صنایع و معدن مازندران

» تصمیم‌سازی علیه بازار سنگ

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: 32831

کشور ایران از نظر ذخایر مواد معدنی در رتبه دهم جهان قرار دارد و دارای ۴۰میلیارد تن ذخایر قطعی و شناخته شده است.

در این میان ذخایر سنگ‌های تزئینی ایران افزون بر ۴میلیارد تن است که ایران را در جایگاه چهارم یا پنجم از نظر ذخایر قطعی قرار می‌دهد. مقام نخست در حوزه گرانیت از نظر تنوع رنگ به کشوری مانند بلژیک می‌رسد به ویژه در رنگ‌های صورتی، سبز، سفید مایل به قرمز و… و افغانستان دارای گرانیت‌های صورتی و سبز است. در تراورتن نیز ایران دارای رنگ‌های قرمز، خاکستری و نارنجی و ترکیه دارای رنگ‌های سفید و کرم است و درباره مرمریت‌ها نیز همین گونه است. در ایران ۶هزار کارخانه سنگبری وجود دارد و ماشین‌آلات معدنی و فرآوری سنگ‌های تزئینی در وضعیت خوبی به سر می‌برند اما نقطه ضعف ایران در این زمینه، نداشتن توانایی لازم در صادرات است یعنی کشورهایی که یک پنجم ذخایر ما را نیز ندارند از نظر صادرات از ما پیشی گرفته‌اند. در سال ۶۸ کشور ترکیه ۴۰ میلیون دلار صادرات سنگ‌های تزئینی داشت و ایران ۸۰میلیون دلار اما اکنون ترکیه از محل صادرات سنگ به ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تن رسیده و ما توانسته‌ایم ۲۰۴میلیون تن صادرات داشته باشیم. ترکیه ۷۵درصد صادرات سنگ خود را خام انجام می‌دهد و تنها ۲۵درصد آن را فرآوری می‌کند. وضعیت کشورهای دیگر صادرکننده سنگ‌های تزئینی نیز به همین شکل است زیرا کشورهای واردکننده سنگ به دنبال برش سنگ در اندازه‌های مورد نیاز خود هستند و به دنبال خرید سنگ برش‌خورده نیستند. به این دلیل، سختگیری در اینکه سنگ حتما به صورت برش‌خورده صادر شود اصرار اشتباهی است و بازارهای جهانی را از ما می‌گیرد؛ بازارهایی که به زحمت و با صرف هزینه بسیار توانسته‌ایم به‌دست آوریم. با توجه به شرایط بازار، اطلاق نام خام‌فروشی در صادرات برخی مواد معدنی، نادرست است و این باور باید تغییر کند. نکته دیگر اینکه میزان تولید و کشش و تقاضای بازار داخلی باید سنجیده شده و اطلاعات آن به‌روز شود تا تصمیم‌گیری برای اجازه صدور سنگ‌های تزئینی، راحت‌تر و به مصلحت نزدیک‌تر باشد. نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که با روی کار آمدن مواد مصنوعی مانند کامپوزیت‌ها و سنگ‌های مصنوعی، معلوم نیست بازار جهانی هم تا چند سال دیگر به این مواد معدنی که می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد روی خوش نشان دهد؛ اتفاقی که برای گچ افتاد و با مواد و مصنوعات، از کاربرد آن در ساختمان‌سازی بسیار کاسته شد و لوله‌های سبز و سفید جایگزین لوله‌های فلزی در انتقال آب و فاضلاب شدند.
در شرایطی که وزارت خزانه‌داری امریکا به ستاد جنگ علیه ایران تبدیل شده، هر دلار صادرات برای ایران یک دلار است و نباید با محدودیت‌های حساب‌نشده مانع صادرات سنگ شد. در دولت نهم و دهم با مصوبه‌ای صادرات ۹۶۰هزار تنی سنگ تزئینی به ۵۴۰هزار تن رسید و غرفه‌داران ترکیه در نمایشگاه سنگ خود با بنرهای بزرگ، محدودیت دولت ایران برای صادرات سنگ را با خط چینی نوشته بودند و در غرفه‌های خود در معرض دید عموم قرار داده بودند تا چینی‌ها از خرید سنگ ایران منصرف شوند. هر تصمیمی که دولت می‌گیرد باید به اینگونه عواقب آن هم فکر کند.
ابوالقاسم شفیعی / رئیس هیات مدیره انجمن سنگ ایران


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.