صنایع و معدن مازندران

» ترمز و دنده خارجی روی دوچرخه ایرانی

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید


در گفت‌وگوی صمت با یکی از فعالان بازار دوچرخه مطرح شد

فاطمه امیر احمدی: صنعت دوچرخه یکی از صنایع قدیمی جهان و پیشینه آن حتی بیش از صنعت خودرو است.

ایران نیز از خیلی پیش‎ترها تولید دوچرخه را آغاز کرده و در این زمینه چند کارخانه مطرح در کشور ایجاد شده است. با این حال، به‌گفته کارشناسان در چند سال‌ گذشته، تحت‌تاثیر تحریم‌ها این صنعت نیز دچار مشکلات زیادی شده است. موانع و مسائل گوناگون برای تامین و تهیه مواد اولیه، نرخ تمام شده تولیدات داخلی را افزایش داده و در این میان نوسان‎های ارزی نیز مزید بر علت شده است.
اگرچه واردات دوچرخه به کشور ممنوع است اما واردات قطعات آن ممنوع نیست و مونتاژ دوچرخه در ایران رونق دارد و حتی عنوان می‌شود حدود ۹۵درصد دوچرخه‌هایی عرضه شده در بازار به این شکل تولید می‌شوند.
در ادامه صمت گفت‌وگویی با سیدمحمدحسین نقیب‌السادات، یکی از فعالان بازار موتورسیکلت و دوچرخه درباره وضعیت تولید این وسیله نقلیه پاک در کشور انجام داد که می‌خوانید.

تولید دوچرخه و داخلی‌سازی قطعات از چه زمانی به‎طور جدی در کشور آغاز شد؟
مقوله تولید دوچرخه یکی از اهداف و برنامه‌هایی است که مدت‌ها فکر فعالان صنف دوچرخه را به خود مشغول کرده بود و در نهایت اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ خورشیدی این مهم در کشور از سوی تعدادی از صنعتگران و بازرگانان خوش ذوق آغاز شد.
در روند تولید دوچرخه در جهان، پس از عرضه نخستین نسل از دوچرخه‌ها یعنی دوچرخه‌های تک‎سرعته شهری و مسابقه‌ای، نسل جدید دوچرخه با عنوان کوهستان در اندازه‌های گوناگون به بازار مصرف عرضه شد.
پس از استقبال از دوچرخه‌های طرح کوهستان و رواج مصرف این محصول در کشور، افراد زیادی با برندهای معروف و غیرمعروف به‌منظور ارائه خدمات به مصرف‌کننده‌ها و کسب سهمی از بازار مصرف و عرضه محصولات جدید جهانی شروع به واردات این وسیله تفریحی-ورزشی کردند. در کنار این افراد، چند شرکت داخلی با توجه نیاز بازار مصرف، نو بودن ایده تولید دوچرخه و علاقه‌مندی به فعالیت‌های تولیدی، اقدام به طراحی، تولید و عرضه این محصولات در کشور کردند.

بیشتر چه نوع دوچرخه‌هایی در داخل مونتاژ شدند؟
به‌طور معمول، دوچرخه‌های عرضه شده در دهه ۷۰ برای افراد بزرگسال در اندازه‌های ۲۶ اینچ (۶۶.۰۴سانتی‌متر)، برای افراد با قد‌های متوسط و بانوان با اندازه ۲۴ (۶۰.۹۶) و کودکان و خردسالان با اندازه ۱۶ تا ۲۰ (۴۰.۶۴ تا ۵۰.۸) و ۱۲ (۳۰.۴۸) تولید می‌شد و این طیف تا امروز با افزایش سه اندازه ۲۷، ۲۸، ۲۹اینچ(۶۸.۵۸، ۷۱.۱۲، ۷۳.۶۶سانتی‌متر) ادامه دارد.
درحال‌حاضر، وضعیت تولید دوچرخه در کشور چگونه است و چند کارخانه در تولید این محصول فعالیت دارند؟
درحال‌حاضر با توجه به مشکلات عدیده و شرایط اقتصادی کشور و مقوله تولید، بیش از ۵ تا ۶ شرکت در زمینه تولید و ساخت انواع دوچرخه و سه‌چرخه در ایران مشغول به فعالیت هستند.
البته برخی از شرکت‌ها بخش‌های گوناگون دوچرخه را در قالب لوازم و قطعه وارد کرده و با تعدادی از لوازم تولیدی داخلی، محصول را به‌طور کامل مونتاژ می‌کنند که اگر این مجموعه‌ها را به آمار قبلی اضافه کنیم، تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، بیشتر می‌شود.

