منتظر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور و نیز فروکش کردن عرضه و تقاضای کاذب موجود در بازار خودرو هستیم. به‌طور قطع، تمام نهاد‌ها و متولیان این امر به‌طور جدی به‌دنبال نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری هستند.
شهرداری نیز به‌دنبال بهسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی کلانشهر تهران و همین طور ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در معابر شهری است.
او ادامه داد: موضوع در حال پیگیری است و اگر کمی مماشات می‌شود فقط برای این است که طرح نوسازی آغاز شود زیرا نمی‌توان بدون جایگزینی، خودروها را از رده خارج کرد زیرا منجر به وقفه و اشکال در حمل‌ونقل شهری می‌شود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در ادامه توضیح داد: همزمان با نوسازی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اجباری خواهد شد.

اجبار پاسخگو نیست
موضوع معاینه فنی و از رده خارج کردن وسایل حمل‌ونقل فرسوده به‌ویژه برای موتوسیکلت‌ها با چالش‌های اساسی روبه‌رو است. یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد، خلأ فرهنگی است. هنوز بسیاری از موتورسیکلت‌سواران به این باور نرسیده‌اند که برای معاینه فنی اقدام کنند. عنوان می‌شود در این زمینه ۱۰مرکز آماده خدمات‌دهی فعال است که به‌طور معمول خلوت و بدون مشتری هستند.
در این‌باره سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پیشین پلیس تهران بزرگ در گفت‌وگو با صمت گفت: برای معاینه فنی موتورسیکلت معتقد به الزام نیستم زیرا اجبار به‌تنهایی پاسخگو نیست. اگر امری اجبار شد باید سازکار اجرای آن هم فراهم شود، وگر نه اجبار کردن شفاهی که پس از آن هیچ اتفاقی نیفتد، بیشتر منجر به سلب اعتماد می‌شود.
وی افزود: نخست باید سازکار و نحوه اجرا پیش‌بینی شود و در ادامه زیرساخت‌های کنترلی به‌وجود‌اید و سپس به سراغ اجبار برویم.
این در حالی است که برخی اعضای انجمن صنعت موتورسیکلت معتقدند چون در این زمینه(داشتن برگه معاینه فنی از سوی صاحبان موتورسیکلت) الزامی وجود ندارد، افراد اقدام نمی‌کنند و این امر منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود. سردار حسینی در این‌باره اظهارکرد: امروز روش‌های سنتی برای کنترل و اجرای مقررات پاسخگو نیست.

خودروسازان و طرح اسقاط خودرو
در موضوع اسقاط خودروهای فرسوده شامل ماشین و موتورسیکلت، چالش‌هایی وجود دارد. در حالی که پیش‌تر اسقاط خودروهای فرسوده برعهده واردکنندگان خودرو بود با ممنوعیت واردات از ابتدای تیر۹۷، در عمل این موضوع به کما رفت. البته در دوره‌ای این امر جزو وظایف خودروسازان داخلی و نیز در برهه‌ای سخن از اسقاط ازسوی واردکنندگان قطعات خودرو بود که در نهایت هیچ‌کدام به مرحله اجرا نرسید. اما در بحث تردد موتورسیکلت‌ها، از امسال با توجه به مصوبه‌ای که هیات وزیران اعلام کرده دریافت پلاک منوط به اسقاط یک موتورسیکلت فرسوده است.
از این‎رو، از ۲۶آبان ارائه پلاک به شرکت‌های سازنده متوقف و سازندگان داخلی ملزم شدند برای دریافت پلاک به ازای دریافت هر پلاک یک موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند. اما این موضوع هنوز برای خودروسازان الزامی نشده، اما پیش‌تر قرار بود خودروساز به ازای تولید هر ۳ یا ۴خودرو یک خودرو فرسوده را اسقاط کند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در این‌باره گفت: این موضوع از سوی خودروساز وتو شد و در نهایت به مرحله اجرا نرسید.
حسینی‌منش ادامه داد: معتقدم این قانون باید دوباره مطرح و اجرایی شود. اگر بخواهیم اسقاط خودروهای فرسوده به‌طور جدی دنبال شود و این چرخه ادامه یابد، برای خودروهای تولید داخل که سوخت بالایی دارند نیز باید مسئله اسقاط مطرح شود.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.