صنایع و معدن مازندران

» توقف راه‌آهن ایران – عراق روی کاغذ

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۴۱۷

 اکرم امینی: از زمانی که نخستین خبرها از آمادگی ایران و عراق برای اتصال ریلی و راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره منتشر شد، حدود ۴ سال می‌گذرد اما این خط‌آهن ۳۲کیلومتری هنوز به ثمر نرسیده است.

به‌گفته مسئولان در ایران، نکته مهم در اجرای این پروژه، آغاز ساخت خط ریلی از سوی عراق و ساخت پلی ۷۰۰ متری روی اروندرود از سوی ایران به‌طور همزمان است اما از آنجا که طرف عراقی هنوز اقدام جدی در این زمینه انجام نداده، ساخت پل مشترک روی اروند از سوی ایران نیز بلاتکلیف مانده است. به‌نظر می‌رسد طرف عراقی نیز درحال‌حاضر منابع مالی لازم برای اجرای سهم خود از این پروژه را ندارد. به گزارش صمت، سفر ایرانی‌ها به عراق به‌ویژه در ایام اربعین هر سال رو به افزایش است. سالانه بیش از ۴ میلیون ایرانی به عتبات عراق سفر می‌کنند و از این میان، سفر بیش از ۲ میلیون نفر مربوط به ایام اربعین است. این حجم بالای مسافر از عوامل اصلی شکل‌گیری ایده راه‌اندازی قطار مشترک بین ایران و عراق موسوم به خط‌آهن شلمچه-بصره است تا از بار سفرهای جاده‌ای در این روزها کاسته شود. از سوی دیگر مسئولان امیدوارند با راه‌اندازی این قطار، ترانزیت ریلی کالا از چین تا روسیه با محوریت ایران، افزایش یابد. زمستان ۴ سال پیش عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران و باقر جبرالزبیدی، وزیر وقت حمل‌ونقل عراق درباره امکان راه‌اندازی راه‌آهن مشترک بین دو کشور در مرز شلمچه مذاکره و در این زمینه یادداشت‌تفاهمی امضا کردند. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که رئیس‌جمهوری کشورمان نیز در سال‌های گذشته چند بار با اشاره به این موضوع، وعده سفر ریلی مردم به عراق در ایام اربعین را داده است؛ با این وجود طرح اتصال ریلی ایران و عراق باعنوان خط‌آهن شلمچه-بصره هنوز روی کاغذ باقی مانده است. برای اتصال ریلی ایران و عراق در مرز شلمچه، فقط عراق باید دست به کار شود و از بصره تا خط مرزی، در خاک خود ۳۲ کیلومتر راه‌آهن بسازد زیرا راه‌آهن ایران در شلمچه تا مرز عراق کشیده شده است. محمد سیاوشی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت راه‌آهن ایران با اشاره به این نکته، درباره آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران و عراق به صمت گفت: برای راه‌اندازی این خط‌آهن در خاک ایران مانعی وجود ندارد زیرا راه‌آهن ایران تا نقطه صفر مرزی شلمچه کشیده شده است. سیاوشی افزود: ساخت ۳۲ کیلومتر خط‌آهن در خاک عراق، از بصره تا نقطه صفر مرزی، در تعهد عراق است که هنوز انجام نشده است. او با بیان اینکه برای تکمیل طرح اتصال ریلی ایران و عراق، باید یک پل روی اروندرود ساخته شود که این کار در تعهد ایران است، افزود: برای شروع کار ساخت این پل، ایران منتظر آغاز به‌کار طرف عراقی در ساخت خط‌آهن ۳۲ کیلومتری است اما این کشور هنوز کار را شروع نکرده و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده، به همین دلیل ساخت پل نیز از سوی ایران شروع نشده است. آنطور که این فعال حوزه ریلی می‌گوید، عراق حاضر نیست برای اجرای این پروژه، ضمانت بانکی بدهد و به‌دلیل ارائه نشدن تضامین لازم از سوی دولت عراق، سرمایه‌گذاری برای این پروژه جذب نشده است، این درحالی است که پیش‌تر وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفته بود منابع مالی لازم برای این پروژه از راه فاینانس فراهم خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طرف عراقی در حالی ساخت مسیر ۳۲کیلومتری راه‌آهن بصره تا مرز شلمچه را آغاز نمی‌کند که زیرساخت‌های لازم از جمله ریل و تراورس لازم را دارد. از سوی دیگر زمین در مسیر این پروژه، مسطح و بدون مانع فیزیکی است و عملیات عمرانی در این مسیر با مانع خاصی روبه‌رو نیست.

