صنایع و معدن مازندران

» تهران در گرداب گودهای خطرناک

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۶۰۵

گروه شهر و ترافیک: ۸۴گود پرخطر، ۴۵ گود میان‌خطر و ۹۲ گود کم‌‌خطر، آمار ارائه شده از سوی رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران است که نشان می‌دهد ۲۲۱ گود خطرناک در پایتخت به حال خود رها شده‌اند.

براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان نظام مهندسی، تلفات انسانی ناشی از گودبرداری غیراصولی در شهر تهران در سال ۹۱ بیش از ۶۰ نفر بود اما این رقم در سال‌های اخیر به ۳ تا ۴ هزار نفر رسیده است.
این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم، با مداخله وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری، صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌های بلندمرتبه که نیاز به گودبرداری‌های عمیق دارند، متوقف شده است و براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان نظام مهندسی، در این مدت شاهد کاهش ۶۲ درصدی گودبرداری در شهر تهران هستیم که موجب کاهش حوادث ناگوار ناشی از گودبرداری شده است.
به گزارش صمت، گودهای خطرناک از عوارض جانبی صدور بی‌رویه مجوز ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در بازه زمانی سال‌های ۸۵ تا ۹۲ است. ساختمان‌های بلندمرتبه نیاز به گودبرداری‌های عمیق دارند که اگر غیراصولی و مخالف استانداردها انجام شود، خطرآفرین خواهند بود. خاک نامناسب، ضعف در ساخت بناهای همجوار و وجود آب‌های سطحی، از عوامل ریزش ساختمان‌ها در زمان گودبرداری هستند. عمر اثرگذاری روش «نیلینگ» به عنوان روشی کوتاه‌مدت برای پایدارسازی گود، حداکثر ۱۸ ماه است و از آن به بعد دیگر نمی‌توان گود را ایمن تلقی کرد یا باید فرآیند ساخت آغاز شده یا گود، پر شود.
با وجود توقف صدور پروانه ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران، درحال‌حاضر بیش از ۲۲۰ گود خطرناک در پایتخت وجود دارد که ساخت‌وساز در آنها متوقف شده و به‌اصلاح به حال خود رها شده‌اند.
زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه و رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در نود و دومین جلسه شورا، درباره این گودهای خطرناک تذکر داد. نژادبهرام با استناد به آمار ارائه شده از سوی شهرداری تهران گفت: تا ۷مهر امسال، ۲۲۱ گود رها شده در محدوده پایتخت وجود دارد که از این تعداد، ۸۴ گود پرخطر، ۴۵ گود میان‌خطر و ۹۲ گود کم‌خطر به شمار می‌روند.
به گفته وی، حدود ۳۰ درصد این گودهای رها شده به ارگان‌های دولتی تعلق داشته و حدود ۱۵ درصد متعلق به شهرداری تهران است. درمجموع ۳۵ درصد گودهای رها شده در مالکیت شهرداری و نهادهای دولتی، جزو گودهای پرخطر هستند.

گود خطرناک چسبیده به برج میلاد
گودبرداری کنار برج میلاد، از مهم‌ترین گودهای خطرساز شهر تهران است. آنطور که نژادبهرام، رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران می‌گوید، این گودبرداری، ۷ سال پیش، برای برگزاری یک مسابقه بین‌المللی و بدون طی فرآیند صدور پروانه اجرایی شد و همچنان به دلیل اختلاف‌نظرهای کارشناسی بین شهرداری تهران و بنیاد تعاون ناجا بلاتکلیف مانده است. به گفته او، برخی گزارش‌های کارشناسی نشان می‌دهد گودبرداری خطرناک کنار برج میلاد، ساختمان مرکز همایش‌های این برج را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است.
چرا گود برج میلاد رها شد؟
وضعیت دقیق گود رها شده کنار برج میلاد را علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در یکی از جلسه‌های شورا توضیح داده است. آنطور که اعطا می‌گوید، چند سال پیش، مسابقه‌ای‌ بین‌المللی برای ساخت هتل، ساختمان اداری و مجموعه ارتباطات بین‌المللی تهران برگزار شد که اقدامی برای جذب ایده‌های برتر در زمینه ساخت فاز ۲ برج میلاد بود و در این مسابقه، طرح یک معمار برجسته خارجی انتخاب شد.
به گفته اعطا انتخاب این طرح، بر مبنای‌ ضوابط‌ و مقررات‌ طرح تفصیلی‌ نبوده است و لازم بود پیش از هرگونه عملیات اجرایی، طرح منتخب، مراحل قانونی را در کمیسیون ماده ۵ و شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی کند و بعد از آن عملیات اجرایی و گودبرداری آغاز شود.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قرار است‌ در این پروژه ۲ برج ساخته شود‌، گفت: گودبرداری انجام شده، متناسب با طرح منتخب در مسابقه است که طرح، ارتفاع و تعداد طبقات، زیربنا و تراکم آن بر مبنای اسناد مصوب، ملاک عمل نیست و مراحل تصویب را طی نکرده است و باید ابتدا مراحل تصویب را بگذراند و بعد گودبرداری و سایر عملیات اجرایی آغاز شود.
آنطور که اعطا می‌گوید، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اردیبهشت ۹۵ شهرداری تهران را ملزم کرد با قید فوریت نسبت به مقاوم‌سازی گود برج میلاد اقدام کند که متاسفانه چنین نشد. این مصوبه همچنان لازم‌الاجراست و باید هرچه زودتر در این زمینه اقدام شود.
این عضو شورای شهر تهران افزود: شهرداری به دنبال تعیین‌تکلیف گود کنار برج میلاد بوده و قصد دارد طرحی را جایگزین طرح پیشین که قرار بود در این گود ساخته شود، کند. این گودبرداری خطرناک است اما شرایط آن حاد نیست و می‌توان مشکلاتش را حل کرد.
نژادبهرام، رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران نیز معتقد است شهرداری تهران باید هرچه زودتر با اتخاذ تدابیر مقتضی نسبت به تعیین‌تکلیف فاز دوم برج میلاد و فراتر از آن، تهیه طرح جامع برای محدوده ۱۲۰هکتاری مجموعه برج میلاد و ارائه آن به مراجع بالادست برای سیر مراحل تصویب، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

