صنایع و معدن مازندران

» «تخصص» نیاز اصلی تایرسازان – روزنامه صمت

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

فاطمه امیر احمدی: اگر سال گذشته درباره کیفیت محصولات و چالش‌هایی که در زمینه فناوری روز و دانش فنی در امر صنعت سخن می‌گفتیم، امسال به‎روشنی این امر به سمت کمیت و تیراژ تولید تغییر جهت داده است.

افت تولید بازار مصرف را دچار چالش کرده که بارزترین نمود آن مختل شدن حمل‌ونقل و ترانزیت داخلی به‌شمار می‌رود. در حالی که پس از سال‌ها فعالیت باید امروز از ارتقای کیفی و نوآوری در تولید سخن بگوییم، همچنان بسیاری از تولیدکنندگان عنوان می‌کنند باید میزان تولید فعلی را حفظ کنیم و نمی‌توان به مسائل ایده‌آلی فکر کرد.
به هر روی، یکی از دغدغه‌هایی که صمت در زمینه تولید صنعتی به‌ویژه در حوزه خودرو و قطعات آن دنبال می‌کند، چالش‌های موجود در برنامه‌های بلندمدت است، زیرا توسعه با نگاه به آینده محقق می‌شود. برای رسیدن به این افق روشن، با داشتن تولیدات باکیفیت و حرکت روی خط استانداردهای بین‌المللی باید بازار را گسترش داد تا به این ترتیب تولیدکنندگان وطنی، سهمی از بازار خارجی داشته باشند. شاید از تحریم‌ها به‌عنوان مانع جدی یاد شود اما براساس نظر بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد و صنعت، خودتحریمی‌ها و عادت تولیدکنندگان به کپی‌کاری به‌جای طراحی و خلاقیت، ما را دچار مشکل کرده است.

کیفیت تایر ایرانی
کیفیت یکی از سرفصل‌‌های مهم تولید است و در این‌باره مصرف‌کنندگان رضایت‌مندی لازم را از برخی برندهای داخلی ندارند. تایر یکی از کالاهای بومی‌سازی شده است و در بخش سواری تا حدود زیادی تولیدات داخل نیازهای بازار را پوشش می‌دهند. اسکندر ستوده، یکی از تولیدکنندگان تایر کشور درباره کیفیت محصولات داخلی به صمت گفت: این پذیرفتنی نیست که تایرهای داخلی کیفیت لازم را ندارند، زیرا استانداردهای مورد استفاده در تایرهای داخلی ترکیبی از استانداردهای اروپایی و امریکایی بوده و علاوه بر آن رعایت استانداردهای مربوط به تایر الزامی است.
وی اظهارکرد: کیفیت تایرهای داخلی در حد مطلوب است و شاید اگر برخی مصرف‌کنندگان نسبت به طول عمر آن گلایه‌مند هستند، بخشی از آن مربوط به نحوه مصرف آنها می‌شود. به‌طور قطع، اگر از هر محصولی به‌درستی استفاده نشود از کیفیت و طول عمر آن کاسته خواهد شد. به‌عنوان نمونه، باد تایر باید به‌طور منظم کنترل شود که اگر این مورد اگر رعایت نشود تاثیر مستقیمی روی کیفیت خواهد داشت. او درباره گارانتی محصولات این برند گفت: ضمانت یزدتایر ۳سال یا طی کردن ۶۰هزار کیلومتر است. ستوده در پاسخ به این پرسش که در بازخوردها آیا مشتریان نسبت به کوتاهی طول عمر تایرهای این برند گلایه‌مند بوده‌اند یا خیر، افزود: این امر بسیار نادر است. هر محصولی ممکن است خطای تولید داشته باشد اما در تایر این خطا حداقل بوده زیرا محصولی ایمنی است و باید میزان خطا را صفر دانست.