در شکل کلان، چند درصد قطعات این وسیله نقلیه پاک در داخل تولید می‌شود؟
 درحال‌حاضر امکان ساخت و تولید انواع تنه (فریم دوچرخه) در اندازه‌های گوناگون از جنس آهن و آلومینیوم فراهم است و برخی تولید‌کنندگان داخلی از این محصولات برای دوچرخه‌های عرضه شده استفاده می‌کنند. برخی هم از قطعات یدکی این محصولات استفاده می‌کنند.
 قسمت‌های دیگری از دوچرخه هم که شامل فناوری پیشرفته خاصی نیست، در کشور تولید می‌شود که این قطعات شامل انوع لوله فرمان، پدال، پنجه رکاب، زین، لوله زین، کتی‌های ترمز ساده، انواع طوقه، انواع لاستیک، ترک‌بند، سبد و پشتی صندلی می‌شود.
متاسفانه هنوز قسمت دنده دوچرخه و همین طور ترمز دیسکی آن، به‌طور کامل در کشور ساخته نمی‌شود و این قسمت‌های دوچرخه از جمله قطعات وارداتی است.

بیشتر فعالیت تولیدکنندگان داخلی دوچرخه برای چه رده سنی است؟
به‌طور معمول بیشترین میزان تولید و استفاده مربوط به رده‌های سنی خردسال و کودکان است. با توجه به اینکه کودکان به‌لحاظ جسمانی رشد سریع‌تری دارند، همین‌طور دقت در نگهداری از دوچرخه‌های‌شان بسیار پایین‌تر است و اینکه گاه محصولات کودکان ظرافت بیشتری نسبت به محصولات بزرگسالان دارد، از این‌رو، دوچرخه‌های مورد استفاده آنها زودتر از دوچرخه‎های بزرگسالان مستهلک می‌شود و نیاز به جایگزین دارد؛ بنابراین سهم تولید این رده سنی بالاتر است و در کشور هم چند کارخانه در زمینه طراحی و تولید کامل محصول در اندازه ۱۲اینچ(۳۰.۴۸سانتی‌متر) یا تولید بخشی از محصول و همین طور تولید سه‌چرخه در انواع گوناگون مشغول به فعالیت هستند. البته در کنار تولیدات داخلی، بازرگانان نیز سهم قابل‌توجهی از دوچرخه‌های این رده سنی را با کیفیت‌های گوناگون و تنوع بسیار وارد می‌کنند.