با گودهای خطرناک چه کنیم؟
آنطور که نژادبهرام، رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران می‌گوید، براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، رفع خطر از گودهای رهاشده، وظیفه ذاتی مدیریت شهری است. در این بند آمده است: «در تمامی موارد مربوط به رفع خطر از بناها و…، شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود به مالکان یا صاحبان مکان‌ها یا صاحبان تجهیزات منصوب، ابلاغ مهلت‌دار مناسبی صادر می‌کند و اگر دستور شهرداری در مهلت معین و به‌موقع به اجرا گذاشته نشود شهرداری با مراقبت ماموران خود، اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد کرد و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.»
به گفته او، برهمین اساس ضروری است در گام نخست، رفع خطر از گودهای رهاشده در مالکیت شهرداری در دستور کار قرار گرفته و همزمان، در تعامل جدی با دستگاه‌های دولتی، پیگیری‌های لازم در زمینه تعیین‌تکلیف گودهای رها شده این دستگاه‌ها انجام شود.

راهکار مهندسی برای ایمن‌سازی گودبرداری
منوچهر شیبانی‌اصل، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معتقد است برای کاهش حوادث در زمان گودبرداری، باید رفتار خاک به عنوان پیچیده‌ترین عنصر ساختمان پیش از ساخت موردبررسی قرار گیرد.
همچنین لازم است همه عوامل محیطی و خارجی در اختیار مهندسان قرار گرفته و حدود مسئولیت ناظران مشخص شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: برای شکل‌گیری برنامه‌ای جامع و ایمن در زمینه گودبرداری، باید همه دست‌اندرکاران حوزه ساخت‌وساز به طور هماهنگ و جمعی کار کرده و از فعالیت‌های مجزا پرهیز کنند.
به گفته شیبانی اصل براساس استاندارد ۲۸۰۰ ایران و با توجه به مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، گودبرداری یکی از پرحادثه‌ترین اتفاق‌های ساختمانی است اما خود عملیات گودبرداری خطرناک نیست بلکه در این زمینه، آنچه حادثه‌آفرین است نوع سازه و رفتار مهندسان ناظر و مسئولان گودبرداری است و رفتار سازه‌ای نامناسب مهندسان است که گودبرداری را غیراصولی می‌کند.
این کارشناس حوزه ساختمان تاکید کرد: با توجه به مقررات ملی ساختمان، در گودبرداری‌ها باید ضوابط گودبرداری، مسائل حقوقی، مسئولیت گودبرداری و مسئولیت مالک مشخص شود. وی اضافه کرد: در کشور به اندازه کافی ضوابط و مقررات در بخش ساختمان تدوین شده اما باید این ضوابط به مرحله‌ اجرا برسند.
شیبانی اصل با تاکید بر لزوم حضور افراد دارای صلاحیت در ساخت‌وسازها گفت: در برخی موارد، تداخل وظایف در ساختمان‌ها و ساخت‌وساز‌ها مشکل‌ساز شده‌ است؛ به‌گونه‌ای که هنگام ساخت یا گودبرداری مهندس ناظر و مهندس سازه برای نظارت بر ساخت ملک اجازه ورود ندارند و مالک می‌خواهد خودش ساخت مسکن را به عهده بگیرد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.