نیروی انسانی و خلأ دانش فنی
عضو انجمن صنعت تایر ایران در پاسخ به این پرسش که چالش اصلی صنعت تایر کشور نسبت به تایرهای جهان چیست؟ گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در صنعت و فعالیت تولیدی، نیروی انسانی است. نیروهای متخصص و بادانش کافی، سرمایه اصلی واحدهای صنعتی به‌شمار می‌رود که یکی از خلأهای صنعت تایر در این بخش است. موضوع دیگر مربوط به فناوری است که در این زمینه باید دانش فنی و فناوری خود را به‌طور دائم روزآمد کنیم. او ادامه داد: این دانش فنی روزآمد یا باید از خارج خریداری شود یا از سوی پژوهشگران و بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) در داخل به‌دست آید. برای بومی‌سازی این امر، باید واحدهای تحقیق و توسعه فعال با نیروهای انسانی متخصص داشته باشیم و آزمایشگاه‌های مجهز که بتوانیم به‌طور دائم محصولات خود را به‌روزرسانی و همراه با رقبا بین‌المللی حرکت کنیم. ستوده با اشاره به تامین مواد اولیه افزود: از سوی دیگر، مشکل فعلی و مهم این صنعت، تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی است. برای بقا، تولید و تامین محصولات مورد نیاز و همچنین پوشش نیاز بازار باید مواد اولیه به واحدهای صنعتی برسد. وی تاکید کرد: تامین ارز برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز باید تسهیل شود. صنعت تایر دارای ۸۰ قلم مواد اولیه گوناگون است که با ترکیب آنها در فرآیند تولید، تایر تولید می‌شود. حتی اگر یک قلم از این مواد مورد نیاز کم باشد، صنعت تعطیل می‌شود. از این رو، مواد اولیه خارجی که حدود ۴۵درصد مواد اولیه مورد نیاز تایرساز است باید تامین شود تا فعالیت این بخش‌ها ادامه یابد. این فعال صنعت تایر درباره بومی‌سازی این بخش از مواد اولیه تایر گفت: بخشی از آنها شدنی نیست. به‌عنوان مثال، کائوچوی طبیعی باید از مالزی، سنگاپور، اندونزی و… وارد شود. صنعت تایر ارزبری کمی دارد و نسبت به یک کیلو، یک تا ۱.۲ دلار نیاز دارد. در حالی که برای همین تایر اگر به شکل آماده و سی‌بی‌یو وارد شود به ازای هر کیلو باید حدود ۵ دلار هزینه کرد. زمانی تایرسازان گلایه‌مند بودند که خودروسازان از تایرهای چینی استفاده می‌کنند. ستوده در پاسخ به این پرسش که آیا این مسئله برطرف شده، گفت: به‌طور کامل خیر و این باعث تاسف است که خودرو را در داخل تولید کنیم اما از تایر خارجی استفاده کنیم. در حالی که تولید داخل داریم و پاسخگوی نیازها حداقل در خودروهای سواری است. حتی نرخ تمام شده تایرهای داخلی پایین‌تر از انواع وارداتی است. ستوده در پایان افزود: صنعت تایر صنعتی حیاتی و استراتژیک است چراکه حکم کفش را برای خودرو دارد. در نتیجه باید تولید آن مستمر و ادامه‌دار باشد. از سوی دیگر، کل حمل‌ونقل کشور وابسته به تایر و تامین آن است. هر کالایی تولید شود اما تایر نباشد، نمی‌توان آن را در سراسر کشور توزیع کرد؛ بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشیم.

توسعه کمی و کیفی
تولیدکنندگان داخلی برای جلب رضایت مشتری چه مولفه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؟ پرویز اخوان از دیگر فعالان و تولیدکنندگان صنعت تایر درباره برنامه آینده بارز به صمت گفت: تولیدکننده باید نگاهش به آینده و در راستای ارتقای کیفی تولید باشد. در این زمینه ما تلاش کرده‌ایم مشکلات کیفی را به حداقل ممکن برسانیم. او افزود: مدعی نیستیم تمام محصولات ما عاری از عیب و نقص است اما مشکلات کیفی روند نزولی دارند و برنامه‌های توسعه‌ای با جدیت از سوی این برند داخلی دنبال می‌شود. وی با اشاره به بازخوردهای ماهانه این برند ادامه داد: درباره برگشتی تایرهای بارز، براساس آمارهایی که هر ماه داریم، در زمینه تی‌وی‌آر(تایرهای اتوبوسی و کامیون) و پی‌سی‌آر(تایرهای خودروهای سواری) آمارهای برگشتی رو به کاهش بوده و حاکی از آن است که کیفیت محصولات ما روزبه‌روز در حال بهبود است. این فعال صنعت تایر با بیان اینکه بارز، نخستین تولیدکننده تایرهای سیمی (تایرهای رینگ ۱۶ تا ۱۹) است، گفت: هر تولیدکننده‌ای به‌دنبال توسعه کمی و کیفی محصولاتش است، تایرسازان نیز این هدف را دنبال می‌کنند، اما همان‌گونه که بارها تکرار شد، درحال‌حاضر یکی از معضلات اساسی تایرسازان تامین مواد اولیه (داخلی و خارجی) است. اگر مواد به‌موقع به‌دست تولیدکننده برسد مشکلات و معضلات کمتر می‌شود. وی یادآور شد: البته این موضوع را در کنار افزایش چندبرابری قیمت‌ها باید در نظر گرفت که فشار زیادی به واحدهای صنعتی وارد می‌آورد. اخوان در پایان به سهم تایر بارز در بازار اشاره کرد و گفت: این برند بین ۴۳ تا ۴۵درصد سهم بازار تایر(سواری و سنگین) کشور را در اختیار دارد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.