بهترین سازندگان دوچرخه چه کشورهایی هستند و تولید خاص آنها چیست؟ (برقی‌ و تنوع در انواع دوچرخه)
تاکنون بیشترین وسیله نقلیه مورد استفاده در جهان متعلق به انواع گوناگون دوچرخه‌ها است و هنوز هم بسیاری از مردم تمایل به استفاده از آن دارند. دوچرخه یک وسیله حمل‌ونقل برای تورهای تفریحی و همچنین تمرینی است و نسبت به سایر وسایل نقلیه، ارزان‌تر هستند.
دهه ۱۹۷۰ میلادی (اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه۵۰ خورشیدی) را می‌توان به نوعی انقلاب عصر دوچرخه‌ دانست. این را می‌توان از تعداد شرکت‌های بزرگی که در این دوره شروع به فعالیت کرده‌اند، متوجه شد.
امروز، همه می‌خواهند دوچرخه‌سواری کنند و این شیوه زندگی و ورزش به سرعت در حال پیشرفت است.
برند‌های محبوب بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که انواع گوناگونی از دوچرخه‌ها مانند دوچرخه‌های جاده‌ای، شهری، کوهستانی(MTB)، تاشو(folding) و انواع دوچرخه‌های برقی در اندازه‌های گوناگون را در همه محدوده‌های سنی که مناسب هر نوع خریدار هستند، عرضه می‌کنند.
دوچرخه در جهان به‎عنوان یک وسیله اصلی برای تردد مورد توجه بوده و حتی در کشورهای آسیای غربی و هند وسیله اصلی امرار معاش و حمل‌ونقل است.
 در بیشتر کشور‌های اروپایی و امریکایی نیز دوچرخه یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل‌ونقل داخل شهری به‌شمار می‌رود و بیشتر افراد با هر درجه شغلی و سطح اجتماعی از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند چراکه به سلامت خود و جامعه‌شان اهمیت می‌دهند.
خاستگاه برترین برند‌های جهان مربوط به کشورهای اروپایی و امریکایی است. ولی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در اروپا و امریکا، درحال‌حاضر بیشتر محصولات دوچرخه در کشور‌های صنعتی حوزه آسیا تولید می‌شود.
 استفاده از متخصصان ارزان‌قیمت و نیروی کار زیاد و ارزان، فناوری روز و سایر عوامل تاثیرگذار بر تولید مناسب، سبب شده تا بیشتر برند‌ها محصولات خود را در کشور‌های چین، تایوان و چند کشور دیگر تولید کنند البته با نظارت دقیق و موشکافانه نمایندگان و ناظران بر تولید که از سوی نمایندگان برند در همه مراحل تولید محصول حضور دارند.
رقابت در عرصه دوچرخه بسیار چشمگیر، سخت و شانه به شانه است و بیشتر برند‌ها با توجه به نوع مصرف محصول و بازار هدف سعی بر آن دارند تا محصولی متناسب برای هر کشور تولید کنند تا بتوانند بازار آن منطقه را در اختیار داشته باشند.
در ایران هم شرکت‌های زیادی در امر واردات دوچرخه مشغول به فعالیت هستند و انواع برند‌های اروپایی و آسیایی مطرح جهان را وارد می‌کنند تا از این عرصه جهانی ایران هم بهره‌ای داشته باشد. این امر منجر به رونق بازار داخل و نیز رقابت بین انواع برندهای مطرح در بازار ایران می‌شود.
گفتنی است برخی افراد سودجو نیز با استفاده از اسامی مشابه اقدام به عرضه محصولات با کیفیت‌های پایین و بدون خدمات پس از فروش و در این زمینه از ناآگاهی مصرف‌کنندگان سوء‌استفاده می‌کنند.

ایران به لحاظ تنوع تولید دارای چه موقعیتی است و در منطقه چقدر حرف برای گفتن دارد؟ درحال‌حاضر تولیدکننده قوی منطقه، چه کشوری است؟
همان‌طور که توضیح داده شد با حمایت‌های داخلی، جدید‌ترین و ‌روزآمد‌ترین مدل‌های دوچرخه و برندهای مطرح جهان با وقفه زمانی بسیار کم وارد کشور می‌شوند و شاید با ورود هر محصول فرصت تولید آن در داخل از دست برود.
 از انواع محصولات عرضه شده و تنوع آن در بازار ایران می‌توان به دوچرخه جاده یا مسابقه‌ای (Racing Bike)، دوچرخه‌ گردشگری (Touring Bike)، دوچرخه شهری (City Bike)، دوچرخه تک‌دنده (SingleSpeed & FIX Gear Bike)، دوچرخه‌های کوهستان (Mountain Bikes) و… اشاره کرد.
 درحال‌حاضر هیچ‌یک از کشور‌های منطقه از لحاظ تنوع، نوع برند و همین طور تعداد مصرف‌کننده توان رقابت با ایران را ندارند و گاه تولیدات ایرانی در این کشور‌ها عرضه می‌شود.
هم‌اکنون صادرات انواع سه‌چرخه و مدل‌های بچگانه تولید کشورمان، بازار مصرف خوبی در کشور‌های منطقه ایجاد کرده است.

به لحاظ فناوری تولید دوچرخه در کشور چقدر با فناوری روز جهان فاصله دارد؟
بخش قابل‌توجهی از قطعات دوچرخه در کشور تولید می‌شود که این قطعات می‌تواند تشکیل‌دهنده انواع دوچرخه‌های شهری تک‌سرعته باشد و فقط در بعضی قطعات ویژه مانند دنده و ترمز به‎دلیل هزینه‌های بالای طراحی، هنوز نسبت به تولید آنها اقدامی نشده است، اما این فناوری دور از دسترس نیست. وقتی متخصصان داخلی توان ساخت فضاپیما را دارند، می‌توانند دوچرخه و قطعات آن را نیز بومی‌سازی کنند.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.