موانع مالی در مسیر پروژه
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیداری که سال گذشته با وزیر حمل‌ونقل عراق داشت، اعلام کرد برآورد اولیه هزینه ساخت خط ریلی ۳۲کیلومتری در خاک عراق و پل ریلی روی اروندرود، ۵۰ میلیون دلار است. او اعلام کرد اگر طرف عراقی بودجه این کار را ندارد، می‌تواند هزینه‌های انجام آن را از محل فاینانس تامین کند. باتوجه به اینکه با گذشت یک سال از آخرین دیدار دو وزیر و صحبت درباره خط‌آهن مشترک ایران و عراق، هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده، به‌نظر می‌رسد مسائل مالی تبدیل به مانع اصلی اجرای این پروژه شده است. بر همین اساس، پیشنهاد جدیدی از سوی کارشناسان برای تامین مالی این پروژه ارائه شده است. شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) در روزهای گذشته با انتشار گزارشی تحلیلی، با تاکید بر اهمیت اتصال ریلی ایران به عراق در راستای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی، پیشنهاد داده با گرفتن تضمین تهاتر نفت عراق به سرمایه‌گذار بخش غیردولتی ایران، در مقابلِ پرداخت هزینه‌های اجرای این پروژه ازسوی این سرمایه‌گذار، هرچه زودتر این محور ریلی ساخته شود. در این گزارش پیشنهاد شده باتوجه به اعلام آمادگی طرف عراقی برای واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار ایرانی، نهاد دیپلماسی باید با ورود فعالانه به این موضوع، در راستای دریافت تضمین‌های لازم از طرف عراقی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اقدام کند. این تضمین می‌تواند تهاتر نفت عراق به سرمایه‌گذار بخش غیردولتی ایران، در عوض پرداخت هزینه‌های اجرای این پروژه باشد. به این ترتیب ایران هزینه ۵۰میلیون دلاری ساخت این محور را برعهده می‌گیرد و در مقابل، عراق متعهد می‌شود در مدت دو سال پس از بهره‌برداری از این محور، سالانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در اختیار سرمایه‌گذار ایرانی این طرح بگذارد. بر این ‌اساس علاوه بر برداشتن گامی مهم در راستای توسعه روابط پایدار اقتصادی بین دو کشور و همچنین تسهیل سفرهای زیارتی، منافع اقتصادی سرمایه‌گذار پروژه با نرخ بازده بالای ۲۰ درصد ارزی تامین خواهد شد.

مزیت‌های اتصال ریلی ایران و عراق
ایران با ۷ کشور مرز مشترک زمینی دارد که در این میان عراق با ۱۴۵۸ کیلومتر طولانی‌ترین مرز را به خود اختصاص داده است. نزدیکی‌های فرهنگی و مذهبی میان دو کشور، زمینه را برای پیشرفت روابط اقتصادی آنها فراهم کرده است. وجود مکان‌های زیارتی دو کشور مانند عتبات عالیات در عراق و آستان قدس رضوی در ایران، در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری باعث افزایش چشمگیر تعداد سفرها تا مرز ۹ میلیون تردد در سال بین دو کشور شده است. علاوه بر این، صادرات ۱۵ میلیون تنی کالا از ایران به عراق، زیرساخت‌های حمل‌ونقل را به یکی از الزام‌های مهم توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور تبدیل کرده است. اتصال ریلی ایران و عراق، امکان ارتباط ریلی ایران با بغداد، کربلا، کاظمین و شمال عراق را فراهم خواهد کرد. علاوه بر مزیت‌های مسافری، اتصال ریلی ایران و عراق در توسعه ترانزیت ریلی کالا نیز اثرگذار خواهد بود. درواقع با راه‌اندازی خط‌آهن شلمچه-بصره، راه‌آهن ایران از مسیر خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل می‌شود و ترانزیت ریلی کالا در این مسیر ممکن خواهد شد؛ بنابراین انتقال بخش زیادی از بار صادراتی و وارداتی جاده‌ای ایران و عراق به ریل از مهم‌ترین دستاوردهای ایجاد این خط ریلی خواهد بود. باتوجه به اینکه شبکه راه‌آهن ایران به شبکه‌های آسیای مرکزی و از آنجا به شبکه راه‌آهن چین و روسیه متصل است، در صورت اتصال ریلی دو کشور، عراق می‌تواند با استفاده از شبکه ریلی ایران کالا و مسافر خود را تا روسیه و چین جابه‌جا کند.

چرا ایران منتظر عراق مانده است؟
اینکه ایران برای ساخت پل ۷۰۰ متری روی اروندرود منتظر آغاز کار ساخت خط‌آهن از سوی عراقی‌هاست دلایل فنی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌دلیل اینکه قرار است طرف عراقی، در رودخانه اروند کشتیرانی داشته باشد مقرر شده یک دهانه بازشو برای ایجاد امکان تردد کشتی‌ها در این پل تعبیه شود؛ بنابراین ایران باید از انجام پروژه ریلی از سوی طرف عراقی مطمئن شود تا هزینه اضافی برای ساخت این پل نپردازد زیرا ساخت این دهانه بازشو به درخواست عراق است و نیاز ایران با پل ثابت نیز برآورده می‌شد.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.