صنایع و معدن مازندران

» بودجه نویسی، تخصص یا فرآیند

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

گروه مجلس: آذر هر سال زمان تقدیم لایحه بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی است. به همین سبب نیمه دوم سال دولت در التهاب جمع‌بندی نهایی لایحه بودجه به‌سر می‌برد.

هر سال دولت و مجلس معتقدند بودجه را بهتر و عادلانه‌تر از سال گذشته نوشته‌اند اما پس از تصویب بودجه دولت، مجلس و کارشناسان نقدهای فراوانی را به بودجه وارد می‌کنند که به اهداف و ارزش‌های موردنظر توجه نشده است.
واقعیت این است که بودجه‌نویسی برای کشورهای درحال‌توسعه خود یک تخصص است. تخصصی که باید مبتنی بر آمایش سرزمینی، اهداف بلندمدت و برنامه‌های توسعه انجام شود. علاوه بر این موارد لحاظ کردن شرایط جمعیتی، جغرافیایی و بین‌المللی نیز مهم و موثر هستند.
در این زمینه محمد عباسی که پیشینه همکاری با وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه را دارد به صمت گفت: بودجه‌نویسی یکی از مسائل مهم در کشورهای درحال‌توسعه است. هدایت منابع مالی برای حصول اهداف توسعه در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای همه کشورهای جهان مهم است. در کشورهای توسعه‌یافته سازمان‌های برنامه‌ریزی به شکل‌های مختلف بودجه را هدایت و نظارت می‌کنند. البته غیرمتمرکز بودن این کشورها و سپردن قسمت عمده کار به بخش خصوصی تا حد زیادی کار دولت‌ها را برای بودجه‌نویسی ساده می‌کند زیرا دولت‌ها باید برای خودشان بودجه‌نویسی کنند. تعامل آنها با بخش خصوصی و درعین‌حال اختیار گسترده بخش خصوصی مشکلات این گروه از دولت‌ها را کاهش می‌دهد.
وی افزود: در کشورهای درحال‌توسعه بودجه‌نویسی خود یک معمای چندمجهولی است. بودجه باید با سیاست‌های کلان سیاسی و اقتصادی، برنامه‌های تنظیم‌شده توسعه کشور و ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هماهنگی داشته باشد. البته هماهنگی بین همه این موارد در این کشورها گاهی چنان سخت می‌شود که به واکنش‌های سخت جامعه می‌انجامد.
عباسی ادامه داد: در ایران اگرچه بودجه‌نویسی یک تخصص به شمار می‌رود اما آنچه در نهایت به تصویب و اجرا می‌رسد زیاد به دیدگاه‌های کارشناسان سازمان نزدیک نیست زیرا پس‌ازآنکه بودجه سالانه به هیات دولت می‌رود، مطابق با دیدگاه و نظر کارشناسان هر یک از وزارتخانه‌ها و وزیران، مشاوران و معاونان رئیس‌جمهوری تغییر می‌کند. پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس نیز در فرآیند تشریح و توافق بین نمایندگان و دولت که در کمیسیون تلفیق و در نهایت در صحن علنی مجلس رخ می‌دهد نیز تغییرات دیگری ممکن است در آن اعمال شود و البته این حق قانونی نمایندگان مجلس است. وی با اشاره به این فرآیند گفت: در نهایت آنچه در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت برای اجرا ارسال می‌شود، قانونی است که با اهداف دولت و مجلس هماهنگ شده و ممکن است در برخی موارد با نگاه کارشناسان اولیه که بودجه‌نویسی کرده بودند تفاوت‌هایی داشته باشد اما این فرآیند از نظر بسیاری افراد صاحب‌نظر در امر بودجه‌نویسی و توسعه اقتصادی موردانتقاد است.
در همین حال یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌گوید دولت به‌منظور بودجه‌ریزی سال ۹۸، ۳سناریو برای اداره کشور ادغام کرده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تغییر روش دولت برای بودجه‌ریزی سال ۹۸ گفت: در اینکه شرایط کشور تغییر کرده است شکی نیست و ما باید مدل‌هایی را انتخاب کرده تا بتوانیم منابع رابه‌گونه‌ای هدایت کنیم که با کمبود منابع دچار مشکل نشویم. وی که عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز است، ادامه داد: در تغییر روش بودجه‌ریزی باید ببینیم پولی که داریم کجا انتقال دهیم و چگونه اولویت‌دهی کنیم تا حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم. تغییر در روش حکم عقل است و کار خاصی نیست.
وی گفت: با توجه به تحریم‌های پیش‌رو بودجه‌نویسی به روش‌های سنتی گذشته پاسخگوی نیاز کشور نیست. در شرایط ثبات اقتصادی قرار نداریم و ممکن است در حوزه منابع با مشکلاتی روبه‌رو شویم، براین اساس باید در پروژه‌های کشور اولویت‌بندی کنیم.
وی ادامه داد: حذف هزینه‌های زائد می‌تواند راهکار مناسبی در بودجه‌نویسی سال ۹۸ باشد، شاید برخی هزینه‌ها در سال‌های گذشته مناسب بود اما در سال تحریم این موضوع‌ها ضرورت ندارد و می‌توان آنها را حذف کرد.
جعفرزاده ایمن‌آبادی در ادامه گفت: با حذف هزینه‌های زائد و با درنظر گرفتن این استراتژی می‌توانیم بودجه لازم را برای هزینه‌های ضروری داشته باشیم. ممکن است هزینه‌ای زائد نباشد اما در شرایط تحریم این هزینه‌ها ضروری به نظر نمی‌رسد و اگر این هزینه‌ها نشود صدمه‌ای به‌ بخشی از اقتصاد کشور وارد نمی‌شود.
این نماینده مجلس گفت: تصور می‌کنم در روش بودجه‌نویسی سال ۹۸ عاقلانه و مدبرانه این است که ما متناسب با درآمدهای کشور هزینه‌ها را درنظر بگیریم. چراکه شرایط کشور خاص است و باید متناسب با آن کشور را اداره کنیم.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت ۳ سناریوی مختلف برای اداره کشور در شرایط تحریمی درنظر گرفته ادغام این ۳ سناریو درنهایت بودجه‌نویسی سال ۹۸ شود، مجلس در این مسیر دولت را کمک خواهد کرد تا مدلی از بودجه‌ریزی را بیرون بیاورد تا بتواند بر اساس آن کار کند.
عضو هیات‌رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی اظهار کرد: با تمام بداخلاقی‌های ترامپ و اعمال شدیدترین تحریم‌ها، تا به اینجای کار بودجه ۹۷ تغییر نکرده است. البته اگر بخواهد تغییر کند در جهت مثبت است نه در جهت منفی. چراکه درآمد افزایش پیدا کرده و برای خدمات کشور درنظر گرفته می‌شود بنابراین کاهش خدماتی رخ نمی‌دهد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در سال ۹۸ نیز کسر خدمت نخواهیم داشت اما به‌نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌ها با نگاه افزایشی به درآمدها و منطقی هزینه کردن درآمدها خواهیم داشت، به عبارتی بودجه را با اولویت‌بندی پروژه‌ها در جای خود و برای هزینه‌های ضروری درنظر می‌گیریم.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.